;
تازه ها

6 واقعیت جالب در مورد روانشناسی رنگ

رنگ‌ها از جمله اولین چیزهایی هستند که یاد می‌گیریم، حداقل نام‌گذاری و توصیف آن‌ها جزو مواردی است که در خانه به ما آموزش داده می شود. آیا می‌دانستید رنگ‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری، می‌توانند باعث ایجاد احساس گرسنگی یا سرگیجه در ما شوند؟ یا شانس ما برای استخدام شدن برای یک شغل را نیز افزایش دهد؟ روانشناسان مدت‌هاست که مجذوب تأثیر رنگ بر روان انسان شده‌اند و علیرغم صدها مطالعه در این زمینه، دانشمندان هنوز در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر افراد سؤال می‌پرسند. در زیر، ما 10 جالب ترین واقعیت ها درباره روانشناسی رنگ ها را فهرست و بررسی کرده ایم. با بخش تازه های چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تست شخصیت:رنگ درب خانه چه چیزی درباره شخصیت شما می‌گوید!

واقعیت ها درباره روانشناسی رنگ ها

  • به طور کلی رنگ ها می توانند، وضعیت خاصی برای ما ایجاد کند، برخی از این موارد عبارتند از:
  • رنگ های مختلف احساسات متفاوتی را برمی انگیزند.
  • رنگ ها حتی می توانند ذهن شما را فریب دهند.
  • احتمال اینکه چیز سیاه و سفید را فراموش کنید، بیشتر است.
  • دلیلی وجود دارد که شما هرگز رنگ زرد را در هواپیما نمی بینید.
  • ممکن است از رنگ های خاصی بترسید.
  • 62 تا 90 درصد از اولین برداشت ها از رنگ ها ناشی می شود.
  • آبی محبوب ترین رنگ جهان است.
  • رنگ های مختلف احساسات متفاوتی را برمی انگیزند.

روانشناسی رنگ ها

رنگ ها و روان شناسی انسان

تصور کنید حرف قرمز عالی M برای مک دونالد را ببینید. در مورد حروف قرمز کلاسیک کوکاکولا چطور؟ شاید شما شروع به تشنگی کرده اید. اگر چنین است، شما تنها نیستید. بسیاری از شرکت ها، از جمله Colgate، Nintendo، Virgin و KFC، از رنگ قرمز برای جلب توجه مشتریان خود استفاده می کنند، زیرا از نظر علمی ثابت شده است که احساس فوریت را ایجاد می کند. قرمز یک رنگ احساسی است.

به طور مشابه، رنگ آبی احساس آرامش و امنیت را بر می انگیزد. به همین دلیل، بسیاری از شرکت های مالی (ویزا، پی پال، شرکت های فناوری IBM، فیس بوک، توییتر)، شرکت های خودروسازی (فورد) و شرکت های بهداشت و درمان (اورال-بی) از رنگ آبی در لوگوها و تبلیغات خود استفاده می کنند. رنگ های دیگری که اغلب برای توانایی آنها در برانگیختن احساسات خاص استفاده می شود عبارتند از: سبز (طبیعت و رشد)، نارنجی (اعتماد به نفس و اشتیاق)، سیاه (قدرت و لطف مورد استفاده جگوار). کمال گرایی به رنگ سفید (به اپل یا رالف لورن فکر کنید)، بنفش (رویال) و زرد (ذهن و انرژی، فکر کنید نشنال جئوگرافیک)

واقعیت ها درباره روانشناسی رنگ ها :رنگ ها می توانند ذهن شما را فریب دهند.

اگرچه مشخص است که رسیدن به یک نتیجه قطعی که رنگ بر روان افراد تأثیر می گذارد بسیار دشوار است، اما مطالعات زیادی در این زمینه وجود دارد. این مطالعات به دهه 1930 برمی گردد، زمانی که کورت گلدشتاین متخصص مغز و اعصاب شروع به آزمایش چیزهایی مانند رنگ و ظاهر کرد. به عنوان مثال، گلدشتاین دریافت که مردم به طور خودکار تصور می کنند که اجسام قرمز سنگین تر هستند، در حالی که اجسام سبز به طور خودکار سبک تر هستند.

در موردی جدیدتر، کافه‌ای با دیوارهای آبی روشن آنقدر از شنیدن شکایت مشتریان از سرما خسته شده بود که دیوارها را نارنجی رنگ کردند. دما دقیقاً ثابت بود اما شکایت کاملاً متوقف شد.

بیشتر بخوانید: تست شخصیت: رنگ مورد علاقه شما، از شخصیت شما می‌گوید!

احتمال اینکه چیزی سیاه و سفید را فراموش کنید بیشتر است.

روانشناسان چندین پیوند بین رنگ و حافظه پیدا کرده اند. به نظر می رسد که مردم در به خاطر سپردن حقایق ارائه شده به صورت سیاه و سفید نسبت به حقایقی که به صورت رنگی ارائه می شوند، مشکل بیشتری دارند. به عنوان مثال، یادداشت‌های سخنرانی که با مداد رنگی نوشته شده‌اند، مفیدتر از یادداشت‌هایی هستند که با جوهر سیاه نوشته شده‌اند، یادآوری صحنه‌ای از یک فیلم سیاه و سفید دشوارتر از صحنه‌ای از یک فیلم رنگی است. این به این دلیل است که رنگ، که از نظر فنی سیاه و سفید را حذف می کند، به نظر می رسد تأثیر قوی تری بر حواس لازم برای شکل گیری حافظه دارد.

روانشناسی رنگ ها

واقعیت ها درباره روانشناسی رنگ ها: دلیلی وجود دارد که شما هرگز رنگ زرد را در هواپیما نمی بینید.

به یک بلوک زرد نگاهی طولانی بیندازید. آیا بعد از یک لحظه احساس سرگیجه می کنید؟ شاید کمی تهوع آور. برخی از مطالعات نشان داده اند که رنگ زرد می تواند باعث سرگیجه و حالت تهوع شود. به همین دلیل اغلب به صورت کم (یا بسیار استراتژیک) استفاده می شود و به سختی در فضای داخلی اشکال مختلف حمل و نقل، به ویژه هواپیماها استفاده می شود.

ممکن است از رنگ های خاصی بترسید.

البته رنگ هایی وجود دارند که همه آنها را دوست ندارند، اما آیا واقعاً می توان از یک رنگ خاص ترسید؟ ظاهرا همینطور است. کروموفوبیا یا کروماتوفوبیا به ترس یا بیزاری غیرمنطقی از رنگ های خاص اشاره دارد. در بیشتر موارد، کروموفوبیا ناشی از پاسخ شرطی یا تجربه منفی گذشته است، اما خوشبختانه این یک تشخیص بسیار نادر است.

واقعیت ها درباره روانشناسی رنگ ها: آبی محبوب ترین رنگ جهان است.

با وجود تفاوت های فرهنگی و انسانی فراوان در جهان، همه ما حداقل در یک چیز مشترک داریم: رنگ آبی. مطالعات انجام شده در سراسر جهان نشان می دهد که 40 درصد از مردم رنگ آبی را رنگ مورد علاقه خود می دانند. رتبه دوم به رنگ بنفش است، اما این تنها 14 درصد را پوشش می دهد و آخرین برش متعلق به رنگ مشکی است.

بیشتر بخوانید: یک گل انتخاب کنید و چالش اصلی خود در زندگی را بشناسید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا