;
سلامت

خوراکی های خوشمزه مجاز برای دیابتی ها

رژیم غذایی مناسب برای دیابتی ها:  افراد مبتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع یک، باید خورد و خوراک خود را با داروهای انسولین مصرفی خود جهت حفظ قند خون در محدوده نرمال، تنظیم کنند. مدیریت سطح قند خون به جلوگیری از بروز عوارض احتمالی کمک می ‌کند. برنامه ‌ریزی برای رژیم غذایی و دانستن اینکه چه غذاهایی را باید خورد و از چه غذاهایی پرهیز کرد، برای حفظ سلامتی این افراد، مهم است. بنابراین در این مطلب سلامت، بایدها و نبایدهای رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: این تغییرات ناخن نشانه دیابت است!

رژیم غذایی دیابت نوع یک چگونه است؟

یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک می ‌تواند شامل تخم مرغ، سبزیجات غیر نشاسته ‌ای و غلات کامل باشد. در صورت عدم تعادل در مصرف مواد غذایی و میزان انسولین بدن آن ها، ممکن است هیپوگلیسمی یا افت قند خون رخ دهد. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت نیاز به خوردن وعده های غذایی مختصر، منظم و میان ‌وعده دارند. به علاوه فعالیت بدنی روزانه نیز باید بخشی از سبک زندگی آن ها باشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم می ‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع یک کمک کند وزن خود را در حد متوسط حفظ کنند و کلسترول و فشار خون خود را در محدوده هدف نگه دارند. بنابراین، این افراد می ‌توانند برنامه غذایی دیابت خود را طبق دستورالعمل‌ های زیر برنامه‌ ریزی و انتخاب کنند:

۱- انتخاب غذاهای پروتئینی سالم

مصرف پروتئین در هر وعده غذایی می‌تواند به تعادل قند خون کمک کند. مبتلایان باید غذاهای پروتئینی سالم و متنوعی انتخاب کنند. نمونه هایی از این غذاها عبارتند از:

گوشت و مرغ بدون چربی
ماهی
تخم مرغ
لوبیا و عدس
توفو
آجیل و مغزها
غذاهای لبنی کم چرب

رژیم غذایی مناسب برای دیابتی ها

۲- خوردن مقادیر زیاد سبزیجات غیرنشاسته ‌ای

افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید مقدار زیادی سبزیجات غیرنشاسته‌ ای را در رژیم غذایی خود بگنجانند. به نقل از ADA، نشان داده است که رژیم ‌های غذایی که عمدتا از غذاهای گیاهی تشکیل شده اند -مانند رژیم ‌های مدیترانه ای، وگان و گیاهخواری – برای دیابت، کاهش وزن و فشار خون مفید هستند.سبزیجات غیر نشاسته‌ ای سرشار از فیبر هستند و نسبت به سبزیجات نشاسته ای تأثیر کمتری بر قند خون دارند. سبزیجات غیر نشاسته ‌ای عبارتند از:

سبزیجات از جمله کلم برگ،کاهو پیچ، کلم pak choi، اسفناج، سبزی روکولا یا راکت و آب ‌تره
فلفل دلمه ای
کدو سبز و بادمجان
لوبیا سبز
قارچ
کلم بروکلی و گل کلم
سبزیجات نشاسته ‌ای مانند سیب زمینی، کدو تنبل و ذرت حاوی قند بیشتری هستند.

با این حال مبتلایان می توانند تا زمانی که قند خون خود را تحت کنترل دارند، این موارد را در رژیم غذایی خود به مقدار کمتری بگنجانند.

۳- گنجاندن آجیل، دانه ‌ها، لوبیا و حبوبات در رژیم غذایی

رژیم غذایی مناسب برای دیابتی ها، آجیل، دانه‌ ها، لوبیا و حبوبات منبع خوبی از فیبر هستند که می ‌توانند باعث کاهش سرعت آزاد شدن قند در خون شوند. این مواد همچنین منبع خوبی از پروتئین هستند. نمونه هایی از این مواد عبارتند از:

آجیل: گردو، آجیل برزیلی، بادام و فندق
دانه‌ ها: چیا، شاهدانه، کدو تنبل و تخمه آفتابگردان
لوبیا و حبوبات: لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس و نخود

۴- انتخاب غلات کامل

این افراد باید مصرف غلات کامل را به غلات تصفیه شده در ارجحیت قرار دهند. غلات کامل منبع کربوهیدرات ها هستند، اما محتوای فیبر موجود در آن ها نسبت به غلات تصفیه شده تأثیر بهتری بر قند خون دارند. با این حال، توصیه می شود که بر میزان مصرف و تأثیر این غذاها نظارت و کنترل داشته باشند.

غلات کامل شامل:

برنج قهوه ای
نان گندم کامل
ماکارونی تهیه شده از غلات کامل
جو دوسر
غلات کامل دیگر مانند گندم سیاه، کینوا و ارزن

رژیم غذایی مناسب برای دیابتی ها

۵- استفاده از چربی های سالم

اضافه کردن چربی های سالم به وعده های غذایی می تواند به داشتن احساس سیری و پیشگیری از خوردن بیش از حد کربوهیدرات ها کمک کند. چربی های سالم شامل موارد زیر است:

آووکادو
زیتون و روغن زیتون
آجیل و دانه ها
ماهی های روغنی مانند ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی

۶- نوشیدن آب به میزان کافی

رژیم غذایی مناسب برای دیابتی ها، آب بدن و غلظت قند خون با یکدیگر رابطه عکس دارند، یعنی هر چه آب بدن کمتر باشد، غلظت قند خون بالاتر است. بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک، مصرف آب به میزان کافی، بسیار مهم است. آب بهترین گزینه برای آبرسانی به بدن است، اما این افراد می‌توانند با اضافه کردن برش مرکبات و نعنا، انواع آب طعم‌ دار را امتحان یا از انواع چای‌ های گیاهی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۲ بهترین غذاهای مناسب برای افراد دیابتی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا