;
سلامتخواص گیاهان دارویی

5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

بیماری های روحی وروانی به مشکل بشر در قرن حاضر تبدیل شده است. همین موضوع باعث گردیده تا بر میزان قابلیت تمرکز افراد و در نهایت حافظه آدمها نیز تأثیر منفی داشته باشد. بشر امروز چاره کار را در استفاده از داروهای شیمیایی و … دانسته و روز به روز بر تولیدات داروهای اعصاب و روان افزوده می شود. اما باید توجه داشت که قبل از امتحان یا برای جلوگیری از مشکلات روانی، می توانید گیاهان طبیعی را امتحان کنید. این گیاهان می تواند مشکلات روحی و روانی را کاهش داده و عملکرد مغز را تقویت کنند. در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: فواید روغن میخک، از مسکن طبیعی ضد درد تا افزایش قوای جنسی در مردان

استرس و ضعیف شدن حافظه

استرس مزمن، بدترین دشمن حافظه است. می تواند سلول های عصبی را از بین ببرد و باعث کوچک شدن نواحی خاصی از مغز شود. با این حال، ترکیباتی در طبیعت یافت می شود که از مغز محافظت می کند. این ترکیبات باعث آزاد شدن مولکول هایی به نام نوروتروفین می شود و حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد.

چه در حال آماده شدن برای امتحان باشید و چه صرفاً می خواهید حافظه خود را بهبود ببخشید، گیاهان دارویی می توانند عملکرد مغز شما را تقویت کنند. علاوه بر فواید بی شمار گیاهان، این قسم از داروها معمولاً این مزیت را دارند که برخلاف داروها عوارض جانبی ندارند. در اینجا 5 گیاه دارویی وجود دارد که استفاده از آنها می تواند به تقویت حافظه و تمرکز کمک کند.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

جینکو بیلوبا

گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز

برگ جینکو بیلوبا با باز نمودن رگ های خونی، تغذیه کننده مغز، اکسیژن رسانی و تغذیه را تسهیل می کند. از عصاره این گیاه حتی در داروها برای درمان اختلالات حافظه یا به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری آلزایمر استفاده می شود. جینکو بیلوبا توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای درمان اختلالات حافظه و تمرکز شناخته شده است.

جینکو بیلوبا معمولاً به شکل عصاره موجود است که توصیه می شود عصاره EGb761 و Li 1370 باشد. استفاده از عصاره برگ جینکو توسط WHO توصیه می شود.

برخی از مطالعات نیز بر روی افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) انجام شده است که نتایج امیدوارکننده ای داشته است. به طور خاص، بیماران علائم کمتری از بیش فعالی، بی توجهی و نابالغی را نشان دادند.

در یک مطالعه بر روی 120 فرد 60 تا 85 ساله مبتلا به اختلال شناختی، به نیمی از این گروه 3 بار در روز قرص جینکو داده شد. پس از 6 ماه درمان، همان گروه در دو آزمون حافظه به طور قابل توجهی بالاتر از گروه کنترل امتیاز گرفتند. توصیه می شود با 60 میلی گرم در روز شروع شود و به تدریج دوزها را افزایش دهید تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: خواص لیمو ترش: ۶ خاصیت بی نظیر لیمو برای سلامتی + کاهش وزن

مریم گلی

گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز

گیاه مریم گلی به ویژه برای بهبود هضم و درمان عفونت ها استفاده می شود، اما برای حافظه نیز فوایدی دارد. مطالعات نشان می دهد که مریم گلی مهارت های حافظه و توجه را بهبود می بخشد. همچنین تصور می شود که از مشکلات اختلال شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می کند.

مریم گلی به صورت کپسول برگ خشک (300 تا 600 میلی گرم در روز) موجود است. همچنین می توانید آن را به صورت عصاره یا اسانس خریداری کنید. مانند هر اسانس دیگر، اسانس مریم گلی را نباید بدون نظارت یک متخصص رایحه درمانی به طور مداوم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ۲۰مواد خوراکی که میل جنسی زنان را افزایش می هد + سایر روش ها

چای سبز

گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز

گیاه چای سبز علاوه بر طعم لذیذ، تبادل اطلاعات را در مغز نیز افزایش می دهد. چای سبز با پلی فنل EGCG یادگیری را بهبود می بخشد و حافظه را تحریک می کند. تیانین و آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در چای سبز به مبارزه با بیماری های عصبی و از دست دادن حافظه کمک می کند. 100 گرم چای سبز معمولاً حاوی 1 تا 2 گرم تیانین است.

مطالعه ای بر روی 12 فرد سالم با میانگین سنی 24 سال برای ارزیابی تاثیر چای سبز بر عملکرد مغز انجام شد. گروهی که نوشیدنی حاوی 27.5 گرم عصاره چای سبز می‌نوشیدند، عملکرد مغز را افزایش می‌دادند و عصاره‌های چای سبز نیز ارتباط بین لوب‌های جداری و فرونتال مغز را بهبود می‌بخشید. این نواحی از مغز وظیفه ذخیره و استفاده موقت اطلاعات را دارند.

برای بهره مندی از فواید چای سبز، نوشیدن 2 یا 3 فنجان در روز توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: فواید ترکیب شیر و دارچین برای سلامت جنسی مردان

ريشه طلايی

گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز

خواص رودیولا رزا یا گیاه ریشه طلایی با حافظه رابطه نزدیک دارد.حافظه بد گاهی با مشکل عدم توجه مرتبط است. گیاه ریشه طلایی (rhodiola rosea) هوشیاری و در نتیجه یادگیری و حافظه را بهبود می بخشد.

مطالعات اثربخشی این گیاه را بر روی پزشکان پرکار، دانش آموزان در طول امتحانات و داوطلبان در حالت استرس و خستگی نشان داده است. در مقایسه با گروه کنترل، افرادی که ریشه طلایی مصرف کردند تمرکز، عملکرد تحصیلی و ظرفیت کار فکری بهتری داشتند و همچنین خستگی را به طور قابل توجهی کاهش دادند.

بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

جینسینگ

گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز

جینسینگ گیاهی است که اثرات مفیدی بر عملکردهای شناختی مغز و تمرکز دارد. مصرف جینسینگ می تواند از بیش فعالی و مشکلات تمرکز جلوگیری کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف 1 گرم جینسینگ در روز به طور قابل توجهی علائم ADHD را کاهش می دهد.

جینسینگ را می توان به صورت تنتور، کپسول یا چای مصرف کرد (1 گرم تا 2 گرم ریشه را در 150 میلی لیتر آب داغ به مدت 10-15 دقیقه بجوشانید).

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا