;
سلامتخواص گیاهان دارویی

فواید شگفت انگیز سیر برای سلامتی: از کاهش وزن تا کنترل قند خون

سیر قرن هاست که بخشی از آشپزخانه ها بوده است. این گیاه به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی آن دارای خواص درمانی و دارویی فراوانی است. خواص مفید سیر به دلیل ترکیبی به نام آلیسین است. سیر سرشار از مواد معدنی مانند فسفر، روی، پتاسیم و منیزیم است. ویتامین های C، K، فولات، نیاسین و تیامین نیز به وفور در آن  یافت می شود. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک به بررسی فواید سیر برای سلامتی و کاهش وزن می پردازیم. به دلیل فواید شگفت انگیز سیر برای سلامتی و کاهش وزن باید آن را در رژیم غذایی گنجانید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان طبیعی انسداد عروق با یک دمنوش معجزه گر!

فواید سیر برای سلامتی و کاهش وزن، ارزش غذایی سیر

در این جا ارزش غذایی ۱۰۰ گرم سیر خام آمده است. توجه داشته باشید که ۱ حبه سیر متوسط ​​تا درشت وزنی بین ۳ تا ۸ گرم دارد.

مقدار در ۱۰۰ گرم سیر خام و درصد مصرف توصیه شده روزانه:

کالری 149 7%

کربوهیدرات 33.1 گرم 11٪

فیبر 2.1 گرم 8٪

چربی 0.5 گرم 1٪

پروتئین 6.4 گرم 13 درصد

ویتامین B6 1.2 میلی گرم 62٪

ویتامین C 31.2 میلی گرم 52٪

تیامین 0.2 میلی گرم 13٪

ریبوفلاوین 0.1 میلی گرم 6٪

همچنین حاوی ویتامین های A، E، K، نیاسین، فولات، اسید پانتوتنیک و کولین است

منگنز 1.7 میلی گرم 84 درصد

سلنیوم 14.2 میکروگرم 20 درصد

کلسیم 181 میلی گرم 18 درصد

مس 0.3 میلی گرم 15٪

فسفر 153 میلی گرم 15 درصد

پتاسیم 401 میلی گرم 11 درصد

آهن 1.7 میلی گرم 9%

همچنین حاوی روی، منیزیم و سدیم است

۱۵ فواید شگفت انگیز سیر برای سلامتی

 

۱.جلوگیری از سرفه و سرماخوردگی

سیر خام پتانسیل جلوگیری از سرفه و عفونت سرماخوردگی را دارد. خوردن دو حبه سیر له شده با معده خالی بیشترین فایده را دارد. برای بچه‌ها و نوزادان، آویزان کردن حبه‌های سیر در یک نخ به دور گردن‌شان، علائم احتقان را تسکین می دهد.

۲.فواید سیر برای سلامتی و کاهش وزن، کمک به سلامت قلب

آلیسین، ترکیبی که در سیر یافت می شود، اکسید شدن کلسترول بد را متوقف می کند. این باعث کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب می شود. مصرف منظم سیر احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد و در نتیجه به جلوگیری از ترومبوآمبولی کمک می کند. سیر همچنین فشار خون را کاهش می دهد.  بنابراین برای بیماران مبتلا به فشار خون مفید است.

۳.عملکرد مغز را بهبود می بخشد

سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به سلامت مغز کمک می کند. در برابر بیماری های عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل موثر است.

بیشتر بخوانید:  8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

۴.فواید سیر برای سلامتی و کاهش وزن، هضم را بهبود می بخشد

مشکلات گوارشی با گنجاندن سیر خام در رژیم غذایی بهبود می یابد. برای روده ها مفید است و التهاب را کاهش می دهد. خوردن سیر خام به پاکسازی کرم های روده کمک می کند. خوبی آن این است که باکتری های بد را از بین می برد و از باکتری های خوب روده محافظت می کند.

۵.قند خون را متعادل می کند

کسانی که از دیابت رنج می برند، باید حتما سیر را در رژیم غذایی خود بگنجانند. زیرا میزان قند خون را به خوبی تنظیم می کند.

۶.سیتم ایمنی را تقویت می کند

سیر از سیستم ایمنی بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از آسیب به DNA جلوگیری می کند. روی موجود در سیر باعث تقویت ایمنی می شود. ویتامین C به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. سیر برای عفونت چشم و گوش بسیار مفید است زیرا دارای خواص ضد میکروبی است.

۷.فواید سیر برای سلامتی و کاهش وزن، سلامت پوست را بهبود می بخشد

سیر به جلوگیری از آکنه کمک می کند و لک های ناشی از آکنه را از بین می برد. تبخال، پسوریازیس، بثورات و تاول ها همگی با استفاده از آب سیر بهبود یابند. همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش از پوست محافظت می کند. در نهایت از پیری پوست جلوگیری می کند.

۸.از سرطان و زخم معده جلوگیری می کند

سیر به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از بدن در برابر سرطان ریه، پروستات، مثانه، معده، کبد و روده بزرگ محافظت می کند. عمل ضدباکتریایی سیر از زخم معده جلوگیری می کند. زیرا عفونت را از روده از بین می برد.

۹.برای کاهش وزن مفید است

سیر ژن های مسئول تشکیل سلول های چربی که چربی را ذخیره می کنند را کاهش می دهد. همچنین ترموژنز را در بدن افزایش می دهد و منجر به سوزاندن چربی بیشتر و کاهش کلسترول بد می شود. سیر جدا از این که برای کاهش وزن مفید است، بسیار مغذی است. در واقع، یک حبه سیر خام که حدود ۳ گرم است، حاوی، منگنز، ویتامین B6، ویتامین سی، سلنیوم، فیبر، مقادیر کلسیم، مس، پتاسیم، آهن و غیره است.

۱۰.عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد

سیر یکی از بهترین مواد “افزایش دهنده عملکرد” ​​در نظر گرفته می شود. در زمان های قدیم از سیر برای درمان خستگی و بهبود ظرفیت کاری کارگران استفاده می شد. مطالعات روی جوندگان نشان می دهد که مصرف سیر به بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند. یک مطالعه نشان داد، افرادی که بیماری قلبی داشتند به مدت ۶ هفته سیر مصرف کردند و این منجر به کاهش ۱۲ درصدی ضربان قلب و ظرفیت ورزش بهتر شد.

۱۱. با عفونت ادراری مبارزه می کند و سلامت کلیه را بهبود می بخشد

آب سیر تازه پتانسیل کاهش رشد باکتری E. Coli را دارد که باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) می شود. همچنین به جلوگیری از عفونت کلیه کمک می کند. سیر عفونت های روی زخم ها را کاهش می دهد. باعث رشد مو، سلامت استخوان ها و سلامت کبد می شود. بیشتر درمان‌های خانگی فقط در صورتی مؤثر هستند که سیر خام مصرف شود.

۱۲.فواید سیر برای سلامتی و کاهش وزن، سمیت خون را کاهش می دهد

برای افرادی که به دلیل خطرات شغلی مستعد مسمومیت با سرب هستند، سیر بهترین راه حل ارگانیک برای آن است. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که سیر در واقع، در کاهش مسمومیت با سرب خون ایمن تر و بهتر از d-Penicillamine است. داروی رایجی  که برای درمان آن استفاده می شود.

۱۳.فواید سیر برای سلامتی و کاهش وزن، بر کمبود استروژن غلبه می کند

دوره یائسگی برای زنان مسن اغلب با کمبود هورمون زنانه به نام استروژن به دلیل تولید نامنظم پروتئینی به نام سیتوکین همراه است. مصرف سیر تا حدودی این امر را تنظیم می کند و بنابراین ممکن است در غلبه بر کمبود استروژن پس از یائسگی موثر باشد.

۱۴.کاهش اثرات یا شروع استئوآرتریت

مصرف سیر در رژیم غذایی منظم می تواند به پیشگیری یا کاهش شروع آرتروز کمک کند. تحقیقات نشان داده است که سیر حاوی ترکیبی به نام دی آلیل دی سولفید است که به حفظ تراکم استخوان کمک می کند. بنابراین به طور بالقوه می تواند شروع بیماری های مرتبط با استخوان مانند آرتروز را به تاخیر بیندازد.

۱۵.از انسداد قلب جلوگیری می کند

اعتقاد بر این است که سیر به کاهش چسبندگی پلاکت های خون کمک می کند. این پلاکت ها مسئول لخته شدن خون هستند. مصرف دوز سالم سیر می تواند به کاهش اثر لخته شدن بیش از حد پلاکت ها بر روی خون کمک کند. بنابراین، ممکن است به جلوگیری از لخته شدن خون غیرضروری در داخل شریان ها که به قلب برسد و باعث حمله قلبی شود، کمک می کند.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

سوالات متداول

۱.مصرف خوراکی سیر چه عوارضی دارد؟

وقتی سیر را از طریق دهان مصرف می کنید، عوارضی جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی مانند بوی بد دهان، سوزش سر دل، گاز و اسهال. اما اگر سیر خام را به صورت خوراکی مصرف کنید، عوارض جانبی اغلب بدتر است. زیرا ممکن است خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد و در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک شود.بنابراین توصیه می شود سیر را در غذا بریزید.

۲.آیا سیر را می توان روی پوست مالید ؟

محصولات سیر مانند ژل و خمیر احتمالا بی خطر هستند. اما سیر ممکن است باعث آسیب پوستی شود که شبیه سوختگی است. به خصوص سیر خام وقتی روی پوست مالیده شود ممکن است باعث تحریک شدید پوست شود.

۳.چه کسانی باید از خوردن سیر اجتناب کنند؟

در دوران بارداری باید از مصرف بیش از حد سیر خودداری شود یا در صورت شیردهی، کودکان می توانند آن را در دوزهای حداکثر ۳۰۰ میلی گرم سه بار در روز تا ۸ هفته و نه بیشتر از آن مصرف کنند. افراد مبتلا به اختلالات خونریزی باید از سیر اجتناب کنند. اگر تحت عمل جراحی قرار بگیرید، سیر مصرف نکنید زیرا ممکن است خونریزی را طولانی کند و فشار خون را مختل کند. دو هفته قبل از جراحی سیر را متوقف کنید. زیرا سیر سطح قند خون را کاهش می دهد، بنابراین باید مراقب باشید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا