;
تفریح و سرگرمی

حکایت ضرب المثل آتش بیار معرکه | این اصطلاح از کجا آمده است!؟

ضرب المثل آتش بیار معرکه: اگر بارها در مکالمات روزمره خود از ضرب المثل “آتش بیار معرکه” استفاده کردید و یا آن را شنیده‌اید؛ اما معنا و داستان جالب آن را نمی‌دانید با این مطلب بخش تفریح و سرگرمی همراه باشید.

همانند بسیاری از صرب المثل های شیرین و جذاب فارسی، ضرب المثل “آتش بیار معرکه” نیز داستان قدیمی و جالبی دارد که از شنیدن آن لذت می‌برید. این ضرب المثل به معنای این است که فردی قصد دارید میان دو نفر دعوای بیشتری راه بیندازد و در واقع آتش دعوا را بیشتر و بیشتر خواهد کرد؛ اما خود در طرفین دعوا نیست.

حکایت نوعی از داستان کوتاه است که در آن نکته ای ظریف نهفته است. بسیاری از  ضرب المثل های امروزی که در مکالمات خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم داستان‌هایی دارند که شاید از آن بی خبر باشیم. مثلاً آیا می‌دانستید آتش بیار معرکه به فردی در یک گروه موسیقی اشاره دارد؟

شاید بپسندید: اصطلاح حرف مفت نزن از کجا آمد!؟ | حکایت حرف مفت زدن!

معنای ضرب المثل

آتش بیار معرکه به کسی گفته می‌شود که در طرفین دعوا نیست؛ اما دعوا را شدیدتر می‌کند. شخصی که  باعث اختلاف و دعوا بین افراد می‌شود اما خودش وارد دعوا نشده و خود را بی طرف می‌داند. در واقع شخصی که نقشی در یک رابطه ندارد اما دو بهم زنی می‌کند.

شاید بپسندید: با پیدا کردن عدد 219 ثابت کن چشمات مثل عقاب قویه! | فقط 5 ثانیه وقت داری!

حکایت ضرب المثل آتش بیار معرکه

در روزگاران قدیم مردم برای برپایی جشم و شادی از گروه‌های موسیقی استفاده می‌کردند. در این گروه‌ها افراد از سازهای برای نواختن آهنگ استفاده می‌کردند و هر کدام در یک نوع ساز سررشته داشتند. هرکدام از این افراد در ساز زدن و آواز خواندن سررشته داشتند جز یک نفر.

در این گروه‌های موسیقی فردی وجود داشت که به آن ” دایره نم کن ” یا ” آتش بیار ” می‌گفتند.

این عضو گروه هیچ سازی را بلد نبود اما وجود وی در گروه اهمیت بالایی داشت. به طوری که اگر ” دایره نم کن ” یا ” آتش بیار ” در گروه حضور نداشت؛ آن گروه موسیقی شکل نمی‌گرفت.

دایره نم کن یا آتش بیار، فردی بود که باید همیشه و همیشه از سازها مراقبت می‌کرد. باید چوب سازها را بررسی می‌کرد تا در فصل سرد و گرم سال خراب نشود.

زیرا بیشتر این سازها مانند دف و ضرب از چوب و پوست ساخته می‌شدند و در زمستان این سازها خشک می‌شدند و در بهار و تابستان رطوبت زیاد آن‌ها را خراب می‌کرد. دایره نم کن در زمستان سازها را مرطوب می‌کرد تا خشک نشوند و در بهار و تابستان رطوبت آن‌ها را از بین می‌برد.

به همین دلیل حضور این فرد در گروه موسیقی بسیار مهم بود و اگر مشکلی برای سازها به وجود می‌آمد؛ همه این شخص را مقصر می‌دانستند.

به دلیل نقش این فرد در گروه موسیقی و ویژگی‌های او، بعدها از نام ” اتش بیار معرکه” برای مکالمات روزمره استفاده شد و کم کم این عبارت به یک ضرب المثل تبدیل شد.

در ضرب المثل ” آتش بیار معرکه ” هم فردی با دخالت‌ها و سخنان خود باعث شعله ور تر شدن اختلاف بین دو نفر شود و اگر او نباشد بسیاری از اختلافات به راحتی حل خواهد شد.

شاید بپسندید: قدرت دیدت رو با پیدا کردن 16 چهره مخفی انسان و حیوان ثابت کن!

ضرب المثل آتش بیار معرکه

 

شاید بپسندید:چه کسی از جواهر فروشی مرکز خرید، الماس دزدیده است!؟

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالا بپسندید: یکی از شعله ها را انتخاب کنید تا بگم راز قدرت درونی شما در چیست!؟

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: آزمون تمرکز: کدام لیوان چای زودتر از بقیه، پر می شود!؟

 

 

 

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

شاید بپسندید: حیوانی که با بقیه فرق دارد را در تصویر پیدا کنید! | خیلی ها شکست خوردند!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

احتمالا بپسندید: چیستان: کدام میوه است که دانه هایش بیرون میوه است!؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا