;
دانش

علت نیامدن بسم الله در ابتدای دعاها بخاطر چیست!؟

علت نیامدن بسم الله در ابتدای ادعیه: اگر شما هم هنگام خواندن ادعیه مختلف بسم الله می گویید باید بدانید در کتب مختلف ابتدای دعاها بسم الله نیامده است. در این نوشته بخش تازه ها مجله خبری چشمک در مجموعه دانش به این سوال که علت نیامدن بسم الله در ابتدای ادعیه چیست پاسخ خواهیم داد.

علت نیامدن بسم الله در ابتدای ادعیه

به گزارش ستاره “بسم الله الرحمن الرحیم” یک کلام مقدس است و ابتدای همه سوره های قرآن آورده شده است. همچنین در روایات اسلامی آورده شده است که ابتدای هر کاری و زمان ورود به هر مکانی بسم الله بگویید تا از بلایا به دور باشید و بتوانید به موفقیت برسید. اما شاید شما هم به این دقت کرده باشید که ابتدای دعاهای مختلف بسم الله نیامده است. اما کمتری کسی است که علت نیامدن بسم الله در ابتدای ادعیه را بداند. ما در این نوشته از ستاره علت این موضوع را به طور مفصل بیان کرده ایم.
علت نیامدن بسم الله در ابتدای ادعیه

حضرت استاد علامه مولى حسن زاده در اين مورد فرموده اند: كه اين مطلب در ذهنم بود و چيزى از كسى هم نشنيده ام تا اينكه بر من القايى سبوحى شده است كه اين جهش قلبى و انتقال عرشى را پيدا كنم كه ائمه اطهار عليهم السلام بدين جهت بسم الله را در اول دعاها نياورده اند كه عوام مردم ادعيه را با قرآن اشتباه نكنند، زيرا كه در اول هر سوره قرآنى بسم الله آمده و چون ادعيه مضامين بلند دارند لذا بسم الله نياورده اند كه با سوره هاى قرآن اشتباه نكنند.

پس احتراما للقرآن بسم الله را ذكر نفرموده اند، براى تميز بين ادعيه و قرآن كلام معصوم و قرآن كه حفظ مقام قرآن بشود.

علت نیامدن بسم الله در ابتدای ادعیه

در حین نزول سوره قرآن وقتى بسم الله نازل مى شد مردم مى دیدند که سوره اى نازل مى گردد و بسم الله را تابلوى سوره ها شناخته بودند و لذا تا بسم الله را مى شنیدند منتظر نزول سوره اى بودند جز اینکه سوره برائت بسم الله ندارد که به اتفاق کل از سوره قرآنى است با اینکه بسم الله ندارد؛ زیرا سوره غضب و از صفات جلالى برخوردار است و با اسماء جمالى نمى شد مصدر باشد ولى به نص جناب رسول الله و ائمه معصومین علیهم السلام و اجماع کل مسلمانان از سوره هاى قرآنى است.

سپس فرمود: بسیار پیش خواص این سوال مطرح بود ولى براى من این چرا نشد که از استادهایم سوال کنم ، ولى آن رساله فصل الخطاب نوشتن و کارهاى دیگرم معدات بود که این معنى در دلم خطور کرده است و خوب انتقال سبوحى هم هست که ائمه اطهار دیدند که مردم تا بسم الله مى شنوند به انتظار سوره قرآنى اند و اگر در سوره توبه بسم الله نازل نشد مى دانسته اند و سرش روشن بود لذا براى اینکه مبادا عوام مردم به اشتباه بیفتند و ادعیه را که از مضامین بلند برخوردار است با قرآن یکى بدانند و به عنوان سوره قرآنى پندارند لذا در اول آن بسم الله نیاورده اند اگر چه خودشان در هنگام دعا در پیشگاه الهى به اسم خداوند شروع مى کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا