;
سلامت

موثرترین دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ: پایان نفخ و درد شکم با دمنوش های گیاهی!

دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ: امروز در مورد سوء هاضمه که یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است صحبت می کنیم. این اختلال که در دنیای علم به آن سوء هاضمه می گویند با علائمی مانند درد شکم، نفخ، آروغ زدن، گاز روده ناشی از مشکل در دستگاه گوارش خود را نشان می دهد. برای کنار آمدن با همه این مشکلات، باید دانست که چه چیزی برای سوء هاضمه مفید است و چگونه سوء هاضمه برطرف می شود. با بخش خواص گیاهان دارویی از سلسله مطالب سلامت وب سایت چشمک همراه باشید. 

اگر به طور مکرر دچار سوء هاضمه هستید؟، اگر بعد از غذا با ناراحتی شدید در شکم خود مواجه می شوید؟، اگر با مشکلاتی مانند گاز معده و نفخ مواجه هستید؟، می توانید از روش های عملی و طبیعی زیر استفاده کنید. اما مراقب باشید، اگر به طور مکرر با این مشکل مواجه هستید، باید بدون اتلاف وقت با پزشک خود مشورت کنید و البته به توصیه های او عمل کنید. در صورت تایید پزشک می توانید از دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ به عنوان درمان خانگی استفاده کنید.

شاید بپسندید: درمان نفخ شکم: ۱۰ درمان طبیعی با اثر فوری برای نفخ شکم

چه چیزی باعث سوء هاضمه می شود؟

سوء هاضمه اختلالی است که ممکن است به دلایل زیادی به خصوص عادات غذایی نادرست ایجاد شود و خوشبختانه در بیشتر موارد می توان راه حلی برای آن یافت. بیایید ابتدا بفهمیم که چه چیزی باعث سوء هاضمه می شود و با از بین بردن هر چه بیشتر این علل، احتمال مواجهه با این مشکل را به حداقل برسانیم. ما می توانیم علل رایج سوء هاضمه را به شرح زیر فهرست کنیم:

  • خیلی سریع غذا خوردن
  • خوردن بیش از حد غذا
  • خوردن غذا در لقمه های درشت
  • جویدن غذا با دهان خیلی باز
  • مصرف زیاد غذاهای چرب و تند
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • مصرف نوشابه
  • مصرف زیاد غذاهای بسیار اسیدی مانند گوجه فرنگی و پرتقال
  • استفاده از آب جوش حبوبات پخته شده
  • مصرف سبزیجات به صورت خام
  • دراز کشیدن به جای حرکت یا راه رفتن بعد از غذا
  • عادات مضر مانند الکل و سیگار

شاید بپسندید: ۱۲ درمان خانگی موثر برای درمان فوری نفخ معده و روده

چه چیزی برای سوء هاضمه مفید است؟

اکنون که علل سوء هاضمه را یاد گرفتیم، بیایید به مهمترین قسمت برویم، تا پاسخ این سؤالات را پیدا کنیم که چه چیزی برای سوء هاضمه مفید است. راه حل های گیاهی، طبیعی و عملی زیر می تواند معده شما را در مدت کوتاهی تسکین دهد و به بهبود سریعتر مشکل سوء هاضمه کمک کند. با این حال، اگر افراد مبتلا به آلرژی  نباید سرخود این روش ها را امتحان کنند، باید روش هایی را که پزشکتان برای شما مناسب می داند، به کار ببرید.

چای رازیانه

دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ

چای رازیانه از جمله دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ است و می تواند در مدت زمان کوتاهی راه حلی برای گازهای روده و معده باشد. همچنین این چای برای دل درد و سوزش معده مفید است. به همین دلیل باعث می شود در مدت زمان کوتاهی سوء هاضمه را رفع کند. برای تهیه دمنوش رازیانه در منزل کافی است 1 قاشق چایخوری رازیانه را در 1.5 فنجان آب ترکیب و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و بنوشید.

چای دارچین

چای دارچین

از دیگر دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ، چای دارچین است که اثرات مثبتی بر گرفتگی معده دارد، هم به لطف این ویژگی و هم به دلیل سرکوب احساس گرسنگی، می تواند فواید چند وجهی برای سوء هاضمه داشته باشد. برای بهره مندی از این اثرات کافی است 1 چوب دارچین را در 1 لیوان آب جوشیده بریزید و به مدت 10 دقیقه دم کنید.

چای زنجبیلی

چای زنجبیلی

زنجبیل حاوی ویتامین‌های B6، C و E، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، منگنز و فیبر است، می‌تواند با اثر همه این مواد مفید، با نشان دادن اثر مسکن طبیعی، معده را در مدت کوتاهی تسکین دهد. برای دردهای شکمی مفید است و حالت تهوع را کاهش می دهد. برای تهیه چای زنجبیل در خانه کافی است یک تکه زنجبیل را تکه تکه کنید، بجوشانید. در صورت تمایل با افزودن چوب دارچین هم می توانید عطر آن را افزایش دهید و هم محلول قوی تری در برابر سوء هاضمه تولید کنید.

آب با آبلیمو

آب با آبلیمو

لیمو دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و از جمله دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ است. این میوه، بدن را از سموم پاکسازی می کند، دستگاه گوارش را تسکین می دهد و همچنین مشکل سوء هاضمه را درمان می کند. برای بهره مندی از این اثرات کافی است آب نصف یک لیموترش تازه را در یک لیوان آب گرم گرفته و مخلوط کرده و بنوشید.

شاید بپسندید: رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز: بهترین و بدترین غذاها برای تسکین بیماری اندومتریوز

چای سبز

 

چای سبز یکی دیگر از دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ و مواد طبیعی است که می تواند مانند لیمو خاصیت آنتی اکسیدانی قوی از خود نشان دهد. چای سبز در پاکسازی دستگاه گوارش از سموم موثر است و برای سوء هاضمه مفید است. برای این کار کافی است در  1 لیوان آب جوشیده، 1 قاشق چایخوری چای سبز را به آن اضافه کنید و 10-8 دقیقه دم کنید و آبکش کنید.

شاید بپسندید: آنتی اکسیدان چیست؟ | اهمیت و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

چای نعناع

دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ

نعناع فلفلی که به خوبی آن را با اثر طراوت آن می شناسیم برای سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ مفید است. برای بهره مندی از این اثر کافی است چند برگ نعناع تازه را در دهان بگذارید و آن را بجوید یا با برگ خشک نعنا چای نعناع تهیه کنید.

چگونه می توان سوء هاضمه را به صورت کامل از بین برد؟

ما در مورد راه حل های سریع برای سوء هاضمه صحبت کردیم، اما می توانید با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی خود راه حل های ریشه ای تری پیدا کنید تا اغلب از این مشکل جلوگیری کنید. مهمترین تغییرات لازم عبارتند از:

شما باید غذای خود را در لقمه های کوچک بخورید.

باید لقمه ها را برای مدت طولانی تری بجوید، به جای اینکه فوراً آنها را قورت دهید.

شما باید وعده های غذایی خود را به آرامی بخورید نه سریع.

به جای سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای تند و چرب، باید غذاهای سالم را انتخاب کنید.

شما باید وعده های غذایی خود را در وعده های کوچکتر و بیشتر میل کنید.

باید به طور منظم ورزش کنید و خیلی کم تحرک نباشید.

سعی کنید تا حد امکان از استرس دوری کنید.

نوشیدن آب فراوان را نباید فراموش کنید.

شما نباید از غذاها و نوشیدنی های کافئین دار بیش از حد مانند چای و قهوه استفاده کنید.

به همین ترتیب، باید از نوشیدنی های اسیدی و عادات مضر مانند الکل و سیگار دوری کنید.

نباید لباس هایی بپوشید که روی بدنتان خیلی تنگ است، مخصوصاً باید مراقب باشید که ناحیه شکم شما فشرده نشود.

هنگام خواب باید سر خود را کمی بالاتر نگه دارید و به جای بالش تکی، با یک بالش دوبل بخوابید.

نکته مهم:

همه این پیشنهادات به طور گسترده راه حل های طبیعی و عملی شناخته شده ای برای کسانی است که به دنبال پاسخ به سوالاتی مانند نحوه درمان سوء هاضمه، دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ، چه چیزی برای سوء هاضمه هستند، است. با این حال، باید به یاد داشته باشید که بدن همه یکسان نیست. راه حلی که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای دیگری خوب نباشد و حتی ممکن است بر آن تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، قبل از استفاده از این راه حل ها، باید با پزشک خود مشورت کنید و روش هایی را که او برای شما مناسب می داند به کار ببرید.

شاید بپسندید: 12 مهمترین عوامل تهوع بعد از غذا خوردن و راه درمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =

دکمه بازگشت به بالا