;
سلامت

هرآنچه که تا حالا، در مورد کاکائو نمی دانستید…

سفر کامل و پر زحمت سروتونین کاکائو از یک دانه ریز که به شکلات تبدیل شده است،خواندنی است. همه ما کاکائو دوست داریم و در قالب کیک ها و شکلات ها مصرف می کنیم. کاکائو به شدت خوشمزه و لذت بخش است. اما هیچ کدام ما در مورد این نمی دانیم که چطور کاکائو در قالب شکلات های خوشمزه تهیه می شود و چه مسیر عجیب و پر زحمتی را طی می کند تا تبدیل به شکلات شود. در این بخش سلامت چشمک به طرز تهیه شکلات کاکائو می پردازیم. بیایید ببینیم که کاکائو چه مسیری را برای تبدیل شدن به شکلات های مورد علاقه ما طی می کند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه شکلات کاکائو ، تاریخچه کاکائو و شکلات

این قسمت را نمی توان نادیده گرفت. ماجراجویی دانه کاکائو در طول تاریخ بسیار طولانی است. در واقع تاریخ ۴۰۰۰ هزار ساله دارد. نام لاتین کاکائو “Theobromo Cacao” است. به معنای «غذای خدایان» است. سال هاست که در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. به همین علت این نام را به خود گرفته است. منابع، منشا کاکائو را هندوراس، دره اولا نشان می دهند. مورخان بر این باورند که این روستای کوچک ممکن است مهد واقعی شکلات بوده باشد.

مایاها به عنوان اولین مردمی شناخته می شوند که از کاکائو در کشاورزی استفاده کردند. آنها همچنین پایه دین خود را بر روی درخت کاکائو قرار دادند. در قوم مایا، درخت کاکائو نمایانگر درخت مقدسی است که در قرون تاریکی کاشته شده بود تا نشان دهنده چهار جهت باد قبل از رسیدن زمان های آفتابی باشد. در واقع، کاکائو به عنوان ارز در مایاها و آزتک ها، جایی که برده داری حکومت می کرد، استفاده می شد. در آن زمان؛ 1 دانه کاکائو = 1 گوجه فرنگی، 4 دانه کاکائو = 1 کدو، 10 دانه کاکائو = 1 خرگوش، 100 دانه کاکائو = 1 غلام. امروزه از 100 دانه کاکائو به طور متوسط ​​110 گرم یعنی یک قرص شکلات به دست می آید.

با زوال مایاها، کاکائو کم کم ارزش خود را از دست داد. بعدها ارزش سابق خود را در تمدن آزتک بازیافت. در پایان قرن چهاردهم، در جریان اکتشافات کریستف کلمب، آزتک ها کاکائو به او دادند. پس از آن، سفر کاکائو و شکلات به اروپا آغاز می شود. کاکائو به اسپانیا می رود. هسته های آن با استفاده از تکنیک های آزتک پردازش می شوند. اگرچه در ابتدا به دلیل ارزش اقتصادی آن فرآوری می شد، اما بعداً به عنوان دارو استفاده می شد. باز هم اولین نوشیدنی کاکائو در اسپانیا ساخته شد و راز آن از سراسر جهان مخفی است. بر کسی پوشیده نیست که کاکائویی که بعداً به نیشکر، عسل و دارچین اضافه می شد، تبدیل به شکلات شد و در سراسر جهان پخش شد. افزایش تولید کاکائو، جهش زیادی پیدا کرد و تبدیل به شکلات های قرصی (جامد) شد که می بینیم. شکلات از مغازه های کوچک بیرون آمد و در کارخانه های بزرگ شروع به تولید کرد. کاکائو و شکلات به تدریج ارزش خود را در دنیای پزشکی از دست دادند و حالا به عنوان یک مواد غذایی لذت بخش استفاده می شود.

طرز تهیه کاپ کیک کاکائویی: یک میان وعده خوشمزه برای پذیرایی ایام عید!

تفاوتی با بزرگ کردن کودک ندارد: کاکائو چگونه تولید می شود؟

کاکائو میوه عظیم درخت کاکائو است. برای پرورش این درختان و به ثمر رساندن آنها باید تلاش زیادی کرد. کارگران کاکائو طوری از این درختان مراقبت می کنند که انگار در حال بزرگ کردن بچه هستند. دمای ثابت و نوع خاک مناسب برای رشد درختان و به دست آوردن میوه های با کیفیت مورد نیاز است. میوه های به دست آمده در رنگ ها و اندازه های مختلف هستند. تقریباً 50 تا 60 دانه در یک میوه کاکائوی رسیده وجود دارد.

کاکائو یکی از آن گیاهان کمیاب است که تا زمانی که برداشت نشود، ساخته نمی شود. زیرا میوه ها چسبیده به تنه درختان رشد می کنند. باید تحت کنترل دائمی باشد. کشت کاکائو به خصوص در مزارع کوچک آفریقا بسیار رایج است. خانواده های ساکن اینجا با تمام اعضای خود، کاکائو تولید می کنند و از این طریق امرار معاش می کنند.

پس از جمع آوری کاکائو، قسمت های سخت و دانه های آن از یکدیگر جدا می شوند. دانه های سفید بیرون آمده از قسمت های داخلی را یکی یکی روی برگ های موز می گذارند. در آغوش گرم آفتاب خشک می شود. بعد از مدتی دانه های کاکائو خشک و قهوه ای به نظر می رسند. قسمت خشک کن در معرض نور خورشید، طعم، بو، طعم و همه چیز شکلاتی که باید از کاکائو به دست آید را تعیین می کند. پس از خشک شدن کامل در آفتاب، در گونی بسته بندی شده و برای فرآوری به کارخانه ها و تولیدکنندگان شکلات فرستاده می شود.

طرز تهیه کاپ کیک کاکائویی: یک میان وعده خوشمزه برای پذیرایی ایام عید!

طرز تهیه شکلات کاکائو، شکلات چگونه از دانه های کاکائو تهیه می شود؟

دانه های کاکائویی که با هزار و یک زحمت جمع آوری و خشک می شود وارد کارخانه می شود. ابتدا از غربال های بزرگ عبور می کند تا موادی مانند شاخه ها و سنگ ها را تصفیه کند. سپس زیر یک ماشین غول پیکر می رود و در معرض حرارت زیاد قرار می گیرد. این مرحله بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که آنها به راحتی از پوسته خود جدا می شوند. دانه‌های کاکائو که پوسته‌های آن کمی شروع به کنده شدن می‌کند، زیر دستگاهی به نام جداکننده می‌روند.

در اینجا هسته ها از صافی عبور می کنند، پوسته ها و سایر قسمت ها کاملاً از هم جدا می شوند. به کاکائو در این حالت «کاکائو آسیاب شده درشت» می گویند. سپس این کاکائو برای بهبود کیفیت آن برشته می شود. مهم است که قسمت های گوشتی لوبیا به خوبی برشته شود. اگر زیاد برشته شود طعم تلخی دارد و از کیفیت آن کاسته می شود.

اما دانه ها در این حالت نمی توانند به شکلات تبدیل شوند. لازم است آن را از حالت جامد به مایع تبدیل کرده، کمی جامد و دوباره به مایع و در نهایت به حالت جامد برگردانیم.

از آنجایی که نقطه ذوب کره کاکائو کمی کمتر از دمای بدن است، به شکلات قوام ذوب در دهان می دهد. اما وجود کاکائو و کره کاکائو به تنهایی شکلاتی را که ما دوست داریم ایجاد نمی کند. دوباره از طریق تقویت کننده عبور می کند. خمیر گلوله و چسبنده در این مرحله خشک، پودری و صاف می شود.

پودر حاصل، پودر کاکائویی است که ما در کیک ها و کلوچه های خود استفاده می کنیم. این پودر دوباره از ابزاری با دمای بالا عبور می کند و بسته به کیفیت آن ساعت ها و گاهی روزها هم زده می شود. به یک معنا، آن را رها می کنند تا در آب خودش دم بکشد. در پایان این فرآیند دوباره به مایع تبدیل می شود. کاکائو مایع شده در قالب ها ریخته می شود و خنک می شود یا تحت فرآیند شیرین سازی قرار می گیرد.

طرز تهیه کاپ کیک کاکائویی: یک میان وعده خوشمزه برای پذیرایی ایام عید!

بیشتر بخوانید: طرز کیک مادلین با روکش شکلاتی یک کیک خوشمزه فرانسوی

طرز تهیه شکلات کاکائو، مرحله شیرین کردن کاکائو

این مرحله، مرحله رسیدن به طعمی است که کام ما با آن آشناست. شکلات مایع در اینجا با شکر و پودر شیر مخلوط می شود. بسته به نسبت کاکائو و شیر متنوع است. سه شکلات اصلی تولید می شود. این ها؛ شکلات تیره، شیری و سفید.

همچنین امکان افزودن ادویه ها و عطرهای مختلف در اینجا وجود دارد. سپس برای انجماد در قالب ها ریخته می شود. منجمد می شود و در قالب های بزرگ به شیرینی فروشی ها و سایر تولیدکنندگان شکلات و بازارها و فروشگاه های مواد غذایی به شکل بسته بندی شده توزیع می شود.

پایان خوش: نسخه شکلاتی کاکائو

بنابراین، شکلاتی که ما هر روز می خوریم به این روند طولانی و بسیار سخت تهیه می شود. کیک های شکلاتی، کیک های کاکائویی، پودینگ های شکلاتی، فوندوها… هر چه می خواهید می توانید درست کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاپ کیک کاکائویی: یک میان وعده خوشمزه برای پذیرایی ایام عید!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا