;
تفریح و سرگرمی

اصطلاح بیلش را پارو کرده از کجا آمده است و به چه معناست!

بیلش را پارو کرده: هر ضرب المثلی که در هر فرهنگی استفاده می شود، ریشه ای قدیمی و جالب دارد که کمتر کسی با آن آشناست. در این مطلب قصد داریم داستان جالب یکی دیگر از ضرب المثل های رایج با عنوان حکایت بیلش را پارو کرده را برایتان بازگو کنیم.

داستان ها و حکایات ادبیات فارسی، زیباترین و عالی ترین نکات اخلاقی را به مخاطب ارائه می دهند. این داستان ها سرشار از پند و اندرز و توصیه های اخلاقی است. در ادامه با وب سایت چشمک و حکایت بیلش را پارو کرده همراه باشید. ” حکایت بیلش را پارو کرده“ نیز مانند بیش تر ضرب المثل های زبان پارسی بر گرفته از داستانی است که آن را با هم می خوانیم.

داستان ضرب المثل بیلش را پارو کرده

پیرمرد فقیری بود که که در روستا زندگی می کرد. از اینکه زمینش محصولی نمیداد ناراحت بود. یکی از دوستان روستائیش گفت اگر چهل روز زمینت را با فلان دعا بیل بزنی و جلوی خانه ات را هم آب و جارو کنی، روز چهلم حضرت خضر می آید و هر خواسته ای داشتی برآورده میکند.

پیرمرد همین کار را کرد. روز چهلم رسید. او از صبح مشغول بیل زدن و دعا خواندن بود. غروب شد. از اینکه حضرت خضر به دیدارش نیامده بود ناراحت بود. بیلش را برداشت و با ناامیدی به سمت کلبه اش رفت.

چند قدم بیشتر برنداشته بود که از دور مردی به سمت او آمد. مرد غریبه که ناراحتی پیرمرد را دید علت غمش را جویا شد. پیرمرد قضیه را تعریف کرد. مرد ناشناس گفت: تو فکر کن من همان خضرم و خواسته ات را به من بگو.

پیرمرد خنده اش گرفت و با تمسخر گفت: اگر تو خضری، بیل من را تبدیل به پارو کن! یکدفعه بیلش تبدیل به پارو شد و مرد غریبه هم ناپدید گشت! آنجا بود که پیرمرد بر سر خود کوبید و فهمید خضر نبی را از دست داده است و نه تنها به آروزی قلبی اش نرسید بلکه بیلش را که تمام دارایی اش بود از دست داد!

به واقع مرد بیچاره فهمید که زحماتش هدر رفته است. به پارو نگاه کرد و دید که جز در فصل زمستان به درد نمی خورد در حالی که از بیلش در تمام فصل ها می توانست استفاده کند.

از آن به بعد به آدم ساده لوحی که برای رسیدن به هدفی تلاش کند، اما در آخرین لحظه به دلیل نادانی و سادگی موفقیت و موقعیتش را از دست بدهد، می گویند بیلش را پارو کرده است.

شاید بپسندید: سوال هوش: اگه رمزگشایی‌ات خوبه، عدد مناسب را جایگزین علامت سوال کنید!

معنی ضرب المثل بیلش را پارو کرده

۱- بیلش را پارو کرده یا بیلش را تبدیل به پارو کرده، یعنی موقعیت های خوبش را از دست داده است.

۲- به کسی می گویند که پس از تلاش در کارش، با شکست رو به رو شود و آرزوهایش به باد رود.

۳- گاهی هم به افرادی می گویند که به پول و مقامی دست یافته اند و خود را برتر از دیگران می دانند.

احتمالا بپسندید: بازی فکری: اگه باهوشی در حد لالیگا بگو کدوم یکی زنده می مونه؟!بیلش را پارو کرده

شاید بپسندید:اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده کردن از کجا آمده است+داستان

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالا بپسندید:تست شخصیت: مرد درون خانه نشسته است یا بیرون آن!؟

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: با دلیل بگوئید بچه داخل فروشگاه، فرزند کدامیک از افراد تصویر هست!؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. پیامبران خدا دل کسی را نمیشکاندند، دید موسی یک شبانی را به راه…. من بسته به نظر خودم و سطح سوادم چیزی نوشتم ، شما حق ندارید ارسال نکنید به بهانه های الکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا