;
تازه هاپزشکی

8 مهمترین عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

هر روز فرصت جدیدی برای ماست. اما چقدر از این فرصت ها استفاده درست می کنیم؟ امروز چه چیزی را در اولویت داریم؟ اگر مرورگر اینترنت را باز کنید، به نکات بی شماری در مورد نحوه مراقبت از بدن، نحوه ورزش خوب، مصرف مواد غذایی و نحوه حفظ یک رژیم غذایی مناسب برخورد خواهید کرد، اما نکاتی که حاوی عادت های نادرست و … باشد، مطالب چندانی نخواهید یافت. همه ما ناخودآگاه درگیر تعدادی عادت روزانه هستیم که به مغزمان آسیب می رساند. مهم نیست که چقدر طبیعی به نظر می رسند، اما در یک بازه زمانی طولانی سلامت مغز شما را تخریب می کنند. در این اینجا 8 عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند مورد بررسی قرار گرفته است. با تازه ها در چشمک همراه باشید.

8 مهمترین عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

در اینجا 8 عادت ناسالم وجود دارد که ممکن است ناآگاهانه درگیر آن باشید و بر روی مغز و توانایی های شناختی شما تأثیر منفی بگذارد:

نخوردن صبحانه

مطالعات نشان می دهد که خوردن صبحانه به طور قابل توجهی برای تحریک ترشح برخی مواد شیمیایی مغز که مسئول تحریک احساسات مثبت در فرد هستند، مفید است.

محققان دریافته‌اند که خوردن یک صبحانه غنی از پروتئین می‌تواند به طور بالقوه ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین را افزایش دهد، که احساس پاداش را افزایش می‌دهد و مصرف غذا را در چند ساعت بعد تنظیم می‌کند. این همچنین با محدود کردن مصرف تنقلات غیر ضروری در زمان نامناسب به کاهش احتمال چاقی کمک می کند.

نخوردن صبحانه اجازه دریافت مواد مغذی مفید مورد نیاز برای عملکرد صحیح مغز را نمی دهد و منجر به استرس تدریجی بر سلول های مغز می شود.

سیگار کشیدن یکی از عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

سیگار اثرات نامطلوب چند بعدی روی مغز دارد. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که مردان سیگاری میانسال نسبت به غیرسیگاری ها یا زنان سیگاری زوال شناختی سریع تری را تجربه می کنند.

عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

تحقیق دیگری در سال 2015، افراد سیگاری و غیرسیگاری را از 37 مطالعه مقایسه کرد و نشان داد که احتمال ابتلا به زوال عقل در افراد سیگاری 30 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری است. طبق تحقیقات در سال 2017، افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری از دست دادن حجم مغز مرتبط با افزایش سن در چندین ناحیه از مغز قرار داشتند. بنابراین، شما در حال حاضر دلایل زیادی برای ترک سیگار دارید.

خوردن بیش از حد غذا

ایا شما شکمو هستی؟ دانشمندان معتقدند تا زمانی که در آن زیاده روی نکنید، جرم نیست. پرخوری نه تنها اثرات فیزیولوژیکی ضعیفی دارد، بلکه برای مغز شما نیز مضر است. اما چگونه؟

محققان دانشکده پزشکی Mount Sinai نشان می دهند که چگونه پرخوری می تواند باعث اختلال در سیگنال دهی انسولین مغز شود و منجر به عواقب تهدید کننده زندگی مانند چاقی و دیابت شود.

دکتر بوتنر می‌گوید: «وقتی پرخوری می‌کنید، مغزتان به این سرنخ‌های مهم مانند انسولین که شما را در مسیر دیابت قرار می‌دهد، پاسخ نمی‌دهد. ما معتقدیم آنچه در موش ها اتفاق می افتد در انسان نیز اتفاق می افتد. وقت آن است که مراقب آنچه در بشقاب شماست باشید.

چند وظیفه ای بودن یکی از 8 عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

چندوظیفه ای استراتژی اصلی ما برای مقابله با بار کاری بوده است. زمانی که همه کارهای روزانه خود را یکی یکی انجام دهیم کجاست؟ اما خبر غم انگیز این است که چندوظیفه ای سمی آهسته برای مغز شماست. محققان دانشگاه استنفورد دریافتند افرادی که روزانه با جریانی از اطلاعات دیجیتالی مواجه می شوند، در مقایسه با افرادی که یک کار را در یک زمان انجام می دهند، مشکلات بیشتری در یادآوری اطلاعات و همچنین حفظ توجه دارند.

نه تنها این، بلکه یک مطالعه دیگر در بریتانیا نیز نشان داد که افراد چندکاره بالا در معرض خطر بیشتری برای آسیب رساندن به سلول‌های مغزی خود هستند که قابل ترمیم نیست. کشف شد که قشر کمربندی قدامی افراد چندکاره دارای تراکم مغزی کمتری است، منطقه ای که مسئول تنظیم احساسات، همدلی و کنترل تکانه است. از این رو، افرادی که چند کار را انجام می دهند به طور فزاینده ای به مغز خود آسیب می رسانند.

به اندازه کافی هیدراته نمی کنید

تحقیقات در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که دوره‌های طولانی کم آبی می‌تواند باعث کوچک شدن بافت‌های مغز شود که توانایی فرد را برای اجرای عملکردهای شناختی مانند پردازش بصری-فضایی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مختل می‌کند.

نوشیدن آب می تواند یک فعالیت بسیار ناچیز برای انجام به نظر برسد، اما اثرات منفی ابدی بر مغز دارد. فقط برای رفع تشنگی آب ننوشید. نوشیدن آب در فواصل زمانی معینی از کار را به عادت تبدیل کنید.

محروم كردن خود از خواب مناسب یکی از عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

همه ما آن را می دانیم. با وجود دانستن آن، همه ما خود را از خواب مناسب محروم کرده ایم. متأسفانه همه ما کمتر از همیشه آن را دریافت می کنیم. اکنون که همه ما به چندوظیفه ای عادت کرده ایم و روز را در یک بازه 24 ساعته قرار می دهیم، اولین چیزی که به خطر می افتد، خواب است.

محروم كردن خود از خواب مناسب یکی از عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

اگر نمی دانید، باید بدانید که مطالعات اخیر کم خوابی را با کاهش کارایی در عملکرد شناختی شما مرتبط کرده است. همچنین نشان داده شده است که کمبود خواب سلول های مغز را از بین می برد.

بیشتر بخوانید: 5 مهمترین نکات ساده برای داشتن خواب با کیفیت در طول شب!

کار کردن در حالی که بیمار هستید

در حالی که هنوز در حال بهبودی از هر بیماری هستید، نباید مغز خود را بیش از حد کار کنید. زیرا مقدار زیادی از انرژی که برای فرآیند بهبودی لازم است در عملکردهای شناختی شدیدی که برای تکمیل وظایف شما استفاده می شود مورد بهره برداری قرار می گیرد. این به سادگی انرژی لازم برای بهبودی شما را می گیرد و از این رو با گذشت زمان بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد و روند بهبودی را به تاخیر می اندازد.

همه چیز را از گوگل می خواهید یکی از عادت های اشتباه که به مغز آسیب می رساند

قبل از اینکه عصر شبکه‌سازی آغاز شود، از ترفندهای روان‌شناختی برای به خاطر سپردن اطلاعات مهم استفاده می‌کردیم. زمانی که مجبور بودیم یک عدد را به خاطر بسپاریم، از روش «خوشه‌بندی» استفاده می‌کردیم، و زمانی که مجبور بودیم یک عبارت طولانی را به خاطر بسپاریم، از یک مخفف برای آن استفاده می‌کردیم.

یک تحقیق در سال 2011 روی دانشجویان نشان داد که وقتی می دانستند برای پاسخ به اینترنت دسترسی دارند کمتر به یاد می آورند. این نشان می دهد که چقدر کمتر از مغز ما برای انجام حتی فعالیت های روزانه ما مانند یادآوری رمز عبور استفاده می شود.

مغز ما خلقت شگفت انگیزی است. سالم نگه داشتن و عملکرد آن باید مهم ترین هدف در زندگی یک فرد باشد، زیرا اگر عملکرد محفظه بالایی خود را به خوبی حفظ کنید، در کل زندگی کاملی خواهید داشت. بنابراین از امروز تصمیم بگیرید که دیگر این عادات را ترک نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا