;
تفریح و سرگرمی

داستان ضرب المثل هم پیاز را خورد هم چوب هم پول داد!

هم پیاز را خورد هم چوب هم پول داد: ضرب المثل های گوناگون به زبان فارسی از قدیم بین مردم امری رایج بوده است. ریشه و شرح معنی و توضیح برخی از آنها به همراه داستان های مربوط به هر کدام نیز، گرد آوری شده است. در اینجا به داستان ضرب المثل هم پیاز را خورد هم چوب هم پول داد اشاره می شود. این ضرب المثل درباره کسانی گفته می شود که فکر می کنند خیلی دانا و زرنگ هستند ولی همیشه ضرر می کنند.

شاید بپسندید: داستان ضرب المثل عطایش را به لقایش بخشیدم!

داستان هم پیاز را خورد هم چوب هم پول داد

روزي بود، روزگاري بود. دو نفر با هم سر پياز و پيازکاري دعوايشان شد. توي کتاب ها نوشته نشده که چه شد که آن ها با هم دعوا کردند. اما ما فکر مي‌کنيم که رهگذر خسيسي به مرد کشاورز زحمت کشي که مشغول کاشتن پياز بود رسيد و با طعنه گفت: «زير اين آفتاب داغ کار مي‌کني که چي؟ اين همه زحمت مي‌کشي که پياز بکاري؟ آخر پياز هم شد محصول؟ پياز هم خودش را داخل ميوه ها کرده به چه درد مي‌خورد؟ آن هم با آن بوي بدش!»

احتمالاً بپسندید: داستان شنیدنی آنچه تو از رو می خوانی من از برم!

داستان هم پیاز را خورد هم چوب هم پول داد

شاید بپسندید:فقط 7% از مردم می توانند در 7 ثانیه گربه متفاوت را در تصویر شناسایی کنند!

پياز کار ناراحت شد. هر چه درباره ي پياز و فايده هاي آن حرف زد، به گوش مرد رهگذر نرفت. اين چيزي مي‌گفت و آن، چيز ديگري جواب مي‌داد. خلاصه آن دو با هم دعوا کردند و کارشان بالا گرفت. رهگذران آن دو را از هم جدا کردند و نگذاشتند دعوا کنند. بعد هم براي اينکه کاملاً دعوا تمام شود، آن ها را پيش قاضي بردند.

قاضي، بعد از شنيدن حرف هاي دو طرف دعوا، با اطرافيانش مشورت کرد و حق را به پياز کار داد و مرد رهگذر را محکوم کرد و گفت: «تو اين مرد زحتمکش را اذيت کرده اي. حالا بايد مقداري پول به مرد کشاورز بدهي تا او را راضي کني.»

رهگذر خسيس حاضر نبود پول بدهد. قاضي گفت: «يا مقداري پول به کشاورز بده، با يک سبد پياز را در يک نشست بخور تا بعد از اين سر اين جور چيزها دعوا راه نيندازي. اگر يکي از اين دو کار را انجام ندهي، دستور مي‌دهم که تو را چوب بزنند. انتخاب نوع مجازات با خود تو. پول مي‌دهي يا پياز مي‌خوري يا مي‌خواهي تو را چوب بزنند؟» رهگذر کمي فکر کرد پول که حاضر نبود بدهد. چوب خوردن هم درد زيادي داشت. با اينکه از پياز بدش مي‌آمد، مجازات پياز خوردن را پذيرفت.

شاید بپسندید: (ویدیو) شیرینی هندی با طعم زیربغل!

يک سبد پياز آوردند و جلو او گذاشتند. رهگذر اولين پياز را خورد دومين پياز را هم با اين که حالش به هم مي‌خورد، نوش جان کرد و خوردن پياز را ادامه داد. هنوز پيازهاي سبد نصف نشده بود. که واقعاً حال محکوم به هم خورد و ديگر نتوانست بخورد. از پياز خوردن دست کشيد و گفت: «چوبم بزنيد. حاضرم چوب بخورم اما پياز نخورم.»

قاضي دستور داد چوب و فلک را آماده کردند. پايش را به فلک بستند و دو نفر مشغول زدن چوب به کف پاي او شدند. هنوز ده ضربه بيشتر نخورده بود که داد و فريادش بلند شد. درد مي‌کشيد و چوب مي‌خورد. اما چوب خوردن را هم نتوانست تحمل کند و فرياد زد: «دست نگه داريد دست نگه داريد. پول مي‌دهم. پول مي‌دهم.» تنبيه کنندگان دست از کتک زدن او برداشتند. رهگذر خسيس مجبور شد مقداري پول به کشاورز بدهد و رضايت او را به دست آورد.

اطرافيان به حال محکوم خنديدند و گفتند: «اگر خسيس نبود اين جور نمي‌شد. پولي بابت جريمه مي‌داد، اما حالا هم پياز را خورد، هم چوب را خورد و هم پول داد.»

شاید بپسندید: (ویدیو) برداشت دیدنی عسل کوهی| این عسل با زنبورای توش واقعا پرخاصیت هست!

هم پیاز را خورد هم چوب هم پول داد

شاید بپسندید: رفتی هند حواست باشه پولکی نخوری! میخوای بدونی چرا، این ویدیو رو ببین!

کاربرد ضرب المثل داستان هم پیاز را خورد هم چوب هم پول داد

از آن روز به بعد، درباره ي کسي که زيادي طمع مي‌کند، يا به خيال به دست آوردن سودهاي ديگر، زبان هاي ظاهراً کوچک را مي‌پذيرد اما عملاً به خواسته اش نمي‌رسد، مي‌گويند هم پياز را خورد، هم چوب را خورد و هم پول داد.

شاید بپسندید: اگه بگی اشتباه تصویر این مطب و افرادش چیه، خیلی دقیق و تیزبینی!؟

 

 

 

 

 

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید: روح شما تشنه چیست؟ یک نماد را انتخاب کنید تا متوجه شوید!

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

احتمالاً بپسندید: اگه چشات تیزه، گربه ای که خودش رو میون جغدها مخفی کرده را شناسایی کن!

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

احتمالاً بپسندید: داستان ضرب المثل زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

احتمالاً بپسندید: (ویدیو) جالب تهیه شیرنی زبان در قنادی!

برایتان جالب خواهد بود

احتمالاً بپسندید: اگه تمرکزت خوبه 3 تفاوت دو تصویر درخت با شکوفه های زیبا را در 10 ثانیه پیدا کن!

حکایت جالب و شنیدنی ضرب المثل مرغش یک پا دارد!

احتمالاً بپسندید: (ویدیو)تایم ناهار در یکی از روستاهای هند!| لامصب چرا ملاقه استفاده نمی کنی!؟

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. الان اینی که گفتید دقیقا چه ربطی به ضرب‌المثل داشت!!!!!!!!مگه اون رهگذر میخواسته سودی ببره یا تیز بازی دربیاره که شما میگید این ضرب‌المثل برای زمانی که کسی بخواد زرنک بازی در بیاره،،اون رهگذر داشته رد میشده،نظر خودشو به او کشاورز گفته و دعوا شده هیچ ربطی هم به تیز بازی نداشته،،شما هم میایید حرف بزنید،،پشتک میزنید بابا،،به نویسنده‌اش بگید یوقت چشم نخوره با این تحلیل و هوشش 😅😅😅😅😅😅

    1. شایدبه نظرامثال شما«اظهارنظر»کردن هر جورکه مثلاشخصی دلش بخوادهرصحبتی کنه!آنهم بی قائده وحرف های بیهوده زدن مهم نباشه امابعدش ممکنه به قیمت برباد دادن زندگی یکنفریایک جمع یایک جامعه تمام شود،احتمالاالان نمی‌فهمی امادرآینده متوجه خواهی شدوبعدها،شعورپیدامیکنی

    2. ازمرحله ای که قاضی وحاکم شهر،سه تنبیه درنظرگرفته بودکه یکی ازاین۳سه مجازات تعیین شده راشخص محکوم آنهم،به میل خود،یکیش راانتخاب کنه،خواسته تیزبازی ویازرنگ بازی به قول شمادرباره که نشده!! فهمیدی؟بازهم نفهمیدی؟!

    3. یادش بخیر(کتاب فارسی سوم دبستان)تو دوره ابتدایی یه درس زندگی بااین عنوان ومحتوی بودکه:لعنت بردهانی که بیهوده وبی موقع بازشود!

  2. معلومه فامیل مرد رهگذر فضول هستی که از شنیدن داستان ناراحت شدی.زرنگ بازی رهگذر فضول در این بود که اومد پول نده،هم پیاز خورد،هم چوب و هم پول رو داد.اینقدر هم بی دلیل ،پشت فامیل تون رو نگیر 😂🤣😭😂🤣😭

    1. البته هم چوب وهم پول رونداد!فقط پول روداد،اماچوبش روخوردتاحرف مفت نزنه وبه مردکشاورززحمتکش باتبلیغهای سمی ضرروزیان مادی نرسونه ودستش دردنکنه حاکم وقاضی این ولایت واین شهرقضاوت درستی کرده بااین حکم ورأی عادلانه!

  3. مثل اینکه متوجه نشدی!
    اول باتأثیربد،حرفهای بیهوده موجب ضرر کشاورزی که محصول پیازکاشته درزمینش، شده چون باتبلیغ منفی موجب شده مردم ازاین مردکشاورزپیازنخرندوپیازقابلیت انبار بانکداری درازمدت نداره خیلی زودفاسدویا خراب میشود،پس باصحبتهای منفی بدی که داشته موجب ضرروزیان به کشاورزشده
    مرحله دوم ماجرا:مردم می‌خواهند بدانند که حق با چه کسی هست پس هردونفررا پیش حاکم شهرمیبرندوحاکم شهرحق رابه کشاورززحمت کش میدهدوآن شخص که تبلیغ منفی می‌کرده راسزاوارجریمه وتنبیه دانسته
    مرحله سوم:اینجاسه۳جریمه وتنبیه قاضی وحاکم شهر تعیین میکنه وحتی به شخص محکوم حق انتخاب یکی ازسه۳جریمه سه تنبیه درنظرگرفته شده رامیدهد
    مرحله۴:شخص«بیهوده گو»و«طماع»اگرکه همون اول کارجریمه پولی رامیدادلازم نبود که دوتنبیه دیگر«خوردن پیازوفلک شدن» راتحمل کنه!حالامتوجه شدی؟
    به خاطر همین ازقدیم گفتند فلانی بخاطر زرنگ بازی هم پیازخوردهم پول داد،درآخرهم فلک شد!

    1. امان ازدست بعضی ازاین صفحه کلیدهای گوشی های هوشمند«خودسر»که کلمات را به میل خودشون تغییرمیدن!مثلاتومتن یا پیامم کلمه«نگهداری»روبه«بانکداری»تغییر داده!من هم ناغافل بدون خواندن متن را ارسال کردم بعددوباره مجبورشدم تاپیام را دوباره ازنوبنویسم ارسالش کنم این شکلی هرپیام ارسالی،۲دوبارتکراروارسال شده

    2. درستش اینه:فلانی به خاطرزرنگ بازی هم پیازخورد،هم چوب خوردوفلک شد!ودرآخر کارهم جریمه پولی راپرداخت کرد!

  4. به نظرم نوع جریمه وتنبیهی که قدیمادرنظرمیگرفتندبرای شخص خطاکار،خاطی خیلی بهترازحالاوزمان ماهست که مثلایه دزدویامزاحم توخیابون روبارها،زندان میفرستنداما بعدازآزادی وبخوربخواب زندان،دوباره مرتکب خطامیشه! که عنوان«مجرم سابقه دار»دارندبرای دهمین بارزندان ویا حبس رفتن

  5. ازمرحله ای که قاضی وحاکم شهر،سه تنبیه درنظرگرفته بودکه یکی ازاین۳سه مجازات تعیین شده راشخص محکوم آنهم،به میل خود،یکیش راانتخاب کنه،خواسته تیزبازی ویازرنگ بازی به قول شمادرباره که نشده!! فهمیدی؟بازهم نفهمیدی؟!

  6. شایدبه نظرامثال شما«اظهارنظر»کردن هر جورکه مثلاشخصی دلش بخوادهرصحبتی کنه!آنهم بی قائده وحرف های بیهوده زدن مهم نباشه امابعدش ممکنه به قیمت برباد دادن زندگی یکنفریایک جمع یایک جامعه تمام شود،احتمالاالان نمی‌فهمی امادرآینده متوجه خواهی شدوبعدها،شعورپیدامیکنی

  7. مثل اینکه متوجه نشدی!
    اول باتأثیربد،حرفهای بیهوده موجب ضرر کشاورزی که محصول پیازکاشته درزمینش، شده چون باتبلیغ منفی موجب شده مردم ازاین مردکشاورزپیازنخرندوپیازقابلیت انبار،ویانگهداری درازمدت نداره خیلی زودفاسدویاخراب میشودپس باصحبت های منفی وبدی که داشته موجب ضرروزیان به کشاورزشده
    مرحله دوم ماجرامردم می‌خواهندبدانندکه حق باکدومشه حق باچه کسی هست پس هردونفرراپیش قاضی وحاکم شهرمیبرندوحاکم شهرحق رابه کشاورززحمتکش میدهندو آن شخص که تبلیغ منفی می‌کرده راسزاوارجریمه وتنبیه دانسته
    مرحله سوم:اینجا۳نوع جریمه وتنبیه قاضی وحاکم شهر تعیین میکنه وحتی به شخص محکوم حق انتخاب یکی ازسه۳جریمه و۳سه تنبیه درنظرگرفته شده رامیده
    مرحله۴:شخص«بیهوده گو»و«حریص»اگرکه همون اوایل کارجریمه پولی رامیدادلازم نبودکه دوتاتنبیه دیگر«خوردن ۱۰کیلوپیاز،هم چوب وفلک»راتحمل کنه!حالامتوجه شدی؟
    به خاطر همین ازقدیم گفتند فلانی بخاطرزرنگ بازی هم پیازخوردهم پول داد،درآخرهم وسط میدون شهراین همه شلاق به کف پاش زدن وفلکش کردن!

  8. مثل اینکه متوجه نشدی!
    اول باتأثیربد،حرفهای بیهوده موجب ضرر کشاورزی که محصول پیازکاشته درزمینش، شده چون باتبلیغ منفی موجب شده مردم ازاین مردکشاورزپیازنخرندوپیازقابلیت انبار،ویانگهداری درازمدت نداره خیلی زودفاسدویاخراب میشودپس باصحبت های منفی وبدی که داشته موجب ضرروزیان به کشاورزشده
    مرحله دوم ماجرامردم می‌خواهندبدانندکه حق باکدومشه حق باچه کسی هست پس هردونفرراپیش قاضی وحاکم شهرمیبرندوحاکم شهرحق رابه کشاورززحمتکش میدهندو آن شخص که تبلیغ منفی می‌کرده راسزاوارجریمه وتنبیه دانسته
    مرحله سوم:اینجا۳نوع جریمه وتنبیه قاضی وحاکم شهر تعیین میکنه وحتی به شخص محکوم حق انتخاب یکی ازسه۳جریمه و۳سه تنبیه درنظرگرفته شده رامیده
    مرحله۴:شخص«بیهوده گو»و«حریص»اگرکه همون اوایل کارجریمه پولی رامیدادلازم نبودکه دوتاتنبیه دیگر«خوردن ۱۰کیلوپیاز،هم چوب وفلک»راتحمل کنه!حالامتوجه شدی؟
    به خاطر همین ازقدیم گفتند فلانی بخاطرزرنگ بازی هم پیازخوردهم پول داد،درآخرهم وسط میدون شهراین همه چوب به کف پاش زدن وفلکش کردن!

  9. یادش بخیر(کتاب فارسی سوم دبستان)تودوره ابتدایی و زمان مادردهه۶۰ یک درس زندگی بااین عنوان ومحتوی بودکه:لعنت بردهانی که بیهوده وبی موقع بازشود!

  10. امان ازدست بعضی ازاین صفحه کلیدهای گوشی های هوشمند«خودسر»که کلمات را به میل خودشون تغییرمیدن!مثلاتومتن یا پیامم کلمه«نگهداری»روبه«بانکداری»تغییر داده!من هم ناغافل بدون خواندن متن را ارسال کردم بعددوباره مجبورشدم تاپیام را دوباره ازنوبنویسم ارسالش کنم این شکلی هرپیام ارسالی،۲دوبارتکراروارسال شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا