;
سلامتدرمان خانگی

راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی: در مقابله با آلرژی فصل چه باید کرد؟

آلرژی فصلی و حساسیت به گرده گل ها و گیاهان، از هر 4 نفر 1 نفر را مبتلا می کند. این حساسیت از اوایل بهار شروع و مشکلات مختلفی را فراهم می کند. در اینجا علائم معمول آلرژی به گرده و راه حل های عملی در برابر آلرژی آورده شده است. با بخش سلامت چشمک همراه باشید و  راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی.

گرده های گیاهان و درختان

برخی از گرده های آزاد شده توسط گیاهان و درختان می توانند آلرژی زا باشند، اما نه همه آنها. از جمله شناخته شده ترین گرده های درخت سرو، چنار  و همچنین از علف ها و گرده های چمنی است که از اواخر ماه فروردین (حمل) شروع می شود.

اما در چه دوره ای گونه های گرده به اوج خود می رسند؟ علائم آلرژی به گرده چیست؟ چگونه درمان می شود؟ چه زمانی دارو باید مصرف شود؟ در اینجا راهنمای عملی ما برای آلرژی به گرده مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

گرده افشانی چیست؟

گرده ها عناصر زایشی گیاهان نر هستند. آنها برای اطمینان از لقاح آزاد می شوند. گرده افشانی انتقال دانه گرده به گل ماده است. دو  نوع اصلی گرده وجود دارد. گرده آنموفیل دارای قدرت حساسیت زایی قوی است. آنها به مقدار زیاد توسط پوشش گیاهی پخش می شوند و توسط باد در ده ها یا حتی صدها کیلومتر پراکنده می شوند. اندازه کوچک آنها باعث می شود که به راحتی وارد مجاری تنفسی شوند. اینها عامل اصلی آلرژی هستند.

گونه دیگر، گرده حشره دوست، توسط حشرات از گلی به گل دیگر منتقل می شود. آنها نقش ثانویه ای در ایجاد آلرژی دارند.

راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی

راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی

دوره های آلرژی

همه گرده ها حساسیت زا نیستند. گرده های مختلف آلرژی زا یکی پس از دیگری در هوا منتشر می شوند. گرده افشانی درختان از اواخر اسفندماه آغاز می شود و تا پایان فروردین ادامه دارد.

6 خانواده اصلی گرده های آلرژیک وجود دارد:

Betulaceae: توس، ممرز، توسکا

Platanaceae: درخت چنار

Fagaceae: بلوط، راش، شاه بلوط

Salicaceae: صنوبر، بید

Cupressaceae: سرو

Oleaceae: زیتون

بیشتر بخوانید: فواید روغن میخک، از مسکن طبیعی ضد درد تا افزایش قوای جنسی در مردان

گرده سرو

این گرده که باعث آلرژی تنفسی می شود، ممکن است از آذرماه  و تا پایان خرداد ماه  در هوا موجود باشد. به دلیل گرده افشانی پی در پی انواع سرو، علائم آلرژی می تواند در تمام طول سال وجود داشته باشد. از نظر تعداد گرده تا 6 هزار گرده سرو در متر مکعب ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

گرده غان

عامل اصلی حساسیت به گرده درختان است. گرده افشانی آن بین اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت دچندین هفته طول می کشد و تعداد زیادی دانه گرده از خود ساطع می کند.

بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

گرده چمن

گیاهان مسئول “تب یونجه” کلاسیک خانواده بزرگی هستند که شامل بیش از 10000 گونه است. آنها در سراسر کشور یافت می شوند. آنها در همه جا رشد می کنند، در چمنزارها، جنگل ها، کنار جاده ها، چمنزارها، مزارع و شهرها.

گرده علف عامل بیش از 50 درصد آلرژی به گرده است و گرده افشانی متوالی گونه های مختلف باعث ایجاد آن می شود. این گرده افشانی معمولا از اواسط فروردین انجام می شود. سپس اوج گرده افشانی در اواسط اردیبهشت است. با توجه به ملایم بودن دمای پاییز، به تدریج تا پایان شهریور یا حتی مهرماه ادامه می یابد.

بیشتر بخوانید: خواص لیمو ترش: ۶ خاصیت بی نظیر لیمو برای سلامتی + کاهش وزن

راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی

علائم آلرژی

افراد مبتلا به آلرژی به گرده هر سال علائم را در زمان های یکسان، برای مدت زمان یکسان و با شدت یکسان تجربه می کنند. آلرژی روی چشم، بینی، گلو و گوش تاثیر می گذارد. خارش (بینی، گلو، کام، گوش)، عطسه، آبریزش بینی، از دست دادن بیش از حد بویایی و احتقان بینی دیده می شود.

در طول دوره‌های غلظت بالای گرده، آلرژی می‌تواند بر خواب، فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد و باعث خستگی و اختلال در تمرکز شود. آلرژی اغلب با آبریزش و قرمزی چشم همراه است.

آسم ممکن است با آلرژی به گرده همراه باشد. از هر دو نفری که به گرده گل آلرژی دارند، یک نفر دارای ویژگی های آسمی مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه است. بیماران همیشه متوجه نمی شوند که این علائم نشانه آسم هستند و درمان مناسب دریافت نمی کنند.

بیشتر بخوانید: ۲۰مواد خوراکی که میل جنسی زنان را افزایش می هد + سایر روش ها

توصیه های عملی برای افراد مبتلا به آلرژی به گرده

چند اقدام احتیاطی اساسی می تواند علائم آلرژی شما را کاهش دهد:

– قبل از خواب موهای خود را بشویید. وقتی از بیرون به خانه می آیید، صدها ذره ریز گرده در موهایتان جمع می شوند. شستن موها قبل از رفتن به رختخواب، گرده ها را از بین می برد و از عبور آنها به بالش و تنفس در تمام طول شب جلوگیری می کند.

– هوای خانه خود را حفظ کنید. در فصل گرده افشانی پنجره های خود را به طور کامل باز نکنید. از باز گذاشتن پنجره در شب خودداری کنید، به خصوص اگر تخت شما در کنار پنجره است. همین کار را برای سفر با ماشین انجام دهید، با شیشه‌های بسته رانندگی کنید.

– از عینک آفتابی استفاده کنید. زمانی که گرده گل ها افزایش می یابد می توانید از عینک آفتابی خود استفاده کنید. آنها علاوه بر محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، به عنوان محافظی در برابر ذرات گرده موجود در هوا نیز عمل می کنند و از ورود گرده ها جلوگیری می کنند.

– هیچ چیز زیباتر از لباس های تمیز و خشک شده نیست، مگر زمانی که فصل گرده در اوج است. همانطور که خشک می شود، دانه های گرده موجود در هوا به لباس های شسته شده می چسبند و علائم آلرژی ممکن است هنگام پوشیدن این لباس ها رخ دهد.ش

– از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا سیگار باعث تشدید واکنش های آلرژیک می شود.

-شنا در استخر خودداری کنید زیرا کلر به مخاط بینی و چشم آسیب می رساند.

– از ورزش در فضای باز بخصوص اگر آسم دارید خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: فواید ترکیب شیر و دارچین برای سلامت جنسی مردان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا