;
درمان خانگیسلامت

۱۲ نوشیدنی شگفت انگیز خانگی برای درمان کم خونی!

درمان کم خونی با روش های خانگی: نوشیدنی مفید برای کم خونی دغدغه بسیاری از افراد است زیرا امروزه به دلیل سبک زندگی مدرن، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، استرس و اضطرابی که در زندگی ما وجود دارد، کم خونی به یک مشکل بسیار رایج به ویژه در بین زنان تبدیل شده است.

همان طور که می‌‌دانید کمبود آهن به‌عنوان یکی از علل اصلی کم‌خونی شناخته می‌شود. بنابراین تأمین نیاز روزانه به آهن از طریق رژیم غذایی و مصرف بهترین نوشیدنی مفید برای کم خونی، نقش به‌سزایی در پیشگیری و درمان کم‌خونی دارد. در این مطلب سلامت به شما می‌گوییم که چه نوشیدنی‌هایی برای کم‌خونی مفید است. پس در ادامه همراه ما بمانید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ گیاه شگفت انگیز که برای درمان کم خونی معجزه می کند!

۱. آب آلو

آلو خشک که به آلو نیز معروف است، منبع گیاهی سرشار از آهن است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ۲۴۰ میلی لیتر (یک فنجان) آب آلو، ۲.۸ میلی گرم آهن (معادل ۱۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن) را تامین می‌کند، از این رو می توان آن را بهترین نوشیدنی مفید برای کم خونی دانست.

آب آلو علاوه بر محتوای غنی از آهن، به افزایش انرژی کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف آلو برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است و به جلوگیری از مشکلات مربوط به معده مانند یبوست نیز کمک می‌کند.

شاید بپسندید: درمان درد میگرنی ها با تغییر یک عادت غذایی!

احتمالا بپسندید: درمان سوزش معده با ۶ نوشیدنی خانگی خوشمزه!

۲. آب چغندر

درمان کم خونی با روش های خانگی، آب چغندر نیز بهترین نوشیدنی مفید برای کم خونی است زیرا سرشار از مواد مغذی ضروری مانند فولات، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است و جذب اکسیژن در گلبول‌های قرمز را بهبود می‌بخشد. در ادامه تاثیرات مثبت آب چغندر بر روی کم خونی ذکر شده است:

آهن: صد گرم چغندر حاوی ۰.۸ میلی گرم آهن است. همان‌طور که می‌دانید آهن یک عنصر مهم در تولید هموگلوبین (پروتئین حمل کننده‌ی اکسیژن در خون) است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم آب چغندر می‌تواند سطح هموگلوبین را بهبود بخشد و منجر به افزایش اکسیژن‌رسانی در بدن شود.

فیبر: چغندر حاوی فیبرهای مواد غذایی مفیدی است که می‌تواند فرآیند هضم را بهبود بخشد. فیبرها همچنین به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی: چغندر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم است. این عناصر نیز ممکن است در افزایش سطح آهن و بهبود کم خونی نقش داشته باشند.

تأثیر ضد التهابی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مواد موجود در چغندر، به‌خصوص بتانین (یک آنتوسیانین)، تاثیرات ضد التهابی دارند که ممکن است در بهبود وضعیت سلامتی کلی و جلوگیری از مشکلات خونی مفید باشند.

جالب است: ۱۲ معجزه چای کوهی برای لاغری و کاهش وزن!

احتمالا بپسندید: بی خوابی را با این ۴ نوشیدنی خوش طعم و خواب آور طبیعی درمان کنید!

درمان کم خونی با روش های خانگی

۳. شیک پروتئین نخود

مصرف ۲۰ گرم پروتئین نخود زرد ارگانیک، حدود ۳۰ درصد از آهن مورد نیاز روزانه‌ی بدن را تامین می‌کند که این مقدار نسبت به پودرهای پروتئینی دیگر مانند آب پنیر، آهن بیشتری دارد. بنابراین، پودر پروتئین نخود نیز می‌تواند بهترین نوشیدنی مفید برای کم خونی باشد.

شما می‌توانید پروتئین نخود را به روش‌های مختلف از جمله شیک و اسموتی مصرف کنید یا آن را با سایر نوشیدنی‌ها و سایر مواد غنی از آهن) استفاده کنید. البته بهتر است که پروتئین نخود را بدون شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده مصرف کنید تا کالری زیادی نداشته باشد.

جالب خواهد بود: این عادت ها سبب می شود که تا پایان عمر کبدتان سالم باشد+نسخه طلایی برای پاکسازی کبد!

بیشتر بخوانید: با کمک این ادویه ضمن درمان کبد چرب، کاهش وزن فوری داشته باشید+نحوه مصرف برای اثر گذاری

۴. دمنوش نعناع

درمان کم خونی با روش های خانگی، برگ‌های نعناع دارای مقدار شگفت‌آوری از آهن (هر ۱۰۰ گرم برگ نعناع حاوی ۱۵.۶ میلی‌گرم آهن) است. بنابراین اگر به‌دنبال بهترین نوشیدنی خون ساز هستید، پیشنهاد می‌کنیم روزانه، حداقل ۱ فنجان دمنوش نعناع را تا حداقل یک‌ساعت بعد از غذا میل کنید.

برای درست کردن این دمنوش فقط کافیست که برگ‌های تازه‌ی نعناع را با ۲/۱ فنجان آب، یک قاشق چای‌خوری زنجبیل و مقداری آبلیمو مخلوط کنید تا یک نوشیدنی سرشار از آهن داشته باشید.

شاید بپسندید: آب آوردن شکم: علل و علائم آسیت یا آب آوردن شکم + درمان

بیشتر بخوانید: این دانه گیاهی قند خون، فشار خون و خواب را تنظیم می کند+نحوه مصرف

۵. اسموتی توت سیاه

درمان کم خونی با روش های خانگی، توت سیاه منبع خوبی از آهن است که به‌ندرت در دیگر انواع توت‌ها پیدا می‌شود. یک فنجان عصاره‌ی توت سیاه حاوی ۳.۲۲ میلی گرم آهن است. علاوه بر این، توت سیاه سرشار از ویتامین C نیز است که به جذب آهن از منابع غذایی دیگر کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: درمان فوری سرماخوردگی در یک روز با این روش جادویی!

جالب است بخوانید: خواص ترکیب ماست با ادویه ها | برخی از این ترکیبات برای چربی سوزی شکم عالی اند!

۶. آب سیب

آب‌میوه و اسموتی سیب برای کودکان مبتلا به کم‌خونی یک نوشیدنی و میان‌وعده‌ی مغذی محسوب می‌شود. سیب حاوی مقادیر بالایی آهن و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C است که نقش مهمی در تولید هموگلوبین و جلوگیری از بروز کم‌خونی دارند.

مصرف روزانه حداقل یک عدد سیب تازه یا نوشیدن یک لیوان آب سیب طبیعی، به‌طور مؤثری سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد. ترکیب سیب با سایر میوه‌ها و آب‌های میوه طبیعی نیز خواص ضدکم‌خونی آن را تقویت می‌کند.

شاید بپسندید: این دمنوش گیاهی کبد چرب را فوری درمان می کند!

۷. اسموتی هلو

اسموتی، لیموناد و شیک هلو می‌توانند به‌عنوان نوشیدنی‌های مغذی و خنک‌کننده در فصل تابستان، گزینه‌های مناسبی برای افراد مبتلا به کم‌خونی باشند. هلو سرشار از ویتامین C و آهن است که نقش به‌سزایی در تولید گلبول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم‌خونی دارند. ترکیبات مفید هلو همچنین از تکثیر گلبول‌های قرمز ناقص جلوگیری کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مصرف روزانه‌ب این نوشیدنی‌های طبیعی، علاوه بر درمان کم‌خونی، به بهبود سلامت پوست و چشم نیز کمک شایانی می‌کند.

احتمالا بپسندید: این ترکیب گیاهی سیستم ایمنی شما را مثل فولاد تقویت می کند+ نحوه تهیه و مصرف

جالب خواهد بود: برای پاکسازی و درمان کبد چرب، این دمنوش ها معجزه می کنند+نحوه تهیه و مصرف

۸. شیر خرما

درمان کم خونی با روش های خانگی، شیر خرما یک نوشیدنی مغذی برای پیشگیری از کم‌خونی است. این نوشیدنی علاوه بر تامین آهن، منبع خوبی از کلسیم نیز محسوب می‌شود. مصرف روزانه‌ی این نوشیدنی خانگی، سطح هموگلوبین را به‌طور محسوسی افزایش می‌دهد. البته افراد دیابتی باید از مصرف زیاد آن به دلیل داشتن قند بالا خودداری کنند.

جالب خواهد بود: با کمک این نوشیدنی های گیاهی فشار خون بالا را کنترل کنید!

۹. آب انار

انار حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین آ، ویتامین C و ویتامین E است که برای جلوگیری و درمان کم‌خونی بسیار مفید هستند. اسید ASCORBIC موجود در انار باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

مصرف روزانه‌ی یک لیوان آب انار طبیعی و تازه، سطح هموگلوبین خون را به‌طور محسوسی بالا می‌برد. آب انار خانگی برای کودکان نیز یک نوشیدنی سالم و مقوی محسوب می‌شود.

درمان کم خونی با روش های خانگی، علاوه بر درمان کم‌خونی، مصرف آب انار به کاهش فشارخون، بهبود سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک شایانی می‌کند.

درمان کم خونی با روش های خانگی

۱۰. اسموتی اسفناج، بادام هندی و تمشک

اسفناج، بادام هندی و تمشک هر کدام به‌طور جداگانه منابع خوبی از آهن و سایر مواد مغذی مفید برای خون هستند. وقتی آن‌ها را در قالب یک اسموتی ترکیب کنیم، تمام مزایای تغذیه‌ای آن‌ها را استفاده خواهیم کرد. اسموتی با طعم خوشمزه‌ای که دارد، گزینه‌ی مناسبی برای کودکان و افرادی که دوست ندارند مکمل‌های آهن مصرف کنند، به شمار می‌رود.

۱۱. آب پرتقال

درمان کم خونی با روش های خانگی، آب پرتقال با داشتن غلظت بالای ویتامین C، جذب آهن از طریق غذاها را افزایش می‌دهد و به‌طور موثری به درمان و پیشگیری از کم‌خونی کمک می‌کند.

۱۲. آب هویج

میزان فراوان ویتامین A موجود در هویج باعث شده تا آب طبیعی آن به یکی از بهترین نوشیدنی‌های درمان‌کننده کم‌خونی تبدیل شود. ویتامین A کم‌خونی ناشی از کمبود آهن را جبران کرده و تولید گلبول‌های قرمز سالم را افزایش می‌دهد. خوردن روزانه یک لیوان آب هویج تازه، به پیشگیری و درمان بسیاری از انواع کم‌خونی کمک شایانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: 8 بهترین مواد غذایی خوشمزه که دشمن کم خونی هستند!

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: قاتل فشار خون بالا: این مواد غذایی فشار خون بالا را به سرعت پایین می آورد!

احتمالا بپسندید: درد معده: این مواد غذایی درد معده را درمان می کند!

شاید بپسندید: قاتل کلسترول خون: این میوه معجزه گر چربی خون را درمان می کند!

احتمالا بپسندید: رفع تشنگی در ماه رمضان با ۶ شربت خانگی فوق العاده خوشمزه + طرزتهیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا