;
تاریخ و تمدنفرهنگ و هنر

داستان پرماجرای سنگ قبر ناصرالدین شاه+تصاویر

سنگ قبر ناصرالدین شاه: ناصرالدین‌شاه قاجار در روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۲۷۵ شمسی مصادف با ۱۷ ذی‌القعده ۱۳۱۳ قمری برابر با ۳۰ آوریل ۱۸۹۶ میلادی در آستانه پنجاهمین سالگرد سلطنتش به زیارت حرم عبدالعظیم در شهر ری رفته بود که با سه گلوله میرزا رضا کرمانی ترور و همان‌جا هم به خاک سپرده شد. پس از مرگ شاه قاجار، پیکر او را غسل داده، ‌ کفن کرده و حدود یک سال در تکیه دولت نگه داشتند تا مقبره‌اش در حرم عبدالعظیم حسنی آماده شد.

اتاق مقبره ناصرالدین‌شاه در ضلع غربی حرم بنا شد؛ جایی که مقبره همسر محبوبش فروغ‌السلطنه (جیران تجریشی) و پسرش قاسم میرزا قرار داشت. پس از خاکسپاری ناصرالدین شاه در همان اتاق، نام  آن را «مقبره شاه شهید» گذاشتند و صحن ورودی حرم نیز «صحن ناصری» یا «ایوان ناصری» نام داشت.

احتمالاً بپسندید: طراحی شخصیت های کارتونی به صورت انسان + تصاویر

ترور ناصرالدین شاه

روی قبر ناصرالدین‌شاه، سنگ نفیس حجاری‌شده نصب شده بود که او را تمام‌قد نقش کرده است. این سنگ تا فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ برقرار بود تا این‌که در جریان تخریب قبر رضاشاه پهلوی در حرم عبدالعظیم، از این محل جابه‌جا شد. نام آرامگاه هم به جهت دفن آیت‌الله کاشانی به مقبره آیت‌الله کاشانی تغییر کرد و آثار ناصری نیز محو و معدوم شد.

مهدی شادکام ـ پژوهشگر مطالعات ایران‌شناختی و میراث فرهنگی ـ بنابر تحقیق‌هایی که انجام داده گفته است: از سنگ قبر ناصرالدین شاه تا دهه ۷۰ خبری نبود تا با گشایش کاخ گلستان به روی مردم، این سنگ پس از ۱۷ سال (طبق مستندات کاخ) ‌به نمایش گذاشته شد که هم‌اکنون در خلوت کریمخانی کاخ گلستان قابل بازدید است. اتاقک مقبره ناصری نیز تا اواسط دهه ۶۰ محفوظ ماند، ‌اما در دهه ۶۰ دیوارهای جناحین آن از طرف مسجد بالاسر و ورودی امامزاده حمزه برداشته شد و به مجموعه عبدالعظیم ملحق و به شبستانی از مجموعه شبستان‌های حرم عبدالعظیم تبدیل شد.

شاید بپسندید: عجایب جالب تایلند: چیزهای عجیب و تا حدی شگفت‌انگیز که فقط در تایلند وجود دارد!

سنگ قبر ناصرالدین شاه

امروزه به جز قبر جیران و محمد قاسم میرزا و یکی از دختران ناصرالدین‌شاه و احتمالا پسر کامران میرزا، سنگ سایر منتسبین به قاجار برداشته شده و اشخاص جدیدی در مقبره ناصری مدفون شده‌اند و نشانی از دیگر افراد مدفون در آن موجود نیست. علاوه‌ بر این، ‌در ساخت و سازهای جدید حرم عبدالعظیم، ‌صحن آیت‌الله کاشانی فعلی و باغ جیران سابق مسقف شده و برای همین پیش‌روی، سازه گنبد ناصری از پایین دیگر قابل رؤیت نیست. در ادامه با بخش فرهنگ و هنر مجله خبری چشمک همراه باشید.

احتمالاً بپسندید: طراحی آرایش و لباس عروس در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی+ بخش سوم

سنگ قبر ناصرالدین شاه که پیکره‌ای از او را به نقش کشیده است، در گوشه‌ای از کاخ گلستان، معروف به «خلوت کریمخانی» نگهداری می‌شود. آرامگاه ناصرالدین شاه قاجار در حرم عبدالعظیم در شهر تهران قرار دارد، ولی سنگ مزار او در جریان تخریب قبر رضاشاه پهلوی در اوایل انقلاب، جابه‌جا شده است.

مهدی حجت ـ‌ موسس سازمان میراث فرهنگی ـ یک سال پیش در برنامه تلویزیونی «دستخط» درباره این سنگ قبر، که همزمان با تخریب قبر رضاشاه از سوی صادق خلخالی و دیگران، متوجه آن شده بودند و قصد تخریب آن نیز مطرح شده بود، چنین روایتی داشته است:‌

«سنگی که روی قبر ناصرالدین‌شاه بود، دو متر طول و ۸۰ سانتیمتر عرض و حدود ۶۰ سانتیمتر ارتفاع داشت، یک سنگ مرمر سبز بسیار نفیس. روی آن به قدری خطوط مختلف کنده‌کاری‌شده و تصویر ناصرالدین‌شاه بود، بسیار آن را ویژه کرده است. وقتی این‌ها می‌خواهند قبر رضاشاه را خراب کنند به سر قبر ناصرالدین‌شاه می‌رسند تا آن را خراب کنند.

برایتان جالب خواهد بود: عکس واقعی امیر کبیر این تصویر است + تصویر واقعی امیر کبیر

سنگ قبر ناصرالدین شاه

شاید بپسندید: بازیگر نقش کودکی آخناتون سریال یوسف پیامبر الان چه شکلی شده و چیکار می کنه!؟

سه نفر از باستان‌شناسان ما هم که الان هم حضور دارند آنجا رفته بودند که ببینند چه خبر است، دیده بودند که آن‌ها می‌گویند چکش بیاورید سنگ آن‌ها را هم خراب کنیم که مال مردم را خورده‌اند. این باستان‌شناسان دیده بودند این سنگ نفیس است و اثر تاریخی است، یکی گفت الان اذان و سر ظهر است، نماز را اول بخوانیم و بعد ترتیب این کار را بدهیم. قبول کردند و حاج آقا برای نماز خواندن رفتند و جمعیت هم دنبال آن‌ها رفتند و ما زیر سنگ را خالی کردیم و سنگ را پشت وانت گذاشتیم و به کاخ گلستان بردیم.»

برایتان جالب خواهد بود: داستان غمناک ملک زاده خانم همسر امیرکبیر+ پس از امیر کبیر چه بر سر او آوردند!

سنگ قبر ناصرالدین شاه در کاخ موزه گلستان

از سنگ قبر ناصرالدین شاه تا دهه هفتاد خبری نبود، با گشایش کاخ گلستان به روی مردم، این سنگ پس از ۱۷ سال (طبق مستندات کاخ) ‌ به نمایش گذاشته شد.سنگ مزار ناصرالدین شاه دارای ابعادی معادل ۲۴۹ در ۱۳۱ سانتی‌متر بوده که پیکره و چهره ناصرالدین شاه، ظاهرا در اندازه‌ای طبیعی با شمشیری در دست، حجاری شده است. حاشیه این سنگ قبر نیز با ظرافت تراشیده شده و به اشعاری در مدح شاه قاجار مزین شده است. در زیر پای چپ شاه قاجار حک شده «عمل استاد عباسقلی حجار»، اما در منابع تاریخی نام علی‌اکبر حجار را به عنوان هنرمند سنگ‌تراش آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: تبدیل شخصیت های کارتونی به انسان + تصاویر بخش اول

محمدعلی فروغی ـ ذکاءالملک ـ در یادداشت‌های روزانه خود به تاریخ شنبه ۲۷ شوال ۱۳۲۱ هجری قمری اشاره‌ای به این سنگ داشته و نوشته است: «برای سنگ قبر ناصرالدین شاه مذکور، صورت ناصرالدین شاه را ساخته‌اند. حجار آن «میرزا علی‌اکبر» نامی است. می‌گویند در این صنعت مهارت دارد. از قراری که شنیدم مباشر سنگ است. نمی‌دانم کیست. صورت شاه را از کارهای کمال‌الملک گرفته و دور آن طبقات رجال ناصرالدین شاه را می‌سازند. می‌گویند، تا به حال سی هزار تومان خرج آن شده است.»

احتمالاً بپسندید: رسوم عجیب خواستگاری: آداب خواستگاری در کشورهای مختلف چگونه است!؟

سنگ قبر ناصرالدین شاه

گفته شده که استاد حجارباشی برای ساخت سنگ قبر حدود چهارسال زمان گذاشته و آن را از سنگ یک تکه مرمر سبز پدید آورده است.

این سنگ قبر در گوشه شمال غربی محوطه کاخ گلستان، چسبیده به تالار «سلام» که «خلوت کریمخانی» یا «جلوخان» نام دارد، قرار داده شده است. این نام از دو نظر تعیین شده؛ نخست آن که اساس بنای آن در زمان کریمخان نهاده شده و دیگر به علت آن‌که آغامحمد خان قاجار به دلیل خصوت با خاندان زند دستور داده بود استخوان‌های کریمخان را از عمارت کلاه فرنگی فارس به این محل انتقال دهند، ‌ جایی که محل عبور و مرور روزانه او بود و به این ترتیب استخوان های کریمخان پی در پی لگدکوب می‌شد.

این محل بعدها خلوتکده ناصرالدین شاه شد. در زمان رضاشاه پهلوی، پله‌های سمت راست جلوخان که در زیر آن استخوان‌های پوسیده کریمخان قرار داشت، شکافته شد و آنچه باقی مانده بود به قم و در مزاری که آماده شده بود، انتقال داده شد.

 

 

برایتان جالب خواهد بود

احتمالا بپسندید: هوش مصنوعی شخصیت انیمه برای هر کشور ایجاد کرد + تصاویر بخش سوم و پایانی

میترا حجار با نقش سوسن در سرزمین مادری خیلی خوب حس تنفر و ترحم را در مخاطب ایجاد کرد !

احتمالاً بپسندید: پرنسس های جنگجو کشورهای مختلف+تصاویر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا