;
سلامت

فواید بی نظیر بادکش درمانی برای سلامتی در طب سنتی!

فواید بادکش درمانی:  بادکش درمانی یک نوع روش درمانی و جایگزین در طب مکمل است. در این روش به وسیله فنجان‌ها مکش ایجاد می‌شود که سبب بهتر شدن جریان خون و درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. این روش درمانی ابتدا در چین بوده و سپس به سایر کشورها گسترش پیدا کرده است. ایران از جمله کشورهایی است که در آن بادکش درمانی یک روش رایج است. اگر بخواهیم یک زمان دقیق برای ورود بادکش درمانی در طب سنتی در نظر بگیریم، نمی‌توانیم دقیق نظر بدهیم ولی این روش درمانی صدها سال است که در ایران استفاده می‌شود. امروزه با توجه به محبوبیتی که طب سنتی بین مردم دارد و افراد زیادی از روش‌های درمانی طب سنتی نتیجه گرفته‌اند. درنتیجه افراد دوست دارند از انواع روش‌های درمانی مانند بادکش درمانی بیشتر اطلاعات داشته باشند. با این مطلب سلامت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: پاکسازی ریه ها با ۷ روش موثر طب سنتی در خانه!

 نگاهی به قدمت بادکش درمانی

بادکش درمانی به طور تقریبی از 5000 سال قبل وجود داشته است و کشورهایی مانند چین، بلغارستان، مصر و شمال آفریقا استفاده می‌کردند. در کل بادکش درمانی یک تاریخچه اروپایی دارد و در طول زمان محبوبیت آن دچار نوسان شده است. به عنوان مثال در قرن 14 میلادی بین مردم بسیار محبوب بوده است و در این زمان برای درمان نقرس از آن استفاده می‌کردند. در قرن 17 میلادی این محبوبیت بین مردم کمی کمرنگ شد ولی از بین نرفت. جورج اورل یکی از مشاهیر اروپایی است که در سال 1929 ذات الریه خود را با بادکش درمانی خشک درمان کرد. در سال 2005 پزشکانی که از بادکش درمانی استفاده می‌کردند، این سال را با عنوان بادکش درمانی نامگذاری کردند.

به مرور و در سال‌های بعد بازیگرانی مانند جنیفر آنیسون با کبودی‌هایی که نشان از بادکش درمانی بود در جامعه حاضر شدند. همچنین در طول بازی‌های المپیک 2016 مایکل فلپس شناگر معروف آمریکایی برای رفع کوفتگی حاصل از حجامت بادکش درمانی انجام داد و اینکار باعث بهبود عملکرد او شد. ورزشکاران دیگر از این تکنیک درمانی استفاده کردند تا عملکرد بهتری داشته باشند. در ایران بادکش درمانی توسط پزشکانی مانند ابوعلی سینا، رازی و جرجانی برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌کردند.

این روش درمانی قدیمی برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی بسیار موثر است. پزشکان طب سنتی معتقدند که بادکش گذاشتن حتی بیشتر از آنتی‌بیوتیک و مسکن اثر دارد و حتی زمانی که دارو اثر ندارد، بادکش بسیار به بیمار کمک می‌کند. همچنین در طب سنتی چین بادکش و طب سوزنی را باهم استفاده می‌کنند تا طب سوزنی تاثیر بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پوست کیوی آنقدر خاصیت و کاربرد دارد که نباید آن را دور بریزید+نحوه مصرف

برایتان جالب خواهد بود: ۹ بهترین جایگزین قند و شکر در طب سنتی

بادکش درمانی چگونه است؟

بادکش درمانی یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی است که طی آن با گرم کردن لیوان‌های شیشه‌ای روی پوست انجام می‌شود. قبل از استفاده از بادکش ابتدا پوست فرد را با روغن‌های مخصوص ماساژ می‌دهند تا فنجان راحت‌تر روی پوست حرکت کند. درنتیجه با گرم کردن هوا درون فنجان یک خلاء ایجاد می‌شود و موقعی که روی پوست قرار می‌گیرد بافت پوست را داخل فنجان یا لیوان شیشه‌‌ای می‌کشاند. این کار سبب شل شدن بافت همبند، تسکین و کاهش دردها می‌شود. این فنجان‌ها در قسمت پشت، گردن و شانه‌ها یا در قسمت دیگر قرار می‌گیرند. همچنین بادکش با ایجاد خلاء و مکش پوست در کنار افزایش جریان خون تنش‌های عضلانی را کم می‌کند.

تذکر: در قدیم فنجان‌هایی که برای بادکش کردن استفاده می‌شد از جنس سفال، بامبو و شاخ حیوانات بودند.

انواع بادکش

با توجه به این‌که روش‌های متفاوتی برای انجام بادکش وجود دارد، پس مراحل آن بسته به نوع اتخاب، فرق دارد. درمانگر موقع کار معمولا فنجان‌ها را برای چند دقیقه روی پوست می‌گذارد. بسته به نوع بادکش احتمال دارد، چندین فنجان روی پوست قرار بگیرد اما در کل انواع بادکش درمانی عبارتند از:

بادکش خشک: برخی از پزشکان طب سنتی از یک دستگاه مکنده برای کشیدن هوا داخل فنجان استفاده می‌کنند و موقعی که روی پوست قرار می‌گیرد، نیروی خلاء ایجاد شده، پوست را به سمت داخل فنجان می‌کشد. بادکش خشک گاهی موجب سوزش پوست می‌شود.
بادکش مرطوب: پزشک داخل هر فنجان را با یک گلوله پنبه آغشته به الکل که شعله‌ور می‌شود، گرم می‌کند. در این روش پزشک چند تا فنجان را به مدت چند دقیقه روی پوست می‌گذارد تا پوست بلند و قرمز شود. در اصل بادکش گرم باعث تجمع خون در یک ناحیه و گرم شدن موضعی آن می‌شود. در بادکش گرم به بدن گرمای مصنوعی می‌دهند تا محل مورد نظر گرم شود. این روش درمانی به این صورت است که برای تاثیر بیشتر، لیوان‌ها را در حدود 5 تا 10 دقیقه روی پوست می‌گذارند. سپس به وسیله یک تیغ یا سوزن یک قسمت از پوست می‌برند تا خون جمع شده خارج شود.

فواید بادکش درمانی:

انواع بادکش از لحاظ روش انجام آن

ثابت: در این روش لیوان‌ها در طول انجام بادکش ثابت روی پوست قرار می‌گیرند تا زمانی که مکش تمام شود بعد جدا می‌شود. به طور معمول ابزاری که برای مکش استفاده می‌شود 15 ثانیه روی پوست قرار دارد. در واقع این نوع بادکش برای دردهای کمر و کتف مناسب است.
منقطع: هدف از این نوع بادکش تجمع خون لطیف در یک قسمت بدن است. در این روش ابزار مکنده به مدت 4 تا 5 ثانیه در یک قسمت قرار دارد و بعد آن را برمی‌دارند و ناحیه دیگر را بادکش می‌کنند. این روش با مکش اخلاط به یک ناحیه بیشتر از سایر روش‌ها باعث گرم شدن محل مورد نظر می‌شود. برای این‌که از بادکش منقطع نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است عمل مکش را چندین بار انجام دهید و هربار کمتر از 4 ثانیه باشد و پس از هواگیری مجدد روی پوست قرار دهید. همین‌طور احتمال ایجاد کبودی در این نوع بادکش کمتر از بقیه روش‌ها است.
متحرک: برای این نوع بادکش از روغن استفاده می‌کنند. ابتدا محل مورد نظر را با روغن زیتون یا بادام تلخ روغن مالی می‌کنند، سپس بادکش را ثابت روی بدن قرار می‌دهند و بعد از چند ثانیه آرام تکان می‌دهند. این روش با گرم کردن موضعی که دارد باعث رفع اسپاسم و خستگی عضلانی می‌شود. یک نکته، جهت حرکت بادکش‌ در این روش بسیار اهمیت دارد چون باعث حرکت مواد در بدن می‌شود.
تذکر: برای تشخیص نوع بادکش درمانی مناسب لازم است قبل از هرگونه اقدامی اول با پزشک مشورت کنید و 2 تا 3 ساعت از آخرین وعده غذایی گذشته باشد.

انواع مناطق مناسب بادکش کردن

صورت که برای رفع چین و چروک مناسب است.
کمر برای رفع گرفتگی عضلات است.
سینه برای بالا کشیدن سینه‌ها مناسب است.
شکم برای لاغری شکم و پهلو است.
رحم و تخمدان برای کاهش درد قاعدگی و ناباروری مناسب است.

فواید بادکش کردن

سم زدایی بدن
کاهش التهاب
بهبود عملکرد کلیه
کاهش درد
تقویت سیستم ایمنی بدن
جلوگیری از دیابت
تقویت قلب و عروق
کاهش سردرد
درمان فلج صورت
درمان سرفه و تنگی نفس
اسپوندیلوز گردنی
پارگی دیسک کمر

چه کسانی نباید بادکش درمانی انجام دهند؟

زنان باردار
زنان در دوره قاعدگی
افراد مسن
بیماران سرطانی
افراد دچار شکستکی استخوان
سابقه سکته مغزی
آفتاب سوختگی
بیماری‌های قلبی و کلیوی
کودکان زیر 4 سال

نکاتی در مورد بادکش کردن

برای جلوگیری از عفونت استفاده از پیش‌بند، دستکش و عینک ضروری است.
از وسایل تمیز و ضدعفونی شده استفاده شود.
دوره درمان 7 تا 14 جلسه است ولی گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها تا 40 جلسه هم ادامه دارد.
در صورت استفاده از دستگاه، هر چند وقت دستگاه را باز کنید و تمیز و روغن‌کاری کنید. این کار باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.
جهت ایجاد خلاء افرادی که پرمو هستند، باید محل مورد نظر را قبل از بادکش کردن اصلاح کنند.

بیشتر بخوانید: کنترل و درمان دیابت با ۹ روش خانگی از نظر طب سنتی!

 

 

برایتان جالب خواهد بود

احتمالا بپسندید: با دانستن خواص معجزه گر این دانه خوراکی، مصرف آن را فراموش نخواهید کرد+نحوه مصرف

جالب خواهد بود: تقویت حافظه در طب سنتی: نسخه قوی مخصوص دانشجویان و دانش آموزان!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =

دکمه بازگشت به بالا