;
تازه هادانش

۱۰ حقیقت جالب و باور نکردنی درباره کاکتوس ها که قبلا نمی دانستید!

بسیاری از افراد ممکن است در مورد کاکتوس زیاد فکر نکنند. صرفا کاکتوس ها را به عنوان یک گیاه مقاوم بیابانی بشناسند. یا صرفا به عنوان یک گیاه بخواهند از آن در دکوراسیون خانه شان استفاده کنند. اما جالب است که بدانید کاکتوس صرفا یک گیاه مقاوم برای دکوراسیون خانه نیست. بلکه حقایقی جالبی در مورد آن وجود دارد که از شنیدنش شگفت زده خواهید شد. در این مطلب از سری مطالب تازه ها به کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن می پردازیم. با دانستن این حقیقت های جالب بیشتر از قبل به کاکتوس ها علاقه مند خواهید شد.

بیشتر بخوانید: ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

۱.کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن، ریشه کلمه کاکتوس

کاکتوس از نام یونانی Kaktos گرفته شده است.این یک کنگر فرنگی اسپانیایی یا همان طور که بسیاری در یونان آن را “گیاه خاردار سیسیل” می نامند، است. یونانی ها از کلمه کاکتوس برای اشاره به گیاه خاردار که با کنگر فرنگی مقایسه می کردند، استفاده می کردند. البته بعدها مشخص شد گیاهی که آن ها کاکتوس نامیده اند در واقع کنگر بوده و کاکتوس نبوده و این دو گیاه دارای خواص متفاوتی بوده اند. به گزارش دیکشنری آنلاین، این کلمه از کلمه لاتین Cardoon به معنای کلاسیک گرفته شده است. لینه در سال ۱۷۶۹ گفت که کاکتوس خاردار آمریکایی که ما می شناسیم مربوط به کاکتوس امروزی است و آن گیاه را کاکتوس نامید.

۲.کاکتوس ها می توانند مقدار باورنکردنی آب را در مدت زمان کوتاهی ذخیره کنند

همان طور که می دانید در کویر به ندرت باران می بارد. وقتی باران می بارد، باران معمولاً خفیف است و ممکن است ماه ها طول بکشد تا یک کویر دوباره باران ببارد. آفتاب صحرا نیز به شدت داغ است و آب باران را در مدت بسیار کوتاهی خشک می کند. پس چگونه یک کاکتوس می تواند برای مدت طولانی بدون آب زنده بماند؟ برای مقابله با شرایط خشک و گرم در بیابان، کاکتوس هنگام بارندگی آب زیادی ذخیره می کند.

ممکن است فکر کنید که کاکتوس‌ها ممکن است ریشه‌های عمیقی داشته باشند تا بتوانند آب را از اعماق زمین بیرون بکشند. در حالی که این موضوع برای اکثر محیط ها صادق است، اما در مورد بیابان ها صدق نمی کند. آب به سرعت از آفتاب داغ صحرا تبخیر می شود. بنابراین، خاک هرگز فرصتی برای جذب آب و ذخیره آن در زیر سطح پیدا نمی کند.

به همین دلیل، گیاهان دارای سیستم ریشه ای کم عمق هستند تا بتوانند تا حد امکان آب را جذب کنند. ریشه ها تنها ۱.۳ سانتی متر عمق دارند، بنابراین طولی نمی کشد تا آب باران برای جذب به آنها برسد. علاوه بر کم عمق بودن، ریشه های کم عمق نیز به صورت عرضی در مناطق بزرگ بریده می شوند. پوشش یک سطح بزرگتر به ریشه ها اجازه می دهد تا آب زیادی را در حال حرکت جذب کنند.

این گیاه پس از جذب، گالن ها آب را در ساقه خود ذخیره می کند و باعث می شود که نفاخ به نظر برسد. شن بیابان ممکن است خشک به نظر برسد زیرا به سرعت تخلیه می شود، اما اگر می خواهید بدانید که اخیراً باران باریده است یا خیر، به برآمدگی یک کاکتوس نگاه کنید.

کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن

۳.کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن، کاکتوس ها به جای برگ خار دارند

برگها جزء ضروری هر گیاهی هستند زیرا آن را قادر می سازند تا مواد مغذی لازم برای رشد و بقای خود را تولید کند. اما کاکتوس چگونه می تواند بدون برگ زنده بماند؟ ممکن است تعجب کنید. گیاه کاکتوس به جای برگ خار دارد و این روش طبیعت برای کمک به زنده ماندن گیاه است. دلایل بسیار مهمی وجود دارد که چرا گیاه کاکتوس برجستگی های خاردار را به برگ ها ترجیح می دهد.  بیابان دارای علفخوارهای زیادی است که برای غذا به گیاهان مختلف بیابانی وابسته هستند و کاکتوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گیاه با ظاهر آبدار خود قرار است حیوانات مختلفی را به خود جذب کند و اینجاست که خارها وارد عمل می شوند.

خارها به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای گیاه عمل می کنند. سوزن ها در تماس نزدیک پوست را عمیقا سوراخ می کنند. تحمل سوراخ در ستون فقرات برای هر حیوانی بسیار دردناک است. به علاوه آب و هوای بیابان بسیار گرم است و خارها روی هم سایه می اندازند. اگر سایه نبود، آفتاب صحرا به سرعت تمام رطوبت گیاهان را خشک می کرد و آنها نمی توانستند زنده بمانند.

بیشتر بخوانید: 20 واقعیت جالب و عجیب درباره کشور کره شمالی که کمتر از آنها باخبریم!

۴.گیاه کاکتوس می تواند قرن ها زندگی کند

بیشتر گیاهان آپارتمانی به دلیل اینکه عمر کوتاهی دارند نیاز به دوباره پر کردن دائمی دارند. اگر به دنبال گیاهی هستید که بتواند چندین دهه زندگی کند، باید به فکر خرید یک گیاه کاکتوس باشید. این گیاه نه تنها به حداقل نگهداری نیاز دارد، بلکه می تواند بیشتر از همه گیاهان دوام بیاورد. همانطور که می دانید ۱۵۰۰ گونه از این گیاه وجود دارد. میانگین طول عمر یک گیاه کاکتوس بین ۵ تا ۲۰۰سال است.

۵.کاکتوس ها مورچه ها را به عنوان حفاظت اضافی به خدمت می گیرند

خارهای کاکتوس سرباز شماره یک در مورد دور نگه داشتن گیاهخواران هستند. ستون فقرات، مانند چولا در حال پریدن، با کوچکترین تحریک، سوزن های خود را به عمق پوست جنایتکار وارد می کند. خارهای کاکتوس در دور نگه داشتن حیوانات بزرگ از جمله انسان کار بسیار خوبی انجام می دهند. اما در مورد حیوانات کوچکتر یا موجوداتی مانند شپشک‌های آرد آلود، سوزن‌ها برای عبور از حفره‌های کاکتوس بسیار کوچک هستند، بنابراین نمی‌توانند به طور موثر از شر آنها خلاص شوند.

گیاهان کاکتوس برای جذب مورچه ها چهار نوع شهد تولید می کنند. صحرا گرم است و مورچه ها به راحتی به سمت کاکتوس سرازیر می شوند، زیرا آنها منابع غذایی و آب محدودی برای رفع تشنگی و گرسنگی خود دارند. بنابراین مورچه ها به حیوانات کوچکتری حمله می کنند که به راحتی می توانند از شکاف های ستون فقرات عبور کنند. مورچه ها همچنین به باکتری ها و قارچ هایی حمله می کنند که در غیر این صورت ممکن است تغییر رنگ داده، باعث بیماری شوند و کاکتوس را از بین ببرند.

کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن

۶.کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن، کاکتوس ها همیشه سبز نیستند

برخی از کاکتوس‌ها، مانند Gymnocalycium Mihanovichii Friedrichii ‘Rubra’، اساسا سبز نیستند و رنگ‌های مختلفی دارند. نوع جهش یافته کاکتوس به رنگ های قرمز، زرد سفید، ارغوانی و نارنجی وجود دارند. بنابراین می دانیم که رنگ کلروفیل سبز است و هر گیاهی برای رشد به آن نیاز دارد. ژیمنوکالیسیوم چگونه زنده می ماند؟ این گیاه تنها در صورتی می تواند زنده بماند که با گیاه کاکتوس دیگری که کلروفیل تولید می کند پیوند زده شده باشد. با این جهش، نیازی به استفاده از هیچ گونه امکانات تولید کلروفیل ندارد.

۷.کاکتوس ها همیشه در بیابان رشد نمی کنند

دو کلمه کاکتوس و صحرا تقریباً مترادف هستند. درست است، بیشتر گیاهان کاکتوس در آب و هوای بیابانی رشد می کنند، اما این گیاه می تواند در زیستگاه های دیگر نیز رشد کند. کاکتوس ها می توانند به خوبی در مناطق استوایی و حتی در کوه های پوشیده از برف مانند آلپ زنده بمانند. همانطور که می دانید کاکتوس گیاهی بسیار سازگار است و می تواند با آب و هوای مختلف سازگار شود. محیط های کوهستانی دارای آب و هوای خشن و تقریباً باران هستند. اما کاکتوس می تواند رطوبت را از برف جمع کند. برف روی خارها می‌بارد و سپس به آب تبدیل می‌شود که ریشه‌های گیاه می‌توانند آن را جذب کنند.

کاکتوس های کوهی دارای خارهای پشمی هستند که از آنها در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند بادهای شدید و یخبندان محافظت می کند. گاهی اوقات کوه ها و تپه ها در معرض نور سوزان خورشید قرار می گیرند. گیاهان در این مناطق دارای پوشش مومی برای جلوگیری از هدر رفتن رطوبت هستند. به علاوه مناطق گرمسیری مانند آمریکای جنوبی دارای رطوبت بالایی هستند. میانگین دما در بیابان از ۱۸ درجه سانتیگراد تا ۲۰ و ۲۵ درجه سانتیگراد در مناطق گرمسیری است که اغلب با بارش منظم همراه است.

بیشتر بخوانید: گران‌ترین غذاهای جهان که قیمت آنها، هوش از سر هر کسی می‌برد!

کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن

۸.آب گیاه کاکتوس خوش طعم نیست

حتما شنیده اید که اگر بدون آب برای نوشیدن در بیابان گم شوید، می توانید با کشیدن آب از کاکتوس تشنگی خود را برطرف کنید. این گیاه می تواند گالن ها آب را ذخیره کند، اما آن آب خوشمزه نیست. آب سمی نیست، اما حاوی اسیدها و آلکالوئیدهایی است که طعم تلخی دارند. از آنجا که آنها باید اسیدها را قبل از آزاد کردن آب در جریان خون شما خارج کنند، احتمالاً آب بیش از حد کار می کند و به کلیه های شما آسیب می رساند. این گیاه از تاکتیک داشتن آب بد استفاده می کند تا احتمالاً حیوانات را از استفاده از آن به عنوان منبع آب منصرف کند. در غیر این صورت گیاه در محیط بیابانی که هر حیوانی به آب نیاز دارد از بین می رود.

۹.کاکتوس ها نیازی به مراقبت مداوم ندارد

اکثر گیاهان با کوچکترین نشانه ای از غفلت می میرند. باور کنید یا نه، می توان کاکتوسی را که ماه ها آب بدنش کم شده بود، با آبیاری ساده دوباره زنده کرد. کاکتوس از آن دسته گیاهانی است که نیازی به مراقبت مداوم شما ندارد. بنابراین، این یک انتخاب عالی برای باغبانان تازه کار یا افراد پرمشغله ای است که زمانی برای مراقبت از گیاهان ندارند.

۱۰.جرات نکنید به کاکتوس صدمه بزنید

کاکتوس می تواند تا شش برابر رشد کند، بنابراین شما می توانید وزن آن را تخمین بزنید. در سال ۱۹۸۲، مردی در آریزونا چندین بار سعی کرد یک کاکتوس را نابود کند و به سمت آن شلیک کرد. سرانجام گیاه روی او افتاد و فوراً او را کشت. این کاکتوس خاص یک ساگوارو بود و ۲۵ فوت طول داشت. اگر می ترسید که چنین کاکتوسی سرنگون شود و به اموال شما آسیب برساند، بهتر است با خدمات حیات وحش تماس بگیرید تا به چنین مسائلی رسیدگی کنند. چنین بخش هایی می دانند که چگونه کاکتوس را بدون آسیب رساندن به شما، عزیزان، اموال یا محیط زیست به طور ایمن دفع کنند.

کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن

کاکتوس و حقایق جالب مربوط به آن، سخن آخر

ویژگی های شگفت انگیز کاکتوس ها کم نیست. این گیاهان می توانند در محیط های متخاصم که اکثر گیاهان دیگر هرگز نمی توانند زنده بمانند، رشد می کنند و زنده می مانند. به علاوه کاکتوس ها نیز به اشکال مختلفی وجود دارند و شکوفه های باشکوه آنها جذاب است. به همین دلیل است که در بسیاری از خانه ها به عنوان گیاه گلدانی محبوب شده اند.

بیشتر بخوانید: نمونه های جمع آوری شده از مریخ در سال 2020،چه زمانی به زمین می رسند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا