;
خواص گیاهان داروییسلامت

کاشت گیاهان دارویی در خانه: کاشت آسان ۱۰ گیاه دارویی شگفت انگیز در خانه!

کاشت گیاهان دارویی در خانه: آیا می دانید که نوشته های قدیمی چینی و پاپیروس مصری زیادی در مورد توصیف برخی گیاهان دارویی وجود دارد؟ شواهدی مبنی بر استفاده از گیاهان دارویی حتی در ۴۰۰۰ سال پیش وجود دارد. حکیم‌های یونانی، وایدهای هندی، دانشمندان اروپایی و شرقی از این گیاهان برای درمان مردم استفاده می‌کردند.

“گیاهان دارویی” به انواع گیاهان مورد استفاده در گیاه شناسی اطلاق می شود که مطالعه گیاهان مورد استفاده برای اهداف دارویی است. کلمه گیاه از کلمه لاتین “herba” و یک کلمه فرانسوی “herbe” گرفته شده است. این گیاهان دارویی در انواع داروها، مواد غذایی، فلاونوئیدها، محصولات مراقبت از پوست و عطرها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: رفع سردی با گیاهان دارویی: سردی را با این ۱۰ گیاه شگفت انگیز درمان کنید

برخی از حقایق در مورد گیاهان دارویی

کاشت گیاهان دارویی در خانه, در زمان‌های اخیر، WHO  گزارشی منتشر کرده است که می‌گوید تخمین زده می‌شود ۸۰ درصد جمعیت جهان به گیاهان دارویی متکی هستند. طبق آمار WHO، حدود ۲۱۰۰۰ گونه گیاهی پتانسیل استفاده به عنوان گیاهان دارویی را دارند.

طبق داده‌های منابع معتبر، بیش از ۳ چهارم جمعیت جهان برای التیام سلامت خود به گیاهان و عصاره‌های گیاهی تکیه می‌کنند. بیش از ۳۰ درصد از کل جهان گیاهی، در یک زمان یا زمان دیگر، برای اهداف دارویی استفاده می‌شدند. بیش از ۷۰۰۰ گونه گیاهی از ۱۷۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ گیاه گلدار به عنوان گیاه دارویی استفاده شده است.

در ایالات متحده آمریکا یا انگلستان، توسعه یافته ترین کشورها تنها برای ۲۵٪ از کل داروهای خود از گیاهان استفاده می کنند در حالی که در کشورهای جهان سوم مانند هند این مصرف حدود ۸۰٪ است. در این کشورهای به اصطلاح فقیر مانند هند، گیاهان دارویی سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه در مناطق روستایی را تشکیل می دهند.

کاشت گیاهان دارویی در خانه

۱.آجوین

گیاه Ajwain به صورت خوشه ای رشد می کند و ظاهری کاملاً شبیه به گیاهان پول دارد. برگ های گیاه آجوین دارای برآمدگی های زیبایی هستند و نیاز به پیرایش منظم دارند. آنها می توانند نور مستقیم خورشید را تحمل کنند و رشد زیادی داشته باشند.

کاشت گیاهان دارویی در خانه، دانه های آجوین یا کاروم دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند که مشکلات معده مانند زخم معده را درمان می کند، فشار خون را کاهش می دهد، هضم را تقویت می کند و سطح کلسترول را کاهش می دهد.

۲.ریحان

کاشت گیاهان دارویی در خانه، دمای نسبتا گرم، خاکی با زهکشی خوب، آبیاری منظم، هرس و کود دهی یک بار در ماه تمام آن چیزی است که گیاه ریحان می خواهد.

در مقابل، ایمنی قوی‌تر، سیستم گوارشی عالی، درمان بیماری‌های التهابی، مبارزه با رادیکال‌های آزاد، پاکسازی عمیق پوست، کاهش دیابت، کاهش افسردگی، و سم‌زدایی بدن را فراهم می‌کند. به عنوان چاشنی غذاهای مختلف، در سوپ یا سالاد استفاده می شود.

۳.آلوئه ورا

آلوئه ورا شاید قدیمی ترین گیاه دارویی شناخته شده در جهان باشد. بسیاری از افراد هم برای زیباسازی فضا و هم برای استفاده از ژل از آن در خانه استفاده می کنند. برخی ترجیح می دهند آب آلوئه ورا مصرف کنند در حالی که برخی ژل را روی پوست و مو برای جوانی پوست و مو می مالند.

در صنایع آرایشی و بهداشتی و پزشکی نیز از این گیاه استفاده زیادی می شود. عصاره آلوئه ورا یک شفا دهنده درخشان پوست است. ژل آلوئه ورا به تسکین آسیب های پوستی، سوزش، تحریکات پوستی، بریدگی ها و نیش حشرات کمک می کند. همچنین تورم پوست را کاهش می دهد.

کاشت گیاهان دارویی در خانه

۴.برگ بو

کاشت گیاهان دارویی در خانه، در یک خاک با زهکشی خوب و با عرضه مقدار زیادی کمپوست، درخت خلیج به خوبی رونق می گیرد. در هر خانه معمولی هندی، برگ بو معمولا در غذاهای مختلف از گیاهی تا غیر گیاهی استفاده می شود.

برخی از این برگ برای درمان سرطان، نفخ، شوره سر و درد مفاصل یا کورک استفاده می‌کنند. برخی ترجیح می دهند از آن در چای استفاده کنند و برگ بو جوشانده در آب یک شربت فوق العاده برای سرفه است. پیشنهاد می شود، برگ بو را در ظروف مختلف خرد کرده و مصرف کنید. حاوی ریزمغذی های مختلف به همراه ویتامین A، B6، C، آهن، منگنز و کلسیم است.

۵.گشنیز

کاشت گیاهان دارویی در خانه، آبیاری و کود دهی برای حفظ سلامت گیاه گشنیز ضروری است. برگ گشنیز حاوی ویتامین C، K، کلسیم، پروتئین، پتاسیم، تیامین، فسفر، نیاسین و کاروتن است. برگ گشنیز باعث تحریک ترشح انسولین و کاهش سطح قند خون می شود.

همچنین سطح کلسترول را کاهش می دهد، بیماری آلزایمر را درمان می کند، عملکرد خوب کبد و حرکت روده را بهبود می بخشد، بیماری های التهابی مانند آرتریت را کاهش می دهد، زخم دهان را درمان می کند، با آنتی اکسیدان های خود از بیماری های چشمی جلوگیری می کند و کم خونی را درمان می کند.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی گشنیز: اگر هر روز به صورت مرتب گشنیز مصرف کتید….

۶.برگ کاری

کاشت گیاهان دارویی در خانه، برگ کاری یکی دیگر از ادویه های هندی است. برای طبع از قدیم الایام از مخلفات مختلف و غذاهای اصلی از برگ کاری استفاده می شود. به کاهش وزن کمک می کند، اسهال خونی و یبوست را درمان می کند، برای بیماران دیابتی مفید است، زخم ها و بریدگی ها را التیام می بخشد، بینایی را خوب می کند، حالت تهوع را تسکین می دهد و حتی حافظه را بهبود می بخشد.

۷.اسطوخودوس

آفتاب کامل و خاک با زهکشی خوب لازمه اصلی یک گیاه اسطوخودوس است. این گیاه بومی شمال آفریقا و کوه های مدیترانه است. این روغن برای اسانسی که از تقطیر سنبله های گل برخی از گونه های اسطوخودوس به دست می آید، بسیار محبوب است.

این روغن هم کاربرد آرایشی و هم دارویی دارد. روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است و به درمان سوختگی و گزش حشرات کمک می کند. روغن اسطوخودوس همچنین یک عامل عالی برای درمان استرس، اضطراب، افسردگی و بی خوابی است. چای اسطوخودوس در درمان مشکلات گوارشی و حالت تهوع نیز مهم است.

کاشت گیاهان دارویی در خانه

۸.نعناع

کاشت گیاهان دارویی در خانه، گیاهان نعناع عاشق خاک مرطوب، دمای گرم و نور خورشید تا حدی روشن هستند. گیاهان نعناع به دلیل احساس خنکی که آشکار می کنند به طور گسترده ای شناخته شده اند. در شرایط تازه یا خشک، هر دو به عنوان چاشنی در مواد غذایی استفاده می شوند.

چاتنی نعناع در میان هندی ها بسیار معروف است. نعنا منبع عالی ویتامین A، منگنز، فولات و آهن است. سیستم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشد، عملکرد مغز را بهبود می بخشد، به هضم غذا کمک می کند، همچنین علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشد و ساده ترین درمان برای بوی بد دهان است.

۹.خردل

کاشت گیاهان دارویی در خانه، دانه‌های خردل زرد سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی هستند. دانه های خردل سرشار از سلنیوم است که خواص ضدالتهابی بسیار زیادی دارد.

آنها همچنین سرشار از منیزیم هستند و به کاهش شدت حملات آسم، علائم آرتریت روماتوئید و کاهش فشار خون کمک می کنند. دانه های خردل برای هضم عالی هستند زیرا متابولیسم بدن را افزایش می دهند.

۱۰.تولسی

در هر خانواده هندی، گیاه تولسی به راحتی یافت می شود و این عملی است که نسل ها از نظر مذهبی دنبال می شود. اجداد در مورد خواص درمانی تولسی می دانستند و بنابراین کاشت تولسی در خانه (در آن زمان) اجباری بود.

کاشت گیاهان دارویی در خانه، از قدیم الایام تولسی عاملی قدرتمند در کاهش فشار خون و کلسترول بالا، درمان آسم، سردرد، سرماخوردگی، سرفه، سوء هاضمه، سینوزیت، اختلالات معده، گرفتگی عضلات، زخم‌ها و غیره بوده است. همچنین اعتقاد بر این است که این گیاه در درمان آرتریت و دیابت نیز موثر است.

بیشتر بخوانید: گیاهان دارویی ضد درد: ۴ گیاه موثر برای تسکین درد با اثر آنتی بیوتیکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا