سلامتسلامت روانی

۱۵ راه برای درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

افسردگی می تواند احساس وحشتناکی در شما ایجاد کند. افسردگی مانند یک سیاه چاله بی پایان است که هر لحظه احساس می کنید، شما را در درونش فرو می برد. این حس بسیار دردناک است و فقط یک فرد افسرده آن را عمیقا احساس می کند. سبک زندگی مدرن، تنها شدن انسان ها و چالش های زندگی باعث می شود که بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی دچار افسردگی خفیف یا شدید شوند. در صورتی که افسردگی درمان نشود، تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود درمان های پزشکی بهتر است تغییرات مثبتی در سبک زندگیی خود ایجاد کنید و با افسردگی مبارزه کنید. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک به درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی  پرداخته می شود. شما با ایجاد تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی خود می توانید بر افسردگی غلبه کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

۱۵ راه برای درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

۱.بپذیرید که احساس افسردگی می کنید

انکار کردن بیماری افسردگی به شما کمکی نمی کند. بنابراین اولین قدم این است که بپذیرید که افسردگی دارید. این فقط یک بیماری مثل تمام بیماری ها است و شما می توانید بر آن غلبه کنید. شما نیازی به احساس ترس یا شرم ندارید. ممکن است خیلی ها دچار افسردگی شوند، پس شما تنها نیستید.

۲.سعی کنید محرک ها را شناسایی کنید

آیا شغلی که دارید، شما را از نظر ذهنی خسته و فرسوده می کند؟ آیا حلقه دوستان تان فشاری بر شما وارد می کند؟ آیا قسمتی از بدن تان شما را خیلی آزار می دهد؟ با خودت صادق باش. اگر چیزهایی پیدا کردید که باعث ایجاد احساس وحشتناک در شما می شود، یادداشت کنید. سعی کنید خودتان یا از طریق مشاوره با روان پزشک  به ریشه های افسردگی برسید. باید بدانید چه عواملی باعث می شود که بیشتر دچاراسترس و ناامیدی شوید. عواملی را که بر شما تاثیر منفی می گذارد و باعث بدتر شدن افسردگی تان می شود، کنار بگذارید. حتی شغل تان را عوض کنید، به دوستی با دوستان و اعضای خانواده که احساس منفی و ناامید کننده به شما منتقل می کند، قطع رابطه کنید.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی گزنه برای سلامت از بهبود گردش خون تا رفع آلرژی!

۳.اهداف کوچکی برای خود تعیین کنید

نکته ای که در مورد افسردگی وجود دارد این است که بعضی روزها حتی حوصله ندارید که از رختخواب بلند شوید یا حتی موهای خود را برس بزنید. انجام کارهایی که پیچیده تر هستند غیرممکن به نظر می رسد. اخم نکنید. هر روز اهدافی را برای خودتان تعیین کنید. مثلا یک روز با خودتان قرار بگذارید که “امروز موهایم را می شوم” باشد، در حالی که روزی دیگر می توانید چیز دیگری را تعیین کند. “امروز پروژه ناتمام را کامل می کنم.” برآورده کردن اهداف، رضایت و شادی زیادی به شما می دهد و در شما احساس امید و توانمندی شکل می گیرد.

درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

۴.درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، ورزش کنید

ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که به عنوان هورمون های احساس خوب نیز شناخته می شوند. شنا، رقصیدن، تمرین یوگا، انجام برخی بازی‌ها از نظر جسمی سلامت شما را حفظ می‌کند و احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان طبیعی انسداد عروق با یک دمنوش معجزه گر!

۵.یک برنامه خواب مناسب داشته باشید

آیا بیش از حد می خوابید و به شدت خسته از خواب بیدار می شوید؟ آیا هر شب در زمان خاصی از خواب بیدار می شوید و برایتان سخت است که دوباره بخوابید؟ اصلاح خواب شما در درمان طبیعی افسردگی بسیار مهم است. افسردگی بر چرخه خواب تاثیر می گذارد. برخی افراد زیاد می خوابند در حالی که برخی دیگر دچار بی خوابی می شوند. در هر صورت، هر دو در نهایت احساس خستگی می کنند. در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما در اصلاح کمیت و کیفیت خوابتان کمک کند:

۱.سعی کنید هنگام خواب با گوشی خود بازی نکنید، بهتراست گوشی تان را دور از دسترس تان قرار دهید.

۲.اگر می توانید کتاب مورد علاقه تان را بخوانید.

۳.سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.

۴.سعی کنید افکار منفی را از خود دور کنید

همه ما افکار منفی داریم. نکته مهم این است که اجازه ندهید آنها برای مدت طولانی معطل شوند. برای درمان افسردگی در خانه باید کارهای ذهنی زیادی انجام دهید. سعی کنید از منطق برای رهایی از افکار منفی بی اساس استفاده کنید. فکر می کنید همه از شما متنفرند؟ آیا مدرکی دارید؟ تلا کن تمام این افکار منفی را فراموشش کنید. با تمرین می توانید بر این احساس مسلط شوید و هر روز که می گذرد احساس بهتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

۶.درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، مسئولیت ها را بر عهده بگیرید

مجبور نیستید مسئولیت های بزرگی را به دوش بکشید. برداشتن قدم های کوچک آغاز خوبی است. گاهی کار داوطلبانه یا پاره وقت را در نظر بگیرید. کاری را که دوست دارید انجام دهید. در واقع کاری را انجام دهید که شما را مجذوب خود می کند و شما را خوشحال می کند. از برادرزاده خود نگهداری کنید، برای کسی غذا بپزید، به کسی در انجام وظایفش کمک کنید. خودتان را درگیر نگه دارید. احساس آرامش و موفقیت بسیار زیادی خواهید داشت.

۷.سعی کنید کار جدیدی انجام دهید

درمان های خانگی برای افسردگی همیشه نباید محدود به چهار دیوار خانه شما باشد. سعی کنید چیز جدیدی یاد بگیرید.  یک زبان جدید، یک شکل جدید از رقص، نقاشی یا آواز. به رویدادهای مختلف در شهر خود بروید، وقت بگذرانید، خوش بگذرانید، دوست پیدا کنید. یک کافه جدید را امتحان کنید، یک کتاب جدید بخوانید، یک کتاب مورد علاقه قدیمی را دوباره بخوانید، یک فیلم خنده دار تماشا کنید، آشپزی کنید، نان بپزید. ممکن است در برخی کارها، چند بار اول شکست بخورید اما با این وجود آن کار را انجام دهید. یادگیری چیز جدید شما را سرشار از رضایت می کند و هیچ فشاری وجود نخواهد داشت زیرا چیز جالبی خواهد بود.

درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

بیشتر بخوانید: ترکیب شیر و زعفران: ۵ خاصیت شگفت انگیز شیر و زعفران برای سلامتی

۸.درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، دلایلی برای خندیدن پیدا کنید

یک سریال تلویزیونی خنده‌دار تماشا کنید، بروید و یک برنامه کمدی استندآپ تماشا کنید، با افراد بامزه معاشرت کنید، از جوک‌های پرمخاطب دوری نکنید. تا جایی که می توانید دلایلی برای لبخند زدن و خندیدن پیدا کنید. مجبور نیستید لبخندی بر لبانتان بنشانید زیرا دیگران از شما انتظار دارند. شما مجبور نیستید تظاهر کنید. دلایل واقعی را بیابید زیرا لبخند زدن یا خندیدن نباید فشار یا استرسی به شما وارد کند. اغلب اوقات، این احساس می‌شود که فراموش کرده‌اید چگونه لبخند بزنید. اشکالی ندارد. به خود بگویید که این پایان دنیا نیست. لبخند زدن و خندیدن با صدای بلند دو مورد از مهم ترین درمان های طبیعی برای افسردگی هستند.

بیشتر بخوانید: 8  بهترین خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

۹.احساسات تان را پنهان نکنید

جدا از ملاقات با پزشک، در صورت لزوم با دوستان نزدیک خود صحبت کنید. با افرادی که به آنها اعتماد دارید صحبت کنید. اگر اتفاق خوبی برای شما افتاد، هیجان خود را ابراز کنید. اگر اتفاق بدی افتاد، آن را نیز در میان بگذارید. اشک ریختن شما را ضعیف نمی کند. وقتی مجبوری بخند، وقتی مجبوری گریه کن.

۱۰.درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی

تغییرات خاص در رژیم غذایی نیز به درمان افسردگی در خانه کمک می کند. خوردن غذای مناسب سلامت جسمی و روانی شما را افزایش می دهد. افسردگی باعث بیزاری افراد از غذا یا پرخوری می شود. از این رو، کنترل رژیم غذایی یک عنصر ضروری در درمان طبیعی افسردگی است. در زیر برخی از غذاهایی که به درمان افسردگی کمک می کنند پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی واریس:بررسی خواص ترکیب سیر، پرتقال و روغن زیتون

۱۱.اسفناج، کلم پیچ

بر اساس مطالعه ای که توسط JAMA Psychiatry انجام شده است، افسردگی شدید می تواند با التهاب مغز مرتبط باشد. گفته می شود سبزی های تیره و برگ دار از انواع التهاب ها جلوگیری می کند. آنها همچنین دارای ویتامین های A، C، E، K، مواد معدنی و فیتوکمیکال هستند که قلب شما را سالم نگه می دارد، وزن شما را کنترل می کند و از شما در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

۱۲.درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، شکلات

شکلات یکی از مواد خوراکی است که باعث شادی و تغییر در خلق و خو می شود. زیرا شکلات هورمون‌های سرتونین و دوپامین ترشح می‌کند که در افراد مبتلا به افسردگی کمتر است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای داشتن استخوان های قوی و سالم

۱۳.ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی تن

ماهی هایی که سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 دارند نیز برای افسردگی بسیار مفید هستند. زیرا سطح سروتونین را افزایش می دهند.

۱۴.درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، چربی های سالم

کره و روغن نارگیل سرشار از چربی های سالم هستند که برای مغز شما مفید هستند. پنیر موجود در ماکارونی، خامه فرم گرفته با کیک شکلاتی همگی هورمون های حس خوب ترشح می کنند و به ما احساس خوبی می دهند.

درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

۱۵.درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، آجیل و دانه ها

غذاهای غنی از سلنیوم مانند مغزها و دانه ها برای بیماران مبتلا به افسردگی بسیار مفید هستند. سطوح پایین سلنیوم و خلق و خوی ضعیف، بر اساس مطالعات مختلف با هم مرتبط هستند. از مصرف بیش از حد کافئین (نوشابه، قهوه، چای) و الکل خودداری کنید. این نوشیدنی ها ممکن است به شما اوج اولیه ای بدهند که احساس فوق العاده ای داشته باشد اما بر سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد.

بیشتر بخوانید:  8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که ما چیزهای زیادی را فهرست کرده‌ایم که می‌توانید سعی کنید به خودتان در مدیریت افسردگی کمک کنید. اما نمی‌توان به طور قطعی نحوه درمان افسردگی را به تنهایی بیان کرد. همه در این مورد به کمک نیاز دارند، بنابراین شما باید بدانید که چه زمانی به دنبال کمک باشید.

غم و اندوه لحظه ای و افسردگی ناشی از یک علت شناخته شده که به زودی از بین می رود با افسردگی بالینی یکسان نیست. بنابراین در صورتی که چنین افکاری به سراغ تان آمد حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱.اگر افسردگی شما طولانی است و بر روابط شما، توانایی شما در کار یا برنامه روزانه شما تأثیر می گذارد، این نشانه واضحی است که باید به دنبال کمک باشید.

۲.اگر افکار خودکشی یا افکار مرگ همراه با افسردگی دارید، باید فوراً با یک مشاور یا روان پزشک صحبت کنید.

۳.اگر افسردگی شما باعث تغییراتی در خواب شما، عادات غذایی توانایی تمرکز یا تاثیر بر سطح انرژی شما می شود، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

۴.اگر مطمئن نیستید که چگونه به دنبال کمک باشید، با اطلاع دادن به پزشک معمولی خود از نگرانی های خود شروع کنید و آنها از آنجا به شما کمک خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی: در مقابله با آلرژی فصل چه باید کرد؟

درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی، سخن آخر

آیا احساس می کنید با وجود تمام جلسات درمانی که در آن شرکت کرده اید، فکرمی کنید که افسردگی یک مارپیچ بی پایان است؟ ممکن است بسیاری از افرادی که دچار افسردگی شده اند، چنین احساسی داشته باشند. بنابراین تلاش کنید تغییرات مثبت در سبک زندگی و رژیم غذایی را با هم ترکیب کرده و در زندگی خود اعمال کنید. همچنین، به آنچه پزشکتان می گوید توجه کنید. این درمان های خانگی برای افسردگی مطمئناً به شما کمک زیادی می کند. قوی بمانید و به یاد داشته باشید که افسردگی شکست ناپذیر نیست.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + شش =

دکمه بازگشت به بالا