;
دنیای مد

روغن دانه کتان و این همه خواص زیبایی…!

خواص و فواید دانه کتان: دانه‌های کتان دانه‌های روغنی کوچکی هستند که حاوی چربی‌های امگا ۳، فیبر و سایر ترکیبات گیاهی هستند. آن‌ها می‌توانند به بهبود هضم و کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان کمک کنند. استفاده از روغن و پودر این دانه بسیار رایج است و شما با مصرف آن‌ها می‌توانید از خواص آن بهره ببرید؛ در این مطلب دنیای مد چشمک، قصد داریم خواص روغن دانه کتان را بیشتر بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: خواص و خطرات مصرف زردآلو در بارداری برای مادر و جنین

دانه کتان چیست؟

دانه‌های کتان که به‌عنوان کتان معمولی یا بذر کتان نیز شناخته می‌شوند، دانه‌های روغنی کوچکی هستند که هزاران سال پیش در خاورمیانه به وجود آمدند. اخیرا این دانه‌ها به عنوان یک غذای سالم محبوبیت پیدا کرده‌اند. این به دلیل محتوای بالای چربی‌های امگا ۳، فیبر و سایر ترکیبات گیاهی منحصر به فرد موجود در آن است.

دانه‌های کتان را به راحتی می‌توان در رژیم غذایی گنجاند. آسیاب کردن این دانه‌ها بهترین راه برای استفاده‌ی حداکثری از مزایای سلامتی آن‌ها است. دانه‌های کتان معمولا قهوه‌ای یا زرد هستند. آن‌ها به صورت دانه، آسیاب شده یا بو داده شده فروخته می‌شوند و اغلب به صورت روغن بذر کتان فرآوری می شوند.

بذر کتان در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) ۵۳۴ کالری دارد. یعنی در هر قاشق غذاخوری (۱۰ گرم)، این دانه ۵۵ کالری دارد. این دانه‌ها از ۴۲ درصد چربی، ۲۹ درصد کربوهیدرات و ۱۸ درصد پروتئین تشکیل شده‌اند.

شاید بپسندید: ۶ مکملی که ریزش مو را فوری قطع می کنه

احتمالا بپسندید: شیک ترین مدل های شومیز مجلسی دخترانه مناسب تابستان 1403+عکس

بیشتر بخوانید: فواید خرید طلا؛ آقا، به این دلیل برای همسرت طلا بخر

۱. سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

روغن دانه کتان نیز مانند دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که برای قلب بسیار مفید است. در واقع، یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) از این روغن، حاوی ۷۱۹۶ میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا ۳ است.

به طور خاص، روغن دانه کتان حاوی آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، شکلی از اسید چرب امگا ۳ است که فقط در مقادیر کم به اشکال فعال امگا ۳ مانند EPA و DHA تبدیل می‌شود. اگر DHA و EPA کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، بیشتر دستورالعمل‌ها حداقل ۱۶۰۰ میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا ۳ ALA برای مردان و ۱۱۰۰ میلی‌گرم برای زنان در روز توصیه می‌کنند.

خواص و فواید دانه کتان، فقط یک قاشق غذاخوری روغن دانه کتان می‌تواند نیاز روزانه‌ی شما به ALA را برآورده کند و از آن فراتر هم برود.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت بدن ضروری هستند و فوایدی از جمله کاهش التهابات، بهبود سلامت قلب و محافظت از مغز در برابر پیری دارند. اگر روغن ماهی مصرف نمی‌کنید یا هر هفته یک تا دو وعده ماهی چرب در رژیم غذایی خود مصرف ندارید، روغن بذر کتان می‌تواند راه‌حل خوبی به عنوان یک مکمل رژیم غذایی باشد.

بیشتر بخوانید: ۳ مرحله راحت برای کشیدن خط چشم با مداد برای تازه کارها

جالب خواهد بود: درباره رنگ مو، دیگه این چیزها رو باور نکن

خواص و فواید دانه کتان

۲. به کاهش رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند

شواهد و مدارک فعلی مبتنی بر تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی هستند؛ این تحقیقات نشان می‌دهند که روغن دانه کتان می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. در یکی از مطالعات که روی موش‌ها انجام شد، روزانه به مدت ۴۰ روز ۰/۳ میلی‌لیتر روغن دانه کتان به آن‌ها داده می‌شد؛ در نهایت این آزمایش مشخص کرد که این روغن توانست از گسترش سرطان و رشد تومورهای ریه جلوگیری کند.

خواص و فواید دانه کتان، در یک مطالعه‌ی کوچک دیگر، روغن دانه کتان مانع از تشکیل سرطان روده بزرگ در موش‌ها شد. علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان می‌دهند که روغن بذر کتان می‌تواند رشد سلول‌های سرطان سینه را کاهش دهد.

با این حال، در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند، نیاز است که تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها انجام شود تا از صحت آن مطمئن شویم.

شاید بپسندید: بهترین پارچه مانتو تابستانی: پارچه مانتویی هایی که تابستان امسال مد شدن

۳. به سلامت قلب کمک می‌کند

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهند که روغن دانه کتان می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

یک مطالعه که روی ۵۹ نفر انجام شد، تاثیرات روغن دانه کتان و روغن گلرنگ را از لحاظ محتوای اسیدهای چرب امگا ۶ باهم مقایسه کرد. در این مطالعه مصرف یک قاشق غذاخوری‌ (۱۵ میلی‌لیتر) از روغن دانه کتان به مدت ۱۲ هفته توانست به میزان قابل توجهی فشار خون را در افراد کاهش دهد.

همچنین روغن دانه کتان می‌تواند خاصیت ارتجاعی رگ‌های بدن را نیز بهبود ببخشد؛ افزایش سن و فشار خون بالا به مرور این خاصیت را در رگ‌ها کاهش می‌دهند. این فواید به احتمال زیاد به دلیل وجود مقدار زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن دانه کتان هستند.

بیشتر بخوانید: سبک آرایش زنان در مصر باستان: آنچه که از مصر باستان در نحوه آرایش امروز زنان میراث مانده است!

جالب خواهد بود: با کمک این مواد طبیعی دم دستی، موهای نرم و زیبا داشته باشید+نحوه تهیه و مصرف

۴. می‌تواند به درمان یبوست و اسهال کمک کند

خواص و فواید دانه کتان، یک مطالعه که روی حیوانات انجام شد، نشان داد که روغن بذر کتان می‌تواند حرکات سیستم گوارشی را منظم و به عنوان یک ماده‌ی ضد اسهال عمل کند.

در یک مطالعه‌ی دیگر، روی ۵۰ بیمار مبتلا به یبوست که تحت همودیالیز بودند، اثرات روغن کتان، روغن زیتون و روغن معدنی مورد بررسی قرار گرفت. پس از چهار هفته، روغن بذر کتان تعداد دفعات اجابت مزاج را افزایش داد و قوام مدفوع را بهبود بخشید. همچنین مشخص شد که این روغن به اندازه‌ی روغن زیتون و روغن معدنی می‌تواند موثر باشد.

با این حال، تحقیقات در مورد اثرات روغن کتان روی یبوست و اسهال در حال حاضر محدود به مطالعات حیوانی و مطالعات بر روی افراد با شرایط خاص هستند و برای ارزیابی‌های دقیق‌تر نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

 

شاید بپسندید: معیارهای جذابیت بر اساس علم چرا بعضی ها جذابیت بیشتری برایمان دارند؟+ عکس

خواص و فواید دانه کتان

۵. روغن کتان برای مو

خواص و فواید دانه کتان، دانه کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B و ویتامین E می‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامت موها داشته باشد. بهتر است که از روغن دانه کتان استفاده کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بیشتر بهره‌مند شوید.

مقداری از روغن را روی دستان خود بریزید و به آرامی موهایتان را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه این روغن روی مو و پوست سرتان بماند، سپس آبکشی کنید و مثل همیشه شامپو بزنید.

بیشتر بخوانید: روش سریع پاک کردن لاک ناخن بدون استون + آموزش

جالب خواهد بود:  تاثیر باورنکردنی نخوردن قهوه روی موها

۶. روغن کتان برای بهبود سلامت پوست

علاوه بر مو، روغن کتان برای بهبود سلامت پوست هم می‌تواند مفید باشد. این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌ها و خواص ضد التهابی می‌تواند به تسکین پوست کمک کند و از قرمزی، تحریک شدن و آلرژی جلوگیری کند.

همچنین گنجاندن دانه کتان در رژیم غذایی به بهبود و سلامت کلی پوست نیز کمک می‌کند. اثرات ضد پیری، بستن منافذ پوست، جلوگیری از جوش و آکنه و درخشش پوست از خواص آن هستند.

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای که روی ۱۳ خانم انجام گرفت، در نهایت مشخص کرد که استفاده از روغن کتان توانست باعث صاف‌تر شدن و آبرسانی پوست آن‌ها شود. همچنین تحریکات و زبری پوست در آن‌ها کاهش پیدا کرد.

در یک مطالعه‌ی دیگر، به موش‌هایی که مبتلا به درماتیت بودند، به مدت ۳ هفته روغن کتان داده شد. در نتیجه مشخص شد که این روغن می‌تواند علائم درماتیت آتوپیک مانند قرمزی، خارش و تورم را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: خواص بی شمار عناب برای سلامتی که احتمالاً نمی دانستید+نحوه مصرف صحیح

 

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: عرق نکردن صورت بعد آرایش در تابستان با ترفند آرایشگرها

احتمالا بپسندید:  بهترین روش اتو کشیدن موها + آموزش و نکات مهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا