;
تازه هادانش

فواید اسفناج: ۲۷ واقعیت شگفت انگیز در مورد اسفناج که اصلا نمی دانستید

فواید اسفناج: اسفناج سبزی پرطرف دار و بسیار محبوب است. در مورد این سبزی خوشمزه و پر طرف دار، واقعیت های جالبی وجود دارد که کم تر می دانیم. در بخش تازه ها ۲۷ واقعیت شگفت انگیز در مورد اسفناج بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: پوست لیمو ترش: ۱۸ کاربرد شگفت انگیز و جالب پوست لیمو که نمی دانستید!

۲۷ واقعیت شگفت انگیز در مورد اسفناج که اصلا نمی دانستید

۱.نام اسفناج از کلمه ispanai به معنای دست سبز گرفته شده است.

۲.فواید اسفناج, اسفناج گیاهی گلدار است که از خانواده Amaranthaceae است. منشأ آن در ایران است.

۳.اسفناج گیاه بومی ایران (ایران امروزی) است. در قرن هفتم به چین معرفی شد. به احتمال زیاد در حدود قرن دوازدهم به اروپا و در سال ۱۸۰۶ به ایالات متحده رسید.

۴.اسفناج به دلیل منشأ آن، در چین به سبز فارسی معروف است.

۵.اسفناج روی خاک شنی در مناطق مرطوب و خنک رشد می کند.

۶.اسفناج دارای ساقه نازک و انعطاف پذیری است که ارتفاع آن به یک فوت می رسد. اسفناج یک گیاه یکساله است، به این معنی که چرخه زندگی خود را در یک سال کامل می کند.

فواید اسفناج

۷.فواید اسفناج، برگها جزء خوراکی اسفناج هستند. آنها بیضی شکل هستند و به طور متناوب روی ساقه چیده شده اند. ۸.بزرگ‌ترین برگ‌ها روی پایه و کوچک‌ترین برگ‌ها در بالای گیاه قرار دارند.

۹.اسفناج گل های کوچک زرد مایل به سبزی ایجاد می کند. گل ها توسط باد گرده افشانی می شوند. اسفناج میوه‌های خشک و گلوله‌ای تولید می‌کند که در دسته‌هایی جمع شده‌اند که حاوی دانه‌های کمی هستند.

۱۰.فواید اسفناج، انواع مختلفی از اسفناج وجود دارد، اگرچه آنها عمدتاً به ۳ گروه مجزا تقسیم می شوند: ساووی (برگ های سبز تیره، ژولیده و مجعد)، اسفناج با برگ صاف و نیمه ساووی (نوع ترکیبی با برگ های کمی چروکیده است.

بیشتر بخوانید: چای پوست نارنگی: ۱۰ معجزه چای پوست نارنگی که باورکردنی نیست!

فواید اسفناج

۱۱.اسفناج منبع عالی ویتامین A، K، E و ویتامین های گروه B است. همچنین سرشار از فیبر غذایی است.

۱۲.اسفناج با ویتامین C غنی شده است که به عنوان خواص آنتی اکسیدانی عمل می کند. در برابر عفونت ها یک مخافظ قوی است.  همچنین رادیکال های آزاد مشتق از اکسیژن را کاهش می دهد که باعث بسیاری از بیماری ها می شود.

۱۳.فواید اسفناج، این سبزی همچنین سرشار از ترکیبات معدنی از جمله پتاسیم، منگنز، منیزیم، مس، کلسیم و روی است. پتاسیم از قلب محافظت می کند، منگنز و مس آنتی اکسیدانی هستند که از بیماری ها محافظت می کنند. مس گلبول های قرمز را تولید می کند و روی به رشد و نمو، هضم و سنتز اسید نوکلئیک کمک می کند.

۱۴.اسفناج حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات فلاونوئیدی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است.

فواید اسفناج

۱۵.در میان سالم‌ترین سبزیجات جهان، اسفناج به دلیل داشتن مواد مغذی در صدر قرار دارد. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، در فیتونوترینت‌های تقویت‌کننده سلامتی مانند کاروتنوئیدها (بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین) مانند هویج نیز متمرکز است.

۱۶.فواید اسفناج، اسفناج دفع آب اضافی از بدن (ادرار آور) و تخلیه روده ها (مهن) را تسهیل می کند.

۱۷.اسفناج سرشار از اسید فولیک است. بنابراین خوردن اسفناج برای زنان باردار مفید است.

۱۸.اسفناج حاوی اسید اگزالیک است که مانع از جذب کلسیم و آهن می شود. یک راه آسان برای حل این مشکل، جفت کردن اسفناج با مواد غذایی حاوی ویتامین C است.

۱۹.فواید اسفناج، قدرت اسید اگزالیک را نیز می توان با جوشاندن برگ های اسفناج به مدت حداقل دو دقیقه کاهش داد. ۲۰.احتقان بیش از حد اسید اگزالیک ممکن است منجر به سنگ کلیه شود.

۲۱.انجماد اسفناج از فواید سلامتی آن می کاهد. بهترین راه برای بدست آوردن بهترین برگ این است که آن را تازه بخرید و در همان روز بخورید.

بیشتر بخوانید: خواص انار: ۱۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد انار که نمی دانستید

فواید اسفناج

۲۲.فواید اسفناج، چین نزدیک به ۱۹ میلیون تن یا ۸۵ درصد از اسفناج مصرفی جهان را تولید می کند. کالیفرنیا ۷۵ درصد از اسفناج تازه کشت شده در ایالات متحده را تولید می کند.

فواید اسفناج

۲۳.آلما، آرکانزاس (جمعیت ۴۷۰۰ نفر)، هر سال در آوریل جشنواره اسفناج برگزار می کند. آلما خود را به عنوان “پایتخت اسفناج جهان” معرفی می کند، عنوانی که کریستال سیتی، تگزاس نیز ادعا می کند.

۲۴.فواید اسفناج، رنگدانه های سبز استخراج شده از اسفناج در دوران قرون وسطی در نقاشی استفاده می شد.

۲۵.فقط نصف فنجان اسفناج خام یکی از ۵ وعده میوه و سبزیجاتی است که باید در روز مصرف کنید. ۲۶.یک فنجان اسفناج پخته شده تنها ۴۰ کالری دارد و به شما احساس سیری می دهد.

۲۷.فواید اسفناج، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در اسفناج می تواند پوست خشک و خارش دار را سریع تسکین دهد و چهره ای درخشان را برای شما به ارمغان بیاورد. مصرف منظم آب اسفناج تازه و ارگانیک به طور چشمگیری سلامت پوست را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: ۱۴ کاربرد جوش شیرین در شستشو و نظافت خانه که باورتان نمی شود!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + سه =

دکمه بازگشت به بالا