;
تفریح و سرگرمیحکایت

حکایت جالب و شنیدنی ضرب‌المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب!

ضرب‌المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب، به زمان‌های قدیم باز می‌گردد و مربوط به خانواده‌ی عربی است که برای چراندن گوسفندانشان به صحرا می‌روند. در خواندن این مقاله با بخش تفریح و سرگرمی چشمک همراه باشید.

شاید بپسندید: داستان ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ!

داستان ضرب‌المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب

از زبان قدیمی‌ها اینگونه نقل شده است که یک خانواده‌ی عرب زبان تعدادی گوسفند داشتند و روزی تصمیم می‌گیرند آن‌ها را برای چرا، به صحرا ببرند. این خانواده هنگامی که به صحرا رسیدند، برای استراحت چادر می‌زنند و هنگام شب در کاسه‌ای کمی شیر شتر می‌ریزند و زیر حصین قرار می دهند.

شاید بپسندید: اگه آهوی مخفی تصویر رو تو یه نگاه شناسایی کنی، چشات مثل شاهینه!

ضرب‌المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب

شاید بپسندید: گربه داخل کوچه رو تو یه نگاه ببینی، قدرت دید و تمرکزت مثل عقابه!؟

در آن نزدیکی ماری زندگی می‌کرد و آن شب خیلی گرسنه بود. بوی شیر شتر به مشام مار رسید و او به سمت کاسه آمد و تمام شیر شتر را خورد و رفت. اما چند دقیقه‌ی بعد با خود یک  عدد دانه‌ی اشرفی آورد و داخل کاسه قرار داد.

فردای آن روز یکی از اعضای خانواده‌ی عرب قصد خوردن شیر کرد و وقتی کاسه را از زیر حصین بیرون آورد چشمانش به آن دانه ی اشرفی افتاد و بسیار خوشحال شد و به پدر و مادرش هم نشان داد.

آن‌ها خیلی خوشحال شدند و با خود گفتند که باز هم کاسه‌ی شیر در زیر حصین قرار می‌دهیم و صاحب اشرفی می‌شویم.

مار گرسنه باز هم به سراغ شیر شتر آمد و هنگامی که آن را میل کرد، به جایش دانه‌ی اشرفی گذاشت و رفت و هر بار خانواده‌ی عرب زبان بسیار شادمان می‌شدند.

پدر این خانواده فکری به ذهنش رسید و تصمیم گرفت خود را به خواب بزند و شخصی که اشرفی داخل کاسه‌ی شیر قرار می‌دهد را دستگیر کند و تمام اشرفی‌هایش را تصاحب کند. سپس به کمین نشست.

بعد از چند ساعت آن مار آمد و مرد عرب متوجه او شد. تبر را برداشت و همین که خواست سر او را قطع کند دمش را را اشتباهی قطع کرد. مار از دست مرد عرب فرار کرد و رفت. اما بعد از چند دقیقه که همه ی خانواده عرب زبان به خواب رفته بودند، آمد و فرزند آن‌ها را نیش زد.

فردا‌ی آن شب، خانواده‌ی عرب از خواب بلند شدند و متوجه شدند که فرندشان را مار نیش زده است. پس از گریه و زاری او را به خاک سپردند و از صحرا رفتند.

ماه‌ها بعد خشک سالی بسیار بدی اکثر گاو و گوسفندان مرد عرب را نابود کرد و آن‌ها مجبور شدند به صحرا بازگردند و به امید بدست آوردن اشرفی در آنجا بمانند.

سپس به صحرا بازگشتند و مانند قدیم شیر شتر را داخل ظرف ریخته و منتظر ماندند.

بعد از مدتی آن مار آمد اما لب به شیر نزد و گفت: من همان کسی هستم که برایت اشرفی می‌آوردم. تو را که می‌بینم یاد دمم می‌فتم که قطع کردی. بعد گفت: نه شیر شتر، نه دیدار عرب. از آن زمان به بعد این سخن رفته‌رفته به صورت ضرب‌المثل در آمد.

شاید بپسدید: اگه آهوی مخفی تصویر رو تو یه نگاه شناسایی کنی، چشات مثل شاهینه!

ضرب‌المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب

احتمالاً بپسندید: نقطه جوش متولدین هر ماه: این چیزا متولدین هر ماه رو عصبی و بداخلاق می کنه؟

کاربرد ضرب‌المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب

اين ضرب‌المثل را در مواقعي يه کار مي‌برند که فردي به طمع سودي از پي امري رفته باشد، اما سودي که به دست نياورد هيچ بلکه چيزي را هم از دست مي‌دهد و ترجيح مي‌دهد ديگر به سراغ آن کار نرود.

فیلم جالب: (ویدیو) تا حالا خط تولید تیله های رنگی رو دیده بودی! | قابل توجه دهه شصتی ها

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

شاید بپسندید:اگه چشات مثل شاهین تیزه، مغزهای ورزشکار فانتزی که با بقیه فرق دارند را پیدا کنید!

 

 

 

 

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید: فقط یک نابغه می تواند با جابجایی یک چوب کبریت معادله 511-2=309 را تصحیح کند!

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

احتمالاً بپسندید: اگه هوشی پلیسی ات قوی باشه، می تونی قناد قاتل را شناسایی کنی!

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

احتمالاً بپسندید: تو نقاشی اول چی دیدی تا بگم چه رابطه‌ای بین برداشت و نوع شخصیت‌ات هست!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

شاید بپسندید:داستان کف گیرش به ته دیگ خورده، حکایتی زیبا و دلنشین از ادبیات فاخر زبان فارسی!

 

 

لینک های مرتبط

 حکایت شنیدنی ضرب المثل با همه بله با ما هم بله!

شاید بپسندید:داستان ضرب المثل نه کور می کند نه شفا می دهد!

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. هر‌ کس‌ روی‌ عربها‌ حرف‌ بدی‌ بزند‌ روی‌ قرآن‌ وپیامبرش‌ وامامنش‌ حرف‌ زده‌ اینها‌ همه‌ عرب‌ هستن‌ ‌ وعربها‌ تاج‌ سره‌ همه‌ زبانها

    1. فکر میکنم این مثل در زبان فارسی یک معادل دیگر هم دارد که گفته ،
      تا من دم و تو پسر در یاد است دوستی من و تو بر باد است.
      مرحوم رضا ژیان در سریال مثل آباد هم این مثل را به تصویر کشیده است.

    2. خود پیامبر همچنین حرفی نزده .
      توی قرآن گفته شده تمام زبان ها و قوم ها برابر ان! چی میگی برای خودت ؟

  2. خداوند به اعراب غنا، صله رحم، و مودت بین یکدیگر، قرار داد، چنانکه آنان بر خلاف برخی( اقوام) به بزرگتر و ریش سفید خود احترام می گذارند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا