تازه ها

آنتی اکسیدان چیست؟ | اهمیت و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

ما اغلب در طول روز بارها و بارها در اخبار و مطالب مربوط به تغذیه سلامت، کلمه آنتی اکسیدان را می بینیم و می خوانیم. اما واقعاً چقدر می دانیم که آنتی اکسیدان چیست و چه کاری انجام می دهد؟ بله، موضوع امروز ما آنتی اکسیدان ها است! در این مطلب کوتاه از سری مطالب تازه ها چشمک به بررسی اهمیت و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان پرداخته شده است. با ما باشید.

بیشتر بخوانید: افزایش طول عمر با رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات + فواید بی نظیر آن

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان چیست؟

بیایید با هم بیاموزیم که آنتی اکسیدان چیست و اثرات آن بر روی بدن چیست؟ مزایای آنتی اکسیدان ها چیست؟ اگر شما هم جزو کسانی هستید که در این زمینه سوالات گوناگونی به ذهنتان می رسد و اگر می خواهید بدانید کدام مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند با این مطلب همراه باشید.

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

در یک نگاه ساده آنتی اکسیدان ماده ای است که به حذف سموم موجود در بدن موجودات زنده کمک می کند.  همچنین به عنوان بازدارنده اکسیداسیون شناخته می شود، به عبارت دیگر ماده ای است که اکسیداسیون چربی ها را کند می کند. آنتی اکسیدان ها با تعامل با بسیاری از واکنش ها، به ویژه اکسیداسیون، که باعث تشکیل رادیکال های آزاد می شوند، از آسیب رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می کنند.

اکنون که به طور خلاصه یاد گرفتیم که آنتی اکسیدان چیست، بیایید به قسمتی که بیشتر مورد علاقه ماست، یعنی فواید آنتی اکسیدان ها برویم.

بیشتر بخوانید: 10 سالم ترین و مفیدترین سبزیجات که باید در رژیم غذایی گنجاند!

فواید آنتی اکسیدان

شاید یکی از اولین سوالاتی که با شنیدن نام “آنتی اکسیدان” به ذهن خطور می کند این باشد: “آنتی اکسیدان چه کار می کند؟” بیایید اکنون پاسخ این سوال را بفهمیم.

آنتی اکسیدان حذف مواد سمی را از بدن تضمین می کند. به واقع آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. به لطف این ویژگی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

گفته می شود زمانی که به طور منظم مصرف شود، از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها، از آنفولانزا و سرماخوردگی گرفته تا انواع سرطان محافظت می کند.

مشخص شده است که آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می دهند. همچنین در برابر بسیاری از بیماری ها مانند پارکینسون و آلزایمر با بدن همراه هستند.

این به مغز کمک می کند تا عملکردهای خود را به روشی سالم حفظ کند.

آنتی اکسیدان ها، به ویژه برای تقویت حافظه، کمک زیادی می کنند.

آنتی اکسیدانی که تقریباً از سر تا پا برای بدن مفید است، از ایجاد یک اثر حمایتی بر سلامت پوست غافل نمی شود.

در صورت استفاده منظم، اثر ضد پیری ایجاد می کند.

ضمن اینکه سرعت ایجاد چین و چروک را کاهش می دهد، پوست را بسیار تمیزتر و روشن تر می کند.

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

البته عملی ترین راه برای بهره مندی از مزایای فوق آنتی اکسیدان ها، مصرف غذاهایی است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. غذاهایی با خواص آنتی اکسیدانی بالا کدامند، بیایید فوراً آنها را فهرست کنیم:

سبزیجات دارای برگ سبز

گوجه فرنگی

سایر سبزیجات و میوه هایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند (مانند کیوی، لیمو، پرتقال)

سبزیجات و میوه های حاوی مقدار زیادی ویتامین A (مانند زردآلو، هویج)

میوه های بنفش مایل به سیاه (به ویژه توت آکای، میوه هایی مانند زغال اخته، شاه توت، توت سیاه)

سیر و پیاز

کرفس و ساقه کرفس

چای سبز

دانه های روغنی (مانند بادام و گردو)

بیشتر بخوانید: 7 نشانه که نشان می دهد رژیم غذایی شما ناسالم است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا