;
سلامتسلامت روانی

رابطه استرس و چاقی+ ۷ راه کنترل ساده چاقی ناشی از استرس!

رابطه استرس و چاقی: استرس به تنهایی می‌تواند باعث پرخوری و سریع غذا خوردن شود. طوری که حتی دیگر طعم غذاها و خوارکی‌های مصرفی مهم نباشد. این در صورتی است که فرد حتی بعد از میل کردن وعده‌های اصلی غذایی باز هم میل به خوردن داشته باشد. حتی گاهی فرقی هم نمی‌کند چه خوراکی باشد، فقط پرخوری را برای فرد در پی دارد.

با این وجود تاثیر استرس بر چاقی کاملا احساس خواهد شد. در ادامه این مطلب به بررسی علت بروز این مشکل و در پی آن به راهکارهایی برای کنترل این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی استرس: معجزه این ۵ دمنوش برای استرس و اضطراب شدید!

بررسی تاثیر استرس بر چاقی

رابطه استرس و چاقی، در حالت کلی استرس یکی از عوامل مهم در ایجاد چاقی و عادت به خوردن، محسوب می‌شود. وقتی اضطراب و استرس ایجاد شود، ولع به غذا خوردن هم معمولا زیاد می‌شود.

وقتی با اضطراب و ولع غذا مصرف می‌شود، به مقدار غذای مصرفی توجه نمی‌شود. این روند ادامه داده می‌شود. تا جاییکه فرد به ریزه‌خواری و مصرف تنقلات رو می‌آورد.

شاید بپسندید: اگه زانو درد میشی، احتمالا این ویتامین رو کم داری!

معمولا برای رهایی از استرس و تنش، کالری بالایی به بدن می‌رسد. این روند به مرور زمان بالا رفتن وزن را در پی دارد.

حتی باید در نظر داشته باشید که با بالا رفتن وزن، استرس فرد هم زیاد می‌شود. زیرا بین چرخه معیوب خلاص شدن از استرس با غذا خوردن و افزایش وزن ناشی از آن قرار می‌گیرد.

رابطه استرس و چاقی، جالب است بدانید، استرس در طول مراحل زندگی لازم است. حتی نمی‌توان آن را به طور کامل حذف کرد. ولی اگر بیش از حد معمول باشد، می‌تواند بدن را از حالت تعادل خارج کند. پس باید راهکارهایی برای مدیریت آن را پیش گرفت تا تاثیر استرس بر چاقی را کم کرد.

شاید بپسندید: فواید ریشه تمشک چیست؟ ریشه تمشک برای چه بیماری هایی مفید است؟

ارتباط استرس و چاقی از نظر بیولوژیکی

وقتی بالا رفتن استرس به پرخوری منجر می‌شود، تغییراتی در سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود. این تغییرات ممکن است موارد زیر باشند:

هورمون کورتیزول

این هورمون در پی بالا رفتن استرس در بدن ترشح می‌شود. کورتیزول نقش مدیریت ذخایر چربی و متابولیسم بدن را دارد. این هورمون در افزایش اشتها نقش به سزایی دارد. می‌تواند باعث هوس خوراکی‌های شیرین و چرب را ایجاد کند.

شاید بپسندید: ۳ عوارض مهم زیاده روی در مصرف گیلاس که نمی دانستید!

هورمون سروتونین

رابطه استرس و چاقی، وقتی استرس ایجاد شود، در برخی از افراد غذای بیشتری مصرف می‌شود. در نتیجه مواد غذایی کربوهیدراتی بیشتری به بدن رسانده می‌شوند. از این رو سروتونین بیشتری ترشح خواهد شد. مصرف کربوهیدرات بیشتر، به مرور زمان به یک عادت در فرد تبدیل می‌شود.

احتمالاً بپسندید: ۵ مدل موی شیک که موهای نازک را پرپشت و حجیم نشان می دهد + عکس

نوروپپتید Y

نوروپپتید Y در زمان‌هایی که استرس وجود داشته باشد، از سلول‌های عصبی آزاد می‌شود. در پی آن، تجمع چربی در بدن افزایش می‌یابد. در افرادی که از رژیم‌ پرقند و پرچربی پیروی می‌کنند، نوروپپتید Y بیشتری رها می‌شود.

احتمالا بپسندید: این ۴ نوشیدنی آب بدن را تامین می کنه و از سردرد جلوگیری می کنه!

رابطه استرس و چاقی

شاید بپسندید: اگر می دونستی این سبزی اینقدر خاصیت داره، هر روز استفاده‌اش می کردی!

چطوری استرس و چاقی ناشی از آن را کنترل کنیم؟

رابطه استرس و چاقی، باید راهکارهایی را برای کنترل استرس و چاقی ناشی از آن پیش برد. در ادامه راهکارهایی را بیان خواهم کرد. اما برای کنترل بهتر چنین وضعیتی حتما از متخصصین تغذیه مشورت دریافت کنید.

احتمالاً بپسندید: راز زنان مصری که در ۵۰ سالگی، پوست ۲۵ ساله دارند!

۱.برای کاهش تاثیر استرس بر چاقی باید واقع بین باشید

برای از بین بردن اضافه وزن، فقط تاثیر استرس بر چاقی را مقصر ندانید.

باید انتظارات و باورهای خود را نسبت به خودتان واقع بینانه پیش ببرید. چنین مواردی نباید باعث جلوگیری از تلاش شما برای کاهش وزن شوند.

سلول‌های عصبی که پیام‌ها را به مغز انتقال می‌دهند، وقتی کار جدیدی انجام دهید، از مسیری جدید این پیغام را ثبت می‌کنند. در صورت تکرار، آن مسیر ایجاد شده، قطور می‌شود. تا حدی که به یک عادت تبدیل می‌شود. در صورتی که مسیر عصبی به صورتی باشد که در مواقع استرس‌زا، خوراکی و غذا میل کنید، به عادتی عادی تبدیل خواهد شد.

شاید بپسندید: اگه فواید مخلوط عسل و آب لیمو رو بدونی، این ترکیب را تو برنامه غذایی هر روزه ات قرار میدی!

۲.به مرور تغییر عادت ایجاد کنید

رابطه استرس و چاقی، برای اینکه بتوانید در این عادت ایجاد شده، تغییر ایجاد کنید، زمان و صبوری لازم دارید.

وقتی عادتی را کنار بگذارید، مسیر سلول‌های پیام رسان ضعیف‌تر می‌شود. ولی به هیچ وجه از بین نمی‌رود. باید یاد بگیرید برای کنترل استرس از راهکارهای دیگری به جز غذا خوردن کمک بگیرید. وقتی سعی کنید راهکارهای جدید را به کار ببرید، مسیر جدیدی ایجاد خواهد شد و به مرور به عادت تبدیل می‌شود.

احتمالاً بپسندید: ورزش مخصوص ژاپنی ها برای پیر نشدن و جلوگیری از میگیرن و آلزایمر!

۳.تمرین‌های تنفسی

رابطه استرس و چاقی، برای کنترل تاثیر استرس بر چاقی، یکی از بهترین راهکارها تمرین‌های تنفسی هستند. دم و بازدم عمیق داشته باشید تا بتوانید استرس را تا حدودی کنترل بگیرید.

بیشتر بخوانید: ترکیب شیر و زعفران: ۵ خاصیت شگفت انگیز شیر و زعفران برای سلامتی

۴.توجه به احساسات درونی

به احساسات درونی خود باید توجه کرد. خیلی از استرس‌ها و تنش‌های درونی بی دلیل منطقی هستند. گاهی مطرح کردن آنها با افراد مورد اعتماد اطراف خود، می‌تواند راهکاری برای کاهش عوارض آن باشد.

شاید بپسندید: علیرغم دانستن فواید لیمو، احتمالاً از عوارض جانبی مصرف لیمو بی خبرید!

۵.قبل از شروع به پرخوری، عواقب آن را بسنجید

پیش از اینکه با بروز هوس غذایی، رو به غذا خوردن ببرید، بهتر است به عواقب علمی آن فکر کنید. خیلی از مواقع مانع خود شوید.

باید خود را کنترل کنید و به تعادل برسانید.

شاید بپسندید: عوارض جانبی مصرف سیر: در مصرف سیر احتیاط را فراموش نکنید!

رابطه استرس و چاقی

۶.نگرانی‌های خود را بنویسید

یکی از راهکارهایی که از تاثیر استرس بر چاقی جلوگیری می‌کند، نوشتن نگرانی‌هایی است که سبب استرس شده‌اند. آنها را یادداشت کنید تا راهکار منطقی‌تری به جای غذا خوردن بیشتر برای آنها انتخاب کنید.

شاید بپسندید: ۵ چیزی که در مورد پریود به دخترتان نباید بگویید!

۷.درست غذا خوردن را امتحان کنید

به جای اینکه هنگام استرس، رو به غذا خوردن ببرید، بهتر است راهکارهایی مانند پیاده روی، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، اینترنت گردی و بازی را انتخاب کنید.

رابطه استرس و چاقی، همچنین بهتر است حین گرسنگی و ولع به خوردن خوراکی‌هایی مانند میوه، سبزیجات و میان وعده‌های سالم را انتخاب کنید. حتی بهتر است به هیچ وجه آنقدر صبر نکنید که خیلی گرسنه شوید. خوراکی‌های کم کالری با حجم بیشتر را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید

آنچه ابتدا می‌بینید نشان می‌دهد که چگونه استرس را مدیریت می‌کنید، آرام باشید و در آزمون شرکت کنید!

احتمالاً بپسندید: نقش خیار در لاغری: دستورالعمل استفاده از خیار برای کاهش وزن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا