;
سلامت

تفاوت اصلی دانه چیا و تخم شربتی؛ خواص کدوم بیشتره؟

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی: یکی از اشتباهات رایج شما کاربران در مصرف دانه چیا، جایگزین کردن سیاه دانه یا تخم شربتی با این دانه پرخاصیت است در حالیکه این سه دانه از یکدیگر جدا بوده و یکسان نیستند، یعنی دانه چیا همان تخم شربتی یا سیاه دانه نیست بلکه جدا از آنهاست که در ادامه این مطلب سلامت، برای آگاهی بیشتر شما در موردش گفته ایم.

بیشتر بخوانید: لاغری با دانه چیا + روش استفاده

تفاوت ظاهری تخم شربتی و دانه چیا

در ظاهر، دانه چیا به شکل بیضی و به رنگ خاکستری تیره است و گاهی دانه‌های سفید نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود. این دانه‌ها دارای رگه‌های خاکستری، مشکی و گاهی قهوه‌ای هستند و اندازه‌ای نزدیک به دانه‌های کنجد دارند در حالی که تخم شربتی دانه‌هایی کشیده، سیاه رنگ، براق و بزرگتر از دانه‌های چیا دارد.

از نظر بافت، دانه چیا جویدنی است و می‌توان آن را بدون نیاز به خیساندن در انواع سالادها، نان، کیک و شیرینی‌ها استفاده کرد(بشرط نداشتن مشکل گوارشی)؛ اما تخم شربتی حتماً باید قبل از مصرف خیسانده شود.

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی، همچنین، سرعت جذب آب در تخم شربتی بسیار بالا است و سریعاً آب را به خود جذب می‌کند، در حالی که دانه چیا آب را دیرتر و به تدریج جذب می‌کند.

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی

تفاوت خواص دانه چیا و تخم شربتی

از نظر ارزش غذایی، دانه چیا بیشترین مقدار امگا 3 را در میان گیاهان داراست و بیش از دو برابر تخم شربتی امگا 3 دارد. در مقابل، میزان فیبر تخم شربتی کمی بیشتر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم، میزان کلسیم در این دو دانه است. دانه چیا سرشار از کلسیم است و پنج برابر شیر کلسیم دارد.

همچنین، حاوی پتاسیم و منیزیم می‌باشد و تمامی ترکیبات لازم برای رشد، تقویت و جلوگیری از پوکی استخوان را در بر دارد.

علاوه بر این، دانه چیا مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان دارد، در حالی که تخم شربتی تنها از نظر میزان آهن کمی غنی‌تر از دانه چیاست.

بطور کلی دانه چیا بسیار غنی از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا-3، کلسیم است درحالیکه ارزش غذایی تخم شربتی کمتر از دانه چیا است.

تفاوت در طعم دانه چیا و تخم شربتی

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی، از نظر طعم، دانه چیا بی‌مزه است و به راحتی می‌توان آن را به غذاها، دسرها و سالادها اضافه کرد بدون اینکه طعم اصلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، و در عین حال به ارزش غذایی آن‌ها بیفزاید. در مقابل، تخم شربتی دارای عطر و طعمی ملایم است که ممکن است در غذاها و نوشیدنی‌ها قابل تشخیص باشد.

تفاوت در منبع گیاهی متفاوت دانه چیا و تخم شربتی

دانه چیا از گیاه Salvia hispanica به دست می‌آید که اصالتاً یک عضو از خانواده نعناعیان (Lamiaceae) است اما تخم شربتی از گیاه Ocimum basilicum به دست می‌آید که جزو خانواده لیمیاسیه‌ها محسوب می‌شود.

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی

روش مصرف دانه چیا

راه‌های مختلف مصرف دانه‌های چیا عبارتند از:

بشکل ساده

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی، این دانه‌های ترد و سفت، به‌راحتی می‌توانند به هر نوع غذا و سالادی اضافه شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

پودر چیا

برای افرادی که تمایل به مصرف دانه‌های چیا ندارند، پودر چیا به عنوان جایگزینی برای آرد و ادویه در تهیه سوپ، سس، پودینگ و نوشیدنی‌ها مناسب است. همچنین، این پودر می‌تواند به غذاهای کودکان نیز اضافه شود.

دانه‌های خیس‌شده چیا

روش متداول برای مصرف دانه‌های چیا به صورت خام، افزودن آن به نوشیدنی‌های مختلف البته بعد از خیس کردن بمدت حدود 30 دقیقه تا یک ساعت است. بعد از خیس خوردنف دانه چیا حالت لعاب‌داری پیدا کرده و هضم و جذب مواد مغذی آن ساده تر میشود.

بیشتر بخوانید: فرمول لاغری با دانه چیا در کوتاه ترین زمان + ۸ خواص شگفت انگیز آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا