;
تازه هادانش

15 بهترین عکس های نمادین تاریخ که بر عکاسی تأثیر عمیق گذاشتند!

برخی از عکس ها هر چقدر هم که زمان می گذرد قدیمی نمی شوند. ارزش آن ها کم نمی شود. روز به روز بیشتر اهمیت پیدا می کنند و به عبارت دیگر نمادهای بیشتری را در خود جذب می کنند. امروز در بخش تازه های چشمک به معرفی 15 بهترین عکس های نمادین معروف خواهیم پرداخت. عکس هایی که هر روز بیشتر نظرها را جلب می کنند. با چشمک همراه باشید.

 تصویر نمادین چیست؟

اکثر مردم تعریف یا معیارهای متفاوتی برای آنچه که یک تصویر را نمادین می کند، دارند، اما همه این تصاویر، چند چیز مشترک دارند. بیشتر این عکس‌های نمادین یک رویداد مهم در تاریخ را ثبت می‌کنند. واکنش‌های احساسی را تحریک می‌کنند و یا افکار یا بینش‌هایی را در مورد چیزی یا هر سه مورد برمی‌انگیزانند. صرف نظر از اینکه عکاسی نمادین چگونه تعریف شده است، شکی نیست که تصاویر متعددی در طول تاریخ ما وجود دارد که بالاتر از بقیه قرار دارند.

عکس های نمادین معروف

15.پیروزی محمد علی کلی بر حریف (1965)

پیروزی محمد علی کلی بر حریف (1965)

وقتی صحبت از عکاسی ورزشی می شود، هیچ عکسی به اندازه این عکس معروف نیست. عکس مربوط به مسابقه معروف محمد علی و سانی لیستون در دومین مبارزه آنهاست. کلی در اولین مسابقه خود، لیستون را به سختی شکست داد و بسیاری از مردم معتقد بودند که این یک تصادف بود. با شروع بازی برگشت، شانس‌سازها به لیستون 1-7 می‌دادند تا برنده شوند و معتقد بودند لیستون شکست ناپذیر است.

این تصویر در جریان بازی برگشت گرفته شده است. علی فقط چهار مشت پرتاب کرد که آخرین ضربه، لیستون را دو دقیقه بعد از راند اول ناک اوت کرد. عکاس نیل لیفر یکی از دو عکاسی بود که از فیلم رنگی برای ثبت این تصویر نمادین استفاده کرد.

14.نمایی از پنجره لو گراس، جوزف نیکفور نیپس (1826)

نمایی از پنجره لو گراس، جوزف نیکفور نیپس (1826)

این عکس به دلیل زیبایی یا جالب بودنش معروف یا نمادین نیست، شهرتش را از اولین عکس ماندگار تاریخ گرفته است. این تصویر نزدیک به 200 سال قدمت دارد. تصویر دقیقاً همان چیزی را نشان می دهد که نام آن نشان می دهد و بسیار ابتدایی و ساده است. پس از ساعت‌ها قرار گرفتن در یک صفحه قلع با مواد شیمیایی حساس به نور ثبت شد.

Joseph Nicéphore Niépce به چاپ لیتوگرافی علاقه مند شد و این کنجکاوی او را به سمت “camera obscura” سوق داد که صحنه های روشن را ثبت و نمایش می داد. بنابراین، او تصمیم گرفت از نور طبیعی پنجره خود برای ثبت این تصویر خلاقانه استفاده کند.

از دیگر عکس های نمادین معروف

13. ناهار بر فراز یک آسمان خراش، چارلز سی ابتس، توماس کلی یا ویلیام لفتویچ (1932)

13. ناهار بر فراز یک آسمان خراش، چارلز سی ابتس، توماس کلی یا ویلیام لفتویچ (1932)

اگر تا به حال در اتاق انتظار مطب پزشک نشسته اید یا تقویمی با تصاویر تصادفی داشته اید، احتمالاً این تصویر را دیده اید. به راحتی می توان فهمید که چرا این تصویر بسیار مشهور است، این یکی از عکس های تکرار شده در طول تاریخ عکاسی است. در تصویر، گروهی از کارگران ساختمانی نیویورک دیده می‌شوند که روی یک تیر فولادی، نشسته‌اند و در حال خوردن ناهار هستند. بسیاری نمی دانند که این تصویر در واقع یک مونتاژ بوده و از آن به عنوان یک شیرین کاری تبلیغاتی استفاده شده است.

یکی دیگر از جنبه های منحصر به فرد این تصویر این است که هیچ کس نمی داند چه کسی واقعاً آن را گرفته است زیرا سه عکاس – چارلز سی. ابتس، توماس کلی و ویلیام لفتویچ در آن زمان حضور داشتند.

12.طلوع زمین، ویلیام اندرس (1968)

عکس های نمادین معروف

برای بسیاری از مردم، دیدن عکس گرفتن از زمین ما به همان شکلی که ما از ماه خود عکس می گیریم، بسیار عجیب است، اما مطمئناً منظره جالبی است. این تصویر زمانی گرفته شده است که عکاس و دوربینش در مسیر اولین ماموریت ماهواره سرنشین دار به دور ماه بودند.

در واقع، این تصویر ابتدا به صورت سیاه و سفید گرفته شد تا اینکه ویلیام آندرس توانست یک حلقه فیلم رنگی پیدا کند. این یکی از مشهورترین عکس‌هایی است که وجود دارد و نور و چشم‌انداز جدیدی به دید سیاره و فضای خارج از ما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نمونه های جمع آوری شده از مریخ در سال 2020،چه زمانی به زمین می رسند!

11.اولین عکس هوایی، جیمز والاس (1860)

اولین عکس هوایی، جیمز والاس

در سال های اخیر، عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین بسیار محبوب و رو به رشد شده است و هر سال بیشتر و بیشتر می شود. این فناوری عالی است و امروزه انجام عکاسی هوایی نسبت به سال‌های قبل بسیار آسان‌تر است و همین امر باعث محبوبیت عکاسی هوایی شده است.

بیش از 160 سال پیش، جیمز والاس این عکس را از بوستون گرفت. تنها 34 سال پس از آن بود که جوزف نیکفور نیپس اولین تصویر دائمی در تاریخ را گرفت. این عکس چندان قدیمی نیست، اما قدیمی ترین عکس هوایی است که تاکنون گرفته شده است. جیمز والاس قبل از گرفتن عکس از زمین از یک بالون برای بالا رفتن از ارتفاع 2000 فوتی در هوا استفاده کرد. امروزه گرفتن تصاویری از این شهر بدون مجوز خاص مجاز نیست.

این یکی از تاثیرگذارترین تصاویر در این لیست است. این عکس برنده جایزه پولیتزر شد و به دلیل تأثیر اجتماعی و آگاهی که افزایش می دهد مشهور است.

10.کودکی در حال از بین رفتن و گرسنگی را نشان می دهد، با یک کرکس در نزدیکی آن

عکس های نمادین معروف

این عکس در سال 1993 در سودان توسط عکاس کوین کارتر گرفته شد. این تصویر جنجال های زیادی را به وجود آورد و همچنین انتقادهایی را به عکاس به خاطر گرفتن عکس به جای کمک به پسر ایجاد کرد.

سفرها و تجربیات، و همچنین انتقادات و حملاتی که به او وارد شد، کوین کارتر را در سال 1994 به خودکشی کشاند. تا به امروز، این تصویر هنوز به دلیل واقعیت نگران کننده ای که به تصویر می کشد مشهور است.

9.از عکس های نمادین معروف: سقوط زن، استنلی فورمن (1975)

عکس های نمادین معروف: سقوط زن

استنلی فورمن عکاس محبوبی بود که در زمان آتش سوزی برای روزنامه بوستون هرالد کار می کرد. اما چیزی که به عنوان عکاسی از آتش سوزی و نجات یک زن و کودک شروع شد، به سرعت تغییر کرد.

زوج نجات‌یافته با فروریختن محل آتش‌سوزی که در آن قرار داشتند، از آن سقوط کردند و فورمن در حین افتادن آنها روی زمین، یک سری عکس گرفت. او تنها در آخرین لحظه زمانی که متوجه شد قرار است شاهد سقوط یک زن باشد، عکس گرفتن را متوقف کرد.

اگرچه این تصویر برنده جایزه پولیتزر شد، اما آگاهی زیادی را در مورد بسیاری از مسائل اخلاقی افزایش داد. همچنین برای افزایش آگاهی و اجرای استانداردهای خروج آتش سوزی و کدهای ایمنی بسیار موثر عمل کرد.

8.اولین تیم آمریکایی که به اورست صعود کرد، بری بیشاپ (1963)

صعود به قله اورست یکی از سخت‌ترین چالش‌های شناخته شده برای بشر است. بالا رفتن از این کوه غول پیکر که در نپال و چین است، بسیاری را به خود جذب می کند و متاسفانه بسیاری از کوهنوردان در تلاش برای انجام آن جان خود را از دست می دهند. در سال 1963، به دلیل کمبود فناوری، این امر بسیار دشوارتر از امروز بود. توجه داشته باشید، او در این سفر تمام انگشتان پا و نوک انگشت دست خود را از دست داد، اما در نهایت اولین تیم آمریکایی بود که به قله اورست صعود کرد.

7.از عکس های نمادین معروف: راهب سوزان، مالکوم براون (1963)

عکس های نمادین معروف

در سال 1963، ایالات متحده عمیقاً درگیر جنگ ویتنام بود. در حالی که بسیاری از آمریکایی‌ها احتمالاً حتی نمی‌توانستند ویتنام را روی نقشه بیابند، هیچ‌کس نمی‌توانست در اولین انتشار این تصویر چشم خود را ببندد.

این عکس راهبی به نام Thich Quang Duc را نشان می دهد که در یکی از خیابان های سایگون خود را به آتش می کشد. او این کار را در اعتراض به رفتار دولت رئیس جمهور انگو دین دیم با بودایی ها انجام داد. مالکوم براون متوجه شد که قرار است اتفاقی بیفتد و موفق شد چند عکس از این رویداد بگیرد. او برای این تصویر برنده جایزه پولیتزر شد و این موضوع جنجال و آگاهی زیادی را در ایالات متحده برانگیخت.

6.مرد در حال سقوط، ریچارد درو (2001)

مرد در حال سقوط

بیشتر عکس ها و نماهای منتشر شده از حملات 11 سپتامبر مربوط به هواپیماها و برج ها است . این عکس فرار ناامیدانه مردی از ساختمان های در حال سوختن را نشان می دهد.

جالب اینجاست که این تصویر یکی از تنها عکس‌هایی بود که در آن روز به طور گسترده دیده شد و یک نفر را در حال مرگ نشان داد. این عکس پس از حملات در بسیاری از روزنامه ها منتشر شد اما واکنش رسانه ها باعث شد تا موقتا به فراموشی سپرده شود. ریچارد درو عکاسی است که این عکس را گرفته و در آن زمان بیش از 40 سال در این صنعت بوده است. به طور گسترده ای به عنوان مشهورترین تصویر او شناخته می شود.

5.از عکس های نمادین معروف: ستون های آفرینش، ناسا (1995)

عکس های نمادین معروف: ستون های آفرینش

33 سال پیش، برداشتن تصاویر از فضا و سیارات، دستاورد بزرگی بود و این تصویر یکی از آنها بود. با استانداردهای امروزی، این تصویر هیچ چیز دیدنی نیست، اما در زمان خود یک پیشرفت بود. شاتل فضایی آتلانتیس تلسکوپ هابل را با بودجه و سال ها تاخیر به فضا برد، اما سرانجام در سال 1990 وارد فضا شد و توانست این تصویر را ثبت کند.

بیشتر بخوانید: فرود فضاپیمای سایوز MS-19 بر روی زمین

4. Tetons and the Snake River 1942

Tetons and the Snake River 1942

برای عکاسان منظره، این یکی از مشهورترین تصاویر عکاس انسل آدامز است. آدامز تا حد زیادی پدرخوانده عکاسی منظره است.

3. دالی اتمیکوس، فیلیپ هالسمن (1948)

Tetons and the Snake River 1942

عکاسی تماماً در مورد خلاقیت است و این تصویر یکی از خلاقانه ترین تصاویر موجود است. گرفتن یک عکس سورئال و رویایی برای به تصویر کشیدن نابغه نقاشی سوررئالیستی، دالی، عالی بود.

این صحنه دارای عناصر زیادی است، مانند صندلی شناور، سطل آب، مردی که در حال پریدن است و سه پایه شناور با یک نقاشی. این شات با کمک دستیاران، اعضای خانواده و سیم های ظریف امکان پذیر شد.

فیلیپ هالسمن در آن زمان به عنوان عکاسی شناخته می‌شد که بدون توجه به اینکه کار چقدر سخت بود، بسیار بدیع فکر می‌کرد، و بیش از 28 تلاش برای گرفتن این عکس ساده و عالی طول کشید.

2.اولین تصویر دیجیتال، راسل کرش (1957)

ممکن است مردم را متعجب کند که بدانند اولین تصویر دیجیتال در سال 1957 اسکن شده است. به خصوص وقتی در نظر بگیرید که اولین دوربین دیجیتال در سال 1975 ساخته شده است.

راسل کرش مهندسی بود که بخشی از تیمی بود که یک اسکنر تصویر دیجیتال را توسعه داد و این تصویر را ایجاد کرد که مدت ها قبل از عکاسی دیجیتال یا اتاق نور حتی یک ایده بود. وضوح این تصویر پایین است زیرا رایانه ای که استفاده می کنید نمی تواند داده های بیشتری را ذخیره کند. شاید یکی از محبوب ترین تصاویر نباشد، اما قطعا یکی از نمادین ترین تصاویر است.

1. روز پیروزی در میدان تایمز، آلفرد آیزنشتات (1945)

احتمالاً حتی یک نفر در دنیای غرب نیست که این تصویر را در مقطعی از زندگی خود ندیده باشد. این نشان دهنده یک ملوان و یک پرستار پس از پایان جنگ جهانی دوم است.

این تصویر یک نمونه کلاسیک از عکاسی است که یک داستان را بیان می کند، و اینکه تصاویر سیاه و سفید چقدر می توانند قدرتمند باشند. جای تعجب نیست که بسیاری از مکان‌های عمومی، ادارات و دیوارها را زینت می‌دهد. این تصویر که در میدان تایمز گرفته شده است، به راحتی یکی از نمادین ترین و مشهورترین عکس های تاریخ است. این عکس فورا به نماد آزادی تبدیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =

دکمه بازگشت به بالا