سلامتبیماری ها

8 ماده غذایی که باعث التهاب مفاصل می شود

بعضی از غذاها می توانند باعث التهاب مفصل شوند. این التهاب را اصطلاحاً آرتریت مفاصل نیز می گویند. متاسفانه تاکنون درمانی خاصی برای التهاب مفاصل ارائه نشده است و درمان بیشتر بر پایه پیشگیری و تسکین بوده است. در مطلبی که امروز بخش سلامت چشمک برای شما تهیه کرده است به بررسی غذاهایی پرداخته شده است که ممکن است درد و التهاب مفاصل را افزایش دهد. لذا اگر می خواهید از مفاصل خود محافظت کنید و درد و التهاب را کاهش دهید، باید از مصرف این غذاها اجتناب کنید. با مطلب مواد غذایی و التهاب مفاصل با چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید!

مواد غذایی و التهاب مفاصل

التهاب مفصل یا آرتریت به انگلیسی: Arthritis به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود.(ایجاد عفونت در یک مفصل) فرهنگستان زبان فارسی برای آرتریت، واژه‌های بندآماس و مفصل‌آماس را تصویب کرده‌است.

تاکنون لیست مشخصی از غذاهای محرک آرتریت وجود ندارد که افراد مبتلا به آرتریت، باید از آنها اجتناب کنند. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد و غذا باید به صورت جداگانه تنظیم شود.

با این حال، برخی غذاها می توانند به طور کلی باعث التهاب شوند و علائم را بدتر کنند. اینکه یک نوع غذا باعث ایجاد مشکل می شود یا نه، می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر به آرتریت مبتلا هستید، باید سعی کنید مصرف برخی غذاها را محدود کنید تا ببینید آیا تاثیر دارد یا خیر؟

در اینجا 8 ماده غذایی که به طور کلی می توانند باعث التهاب شوند، آورده شده است.

بیشتر بخوانید: فواید روغن میخک، از مسکن طبیعی ضد درد تا افزایش قوای جنسی در مردان

محصولات لبنی

مواد غذایی و التهاب مفاصل

محصولات لبنی کامل از جمله غذاهایی هستند که در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید باید از آنها اجتناب کنید. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی بسیار کمتر شایع نسبت به استئوآرتریت است که در اثر ساییدگی و پارگی بدن در طول زمان ایجاد می شود. پروتئین های موجود در لبنیات می توانند باعث تشدید آرتریت روماتوئید شوند.

برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است نسبت به پروتئین های موجود در شیر تحمل نداشته باشند. اما همه افراد مبتلا به آرتریت به شیر یا سایر محصولات لبنی واکنش مشابهی نشان نمی دهند. مطالعات به این نتیجه رسیده است که در برخی افراد، شیر سبب می شود که درد زانو بهبود یابد، اما پنیر آن را بدتر می کند. توصیه می شود که آزمایش کنید تا ببینید چگونه غذاهای مختلف بر نوع آرتریت شما تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

مواد غذایی و التهاب مفاصل: غذاهای سرخ شده

مواد غذایی و التهاب مفاصل

غذاهای سرخ شده حاوی چربی اشباع بیش از حد هستند که می تواند التهاب را بدتر کند. متخصصان توصیه می‌کنند برای هر کسی که آرتروز دارد و می‌خواهد به طور کلی سالم غذا بخورد، به چربی‌های غیراشباع روی بیاورد. از روغن زیتون به جای کره استفاده کنید تا ببینید آیا بهبودی در آرتریت شما وجود دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: ترکیب شیر و زعفران: ۵ خاصیت شگفت انگیز شیر و زعفران برای سلامتی

آب نبات

مواد غذایی و التهاب مفاصل

طبق تحقیقات، قندهای فرآوری شده موجود در بسیاری از تنقلات بسته بندی شده می توانند باعث آزاد شدن مولکول های التهابی به نام سیتوکین ها در بدن شوند. این می تواند علائم آرتریت را تشدید کند.

بیشتر بخوانید: فواید ترکیب شیر و دارچین برای سلامت جنسی مردان

گوشت قرمز

مواد غذایی و التهاب مفاصل

گوشت قرمز دارای چربی و کالری بیشتری است که به راحتی به مواد شیمیایی التهاب زا در بدن متابولیزه می شود. اگر گوشت را در دمای بالا کبابی یا سرخ کنید، وضعیت بدتر می شود. این به این دلیل است که طعم ذغالی شده در واقع از سمومی به نام AGE (محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته) می آید که می تواند به پروتئین های بدن آسیب برساند.

AGE ها توسط سیتوکین ها تجزیه می شوند که می توانند باعث التهاب شوند. در حالی که ارتباط مستقیم با آرتریت به طور قطعی ثابت نشده است، افزایش سطوح AGE برای افزایش التهاب شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین فواید روغن آووکادو برای سلامتی+روش تهیه روغن آووکادو در منزل

مواد غذایی و التهاب مفاصل: محصولات آرد سفید

مواد غذایی و التهاب مفاصل

برنج سفید، سیب زمینی، آرد، نان، کراکر، بیسکویت… غذاهای حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده اغلب وضعیت آرتریت را بدتر می کنند. این غذاها همچنین تولید AGE را افزایش می دهند و می توانند باعث التهاب شوند. ساختار مولکولی دانه های تصفیه شده بسیار ساده است. بدن آنها را سریعتر به قند تبدیل می کند و شکر بسیار مستعد التهاب است. لازم نیست کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، اما تا حد امکان کربوهیدرات های سبوس دار یا چند دانه ای را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

قهوه

مواد غذایی و التهاب مفاصل

برخی از مطالعات نشان می دهد که قهوه خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد، در حالی که با برخی دیگر هیچ ارتباطی پیدا نمی کنند. قهوه حاوی پلی فنل آنتی اکسیدانی است که می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک کند. با این حال، کارشناسان مصرف متوسط ​​را توصیه می کنند. بهتر است از 1 تا 2 لیوان در روز تجاوز نکنید.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی کلم: 6 دلیل مهم که باعث می شود کلم را دوست داشته باشید!

مواد غذایی و التهاب مفاصل: گلوتن

مواد غذایی و التهاب مفاصل

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می شود. همچنین به بسیاری از غذاهای نشاسته ای اضافه می شود. گلوتن به عنوان محرک التهاب در برخی افراد شناخته شده است. جو دوسر بدون گلوتن است، اما ممکن است در طول فرآوری آلوده شود، بنابراین برچسب را بررسی کنید. افراد مبتلا به بیماری سلیاک (یک اختلال خود ایمنی که در آن گلوتن باعث حمله بدن و آسیب به سیستم گوارشی می شود) باید از مصرف گلوتن به طور کامل اجتناب کنند.

همچنین افراد مبتلا به آرتریت که به گلوتن حساسیت ندارند نیز باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند. افراد مبتلا به انواع خاصی از آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید، اغلب برای بیماری سلیاک نیز آزمایش می شوند. بیماری سلیاک و آرتریت روماتوئید بیماری های خود ایمنی هستند و اغلب با هم بروز می کنند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های سکته مغزی + درمان و کاهش ابتلا به سکته مغزی

الکل

مواد غذایی و التهاب مفاصل

الکل نه تنها بر عملکرد کبد تأثیر می گذارد، بلکه تعامل بین سایر اندام ها را مختل می کند که می تواند باعث التهاب شود. مصرف الکل باعث افزایش تولید سیتوکین های التهابی در بدن می شود.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی گزنه برای سلامت از بهبود گردش خون تا رفع آلرژی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا