;
تاریخ و تمدن

واقعیت های جالب در مورد قرون وسطی که همه فیلم ها نادرست به تصویر می کشند!

واقعیت درباره قرون وسطی: ما قرون وسطی را زمانی در نظر می گیریم که تمام جهان در تاریکی، پوشیده از گل و لای و پر از جنگ های بی پایان بود. شاید هم برخی این زمان را به عنوان دوره ای عاشقانه با شاهزاده خانم های زیبا می بینند که در قلعه های بزرگ در کنار شوالیه های شجاع زندگی می کنند. همه این کلیشه ها به لطف فیلم ها و ادبیات عامه پسند است که در ذهن ما ایجاد کرده اند.

این فیلم ها، مسئول خلق افسانه های زیادی در مورد قرون وسطی هستند که اغلب هیچ ربطی به ظاهر آن دوره زمانی ندارند. فراموش نکنید که این دوره تاریخی از قرن پنجم تا پانزدهم به طول انجامید و بسیاری از چیزها در طول این مدت طولانی غیرقابل تشخیصی تغییر کردند.

شاید بپسندید: تغییر چهره سلبریتی های مشهور در طول دهه ها که نشان از تغییرات زیاد است!

واقعیت درباره قرون وسطی

در این مطلب از سری مطالب تاریخ و تمدن مجله خبری چشمک به بزرگترین شکایات مورخان درباره فیلم‌های پرطرفدار قرون وسطایی اشاره خواهد است و به شما خواهیم گفت که افسانه‌های مربوط به قرون وسطی را نباید باور کنیم. بسیاری از تصورات قرون وسطایی مربوط به اوایل این دوره است. همانطور که قرون وسطی به سه دوره اولیه، ثانویه و متأخر تقسیم می شود.

احتمالاً بپسندید: پرنسس های دیزنی مورد علاقه شما اگر انیمه بودند چه شکلی می شدند!؟

مردم کثیف

به لطف فیلم ها، در ذهن ما بسیاری از مردمی که در قرون وسطی زندگی می کردند بسیار کثیف تصور می شوند. آنها بیش از یک بار در سال حمام نمی کردند، ظاهر وحشتناکی داشتند و بوی بدی هم داشتند. با این حال، این درست نیست. سوناهای عمومی وجود داشت که در بین مردم عادی بسیار محبوب بودند. مردم به آنجا می رفتند تا هم استحمام کنند و هم با دیگران ارتباط برقرار کنند.

شاید بپسندید: عکس دیده نشده ساعد سهیلی پس از ازدواج پربازدید شد!

مردم کثیف

شهر باث در بریتانیا در قرون وسطی به لطف چشمه های آب گرمش معروف شد. اما در حالی که افراد ثروتمند توانایی پرداخت هزینه حمام واقعی را داشتند، افراد فقیر خود را با پارچه های خیس می شستند. بوی بد بدن غیر قابل قبول بود. این با گناه همراه بود، بنابراین بیشتر مردم، صرف نظر از اینکه چقدر ثروتمند بودند، سعی می کردند تا حد ممکن بوی خوبی داشته باشند. در وسطی ثانویه و متأخر وضعیت زندگی مردم خیلی بهتر از گذشته بود.

شاید بپسندید: شبیه سازی کهنسالی افراد مشهوری که در جوانی جان خود را از دست دادند!| مرلین مونرو تا بروس لی

مردم بی سواد

در قرون وسطی، مردم آنقدرها که ما فکر می کنیم بی اطلاع نبودند. همه کلیساها مکان هایی نبودند که خرافات تاریک در آن گسترش یابد. برخی از آن ها واقعا مکان هایی بودند که حاوی دانش بودند. بسیاری از دانشگاه های اروپایی در آن زمان تاسیس شدند. اما این هم درست است که بیشتر مردم می دانستند که زمین گرد است، اما بیشتر کلیساهای سنتی چیز دیگری می گفتند.

شاید بپسندید: اگه دقت ات خوب باشه میتونی همه پرندگان را در تصویر شناسایی کنی!

سواره نظام واقعیت درباره قرون وسطی

به نظر می رسد این تصویر بیشتر مربوط به اوایل قرون وسطی است که اکثر مردم بی سواد بودند.

شوالیه های نجیب

در فیلم ها، شوالیه نماد شجاعت، شرافت و عدالت هستند. یک جنگجوی واقعی از ضعیفان محافظت می کند و افراد بد را مجازات می کند. اما همه جنگجویان قرون وسطایی خوب نبودند.

واقعیت درباره قرون وسطی

بیشتر شوالیه ها مردانی بودند که پر از انرژی بودند. و زمانی که آنها درگیر جنگ نبودند، مردم را به وحشت می انداختند. در قرن یازدهم، اربابان شروع به استفاده از این جنگجویان کردند تا مردم را تحت کنترل خود درآورند که در نهایت منجر به تخریب روستاها شد. طبق یکی از روایت‌ها، جنگ‌های صلیبی برای دور کردن این جوانان از وطن سازماندهی شد.

طبقات اجتماعی (اربابان و دهقانان)

طبقه بندی اجتماعی در قرون وسطی بسیار پیچیده تر از آن چیزی بود که ما فکر می کنیم. فقط اربابان و دهقانان نبودند. کسانی که ما از آنها به عنوان دهقان یاد می کنیم می توانستند افرادی باشند که در زمین های متعلق به یک ارباب کار کنند یا افراد آزادی  باشند که صاحب زمین های خود بودند یا تجارت داشتند. در شهرهای کوچک، چندین خانواده ثروتمند اساساً می توانستند کل مکان را کنترل کنند.

خدمتکاران در قلعه ها نیز می توانستند اشراف باشند. رسم بر این بود که اربابان پسران خود را نزد خانواده ای از خویشاوندان می فرستادند تا در آنجا خدمت کنند.

احتمالاً بپسندید: جشن عروسی لاکچری بهرام رادان در گرجستان: لباس عجیب عروس همه رو حیرت زده کرد + عکس

زنان خانه دار قرون وسطی

زندگی زنان در قرون وسطی آنقدرها که به نظر می رسد تیره و تار نبود. بسیاری از زنان مجبور نبودند تمام روز را در خانه بگذرانند. آنها می توانستند کار کنند، به شوهرشان کمک کنند یا در هر صنفی کار کنند. گاهی زنان برای کار در جایی نیاز به اجازه شوهرشان داشتند.

بیشتر بخوانید: استایل جذاب و متفاوت طناز طباطبایی چشم همه رو درآورد، خانم چقدر تغییر کرده!

واقعیت درباره قرون وسطی

زنانی که مهارت‌های خوبی کسب می کردند، می‌توانستند به مبتدیان، حتی مردان، آموزش دهند، بنابراین بسیاری از افراد تنها زمانی که کار نمی‌کردند، کارهای خانه خود را انجام می‌دادند. و آشپزی همیشه ضروری نبود: فروشندگان زیادی وجود داشتند که غذاهای پخته شده را در مناطق اصلی شهری می فروختند. زنان بیوه نیز می توانستند از شوهران مرحوم خود به ارث ببرند.

پرنسس های زیبا

زنان زیبا در قرون وسطی موهای خود را رها می کردند، اما این کار عمدتاً توسط زنان هرزه انجام می شد. زنی خوش اخلاق که دیگر بچه نبود موهایش را می پوشاند. این در مورد زنان نجیب و مردم عادی نیز صادق بود.

احتمالاً بپسندید: تولد لاکچری دختر دردانه دیوید بکهام چشم همه رو درآورد + عکس

واقعیت درباره قرون وسطی

اخلاق خوب در آن زمان بسیار مورد قدردانی قرار  می گرفت. در واقع، زیر پا گذاشتن آداب معاشرت می تواند زندگی نه تنها خود خانم، بلکه کل خانواده اش را نیز تباه کند. صحبت با غریبه ها غیرقابل قبول بود. بوسیدن مردی، حتی روی گونه ای که شوهرش یا یکی از خویشاوندان او نبود، تخلف وحشتناکی بود. و سنت بوسیدن دست زنان تنها در قرن هجدهم ظاهر شد.

رفتارهای وحشتناک

جشن های اشراف و مردم عادی شبیه صحنه های فیلم ترسناک نبود که همه فقط غذا را با دست می گرفتند، تا آنجا که می توانستند غذا می خوردند، خرخر می کردند و تکه هایی را زیر میز می انداختند. آدابی وجود داشت که نحوه غذا خوردن مردم را تنظیم می کرد. بیشتر مردم با چاقو و قاشق غذا می خوردند. از سفره هم استفاده می کردند.

مردم از چاقوهای شخصی خود که با خود می آوردند استفاده می کردند. آنها هرگز با دست غذا یا گوشت را تکه نمی کردند و نمی خوردند، بلکه با انگشتانشان تکه ای از غذا را از آن جدا می کردند و در دهانشان می گذاشتند. مردم اجازه نداشتند آرنج خود را روی میز بگذارند یا غذای زیادی را در دهان خود بگذارند. آنها نمی توانستند نمک را با انگشتان خود لمس کنند. نان بریده می شد نه اینکه با دست تکه تکه شود. از دستمال نیز هم استفاده می شد. همچنین شایان ذکر است که سیب زمینی و بوقلمون که در فیلم های وسطایی محبوب شده اند، در واقع تنها در قرن شانزدهم ظاهر شدند.

احتمالاً بپسندید:  بینی عمل شده بازیگران: بازیگران مرد و زن ایرانی که از عمل بینی خود راضی نیستند و چهره شان زیبا نشده + عکس

سواره نظام

زمانی که گروهی از شوالیه‌های زره ​​پوش سنگین سوار بر اسب‌های خود با ارتشی از دشمنان برخورد می‌کنند، دیدنی به نظر می‌رسد. با وجود این، جنگجویان اغلب در نبردها از اسب خود پیاده می شدند زیرا این کار موثرتر بود. اسب‌ها در بخش اولیه محاصره و کشیدن توپ‌ها، واگن‌ها و تدارکات عالی بودند، اما در برابر یک پیاده‌نظام به خوبی آموزش دیده مؤثر نبودند.

سواره نظام سواره نظام در قرون وسطی

جادوگران و جادوگران شیطانی

جادوگران به آن شدتی که ما تصور می کنیم شکار نشدند. کلیسا تا قرن سیزدهم و پانزدهم به آنها علاقه ای نداشت و آنها را در همه جا ترسانده بود. در واقع، مردم برای کمک به جادوگران به آنها نزدیک شدند.

شاید بپسندید:تنها وارث ۸ ساله تاجر بزرگ الماس راهبه شد و ترک دنیا کرد + عکس

نبردها

فرماندهان نظامی به انگیزه رزمندگان خود اهمیت می‌دادند، اما سخنان حماسی قبل از رفتن به نبرد در اردوگاه گفته می‌شد. راه رفتن با فریاد زدن در میدان نبرد چندان هوشمندانه نبود زیرا شما را به هدف خوبی برای کمانداران تبدیل می کرد.

واقعیت درباره قرون وسطی

علاوه بر این، اکثر سربازان به خاطر فضای ملتهب جنگ متوجه گفتگو و سخنان انگیزشی نمی شدند.

خیابان های کثیف، مرغ ها و خوک ها

فیلم ها شهرهای قرون وسطی را با رنگ های بسیار تیره با صحنه هایی پر از خاک و خوک ها و مرغ ها در حال دویدن به اطراف نشان می دهند. اما در واقعیت آنقدرها هم بد نبود. قوانین سختگیرانه ای وجود داشت که باعث می شد مردم از اطراف خانه های خود مراقبت کنند. آنها مجبور شدند خیابان ها را تمیز کنند و مردم برای زباله ها پیدا شدند. مردم اجازه نداشتند حیوانات خود را آزادانه در خیابان ها پرسه بزنند. برای آن پیدا شدند. در اوایل قرون وسطی این وضعیت وجود داشت، اما سرتاسر قرون وسطی در اروپا چنین وضعیتی نداشت.

لباس های خسته کننده

ما عادت کرده ایم که مردم قرون وسطی را با لباس های خسته کننده و قهوه ای ببینیم. اما لباس های زیبا، حتی در آن زمان، محبوب بودند. اکثر مردم بدون توجه به طبقه اجتماعی شان، لباس های پشمی و روشن می پوشیدند. اما پارچه های رنگارنگ گران بود و افراد فقیرتر لباس هایی با جزئیات کمتر (یا خاکستری، قهوه ای و سایر رنگ های تیره) داشتند در حالی که ثروتمندان لباس هایی با طلا، خز، گلدوزی و جواهرات می پوشیدند.

مردمی از کشورهای دیگر وجود ندارد

دیدن مردم از نژادهای مختلف برای قرون وسطی چیز غیرعادی نبود. در خیابان های شهرهای اروپایی می شد مردمی از آفریقا و خاورمیانه را دید. این بیشتر در مورد اواخر قرون وسطی صادق است، زمانی که راه های تجاری ساخته شد و بازرگانان از کشورهای دیگر شروع به آمدن به اروپا کردند.

زره شوالیه ها

زره چیزی نبود که فقط شوالیه ها بپوشند. بله، جنگجویان نجیب زره سنگین و باکیفیت داشتند، اما سربازان عادی به ندرت فقط لباس های چرمی برای محافظت از خود می پوشیدند. همه سعی می کردند حداقل زره داشته باشند، مهمتر از همه، کلاه ایمنی. همه قطعات زره گران قیمت نبودند، بنابراین تقریباً همه می توانستند چیزی بخرند.

همچنین، این زره آنقدر که ما تصور می کنیم سنگین نبود. کلاه ایمنی استاندارد و زره بدن حدود 22 کیلو گرم وزن دارند؛ این وزن کمتر از وزن تجهیزات آتش نشانی مدرن است (که می تواند به وزن 165 کیلو گرم باشد). همانطور که گفته شد، شوالیه ها برای بالا رفتن از اسب های خود به کمک زیادی نیاز نداشتند.

قلعه های غیر قابل نفوذ

در وسط یک چمنزار سرسبز، ممکن است یک قلعه سنگی وجود داشته باشد که توسط یک سنگر عمیق پر از آب احاطه شده است. این همان چیزی است که بسیاری از فیلم ها یک قلعه استاندارد را به تصویر می کشند.

احتمالاً بپسندید: تشخیص آیفون اصل و فیک + ۱۲ شگرد ساده برای تشخیص آیفون اصل از تقلبی!

واقعیت درباره قرون وسطی

با این حال، قلعه های بسیار کمی از سنگ ساخته شده بودند. قلعه قبل از هر چیز یک خانه است، بنابراین بیشتر ساختمان ها کوچک و از چوب و گل ساخته شده بودند. اگر ساختمانی با یک سنگر عمیق احاطه شده بود، همیشه آب در آن نبود. دیوارها بلندتر به نظر می رسیدند و حمله به ساختمان سخت تر بود.

شاید بپسندید: فیلم سر کار گذاشتن ببر توسط میمون (خیلی باحاله)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا