;
زندگیخانواده و زناشویی

تقویت روابط زناشویی: ۷ راهبرد روانشناختی موثر

استراتژی های روانشناختی بسیار موثر و کاربردی در حوزه تقویت روابط زناشویی وجود دارد. در واقع این راهبردهای روانشناختی می توانند به تقویت روابط عاشقانه و زناشویی شما کمک کنند. با این استراتژی ها می توانید ارتباط خود را با شریک عاطفی تان تقویت و حفظ کنید. در این مطلب از سری مطالب خانواده و زناشویی به موضوع بهبود روابط با همسر پرداخته می شود. در اینجا هفت استراتژی مثبت وجود دارد که باعث تقویت و بهبود روابط زناشویی می شود.

بیشتر بخوانید: خانم ها بخوانند: ۹ روش برتر برای خوشحال کردن شوهر که قبلا نمی دانستید!

۱.بهبود روابط با همسر، انتظار مثبت

این یکی از پدیده های روانشناختی است که به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته است. روانشناس رابرت روزنتال می گوید که با داشتن انتظارات مثبت در مورد رفتار دیگران، می توانیم به طور نامحسوس بر رفتار آنها تأثیر بگذاریم. انتظارات مثبت در مورد شخصی که دوستش دارید (“شما آدم خوبی هستید”، “من فکر می کنم شما شگفت انگیز هستید”، “شما موفق خواهید شد”) نه تنها باعث می شود احساس بهتری داشته باشند، بلکه به آنها کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

۲.حمایت اجتماعی مثبت

تحقیقات مهم نشان می‌دهد که حمایت مثبت از یک عزیزی که استرس دارد. می‌تواند به او کمک کند تا با آن مقابله کند. اما نکته کلیدی این است که از منفی نگری در رابطه حمایتی اجتناب کنید. نمونه‌هایی از حمایت اجتماعی منفی کامنت‌هایی مانند «بهت گفتم» یا حمله به شیوه‌ای سرزنش‌کننده یا تنبیهی هستند. با گوش دادن به جای گفتن، حمایت مثبت داشته باشید. اگر شریک زندگی شما نیاز به شنیده شدن و درک شدن دارد، همدل باشید و از او حمایت کنید. اگر دستور حل مسئله مناسب است، سعی کنید به حل مشکل کمک کنید. همان چیزی باشید که عزیزتان در یک زمان خاص به آن نیاز دارد. اگر شک دارید، بپرسید.

بهبود روابط با همسر

۳.هنجار متقابل

در اصل، هنجار عمل متقابل این است که وقتی کسی به ما لطفی می‌کند، احساس بدهکاری می‌کنیم و انگیزه روانی برای برگرداندن لطف وجود دارد. بنابراین، اگر شریک زندگی ما از ما تعریف کند، ما احساس می کنیم که متقابلاً آن تعریف را جبران کنیم. نکته کلیدی این است که هنجار را در منطقه مثبت نگه داریم. یعنی تمرکز بر ویژگی ها و رفتارهای مثبت عزیزان و به خصوص شریک زندگی مان. تعریف کنید، لطف کنید، در برخی از کارهای خانه کمک کنید و معمولاً در ازای آن چیز مثبتی دریافت می کنید.

۴.بهبود روابط با همسر، تمرکز بر نکات مثبت

اگر فرد مورد علاقه شما در مشکل است و فقط به موارد منفی می پردازد، یک بیماری، یک بدبختی، کمی استرس در محل کار، سعی کنید یک راه جایگزین برای مشاهده وضعیت با دید مثبت تر ارائه دهید. این یک تکنیک قدیمی و اثبات شده است که به فرد اجازه می دهد به جای نکات منفی، روی نکات مثبت تمرکز کند.

بیشتر بخوانید: 29 نشانه هشدار دهنده یک رابطه ناسالم

۵.گوش دادن همدلانه

هدف از گوش دادن همدلانه این است که به همسرتان اجازه دهید با گوش دادن کامل و همدردی با او، احساسات، افکار، نگرانی ها، استرس ها یا مشکلات خود را آشکار کند. یکی از چالش‌ها تمایل ما به گفتن چیزی است، توصیه یا پیشنهاد. اما مهم است که فقط بر درک احساسات و نگرانی‌های شریک زندگی‌مان تمرکز کنیم و نشان دهیم که احساسات او را درک می‌کنیم. گوش دادن همدلانه می تواند باعث شود شریک ما احساس بهتری داشته باشد، استرس را کاهش دهد و احساس امنیت ایجاد کند. هنجار رفتار متقابل نشان می دهد که اگر ما شنونده ای همدل باشیم، شریک زندگی ما نیز همدل تر می شود.

بهبود روابط با همسر

۶.احترام بی قید و شرط

این استراتژی که توسط روان‌شناس انسان‌گرا کارل راجرز ابداع شده است، شامل پذیرش و حمایت از فردی است که دوستش دارید. صرف نظر از اینکه آن شخص چه می‌کند، چه تجربه ای دارد یا چه می‌گوید. مانند گوش دادن همدلانه، نشان دادن احترام مثبت بی قید و شرط نیاز به صبر و تمرین دارد. گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد که احساسات و افکار خود را معلق کنید و آنچه را که هست بپذیرید. اما با گذشت زمان، اگر نشان دادن احترام مثبت بی قید و شرط متقابل شود، رابطه به روش سالم تری پیشرفت خواهد کرد.

۷.بهبود روابط با همسر، بخشش را امتحان کنید

وقتی شریک زندگی شما اشتباه می کند، این که نتوانید بگویید او را ببخشید و رابطه را مانند قبل ادامه دهید، به رابطه آسیب می رساند. بخشش یعنی ادامه رابطه. به یاد داشته باشید که همه ما اشتباه می کنیم، و با نشان دادن بخشش می توانیم ببینیم که چگونه می توانیم شروع به ترمیم روابط شکسته کنیم. اگر اشتباه چیزی است که ما نمی توانیم از عهده آن برآییم، ممکن است بهتر باشد که رابطه را پایان دهیم. البته روابط دو طرفه و متقابل است. برای موفقیت یک رابطه، هر دو طرف باید این رفتارهای روانشناختی مثبت را تمرین کنند و انجام دهند.

بیشتر بخوانید: مردان خوب: با این ۷ کار، زنان دیوانه وار عاشق شما می شوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا