;
تفریح و سرگرمی

داستان ضرب المثل عروس نمی‌توانست برقصد می گفت زمین کج است!

عروس نمی‌توانست برقصد می گفت زمین کج است: در روزهای قدیم خانواده‌ای به همراه پسر و تازه عروس خود در خانه‌ای بزرگ زندگی می‌کردند. یک روز مادر شوهر عروس خود را صدا زد و به او گفت: عروس! فردا مسئولیت پخت غذای ناهار با تو است….

احتمالا بپسندید:  با پیدا کردن گل متفاوت، قدرت ذهن را ارزیابی کنید | فقط 5 درصد افراد موفق شدند!

داستان عروس نمی‌توانست برقصد می گفت زمین کج است

هرچند تازه عروس خانواده در آشپزی مهارت زیادی نداشت اما در رودربایستی با مادرشوهرش قبول کرد که روز بعد برای خانواده غذا بپزد. فردا رسید و عروس مشغول آشپزی شد و غذا را آماده کرد اما چون که غذایش طعم خوبی نداشت کسی غذای او را نخورد و همه به بهانه‌ای از سر سفره غذا بلند شدند.

عروس پررو برای اینکه ناتوانی‌اش در آشپزی و خانه‌داری را توجیه کند، شروع کرد به بهانه آوردن که مواد غذایی شما ایراد داشت و به همین دلیل بود که طعم غذا خوب نشد وگرنه من در خانه پدرم هم همین غذا را با طعم عالی می‌پختم. مادرشوهر که از این حرف عروس خیلی ناراحت شده بود به او گفت: ایرادی ندارد فردا خودت به همراه خدمتکار به بازار برو و مواد غذایی را با نظر خودت تهیه کن. عروس به ناچار پذیرفت و صبح روز بعد به بازار رفت و مواد غذایی مورد نیازش را خودش خریداری کرد، اما باز هم طعم غذایش خوب نشد و اهل خانه غذای او را نخوردند.

سر سفره مادرشوهر رو به عروس کرد و گفت: عروس نمی‌تواند برقصد، می‌گوید زمین کج است؛ به جای اینکه قبول کنی در آشپزی مهارت و توانایی نداری بهانه های بی اساس سرهم می کنی.

مفهوم ضرب المثل عروس نمی‌توانست برقصد می گفت زمین کج است

این مثل درمورد کسی کاربرد دارد که قادر به انجام کاری نیست و برای پوشاندن آن ایراد خود از مکان و اسباب و ابزار و هر چیزی به جز خودش ایراد می‌گیرد و به جای اعتراف به عدم توانایی و مهارت خود، هرچیزی را بهانه قرار می‌گیرد.

معادل این ضرب المثل در زبان انگلیسی ضرب المثل ”A poor workman blames his tools”  است.

در حقیقت پذیرفتن و بیان واقعیت که در این زمینه مهارت کافی ندارید و نیازی هم نیست که همه چیز را بدانید و از عهده همه چیز برآیید، می‌تواند شما را از دردسرهای بعدی و حتی سرزنش اطرافیان نجات دهد. بهتر است قبول از شروع هر کاری خوب همه جوانب آن را بسنجید و اگر توانایی آن را داشتید مسئولیت آن را برعهده بگیریم.

عروس نمی‌توانست برقصد می گفت زمین کج است

ضرب‌ المثل در اصل جمله ای‌ است پر معنا که از زمان کهن و قدیم مقبول طبع عموم جامعه بوده و استفاده می‌شود. بسیاری از ما در مکالمات روزانه از ضرب المثل‌های زیادی استفاده می‌کنیم که شاید معنی دقیق و درست آن را ندانیم و هدف از این بخش سایت ستاره آشنایی شما با ریشه، مفهوم و معنی ضرب المثل‌های کهن و نغز ایرانی است.

شما همواره می توانید داستان ها، ضرب المثل ها، سوالات، بازی های فکری، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

 

برایتان جالب خواهد بود

کشتیرانی مگس بر ادرار خر | حکایتی در باب سطح فهم و درک هر شخص….!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا