;
سلامتخواص گیاهان دارویی

خواص درمانی گزنه برای سلامت از بهبود گردش خون تا رفع آلرژی!

گزنه از جمله سبزیجاتی است که بدلیل عطر خاص خود بسیار مورد توجه است. این گیاه در دستورالعمل های مختلف از غذا گرفته تا دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده منظم از این گیاه به صورت دمنوش، مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی دارد که در این مطلب کوتاه مورد بررسی قرار گرفته است. پس با بخش سلامت همراه باشید و خواص درمانی گزنه برای سلامت از بهبود گردش خون تا رفع آلرژی.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان طبیعی انسداد عروق با یک دمنوش معجزه گر!

گیاه گزنه

گَزَنِه با نام علمیUrtica)نام سردهای از گیاهان گلدار از تیرهٔ گزنه‌ایان است. گزنه‌ها گیاهانی علفی و یک‌ساله یا در برخی از گونه‌ها پایا هستند. ساقه آن‌ها راست و چهارگوش بوده و سطح زیرین برگ‌ها و سایر بخش‌های سبز گیاه، پوشیده از کرک‌هایی گزنده است.

فواید گزنه از زمان های قدیم شناخته شده است. این گیاه یکی از موثرترین گیاهان دارویی است. گزنه یک ادرارآور بسیار خوب است. همچنین به عنوان دارویی موثر در برابر آرتریت و دردهای روماتیسمی شناخته شده است.

گزنه موثر در برابر عوامل حساسیت زا شناخته شده است، به ویژه با تب یونجه مبارزه می کند. همچنین در موارد بزرگ شدن خوش خیم پروستات، سبب تسکین آن می شود.

گزنه را می توان به صورت خام خورد (می توانید یک توپ درست کنید و بین انگشتان خود بغلتانید تا تلخی آن برطرف شود) یا به شکل سوپ، آب میوه، چای یا حتی سالاد پخته شود. در اینجا 10 مزیت گزنه که به عنوان یک “ابر غذا” شناخته می شود، آورده شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

خواص درمانی گزنه برای سلامت

حاوی مواد مغذی فراوان

برگ گزنه 6 برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. همچنین سرشار از پروویتامین A و همچنین ویتامین های B و E است. گزنه منبع بسیار خوبی از پروتئین است. در هر 100 گرم حدود 3 گرم پروتئین دارد. غلظت آهن گزنه 2 برابر گوشت قرمز است. به همین دلیل، به ویژه به عنوان بخشی از رژیم گیاهخواری توصیه می شود. گزنه با داشتن آهن به مبارزه با کم خونی و خستگی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: 8  بهترین خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

از خواص درمانی گزنه برای سلامت ، حاوی آنتی اکسیدان

گزنه حاوی فلاونوئیدهایی با خواص آنتی اکسیدانی است که برای کل بدن مفید است. ادرار آور است، بنابراین به تمیز کردن کلیه ها و مثانه کمک می کند.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی واریس:بررسی خواص ترکیب سیر، پرتقال و روغن زیتون

حاوی مواد معدنی بالا

خواص درمانی گزنه برای سلامت

گزنه سرشار از پتاسیم، کلسیم (4 برابر بیشتر از یک ماست)، روی، منیزیم و منگنز است و به عملکرد صحیح بدن کمک می کند. همچنین با داشتن مواد معدنی بالا به جذب مواد مغذی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای داشتن استخوان های قوی و سالم

ضد التهاب است

گزنه به ویژه در درمان مشکلات مفصلی و روماتیسم و ​​همچنین در درمان پیچ خوردگی موثر است. گزنه به عنوان یک ضدالتهاب خوب، اثر تسکین دهنده ای در برابر بسیاری از بیماری های التهابی مختلف دارد. به ویژه هنگامی که به عنوان فرنی استفاده می شود موثر است. همچنین می توان از ریشه ها برای کاهش التهاب خوش خیم پروستات استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: رشد و تقویت موهای نازک: این ۵ مواد غذایی به رشد موهای شما کمک می کند

از خواص درمانی گزنه برای سلامت ، کاهش علائم قاعدگی

گزنه مخصوصا برای خانم هایی که عادت ماهانه سنگینی دارند توصیه می شود. همچنین به تثبیت دوره های قاعدگی و تسکین علائم PMS کمک می کند. برای خانم ها بسیار توصیه می شود زیرا به پاکسازی خون و افزایش شیر کمک می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان براساس توصیه های ابن سینا!

جلوگیری ازآلرژی

گزنه به مبارزه با آلرژی های فصلی کمک می کند. می توان از آن به طور موثر به ویژه در برابر آلرژی گرده و تب یونجه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی: در مقابله با آلرژی فصل چه باید کرد؟

مبارزه با آکنه مبارزه

گزنه به دلیل عملکردهای قلیایی و تخلیه به محدود کردن ترشح سبوم کمک کرده و در نتیجه از ایجاد آکنه جلوگیری می کند. به طور کلی برای پوست های چرب توصیه می شود. گزنه را می توان به صورت کپسول، به شکل چای و یا از طریق کمپرس خیسانده شده روی نواحی آلوده استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: فواید روشور برای سلامت پوست و زیبایی، بدون لایه بردار و ماسک شیمیایی

از خواص درمانی گزنه برای سلامت، بهبود گردش خون

خواص ضد انعقاد (رقیق کننده خون) و گشادکننده عروق (اتساع کننده عروق) این گیاه، باعث بهبود گردش خون می شود. علاوه بر این، به لطف آهن موجود در آن، می تواند به جبران ذخایر آهن بدن کمک کند. برای این منظور، نوشیدن آن به صورت چای 2 بار در روز توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: فواید روغن میخک، از مسکن طبیعی ضد درد تا افزایش قوای جنسی در مردان

بهبود سلامت مو

گزنه به لطف روی و ویتامین های B موجود در آن به بازسازی سلولی کمک می کند و بنابراین به سلامت پوست و ناخن و همچنین مو کمک می کند.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز ترکیب سیر و عسل برای سلامت جسمی و جنسی مردان

از خواص درمانی گزنه برای سلامت، جلوگیری از عفونت

مصرف منظم گزنه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه در برابر عفونت ها محافظت می کند.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

گزنه چگونه استفاده می شود؟

در آشپزخانه می توان گزنه را به روش های مختلفی تهیه و مصرف کرد. می توانید از آن در سوپ استفاده کنید، آن را با سس های مختلف مخلوط کنید و حتی مانند سبزیجات تفت دهید. تهیه و پختن گزنه بسیار آسان است. می توانید با جوشاندن این سبزی با پیاز، 2 عدد سیب زمینی و مقداری روغن سوپ درست کنید.

برای تهیه چای گزنه، برگ ها را در آب داغ دم کنید. گزنه را می توان با سایر گیاهان در دستور العمل های چای گیاهی با خواص منحصر به فرد و متعدد خود ترکیب کرد. پودر گزنه طعمی خنثی و علفی دارد. همچنین می توان از آن در نوشیدنی هایی مانند اسموتی یا آب میوه استفاده کرد.

گزنه را می توان برای مو، ناخن و پوست نیز استفاده کرد. اغلب در ترکیب محصولات مراقبتی مانند ماسک مو یا مراقبت از پوست استفاده می شود. به سادگی آن را با آب مخلوط کنید تا یک ماسک مبتنی بر گزنه ایجاد کنید. سپس می توانید نیم ساعت صبر کنید و قبل از شستشو با آب تمیز، آن را به مو یا صورت خود بمالید.

گزنه را می توان به دستور العمل ها و محصولات آرایشی خانگی مانند لوسیون ها، صابون ها و شامپوها نیز اضافه کرد.

گزنه یکی از گیاهانی است که در طبیعت به راحتی قابل تشخیص است. فرآیند چیدن آن لذت بخش است و همچنین سرشار از مواد مغذی ضروری برای سلامتی است. مکان هایی را ترجیح دهید که آلوده نباشند و از جاده ها دور باشند. فقط علف های جوان را انتخاب کنید، یعنی 6 برگ کوچک در بالای گیاه. اینها دارای غنی ترین ویتامین ها و مواد معدنی هستند. دستکش و قیچی را فراموش نکنید تا به راحتی برش دهید.

بیشتر بخوانید: خواص لیمو ترش: ۶ خاصیت بی نظیر لیمو برای سلامتی + کاهش وزن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا