;
دنیای مدآرایش و زیبایی

خشکی لب را جدی بگیرید + ۸ دلیل مهم خشک شدن لب ها که حتما باید بدانید  

لب های خشک یک مشکل رایج است. ترک خوردگی و خشکی لب ها اغلب ناراحت کننده است. حتی ممکن است کمی دردناک هم شوند. اگرچه دلایل قابل تشخیص تری برای خشکی لب ها وجود ندارد. با این وجود دلایل مثل کم آبی بدن یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایرعوامل می توانند باعث ایجاد خشکی و حتی ترک خوردن لب ها شود. کمبود ویتامین B و روی نیز باعث از دست دادن رطوبت لب ها می شود. به علاوه بیماری های مراقبت از پوست مانند اگزما و درماتیت تماسی هم باعث خشکلی لب ها می شود. حتی برخی از بالم های لب نیز می توانند رطوبت پوست لب را از بین ببرند و باعث خشک شدن آن شوند. خوشبختانه، راه‌های مختلفی نیز برای پیشگیری و رفع این نگرانی وجود دارد. گاهی شیوه های بسیار ساده باعث می شود که خشکلی لب شما برطرف شود. در این بخش از آرایش و زیبایی چشمک به دلیل خشکی لب و نحوه درمان آن پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین درمان های خانگی زخم لب برای علاقمندان استفاده از مواد طبیعی!

۱.کم آبی بدن

احتمالا شایع ترین علت خشکی لب ها کم آبی بدن است. آبرسانی مناسب کلید سلامت و درخشان شدن پوست است و همین امر در مورد لب های حجیم و سالم نیز صدق می کند. اما بر خلاف سایر نواحی صورت، پوست لب به قدری نازک است که در واقع یکی از اولین مناطقی است که علائم کم آبی را نشان می دهد. برای جلوگیری از این امر، روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنید. البته بسته به فعالیت، قد و جنسیت، مقدار آب را که می نوشید تغییر دهید.

۲.آسیب نور خورشید

هیچ چیز مفید تر از جذب کمی ویتامین D از نور خورشید نیست. اما همه ما می دانیم که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند به پوست آسیب برساند. این شامل پوست لب نیز می شود. میشل هنری، موسس جراحی پوست و زیبایی منهتن، توضیح می‌دهد که نور خورشید می‌تواند لب‌ها را خشک کند و توانایی لب‌ها برای نگهداری آب و هیدراتاسیون را به خطر بیندازد. در واقع او تایید می کند زمانی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می گیرید سلول ها دچار آسیب DNA  می شوند و شروع به از دست دادن عملکرد سد طبیعی خود می کنند. این امر باعث آسیب پوستی و به خصوص خشک شدن لب ها می شود.

علاوه بر این، هنری همچنین خاطرنشان می کند، لب ها نیز کاملاً مستعد سوختن هستند، زیرا اغلب محافظت کمتری در برابر اشعه ماوراء بنفش به شکل ملانین دارند. آنها همچنین ناحیه ای هستند که اغلب فراموش می کنیم SPF یا ضد آفتاب بزنیم.

بنابراین راه حل ساده برای رفع خشکلی لب ها که ناشی از نور خورشید، استفاده از ضد آفتاب است. به طور منظم بر روی لب های خود نیز ضد آفتاب استفاده کنید. در عین حال تلاش کنید تا بیش از حد در برابر نور خورشید قرار نگیرید.

دلیل خشکی لب

۳.دلیل خشکی لب، کمبود ویتامین

زالکا متخصص سلامت تایید می‌کند که کمبودهای خاصی به ویژه روی و ویتامین‌های B می‌تواند منجر به لایه‌برداری یا قرمزی لب شود.

مطالعات نشان داده است که هر دو ویتامین روی و B باعث سلامت پوست و بهبود زخم می شوند و به عنوان ویتامین های ضروری برای بدن سالم است. زیرا کمبود این ویتامین ها می تواند منجر به خشکی لب ها شود. هنری می‌گوید، کمبود ویتامین B12 به‌طور خاص می‌تواند منجر به شرایطی شود که خشکی و ترک لب‌ها نتواند سریع بهبود یابد.

روی و ویتامین های B به طور طبیعی توسط بدن تولید نمی شوند. به این معنی که شما باید این ویتامین ها را از منابع دیگر مانند غذا دریافت کنید. هنری توضیح می دهد که این می تواند توسط پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص پوست شما تشخیص داده و درمان شود.

بیشتر بخوانید: سلامت و زیبایی: چگونه از لب های خود در تابستان مراقبت کنیم!

۴.دلیل خشکی لب، اگزما

ممکن است تعجب آور باشد، اما لب ها می توانند بسیاری از همان بیماری های پوستی را تجربه کنند که در مورد شعله ور شدن روی بدن یا صورت شنیده اید. یکی از این شرایط شامل اگزمای لب است. اگزمای لب فقط باعث ترک خوردگی متوسط ​​لب شما نمی شود. در عوض، علائم رایج اگزما مانند لکه های قرمز، ترک خوردگی پوست، پوسته پوسته شدن و خشکی عمومی لب می شود.

اگرچه بهترین درمان این است که به لب های شما رطوبت زیادی بدهید، اما همه محصولات آبرسان به یک اندازه عمل نمی کند. در حالت ایده‌آل، یک پماد غلیظ باعث افزایش هیدراتاسیون می‌شود و در عین حال به محافظت از سد پوست برای جلوگیری از اتلاف بیشتر آب کمک می‌کند. از آنجایی که اگزما یک بیماری پوستی است، توصیه می‌کنیم با پزشک خود مشورت کنید تا محصولی برای درمان این مشکل پینشهاد کند.

۵.درماتیت تماسی

هنری می‌گوید فراتر از کم‌آبی، شایع‌ترین علت خشکی لب‌ها، تحریک محصولاتی مانند خمیردندان است که می‌تواند منجر به خشکی لب شود. برای درماتیت تماسی این واکنش که به آن التهاب تماسی آلرژیک یاACC  نیز گفته می‌شود. این مشکل  زمانی رخ مث دهد که یک ماده حساسیت‌زا یا محرک با لب‌ها تماس پیدا کند. فراتر از خمیردندان، محرک‌های عمومی شامل عطرها، فلزات یا غذاهای خاصی مانند دارچین می شود.

می توانید خشکی لب ناشی از این مشکل را با بالم لب درمان کنید. اما بهتر است برای جلوگیری از تحریک بیشتر از هرگونه محرک احتمالی دوری کنید. اگر درماتیت تماسی را تجربه می کنید، استفاده از هر گونه ماده موضعی را تا زمانی که بتوانید عامل تحریک کننده را پیدا کنید متوقف کنید.

دلیل خشکی لب

۶.دلیل خشکی لب، کندن و لیسیدن پوست

زالکا می‌گوید، زمانی که لب‌های مان ترک خورده، تمایل به لیسیدن آن و برداشتن تکه‌های کوچک پوست خشک داریم. اما این مشکل را بدتر می کند. زیرا پوست لب بیش از حد ظریف است که نمی تواند ضرب و شتم را تحمل کند. به علاوه، می تواند منجر به اثرات طولانی مدت مانند زخم یا تغییر رنگ شود. زالکا همچنین خاطرنشان می‌کند که لیسیدن لب‌ها باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی به خصوص در ماه‌های سرد می شود. پس ساده ترین راه حل چیست؟ زالکا تشویق می کند که با پوست ظریف لب مهربان باشید. لب ها را با محصولاتی که روغن طبیعی دارند و مخصوص لب هستند، مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین ماسک های خانگی برای پوست های خشک و حساس

۷.ماسک های محافظ صورت

اگر بعد از یک روز طولانی استفاده از ماسک، احساس می‌کنید لب‌های تان ترک خورده است، ممکن است درگیر چیزی باشید. به لطف COVID-19، استفاده از ماسک های محافظ صورت در سفرهای گروهی و عمومی ضروری است. اما در حالی که این ماسک ها ممکن است از سیستم ایمنی شما محافظت کنند، می توانند کاتالیزوری برای خشکی لب های شما نیز باشند. زالکا می‌گوید، ماسک‌ها رطوبت را روی لب‌ها نگه می‌دارند، سپس وقتی در سرما بیرون می‌روید، لب‌ها در اثر باد و دمای پایین «زخم» می‌شوند. در نتیجه لب‌ها رطوبت خود را از طریق تبخیر از دست می دهند.

هنری اشاره می کند که ماسک های صورت ساخته شده از پنبه یا کاغذ می توانند رطوبت لب ها را جذب کرده و آنها را خشک کنند. او توضیح می دهد که بسیار مهم است که ما از بالم لب به عنوان پوشش محافظ و کاهش اصطکاک استفاده کنیم.

۸.استفاده از بالم لب های بی کیفیت

این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما برخی از بالم های لب پس از استفاده در یک دوره زمانی، لب‌ها را خشک‌تر و ترک‌خورده‌تر می کنند. آنها می توانند حاوی مواد تحریک کننده مانند روغن دارچین باشند که باعث درماتیت تماسی می شوند. به علاوه آنها را می توان تنها با مرطوب کننده ها فرموله کرد، که اگر هوا رطوبت کمی داشته باشد، می تواند رطوبت را از پوست شما خارج کند و سپس تبخیر شود.

یا شاید بالم لب حاوی روغن معدنی است. می بینید، روغن معدنی در واقع اندازه مولکولی بسیار بزرگی دارد که نفوذ واقعی به پوست را دشوار یا غیرممکن می کند. به این معنی که رطوبت نمی تواند راه خود را به داخل اپیدرم پیدا کند. در نتیجه لب ها خشک می شوند.

از آنجایی که از همه این مواد تشکیل دهنده مشکل زا اجتناب کنید، زالکا توصیه می کند به دنبال موادی گیاهی یا موم زنبور عسل، روغن های گیاهی (مانند روغن دانه مورینگا) و کره ها (مانند کره شی) باشید.

بیشتر بخوانید: بمب جوانی و زیبایی پوست: انواع ماسک قهوه برای انواع پوست

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 17 =

دکمه بازگشت به بالا