;
زندگیکودک و مادر

افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

رشد قد کودک به ساختار ژنتیکی آنها بستگی دارد. از این رو، هر چقدر هم که تلاش کنند، فقط می توانند به ارتفاع معینی برسند. با این حال، اغلب گفته می شود که برخی از مواد غذایی به افزایش قد کودک کمک می کنند. افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی متعادل کودک می تواند به او کمک کند تا به راحتی به قد بالقوه خود برسد. علاوه بر این، این غذاها حاوی مواد مغذی برای تقویت رشد کلی کودک هستند. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به روشهای افزایش قد در کودکان با مواد غذایی پرداخته می شود. با این مواد غذایی به سلامت و افزایش قد کودک تان کمک می کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

آیا می توان قد کودک را افزایش داد؟

قد کودک بیشتر به قد والدین و سایر بستگان نزدیک بستگی دارد. کودکان با سرعت خود رشد می کنند و سرعت رشد قد آنها در دوران بلوغ به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. پس از بلوغ، هر دو دختر و پسر احتمالاً هر سال دو اینچ (پنج سانتی متر) به قد شان افزود می شود. قد نهایی و بزرگسالی کودک می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله ژنتیک که نقش مهمی ایفا می کند. با این حال، کمبود تغذیه می تواند مانع رشد کودک شود و مانع از رسیدن آنها به قد متوسط ​​برای سن خود شود. بنابراین، تامین غذاهای غنی از مواد مغذی برای رشد قد کودک ضروری  است.

مواد مغذی مورد نیاز برای کمک به رشد قد کودک

در طول سال های رشد، کودکان برای رشد کلی خود به یک رژیم غذایی متعادل و ورزش نیاز دارند. برخی از مواد مغذی خاص وجود دارند که برای اطمینان از افزایش قد به مقدار زیاد مورد نیاز هستند.

۱.روشهای افزایش قد در کودکان با مواد غذایی، پروتئین

مقدار مرجع برای دریافت پروتئین ۰.۹ گرم بر کیلوگرم در روز برای پسران (۳-۱۸سال) و دختران (۳-۱۵ سال) است. ضروری است که مقدار توصیه شده را از منابع مختلف، به ویژه آن هایی که محتوای پروتئین بالایی دارند، تهیه کنید.

روشهای افزایش قد در کودکان

 

۲.کربوهیدرات ها

برای رشد کودکان کالری بیشتری لازم است. بنابراین، مصرف متعادل کربوهیدرات از منابع کربوهیدرات پیچیده باید مصرف شود. غلات کامل و ارزن برخی از منابع سالم هستند. از مصرف کربوهیدرات های ساده مانند کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی شیرین خودداری کنید. زیرا می تواند خطر چاقی در دوران کودکی را افزایش دهد.

۳.روشهای افزایش قد در کودکان با مواد غذایی، ویتامین ها

همه ویتامین ها برای رشد و نمو ضروری هستند. با این حال، برخی از ویتامین‌های خاص، مانند ویتامین D و ویتامین B کمپلکس، می‌توانند مستقیماً بر قد کودک شما تأثیر بگذارند. بنابراین، باید مصرف توصیه شده تمام ویتامین ها را رعایت کنید.

۴.مواد معدنی

مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، منگنز و فلوراید برای رشد کودک شما ضروری هستند. چندین میوه و  به همراه حبوبات، گوشت و محصولات لبنی سرشار از مواد معدنی هستند. مصرف کافی مواد معدنی به رشد سالم و افزایش قد کمک می کند. اگر نیاز روزانه به این مواد مغذی برآورده نشود، احتمال توقف رشد ممکن است افزایش یابد. توقف رشد می تواند در موارد شدید کمبودهای تغذیه ای رخ دهد.

بیشتر بخوانید: 10 سالم ترین و مفیدترین سبزیجات که باید در رژیم غذایی گنجاند!

۱۱ بهترین مواد غذایی برای افزایش قد کودکان

یک رژیم غذایی متعادل با افزایش مصرف برخی مواد مغذی برای تقویت رشد کودکان مهم است. در زیر فهرستی از برخی از مواد غذایی است که می توانید به طور منظم به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. تا از رشد بهینه قد و وزن مناسب برخوردار شوند.

۱.تخم مرغ

تخم مرغ تقریباً ۶.۵ گرم پروتئین فراهم می کند و تقریباً تمام اسیدهای آمینه ضروری را در خود دارد. این باعث می شود که تخم مرغ منبع پروتئین کاملی باشد که برای رشد اسکلتی کودکان لازم است. علاوه بر این، دارای چندین ماده مغذی دیگر مانند ویتامین D، فسفر، اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم و ید است که به رشد و تکامل کلی کودکان کمک می کند.

روشهای افزایش قد در کودکان

۲.روشهای افزایش قد در کودکان با مواد غذایی، شیر

پروتئین، ویتامین هایی مانند ویتامین D و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم موجود در شیر کامل، از رشد استخوان حمایت می کنند. شیر کامل مواد مغذی بیشتری نسبت به انواع بدون چربی دارد. بنابراین، به کودکان باید شیر کامل یا فرآورده های ساخته شده از شیر کامل داده شود. مگر این که به دلیل مشکلات وزنی مانند چاقی در دوران کودکی به آنها توصیه نشود.

۳.سویا

محصولات تهیه شده از سویا را در رژیم غذایی کودک در نظر بگیرید. چند نمونه از محصولات سویا عبارتند از آرد سویا، تکه های سویا، توفو و شیر سویا. سویا پروتئین بالایی دارد که معادل پروتئین حیوانی در نظر گرفته می شود. محصولات سویا مانند توفو و شیر سویا نیز سرشار از کلسیم هستند. این یک منبع پروتئین عالی برای گیاهخواران است. مصرف منظم سویا ممکن است به بهبود سلامت استخوان کمک کند.

۴.گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از پروتئین و چندین ریز مغذی از جمله آهن ست که برای پیشگیری از کم خونی ضروری است. کم خونی به نوبه خود می تواند باعث ضعف شود و ممکن است بر رشد کودک تأثیر بگذارد. با این حال، گوشت قرمز نیز سرشار از چربی اشباع شده است. بنابراین خوب است مصرف آن را در حد متوسط ​​محدود کنید. قبل از پختن تمام چربی های قابل مشاهده را برش دهید و دور بریزید.

۵.گوشت بدون چربی

ماهی و مرغ بدون پوست گزینه های ایده آلی برای گوشت بدون چربی است که سرشار از پروتئین با چربی اشباع کم هستند. سایر گزینه های گوشت بدون چربی مانند بوقلمون را نیز می توان برای کودکان سرو کرد.

بیشتر بخوانید: 8 بهترین مواد غذایی سرشار از ویتامین D که باید در رژیم غذایی گنجاند!

۶.روشهای افزایش قد در کودکان با مواد غذایی، حبوبات

حبوبات، از جمله عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، سرشار از پروتئین و مقدار کمی چربی هستند. بیشتر حبوبات حاوی مقدار مناسبی کلسیم و فیبر غذایی هستند که برای رشد کودک ضروری است. می توانید برای داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و مواد مغذی، حبوبات را به وعده های غذایی کودکان خود اضافه کنید.

۷.سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگدار منبع خوبی از کلسیم برای کودکانی هستند که به دلیل عدم تحمل لاکتوز یا انتخاب های غذایی شیر مصرف نمی کنند. سبزیجات برگدار نیز منبع خوبی از ویتامین K هستند که برای سلامت استخوان ضروری است. برخی از سبزیجات برگدار غنی از کلسیم که می توانند به رژیم غذایی روزانه کودکان خود اضافه شوند عبارتند از: شلغم، بوک چوی، کلم پیچ، تاج خروس، سبزی کولد و شاهی.

۸.آجیل

آجیل حاوی ترکیبی از پروتئین و کلسیم است. علاوه بر این، آنها مقادیر خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می کنند که ممکن است سلامت استخوان و مفاصل را بهبود بخشد. می توانید مجموعه ای از آجیل ها را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. چند نمونه از آجیل هایی که حاوی مقدار مناسب پروتئین هستند عبارتند از: بادام، پسته و گردو.

۹.روشهای افزایش قد در کودکان با مواد غذایی، دانه ها

بیشتر دانه ها حاوی پروتئین هستند و حتی برخی از آنها حاوی مواد معدنی مانند کلسیم هستند. به عنوان مثال، دانه های چیا حاوی کلسیم هستند. آنها همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر هستند. دانه های دیگر مانند دانه کنجد را می توان بو داده یا به صورت خام در سالاد استفاده کرد.

۱۰.غلات

غلات ممکن است حاوی کلسیم زیادی نباشند، اما می توانند منبع منیزیم باشند. ماده معدنی که نقش مهمی در ارتقای سلامت استخوان ایفا می کند. مجموعه ای از غلات را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. از غلات کامل همراه با پوسته که منبع خوبی از فیبر است استفاده کنید. برخی از غلات کامل که منبع خوبی از کلسیم و منیزیم هستند، جو، شبه غلات مانند گندم سیاه و کینوا هستند.

۱۱.میوه های غنی از مواد معدنی

میوه ها اغلب با مواد معدنی مرتبط نیستند، اما برخی از میوه ها حاوی مقدار کافی کلسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای رشد سالم استخوان ها هستند. نمونه هایی از میوه های حاوی کلسیم عبارتند از پرتقال، زردآلو، کیوی و آناناس. برای دستیابی به رشد مطلوب، طیف گسترده ای از میوه ها را در رژیم غذایی کودکان خود بگنجانید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین ماده غذایی که قند خون را کاهش می دهند

دلایل عدم رشد قد کودک

قد کودک شما یک نشانگر مهم برای وضعیت تغذیه و رشد جسمانی است. علاوه بر ترکیب ژنتیکی و رژیم غذایی، دلایل دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که باعث تاخیر در رشد کودک شود. در زیر چند دلیل احتمالی وجود دارد که ارزش بررسی دارند.

۱.تاخیر رشد اساسی

کودکان مبتلا به این بیماری با سرعت طبیعی رشد می کنند. با این حال، آنها کوتاه تر از حد متوسط ​​هستند. آنها معمولاً رشد استخوانی با تاخیر را نشان می دهند و تمایل دارند دیر به بلوغ می رسند. به همین دلیل، چنین کودکانی در سنین نوجوانی دارای قد کمتر از حد متوسط ​​هستند. اما در بزرگسالی رشد قد شان بهتر می شود.روشهای افزایش قد در کودکان

۲.کمبود هورمون رشد

هورمون رشد (GH) هورمونی است که به رشد و تکامل طبیعی کمک می کند. در مواردی که کودک دچار کمبود نسبی یا کامل GH باشد، رشد کوتاه قدی مشاهده می شود .

۳.کم کاری تیروئید

این یک اختلال شایع غدد درون ریز است که در اثر کم کاری غده تیروئید ایجاد می شود. در کم کاری تیروئید، غده تیروئید هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. در نتیجه منجر به شرایطی مانند خستگی، افزایش وزن، کاهش رشد و غیره می شود.

۴.روشهای افزایش قد در کودکان با مواد غذایی، سندرم ترنر

سندرم ترنر یکی از بیماری های ژنتیکی شایع در دختران است که به دلیل فقدان کامل یا جزئی کروموزوم X در طول رشد جنینی ایجاد می شود. بارزترین ویژگی این بیماری قد کوتاه و نارسایی زودرس تخمدان است.

سخن آخر

یک رژیم غذایی خوب برنامه ریزی شده و متعادل و ورزش منظم می تواند به رشد قد کودک شما کمک کند. علاوه بر این، به جلوگیری از بیماری های مزمن مانند چاقی دوران کودکی نیز کمک می کند. با این حال، در صورت عدم مشاهده نتیجه، مراجعه به پزشک توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:  ۹ مواد غذایی که طول عمر شما را کوتاه می کند! 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شش =

دکمه بازگشت به بالا