;
آرایش و زیبایی

10 مهمترین علت نازک شدن مو در زنان که با رفع این عوامل می توانید موهایی سالم و زیبا داشته باشید!

علت نازک شدن مو در زنان: بیشتر افراد پرپشت و خوش‌ حالت بودن موها را یکی از اصلی‌ترین مصادیق زیبایی می‌دانند و در این موضوع که ایجاد اختلال در سلامت موها، زیبایی چهره را به خطر می‌اندازد، متفق‌القول هستند. به همین دلیل است که ریزش مو، تضعیف ریشه‌ها و ساقه‌های مو و نازک شدن تارهای آن هم برای مردان و هم برای زنان آزاد دهنده و ناخوشایند است و بسیاری از افراد به دنبال علت نازک شدن موها و روش درمان آن هستند.

نازک شدن مو در سنین مختلف ممکن است از دلایل مختلفی منشا بگیرد و به همین دلیل، ریشه بروز این مشکل در دوره‌های مختلف و همچنین کودکان، زنان و مردان را می‌توان در عوامل گوناگونی جستجو کرد. گرچه برخی افراد از ابتدا موهایی نازک و کم پشت دارند اما در بعضی دیگر، نازک و ضعیف شدن موها به مرور و در نتیجه اعمال اثر برخی عوامل خاص رخ می‌دهد‌. شناخت دلایل ریزش مو به یافتن راه حل مناسب برای برطرف کردن این مشکل کمک‌ می‌کند و به این طریق می‌توان از راهکارهای اثربخش برای پیشگیری از نازک شدن تارهای مو نیز استفاده نمود. در این‌ مقاله شما را با مهم‌ترین دلایل ریزش مو آشنا کرده و روش‌های درمان این مشکل را معرفی می‌کنیم.

علت نازک شدن مو در زنان، علت‌های مختلفی دارد و شیوه درمان و مقابله با آن نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه علت نازک شدن مو در هر شرایط را توضیح خواهیم داد. با بخش آرایش و زیبایی و مجله خبری چشمک همراه باشید.

شاید بپسندید: ترفندهای آرایشی جوان کننده: با این ۱۲ ترفند خانم های سن بالا ۲۰ سال از سن تان کم کنید!

علت نازک شدن مو در زنان

برخی از مهمترین عوامل نازک شدن موها در زنان عبارتند از:

استفاده از رژیم تغذیه‌ای نامناسب

علت نازک شدن مو در زنان: همه ما می‌دانیم که نقش تغذیه در سلامت مو بسیار مهم است. استفاده از عادات غذایی غیر اصولی و نامناسب یکی از کلیدی‌ترین دلایل نازک شدن تارها و ریشه‌های مو به شمار می‌آید. رعایت تعادل در مصرف چربی، قند، ادویه‌جات، فست فود، محصولات فراوری شده و … در رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. اگر در مصرف این مواد غذایی افراط کنید و به تحرکات فیزیکی و ورزش جهت بهبود سوخت و ساز این مواد توجه چندانی نداشته باشید، تاثیرات مخرب انتخاب عادات غذایی نامناسب گریبان سلامت پوست و مو را خواهد فشرد.

غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید باید حاوی مقادیر مناسبی از عناصر ضروری مانند آهن، پتاسیم، سدیم، روی، کلسیم، فولیک اسید و … باشد. به این ترتیب باید مصرف کافی لبنیات، غلات و سبزیجات را جدی بگیرید. قرار دادن مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، دانه‌های روغنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها در رژیم غذایی به ایجاد شرایط مناسب برای رشد موها کمک کرده و از نازک ‌و ضعیف شدن تارهای مو جلوگیری می‌‌کند.

شاید بپسندید: جلوگیری از ریختن ریمل: چی کار کنم ریملم روی صورتم نریزه؟ + ۵ ترفند آرایشی طلایی

علت نازک شدن مو در زنان

فقدان انواع ویتامین‌ها و عناصر ضروی در بدن

یکی از دلایل مهمی که علت نازک شدن مو در زنان است، کمبود برخی ویتامین‌های ضروری و عناصر مغذی در بدن است. کمبود مواد ضروری‌ را می‌توان یکی از دلایل متداول برای تضعیف ریشه و ساقه مو و ریزش موها تلقی کرد. با یک آزمایش خون ساده می‌توانید از کمبود ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B6، B12، اینوزیتول، بیوتین و اسید فولیک مطلع شوید.

چنانچه دلیل ریزش مو یا نازک شدن موها از فقدان ویتامین‌های گروه B در بدن منشا بگیرد می‌توانید از برخی مواد خوراکی حاوی این ویتامین‌ها برای بهبود رژیم تغذیه‌ای خود بهره بگیرید. با مصرف گیاهانی مانند اسفناج، کلم، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی، کاهو و لیمو و فراورده‌هایی نظیر تخم مرغ، جگر و گندم کامل می‌توانید ذخایر از دست رفته فولیک اسید و بیوتین را جایگزین نمایید.

با تغییر عادات تغذیه‌ای و گنجاندن مواد خوراکی مفید و مغذی در برنامه غذایی علاوه بر کمک به رویش و رشد موهای جدید می‌توانید از ریزش و نازک شدن موهای فعلی جلوگیری کنید. مصرف این‌ مواد غذایی سالم به بهبود شکل و حالت موها نیز کمک کرده و در  افزایش درخشندگی و لطافت موها نقش دارد.

احتمالاً بپسندید: پیر به نظر رسیدن: ۸ عادتی که شما را پیر تر از سن واقعی تان نشان می دهد

ژنتیک و وراثت

علت نازک شدن مو در زنان: فاکتورهای وراثتی در جنس، حالت و تراکم ساقه‌های مو اثر بالقوه دارند و به همین دلیل ژنتیک در دسته مهم‌ترین و بدیهی‌ترین عوامل موثر بر نازک و کم تراکم بودن تارهای مو دسته بندی می‌شود. ممکن است از ابتدای تولد موهایتان نازک و کم پشت باشد یا به مرور زمان و افزایش سن شاهد افزایش ریزش و سست شدن ریشه موهای خود باشید. به این ترتیب می‌توان حدس را بر این گذاشت که کم تراکم بودن موها یکی از ویژگی‌های وراثتی مشترک در خانواده است.

با وجود اینکه شاخصه‌های ارثی و ژنی غیر قابل تغییر هستند و اگر نازک بودن تار مو در خانواده به صورت ژنتیکی وجود داشته باشد نمی‌توان از اعمال تاثیرات آن مصون بود اما می‌توان با ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی، انتخاب رژیم تغذیه‌ای مناسب، ورزش و استفاده از محصولات مراقبتی موثر، شدت ریزش مو را کاهش داد و به تقویت تارها و ریشه‌های مو پرداخت.

بیشتر بخوانید: ماسک موی رنگ شده: ۶ ماسک خانگی برای نرمی موهای رنگ شده

تماس مواد شیمیایی با موها

زمانی که تارهای مو به طور مداوم و پی در پی در معرض اثرات رنگ مو، تافت، ژل و … قرار گیرد، به مرور نشاط، شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد‌‌‌.

فرمولاسیون رنگ‌ها و حالت دهنده‌های شیمایی حاوی موادی مانند سولفات، پارابن، سیلیکون، فرمالدئید و … هستند و با ایجاد لایه پوششی بر روی فولیکول‌ها از رسیدن آب و مواد مغذی به سلول‌های مو جلوگیری می‌کنند.‌ به این ترتیب روند آبرسانی و تغذیه موها با اختلال مواجه شده و ساقه‌های مو دچار آسیب می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین علائمی که در نتیجه ایجاد آسیب در فولیکول‌های مو مشاهده می‌شود، نازک شدن تارها و ساقه‌های مو است. در نتیجه برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این مواد باید محصولات گیاهی و ارگانیک را جایگزین نمونه‌های شیمایی و مضر قرار دهید.

احتمالاً بپسندید: آرایش چشم پف دار و پلک افتاده: ۹ ترفند حیرت انگیز آرایشگرها برای آرایش پلک افتاده!

نازک شدن مو

آبگیری و خشک کردن نادرست موها

از دلایل دیگری که علت نازک شدن مو در زنان است و به ضعیف شدن ریشه‌های مو سرعت می‌دهد، خشک کردن موها با حوله به روش نادرست است. ممکن است شما هم جزء افرادی باشید که پس از شستن موها برای خشک کردن آن‌ها از حوله و حرکات مالشی کف سر استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که وارد کردن فشار و کشیدگی به موها با استفاده از حوله و ماساژ دادن آن بر روی تارهای خیس و حساس مو به نازک شدن ساقه‌ها و ریزش آن‌ها خواهد انجامید. بنابراین اگر به خشک کردن موها با حوله عادت دارید، بهتر است بعد از حمام حوله‌ای با قدرت جذب بالا بر روی موهای خود بگذارید یا از کلاه‌های مخصوص استفاده کنید تا رطوبت آن به تدریج گرفته شود و به هیچ عنوان به موهای خیس و آسیب پذیر خود فشار وارد نکنید.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ موهای جوان کننده: با این ۹ رنگ مو جوان تر و جذاب تر شوید

ایجاد فشار در موها

اگر موهای بلندی دارید بهتر است برای جمع و مرتب کردنشان آن‌ها را سفت نبندید. بعضی از خانم‌ها عادت دارند برای آراسته‌تر نشان‌ دادن موها آن‌ها را خیلی محکم با کش ببندند اما این کار به ریشه موها فشار وارد کرده و باعث کشیدگی بیش از حد تارهای مو می‌شود.

به این ترتیب ایجاد فشار بیش از حد بر بافت ظریف و آسیب پذیر موها باعث نازک شدن ریشه‌ها و ساقه آن‌ها شده و حتی به کنده شدن و ریزش مو نیز منجر می‌شود. برای جلوگیری از نازک شدن تارهای مو آن‌ها را به گونه‌ای جمع کنید که متحمل کمترین کشیدگی و فشار شوند.

علاوه بر این، شانه زدن و برس کشیدن بیش از حد مو نیز باعث نازک شدن تارهای آن می‌شود و با اعمال فشار حداکثری به پوست کف سر، به ریشه موها صدمه می‌زند.‌ پس اگر تصوتان بر این است که برای افزایش لطافت و ایجاد حالت مناسب در موها باید در هر ساعت از روز شانه به دست گرفته و موهایتان را شانه بزنید، باید در نظر داشته باشید که این کار به ریشه و ساقه‌های مو آسیب می‌زند.

برای کاهش آسیب‌های ناشی از شانه زدن مو، پیش از استحمام موها را با دندانه‌های درشت شانه، شانه بزنید و از عدم وجود گره و در هم رفتگی بین تارهای مو اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب از آنجایی که موهای خیس بیشتر مستعد شکستگی هستند دیگر لازم نخواهد بود که بعد از حمام برای صاف و یکدست کردن موها با شانه به جان موهای خود بیفتید.

اختلال در عملکرد غده تیروئید

علت نازک شدن مو در زنان: غده تیروئید به عنوان یکی از غده‌های حیاتی بدن در تنظیم و کنترل بسیاری از عملکردهای طبیعی دخالت دارد. رشد موها یکی از فرایندهای مهمی است که تحت نظارت غده تیروئید صورت می‌گیرد و در صورت بروز هر نوع مشکل در کارکرد این غده، سلامت موها نیز به خطر خواهد افتاد.

شاید بپسندید: ماندگاری رنگ مو: چه کار کنم که رنگ بلوند روی موهام دوام بیشتری داشته باشه؟ + ۵ تکنیک

مصرف داروهای خاص

داروهایی که برای بهبود بیماری‌های مختلف مصرف می‌کنیم علاوه بر اعمال تاثیرات مثبت در روند درمان و کنترل بیماری، با ایجاد عوارض جانبی نیز همراه است. مثلا مکانیسم اثر داروهای ضد افسردگی، داروهای کنترل کننده فشار خون، داروهای رقیق کننده خون، داروهای کنترل رماتیسم، داروهای ضد التهابی و … به نحوی است که می‌تواند ریزش مو یا نازک و ضعیف شدن تارها و ساقه‌های مو را نیز به همراه داشته باشد.

منبع:مو تن رو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا