;
زندگیکودک و مادر

علائمی که نشان می ده کودک شما کمبود محبت داره! 

کودکی که کمبود محبت داره: اگر احساس می کنید که کودک شما کمبود محبت دارد، هیچ وقت برای جبران این شکاف دیر نیست. هیچ کودکی سزاوار این نیست که به طور دائم کمبود عشق را تجربه کند، عشقی که سلامت عاطفی او را پرورش می دهد. رشد روانشناختی کافی در کودکان نیاز به محبت دارد. به عبارت دیگر، تمام عشقی که در کودکی به بچه ها داده می شود، در رشد او منعکس شده و به او هویت، اعتماد به نفس و قدرت می دهد.

محبت به کودک کمک می کند تا خود را با شرایط مختلف سازگار کند و همچنین به او آموزش می دهد که چه انتظاری از محیط بیرون داشته باشد و بتواند با دیگران ارتباط و تعامل بر قرار کند. البته محبت را با محبت بیش از حد اشتباه نگیرید. ما در این مطلب کودک و مادر درباره ایجاد یک رابطه سالم و متناسب صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید: کودک خلاق و باهوش: ۱۰ نکته مهم برای تربیت کودک باهوش تر و خلاق تر!

برخی از علائم کمبود محبت در کودکان

کودکان شما در صورتی که با کمبود محبت موجه باشند تبدیل به کودکی می شوند با ویژگی هایی که در ادامه خواهید خواند.

۱.عدم کنترل عاطفی

این علامت در اکثر کودکان دارای نیاز عاطفی مشاهده می شود. کودکان کم کم یاد می گیرند که چگونه از طریق عشق و روابط با افراد به کنترل احساست خود بپردازند بنابراین اگر کودکی در محیط بدون محبت رشد کند، نه تنها تشخیص احساسات، بلکه هنجار های اجتماعی نیز برای او دشوار می شود بنابراین او قادر نخواهد بود که بفهمد با دیگران چگونه رفتار کند.

کودکی که کمبود محبت داره، علاوه براین، او نمی تواند احساسات افراد و نحوه ارتباط آن ها را منفی یا مثبت تشخیص دهد. به همین دلیل کمبود محبت خود را به صورت خشم نشان می دهد. اگر این کودکان احساسات خود را سرکوب کنند، مشکلات بیشتری گریبان گیرشان می شود. پسران معمولا بیشتر از دختران با این مشکل مواجه خواهند شد. اگر احساس می کنید که فرزند شما هم سعی در سرکوب احساسات خود دارد، باید بر روی بهبود رابطه خود با او تمرکز کنید.

احتمالا بپسندید:  پسردار شدن با قوی ترین گرمیجات گیاهی!

بیشتر بخوانید: چگونه کودک مان را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم؟

۲.انزوا و درگیری

نشانه ی دیگر کمبود محبت در کودکان، عدم علاقه به ارتباط با اطرافیان است. اگر در برقراری ارتباط موضع گیری می کند و یا اصلا هیچ واکنشی نشان نمی دهد، مسلما مشکلی وجود دارد.

بسیار شایع است کودکی با بی ثباتی عاطفی، مهارت های اجتماعی ضعیفی از خود نشان دهد. این گونه کودکان ممکن است به دلیل عدم دانش کافی در شکل گیری مهارت های اجتماعی، به انزوا و درگیری رو بیاورند. از طرف دیگر، کودکانی که این مشکلات را دارند، احترام کمی به احساسات دیگران می گذارند که این امر به ناامیدی، عدم درک و عصبانیت آن ها از پیرامون می افزاید.

کودکی که کمبود محبت داره

۳.نافرمانی

کودکی که کمبود محبت داره، کودکان دچار کمبود محبت، گاهی نافرمانی کرده و حرکات و رفتارهای زشت و غیرقابل قبولی را در پیش می گیرند. خشم، رفتارهای تکانشی مانند بیش فعالی، تغییرات ناگهانی خلق و خو، ترس های کنترل نشده، پرخاشگری و وحشت از نشانه های واضح نافرمانی و سرپیچی میان کودکان است. اگر کودک احساس کند از سوی والدینش مورد بی مهری و بی توجهی واقع شده، در عکس العمل به این وضعیت، ممکن است نافرمانی کند تا توجه آنها را به سوی خویش جلب کند. در صورت عدم درمان این مشکل در کودک نوعی احساس پوچی و بی اعتمادی شکل می گیرد که با افزایش سن او شدیدتر خواهد شد.

۴.ناامنی

کودکانی که کمبود محبت دارند اغلب احساس ناامنی می کنند. آن ها در خود شناسی به رشد مطلوب نرسیده اند. این احساس ناامنی با رفتارهای خاص نشان داده می شود. به عنوان مثال، آن ها تمایل به دفاع از خود دارند، در مواجهه با شرایط دشوار یا عقب نشینی می کنند و انزوا را ترجیح می دهند و یا خشونت از خود نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی سقط جنین: در اوایل بارداری به این ۲۰ غذا لب نزنید

۵.خودخواهی

اگر کودکی از طرف والدین عشق و توجه کافی دریافت نکند، تنها به فکر محافظت از خود بوده و ممکن است دیگران را نادیده بگیرد و خودخواه باشد. آن ها ممکن است دیوانه وار به دنبال کسب ثروت و حقوق خود بروند و خواسته های شان را در اولویت قرار دهند.

۶.تمایل بیش از حد به وسایل الکترونیکی

کودکی که کمبود محبت داره، کودکانی که به بازی با گوشی و تبلت اعتیاد داشته، ممکن است جزو کودکانی باشند که مورد توجه والدین قرار نمی گیرند و والدین آنها را با ابزارهای الکترونیکی مثل تبلت، تلفن همراه یا تلویزیون تنها می گذارند و به حال خود رها می کنند. این کودکان اغلب تعاملات انسانی را به فراموشی می سپارند و به دستگاه های مدرن وابسته شده و اعتیاد پیدا می کنند.

۷.خشونت و پرخاشگری

کودکانی که کمبود عشق دارند، رفتار خشونت آمیز از خود بروز می دهند. اگر کودکی به دلایل پیش پا افتاده عصبانی می شود و یا به سختی به چیزی علاقه نشان می دهد، ممکن است به دلیل این باشد که محبت کمی از والدین خود دریافت کرده است. این رفتار در بزرگسالی خود را بیشتر نشان می دهد. به طور مثال اشخاصی که در هنگام رانندگی خشونت به خرج می دهند و با یک مشکل کوچک جنجال راه می اندازند ممکن است که از کودکی آن ها نشات گرفته باشد.

کودکی که کمبود محبت داره، زمانی که کودک پرخاشگر می شود، به او ابراز علاقه توجه نموده و کنارش باشید و به حرف هایش گوش دهید و نشان دهید که برای گفته هایش ارزش قائل هستید تا او به شما اعتماد کند و هرآنچه ذهنش را مشغول کرده، برایتان بازگو نماید.

۸.تزلزل و بی ثباتی

یکی دیگر از رفتارهایی که در کودکانی که کمبود عشق دارند، بروز می کند، تزلزل و بی ثباتی است. اگر کودک به دیگران اعتماد ندارد و در برابر آنها حالت تدافعی به خود می گیرد و از برقراری ارتباط با دیگران می ترسد، یعنی او دچار خلاء عاطفی شده و احساس می کند که زمین و زمان به او پشت کرده اند و دیگر هیچ پشتیبانی در این جهان ندارد.

کودکی که کمبود محبت داره

۹.ترس از تنهایی

اگر کودک ترس زیادی از رها شدن توسط والدین یا تنها شدن دارد، ممکن است که در بزرگسالی مشکلات عاطفی و روانی، مانند عدم عزت نفس هنگام مواجهه با مشکلات و سختی های زندگی را تجربه کند. در واقع این احساس در طول سال ها تاثیر قابل توجهی در شخصیت او خواهد گذاشت.

۱۰.افت عملکرد در مدرسه

کودکی که کمبود محبت داره، کمبود محبت پیامد های منفی جبران ناپذیری را به همراه دارد. یکی از بارزترین نشانه ها؛ افت عملکرد در مدرسه و عدم علاقه به مطالعه است زیرا کمبود عاطفی کودک روی وضعیت تحصیلی او اثر منفی می گذارد. کودکان دچار خلاء عاطفی معمولاً دیر زبان باز می کنند و در کسب توانایی های اجتماعی بسیار کند و ضعیف هستند و دست رد به ابراز علاقه و محبت اطرافیان خویش می زنند. بعد از بروز این نشانه سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید و به او بفهمانید که به فکر پیشرفتش هستید.

۱۱.احساس حقارت

کودکی که کمبود محبت داره، وقتی پدر و مادر به سختی عشق و توجه خود را به کودکشان نشان می دهند، او ممکن است بدبین شود و همچنین احساس حقارت کند. همه کودکان طبیعی که محبت دیده اند در این سن احساس خوشبختی و مثبت بودن می کنند.

بیشتر بخوانید:  پسردار شدن با قوی ترین گرمیجات گیاهی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا