;
ریپورتاژ آگهی

مقایسه خودروی شاهین با تارا

آنچه در این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم، ورود خودروهای ایرانی جدیدی بوده است که فیس‌لیفت خودروهای شناخته شده‌ای مانند سمند، پژو 206 و پژو 405 بوده‌اند. در واقع سایپا و ایران خودرو به عنوان دو خودروساز مطرح کشور با این ایده تلاش کرده‌اند تا صنعت خودروسازی داخلی را تغییر دهند. به این ترتیب خودروهایی با قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار گرفته‌اند.

در این بررسی سعی می‌کنیم که خودروی تارا را که از محصولات ایران خودرو به حساب می‌آید با شاهین سایپا مقایسه کنیم تا انتخاب دقیقی میان این دو داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید.

معرفی تارا ایران خودرو

تارا یکی از محصولات ایران خودرو به حساب می‌آید که در سال 97 روانه بازار شد. این خودرو از نظر ظاهری مشابه پژو 301 است و تنها تفاوت‌های کوچکی در بخش عقب و جلو با آن دارد. به نحوی که تغییرات موتور تارا نسبت به پژو 301 این بوده که نسخه پیشرفته پیشرانه (TUS) در آن به کار رفته است که (5TUS) نامیده می‌شود. جالب است بدانید که تارا بعد از رسیدن به تولید انبوه، نام قدرتمندترین سدان ایرانی را از آن خود کرد.

معرفی شاهین سایپا

خودروی شاهین یکی از محصولات سایپاست که در سال 99 از آن رونمایی شد. پلتفرم شاهین نیز به یکی از ماشین‌های نسل قبل تویوتا و گریت وال (30C) تعلق دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم باید بگوییم که پیشرانه 1.65 لیتری خودروی برلیانس روی اتاق شاهین نصب شده است. در حالی که ظاهر ماشین شاهین برای متقاضیان قابل قبول بوده و توانسته جایگاه خوبی را در بازار به دست آورد.

مقایسه خودروهای تارا و شاهین

مقایسه خودروهای تارا و شاهین

در این بخش قصد داریم دو خودروی تارا و شاهین را مورد مقایسه قرار دهیم که توسط دو شرکت متفاوت ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند.

مقایسه فنی ماشین شاهین و تارا

در مقایسه بخش فنی ماشین شاهین و تارا به بررسی موتور، گیربکس و مصرف سوخت این دو خودرو می‌پردازیم. خودروی تارا که موتوری 16 سوپاپه با پیشرانه (5TUS) دارد، قدرت 110 تا 115 اسب بخار و گشتاور 145 تا 150 نیوتن‌متر تولید می‌کند در حالی که گیربکس آن 5 سرعته دستی است و مصرف سوختی معادل 7 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.

شاهین نیز موتوری 8 سوپاپه با پیشرانه 1.5 لیتری دارد که قدرتی معادل 110 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتن‌متر تولید می‌کند. در حالی که گیربکس آن 5 سرعته دستی است و مصرف سوختی معادل 7 تا 8 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. جالب است بدانید که کارشناسان خودرو معتقدند که موتور شاهین نسبت به تارا بازدهی کمتری دارد.

مقایسه امکانات و آپشن‌های تارا و شاهین

مقایسه امکانات و آپشن‌های تارا و شاهین

در مقایسه آپشن‌های شاهین ساپیا و تارا ایران خودرو می‌توانیم به امکانات متنوعی اشاره کنیم که در هر یک وجود دارند.

برای مثال در ماشین تارا می‌توان از فرمان برقی، نمایشگر 7 اینچ لمسی، دو ایربگ، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، سیستم بلوتوث، سیستم پایش باد تایرها، پنجره‌های برقی و تهویه اتوماتیک استفاده کرد. اما در شاهین امکان استفاده از سیستم روشنایی روز،  چراغ هالوژن جلو، سیستم صوتی دارای (USB) و (AUX)، نمایشگر 7 اینچی، آینه‌های تاشو و برقی، شیشه بالابر برقی، دوربین دید عقب و سنسور فشار بادهای تایر وجود دارد.

مقایسه ظاهر بیرونی و داخلی شاهین و تارا

مقایسه ظاهر بیرونی و داخلی شاهین و تارا

در نگاهی به ظاهر خارجی خودرو شاهین و تارا می‌توان تفاوت عمده‌ای را مشاهده کرد. شاهین ظاهری ورزیده‌تر دارد اما تارا بیشتر سعی کرده تا ظاهری مشابه ظاهر خودروهای اروپایی داشته باشد. با این حال تفاوتی در طراحی داخلی این دو مشاهده نمی‌کنیم. در حقیقت از موادی با کیفیت متوسط ولی رضایت‌بخش در ساخت بدنه داخلی تارا و ماشین شاهین استفاده شده است. اما داشبورد و کنسول مرکزی تارا خلاقانه‌تر به نظر می‌رسد.

در هر دو خودرو 4 تا 5 سرنشین می‌توانند حضور داشته باشند. اما اگر از نظر جادار بودن بخواهیم این دو را مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که صندوق عقب ماشین تارا جادارتر از شاهین است.

ایمنی تارا در مقایسه با شاهین

سایپا سعی کرده همچون سایر محصولاتش، ایمنی خودرو شاهین را در بالاترین حد نگه‌دارد. به گونه‌ای که استاندارد (ECE) را در تست تصادف از جلو و بغل به دست آورده است.  در حالی که تارا در تست تصادف بین‌المللی حاضر نشده و با توجه به این که پلتفرمی مشابه پژو 301 دارد، می‌توان میزان ایمنی آن را در حد 3 ستاره از مؤسسه یورو انکپ اعلام کرد. در واقع هر دو خودرو حداقل ایمنی لازم را برای حفظ سلامت سرنشینان فراهم می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب به مقایسه مشخصات فنی، ایمنی، ظاهر بیرونی و طراحی داخلی تارا و خودرو شاهین پرداختیم. شما با بررسی این شباهت‌ها و تفاوت‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این ماشین‌ها انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا