;
درمان خانگیسلامت

غذایی هایی که نباید خام خورد: این ۶ غذا را هرگز نباید خام بخورید

غذایی هایی که نباید خام خورد: کسانی که از رژیم غذایی خام پیروی می کنند، ادعا می کنند که این  بهترین راه برای یک زندگی طولانی و سالم است. البته این ادعا در برخی موارد صادق است زیرا برخی از مواد مغذی در طی پخته شدن، سرخ کردن یا جوشاندن از بین می روند. علاوه بر این، برخی از آنزیم هایی که به هضم غذا کمک می کنند نیز از بین می روند.

به طور کلی، غذای خام از نظر بیولوژیکی طبیعی تر است. با این حال، رژیم غذایی خام نیز جنبه های منفی و مضر خود را دارد. برخی از غذاها به دلیل مواد مختلفی که در خود دارند، در صورت پخته نشدن می توانند مسمومیت ها و حساسیت های مختلفی ایجاد کنند. در بخش سلامت چشمک غذاهایی که نباید خام خورد را معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین غذاها برای تنظیم خواب

۱.سیب زمینی

غذایی هایی که نباید خام خورد, رژیم‌های خام اغلب با سیب‌زمینی پوره یا آبمیوه درست می‌کنند یا آن‌ را مانند سیب کامل می‌خورند. با این حال، خوردن سیب زمینی خام به دلیل داشتن نشاسته می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ شود.

علاوه بر این، سیب زمینی حاوی سولامین و چاکونین است، مولکول هایی که به آن اجازه می دهد از خود در برابر انگل ها دفاع کند. این مواد می توانند باعث سردرد، استفراغ، اسهال و تب شوند. به همین دلیل توصیه می شود سیب زمینی را به صورت پخته مصرف کنید.

غذایی هایی که نباید خام خورد

۲.گوشت قرمز، ماهی و مرغ

غذایی هایی که نباید خام خورد، گوشت قرمز در برخی غذاها به صورت خام سرو می شود و اگر کیفیت نامناسبی داشته باشد، خطراتی برای سلامتی به همراه دارد. گوشت خام می تواند باعث اکسوپلاسموز، تریچینوز، سالمونلوز یا عفونت لیستریا شود.

همین امر در مورد ماهی نیز صادق است و انگل های موجود در ماهی خام تهدیدی برای سلامتی به شمار می روند. ماهی می تواند توسط انگل هایی مانند آنیساکیس آلوده شود. این ها کرم هایی هستند که در دستگاه گوارش قرار دارند و به ماهیچه ها نفوذ می کنند و در نتیجه گوشتی که می خورید را آلوده می کنند. این کرم ها که توسط انسان خورده می شوند باعث مسمومیت شدید می شوند.

مرغ ممکن است حاوی باکتری های خطرناکی مانند سالمونلا باشد که باعث بیماری روده در انسان می شود. جوجه ها همچنین می توانند حاوی کمپیلوباکتری باشند که از طریق تماس با غذای خام منتقل می شود و باعث مسمومیت غذایی می شود. خوردن این غذاها به صورت خام می تواند عواقب بسیار جدی و خطرناکی را برای سلامتی شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از آلزایمر: ۶ بهترین مواد غذایی با اثر باورنکردنی بر مغز

۳.سوسیس و کالباس

غذایی هایی که نباید خام خورد، بسیاری از مردم سوسیس ها را خام می خورند زیرا فکر می کنند پختن سوسیس اختیاری است. اما کارشناسان هشدار می دهند که این گونه گوشت های فرآوری شده و بسته بندی شده می توانند حاوی باکتری هایی باشند که باعث لیستریوز می شوند و حتی عواقب جدی برای سلامتی به همراه دارند.

۴.تخم مرغ

غذایی هایی که نباید خام خورد, تهیه برخی غذاها بدون پختن تخم مرغ، که در ده ها دستور غذا یافت می شود، سخت است. بسیاری از دستور العمل ها، مانند سس مایونز خانگی، حاوی تخم مرغ خام هستند. با این حال، مصرف تخم مرغ خام خطر مسمومیت با سالمونلا را به همراه دارد، یک بیماری جدی مانند تب بالا، کم آبی بدن، حالت تهوع، درد شکم، گرفتگی عضلات و سردرد.

غذایی هایی که نباید خام خورد, افرادی هم هستند که به تخم مرغ خام حساسیت دارند و از آن بی اطلاع هستند. کارشناسان ایمنی مواد غذایی توصیه می کنند که به یکپارچگی پوسته توجه کنید. علاوه بر این، پختن تخم مرغ با دقت بسیار مهم است، توصیه می شود آن را بپزید تا زمانی که زرده ها کاملاً سفت شوند. به همین دلیل باید از تخم مرغ های کم پخته خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: این ۹ غذا را هرگز نباید دوباره گرم کنید + خطراتی که نمی دانید!

غذایی هایی که نباید خام خورد

۵.بادام تلخ

غذایی هایی که نباید خام خورد، بادام یکی از سالم ترین غذاهاست. آیا می دانستید بادام انواع مختلفی دارد؟ یکی از انواع خطرناک آن بادام تلخ است. معمولا کوچکتر است و بوی مشخصی دارد. اگرچه حاوی مواد مفید زیادی مانند ویتامین ها، اسیدهای چرب و مواد معدنی است، اما مصرف آن به صورت خام توصیه نمی شود زیرا حاوی آمیگدالین است.

هنگامی که ماده آمیگدالین شکافته می شود، اسید هیدروسیانیک آزاد می کند که بیش از حد آن باعث مسمومیت شدید می شود. ۲۰عدد بادام تلخ خام برای بزرگسالان و ۱۰ عدد برای کودکان خطرناک است. بادام تلخ بو داده خطر بسیار کمتری دارد و معمولا به این شکل به فروش می رسد.

۶.بادمجان

غذایی هایی که نباید خام خورد, بادمجان خام سمی است و حاوی عنصری به نام سولانین است که در مقادیر زیاد می تواند باعث درد معده، استفراغ، اسهال یا نفخ شود.

علاوه بر این، بادمجان خام حتی اگر به مقدار کم مصرف شود، برای مبتلایان به آلرژی بسیار خطرناک است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بادمجان به همراه گوشت چرخ کرده، یک غذای مقوی و چشم نواز!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا