تصاویر دیده نشده از زنان اقلیت های دینی در دوره قاجار+ وضعیت اقلیتهای دینی
تصاویر زنان اقلیت های دینی در دوره قاجار:دوران حکومت قاجار در ایران یکی از پر تنش ترین و پرالتهاب ترین دوره های تاریخی در ایران بوده است. این دوره آبستن حوادث و تحولات شگرفی در کشور ایران بود که تأثیرات خیره کننده ای بر روابط و مناسبات داخلی و خارجی حکومت با مردم و کشورهای همسایه و سایر کشورها برجای گذاشته است.
دولت قاجار، با گسترش روابط با سایر کشورها، بخصوص کشورهای اروپایی و در رآس آنها فرانسه و انگلستان، بویژه از بعد از انقلاب مشروطه رویه خود را در قبال برخورد با اقلیت های مذهبی مسیحی و یهودی بطور بنیادین تغییر دادند و در این دوران اقلبت های مسیحی و یهودی از نفوذ سیاسی و اقتصادی فراوانی در ایران برخوردار شدند که بخش اعظم آن را مدیون و مرهون حمایت های فرانسه و انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی بودند.
شاید بپسندید: ۷ سلبریتی مشهور مرد که با زنان معروف خیلی بزرگ تر از خود ازدواج کرده اند + عکس
تصاویر زنان اقلیت های دینی
ارمنیان در دوره قاجار
در دوران قاجار تحول قابل ملاحظهای در اوضاع ارمنیان ایران حادث شد و به دنبال خدمات ارزنده آنان در دوران مشروطیت، آنان سرانجام حقوق یک شهروند ایرانی که سالها از آن محروم بودند را یافتند.
احتمالاً بپسندید: معیار زیبایی مردان و زنان در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی! + تصاویر
احتمالاً بپسندید: جذاب ترین و زیباترین زنان جهان، اهل کدام کشورند!؟ + تصاویر
وضعیت زردشتیان در دوره قاجار
یک ستارهشناس زرتشتی به نام ملا گشتاسپ سقوط زندیان به دست قاجاریان را در کرمان پیشگویی کرده بود. به همین علت زرتشتیان کرمان از آزار سپاهیان آقا محمد خان قاجار در امان ماندند. علیرغم این حادثه، زرتشتیان در دوران قاجار نیز شاهد ظلم و کاهش تعداد پیروانشان بودند. حتی در دوران حکومت آقا محمد خان، بسیاری از زرتشتیان در آذربایجان کشته یا اسیر شدند. زرتشتیان از دوران قاجار به عنوان یکی از بدترین بازههای زمانی یاد میکنند. بسیاری از خارجیانی که در آن زمان از ایران بازدید کردند گزارشهایی از وضع رقت بار زرتشتیان دادهاند. آبراهام والنتاین ویلیامز جکسون نوشتهاست که زرتشتیان در خطر همیشگی آزار توسط مسلمانان زندگی میکردند.
شاید بپسندید: شبیه سازی کهنسالی افراد مشهوری که در جوانی جان خود را از دست دادند!| مرلین مونرو تا بروس لی
ادوارد براون چنین گفته که دیوار خانههای زرتشتیان باید از دیوار خانههای مسلمانان کوتاهتر میبود و آنان باید خانههایشان را با علامتهای خاصی نشان دار میکردند. زرتشتیان نمیتوانستند خانهٔ جدید بسازند یا خانهٔ خود را تعمیر کنند. روشهای مختلفی برای تبلیغ اسلام به کار برده میشد؛ مثلاً اگر یکی از اعضای خانواده به اسلام میگروید، کلیهٔ میراث به وی تعلق داشت. زرتشتیان اجازهٔ کار در مشاغل پر درآمد را نداشتند. جامعهٔ زرتشتی نجس و غیرقابل لمس شناخته میشد.
زرتشتیان و غذاهایشان نجس درنظر گرفته میشدند. آنان از بسیاری از خدمات عمومی جامعه محروم بودند. هنگامی که آنان در بازار خرید میکردند حق دست زدن به میوهها و خوردنیها را نداشتند. آنان مورد ضرب و شتم قرار میگرفتند و مکانهای مذهبیشان مکرراً مورد اهانت قرار میگرفت. تهدید و آزار به امری روزمره برای آنان تبدیل شده بود.زرتشتیان اغلب در کوچهها مورد ضرب و شتم مسلمانان قرار میگرفتند. قتل زرتشتیان مجازاتی در پی نداشت. دختران زرتشتی ربوده میشدند و مجبور به پذیرش اسلام و ازدواج با مسلمانان میشدند.
مراسم عروسی مجری معروف تلویزیون در امامزاده صالح جنجالی شد + عکس
شاید بپسندید: تغییر چهره سلبریتی های مشهور در طول دهه ها که نشان از تغییرات زیاد است!
زرتشتیان برای لباس پوشیدن نیز تحت تبعیض قرار داشتند. آنان اجازهٔ پوشیدن لباسهای نو و سفید رنگ را نداشتند و مجبور به پوشیدن لباسهای مندرس زرد رنگ بودند تا از دیگران تشخیص داده شوند. آنان اجازهٔ پوشیدن پالتو را نداشتند و به جای آن مجبور به پوشیدن قبا و گیوه حتی در زمستان بودند. عینک زدن، پوشیدن ردای بلند، شلوار، کلاه، چکمه،جوراب، پیچیدن عمامهٔ تمییز و تنگ، همراه داشتن ساعت یا حلقه همگی برای زرتشتیان ممنوع بودند. در روزهای بارانی آنان مجاز به داشتن چتر یا حضور در انظار عمومی نبودند؛ زیرا طبق نظر مسلمانان آبی که به بدن و لباس آنان برخورد میکرد میتوانست باعث نجاست مسلمانان شود.
شاید بپسندید: هوش مصنوعی چهره شاهان صفوی را ترسیم کرد!
زرتشتیان در یزد هنگام رفتن به خانهٔ مسلمانان مجبور به قرار دادن شالی در زیر پایشان بودند تا از نجس شدن فرشها جلوگیری شود. آنان همچنین از اسب سواری نیز محروم بودند و تنها میتوانستند قاطر یا الاغ برانند.) هنگام مواجهه با یک مسلمان آنان باید پیاده میشدند. محرومیت اسب سواری زرتشتیان در سال ۱۹۲۳ میلادی توسط رضا شاه برداشته شد.
زرتشتیان مجبور به پرداخت مبالغ هنگفتی به عنوان جزیه بودند. منابع زرتشتی از تحقیر مالیات دهندگان تحت عنوان کافر ذمی سخن گفتهاند. مأمور دریافت مالیات ضربهای به گردن فرد زرتشتی میزده و سپس سوار وی میشدهاست. مردم به دیدن این منظره دعوت میشدند. مالیات گیرندگان، زرتشتیان را به خاطر پوشیدن بند کستی مسخره میکردند و آن بند را پاره کرده و دور گردن فرد زرتشتی میانداختند. با توجه به فساد مسئولین مالیاتی، در آن زمان دو یا حتی تا سه برابر رقم اعلام شده جزیه دریافت میشد زیرا هر واسط جمعآوری ملیات، سهمی از آن پول میخواست.
اگر خانوادهای قادر به پرداخت جزیه نبود، فرزندانش مورد ضرب و شتم قرار میگرفتند و کتابهای مذهبیشان سوزانده میشدند. به علت شرایط بسیار بد زرتشتیان، برخی از آنان به ظاهر مسلمان شده و نام اسلامی برگزیدند اما در خفا به انجام اعمال دینی زرتشتی میپرداختند. امروزه زرتشتیان به این گروه «جدید» میگویند. در پاسخ به این تبعیضات و جداسازیها، جامعه زرتشتی حالت بسته و درونگرا به خود گرفت.
شاید بپسندید:تنها وارث ۸ ساله تاجر بزرگ الماس راهبه شد و ترک دنیا کرد + عکس
در دوران قاجار قتلعام زرتشتیان ادامه یافت. آخرین موارد ثبت شده در روستاهای اطراف برازجان و ترک آباد در نزدیکی یزد ثبت شدهاند. امروزه روستایی در نزدیکی برازجان در نزد مردم محلی قتلگاه نامیده میشود. نامهای خانوادگی ترک، ترکی، ترکیان و ترک آبادی نشان دهندهٔ اصل و نسب بازماندگان کشتار در ترک آباد است.
در دههٔ ۱۸۵۰ میلادی، آرتور دو گوبینو، سفیر فرانسه در ایران نوشتهاست: “فقط ۶٬۰۰۰ نفر از آنان (زرتشتیان) باقی ماندهاند و تنها یک معجزه میتواند آنها را از انقراض نجات دهد. اینان بازماندگان نسلی هستند که روزگاری بر دنیا فرمانروایی میکرد” با توجه به میزان بالای ظلم و ستم، بسیاری از زرتشتیان جرئت سفری خطرناک به هندوستان را یافتند. آنان که نمیتوانستند هزینهٔ سفر با کشتی را بپردازند، از صحراهای بی آب و علف مسیرشان با الاغ یا حتی پای پیاده گذشتند.در هند آنان با سدره و کستی خود شناخته شدند و توسط برادران پارسی خود پناه داده شدند. آنان دومین جامعهٔ بزرگ مهاجر ایرانی در هند را تشکیل دادند که به آنها ایرانی گفته میشود.
شاید بپسندید:واقعیت های جالب در مورد قرون وسطی که همه فیلم ها نادرست به تصویر می کشند!
یهودیان در دوره قاجار
لرد کرزون در مورد تفاوت برخورد با یهودیان در نقاط مختلف در قرن ۱۹ چنین نوشتهاست: «در اصفهان که حدود ۳۷۰۰ یهودی در آن ساکن هستند وضعیت آنان بهتر از جاهای دیگر است. با اینکه آنها اجازه ندارند کلاه به سر بگذارند، مغاره در بازار داشته باشند، دیواری بلندتر از همسایه مسلمان خود بکشند یا اسب سواری کنند. در تهران و کاشان نیز تعداد آنها زیاد است و وضعیت نسبتاً خوبی دارند.
شاید بپسندید: شگفت انگیزترین حقایق در مورد بدن زنان که افراد بسیار کمی در مورد آن می دانند!
بیشتر بخوانید: استایل جذاب و متفاوت طناز طباطبایی چشم همه رو درآورد، خانم چقدر تغییر کرده!
در شیراز وضعیت آنان بسیار بد است. در بوشهر آنها فراوان هستند و نسبتاً وضعیت خوبی دارند.» یک اروپایی دیگر در سال ۱۸۸۰ نوشتهاست: «نفرت (درون جنتیلهای کرمانشاه) از یهودیان از همه جای ایران به غیر از قسمت مرکزی آن بیشتر است.» در سال ۱۸۶۰ ربی فیشل پس از بازدید از ایران نوشتهاست که یهودیان اصفهان از “همه طرف توسط جنتیلهاً مورد هجمه قرار میگیرند.
یک اروپایی دیگر نیز در مورد وضعیت یهودیان نوشتهاست:
در هر جشن عمومی، حتی در دربار و در برابر پادشاه، یهودیان جمع شده و بعضی از آنان به درون حوض انداخته میشوند، شاه و مردم از دیدن صحنه تلاش کردن آنان برای بیرون آمدن از حوض لذت میبرند. این برنامه هر وقت که یک استاندار جشن دارد نیز تکرار میشود، آتش بازی و یهودیان جزء همیشگی این برنامه هستند.
احتمالاً بپسندید: راز زنان مصری که در ۵۰ سالگی، پوست ۲۵ ساله دارند!
برایتان جالب خواهد بود
ترلان پروانه با استوری عجیبی به شکست عشقی اش اعتراف کرد + عشق جذاب خانم بازیگر!
احتمالاً بپسندید: پرنسس های دیزنی مورد علاقه شما اگر انیمه بودند چه شکلی می شدند!؟
شاید بپسندید: (ویدیو)تهیه بستنی جلو چشم مشتری با میوههای تازه، خیلی هم بهداشتی و خوشمزه!
عکس آخر سمت چپی خوجله