سلامتخواص گیاهان دارویی

۹ مهم ترین عوارض جانبی مصرف چای سیاه که تا حالا نمی دانستید!

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان و ایران است. محبوب‌ترین گونه‌های آن سبز، سیاه و اولانگ هستند که همگی از برگ‌های گیاه Camellia sinensis ساخته می شوند. چیزهای کمی به اندازه نوشیدن یک فنجان چای داغ رضایت بخش یا آرامش بخش هستند، اما مزایای این نوشیدنی به همین جا ختم نمی شود. چای قرن ها است که به دلیل خواص درمانی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر این، تحقیقات مدرن نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در چای ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری قلبی نقش داشته باشد. اما با این وجود مصرف بیش از ۳ تا ۴ فنجان (۷۱۰ تا ۹۵۰ میلی لیتر) در روز می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه می پردازیم. با مصرف زیاد چای، به سلامتی تان آسیب های جدی می زنید.

بیشتر بخوانید:  ۹ مواد غذایی که طول عمر شما را کوتاه می کند! 

۹ مهم ترین عوارض جانبی مصرف چای سیاه

 

۱.مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه، کاهش جذب آهن

چای منبعی غنی از دسته ای از ترکیبات به نام تانن است. تانن ها می توانند به آهن موجود در برخی غذاها متصل شوند و آن را برای جذب در دستگاه گوارش غیرقابل دسترس کنند. کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است. اگر سطح آهن پایینی دارید، مصرف بیش از حد چای ممکن است وضعیت شما را تشدید کند. تحقیقات نشان می دهد که تانن های چای بیشتر از غذاهای حیوانی مانع جذب آهن از منابع گیاهی می شوند. بنابراین، اگر از یک رژیم غذایی گیاهی یا گیاهخواری سخت پیروی می کنید، بهتر است میزان چای مصرفی خود را کاهش دهید.

مقدار دقیق تانن در چای بسته به نوع و نحوه تهیه آن می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. با این حال، محدود کردن مصرف خود به ۳ فنجان یا کمتر (۷۱۰ میلی‌لیتر) در روز احتمالاً مقدار مناسب برای افراد است.اگر آهن پایینی دارید اما همچنان از نوشیدن چای لذت می برید، مصرف آن را بین وعده های غذایی به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی در نظر بگیرید. انجام این کار باعث می شود که کمتر بر توانایی بدن شما برای جذب آهن از غذای شما در وعده های غذایی تأثیر بگذارد.

مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه

۲.افزایش اضطراب، استرس و بی قراری

برگ های چای به طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین از چای یا هر منبع دیگری ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بیقراری کمک کند. یک فنجان متوسط ​​(۲۴۰ میلی لیتر) چای بسته به نوع و روش دم کردن، حدود ۱۱ تا ۶۱ میلی گرم کافئین دارد. چای سیاه نسبت به انواع سبز و سفید دارای کافئین بیشتری است. هر چه بیشتر چای خود را دم کنید، محتوای کافئین آن بیشتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که دوزهای کافئین کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز بعید است که باعث اضطراب قابل توجهی در بیشتر افراد شود. با این حال، برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است نیاز به محدود کردن بیشتر مصرف خود داشته باشند.

اگر متوجه شدید که عادت چای تان باعث می شود احساس عصبانیت، می تواند نشانه ای از مصرف بیش از حد آن باشد. همچنین ممکن است چای های گیاهی بدون کافئین را انتخاب کنید. چای های گیاهی به عنوان چای واقعی در نظر گرفته نمی شوند زیرا از گیاه کاملیا سیننسیس مشتق نشده اند. در عوض، آنها از انواع مواد بدون کافئین مانند گل ها، گیاهان و میوه ها ساخته شده اند. بنابراین مصرف بیش از حد کافئین چای باعث اضطراب و بیقراری می شود. اگر متوجه این علائم شدید، مصرف چای خود را کاهش دهید یا سعی کنید چای های گیاهی بدون کافئین را جایگزین کنید.

۳.مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه، کم خوابی

از آنجایی که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، مصرف بیش از حد آن ممکن است چرخه خواب شما را مختل کند. ملاتونین هورمونی است که به مغز شما سیگنال می دهد که زمان خواب فرا رسیده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که کافئین تولید ملاتونین را مهار می کند و در نتیجه کیفیت خواب ضعیفی خواهید داشت. خواب ناکافی با مشکلات ذهنی مختلفی از جمله خستگی، اختلال در حافظه و کاهش تمرکز مرتبط است. علاوه بر این، محرومیت مزمن از خواب با افزایش خطر چاقی و افزایش قند خون همراه است.

افراد کافئین را با سرعت‌های متفاوتی متابولیزه می‌کنند و پیش‌بینی این که دقیقاً چگونه بر الگوهای خواب در همه افراد تأثیر می‌گذارد دشوار است. برخی از مطالعات نشان داده اند که حتی فقط ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف شده. ۶ ساعت یا بیشتر قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد، در حالی که مطالعات دیگر هیچ اثر قابل توجهی را مشاهده نکرده اند. اگر علائم مربوط به کیفیت خواب ضعیف را تجربه می کنید و به طور منظم چای کافئین دار می نوشید. بهتر است میزان مصرف خود را کاهش دهید. به خصوص اگر سایر نوشیدنی ها یا مکمل های کافئین دار را نیز مصرف می کنید. بنابراین مصرف بیش از حد کافئین از چای، تولید ملاتونین را کاهش می دهد و الگوهای خواب را مختل می کند.

بیشتر بخوانید 10 سالم ترین و مفیدترین سبزیجات که باید در رژیم غذایی گنجاند!

۴.حالت تهوع

برخی از ترکیبات موجود در چای، باعث حالت تهوع می شود، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد یا با معده خالی مصرف شود. تانن موجود در برگ چای عامل طعم تلخ و خشک چای است. استرینگن ماهیت تانن ها همچنین می تواند بافت گوارشی را تحریک کند و به طور بالقوه منجر به علائم ناراحت کننده مانند حالت تهوع یا درد معده شود. افراد حساس تر ممکن است این علائم را پس از نوشیدن ۱ تا ۲ فنجان (۲۴۰تا ۴۸۰ میلی لیتر) چای تجربه کنند. در حالی که دیگران ممکن است بتوانند بیش از ۵ فنجان (۱.۲لیتر) را بدون توجه به عوارض جانبی بنوشند.

اگر بعد از نوشیدن چای متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است مصرف چای را کاهش دهید یا أصلا مصرف نکنید. یا می‌توانید کمی شیر اضافه کنید یا همراه چای خود مقداری غذا میل کنید. تانن‌ها می‌توانند به پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های موجود در غذا متصل شوند، در آن صورت تحریک گوارشی به حداقل می رسد. بنابراین، تانن موجود در چای بافت گوارشی را در افراد حساس تحریک می کند و در نتیجه علائمی مانند حالت تهوع یا معده درد ایجاد می کند.

مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه

 

۵.مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه، سوزش سر دل

کافئین موجود در چای ممکن است باعث سوزش سر دل یا تشدید علائم قبلی رفلاکس اسید شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند اسفنکتری را که مری شما را از معده جدا می‌کند، شل کند و به محتویات اسیدی معده اجازه دهد راحت‌تر وارد مری شوند. کافئین همچنین ممکن است به افزایش کل تولید اسید معده کمک کند. البته نوشیدن چای لزوما باعث دل درد نمی شود. گفته می شود، اگر به طور معمول مقادیر زیادی چای مصرف می کنید و اغلب دچار سوزش سر دل می شوید، بهتر است مصرف خود را کاهش دهید و ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر. بنابراین کافئین موجود در چای به دلیل توانایی آن در شل کردن اسفنکتر تحتانی مری و افزایش تولید اسید در معده، می‌تواند باعث سوزش سر دل یا تشدید رفلاکس اسید معده شود.

۶.عوارض در بارداری

قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کافئین از نوشیدنی هایی مانند چای در دوران بارداری ممکن است خطر عوارضی مانند سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد. داده‌های مربوط به خطرات کافئین در دوران بارداری متفاوت است و هنوز مشخص نیست که چقدر بی‌خطر است. با این حال، اکثر تحقیقات نشان می دهد که اگر مصرف روزانه کافئین خود را کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم نگه دارید، خطر عوارض نسبتاً پایین باقی می ماند. با این حال، کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که از میزان ۲۰۰میلی گرم تجاوز نکنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند به جای چای معمولی دمنوش های گیاهی بدون کافئین بنوشند تا از قرار گرفتن در معرض کافئین در دوران بارداری جلوگیری کنند. با این حال، استفاده از همه چای های گیاهی در دوران بارداری بی خطر نیست. به عنوان مثال، دمنوش های گیاهی حاوی کوهوش سیاه یا شیرین بیان ممکن است باعث زایمان زودرس شود و باید از مصرف آن اجتناب شود. اگر باردار هستید و نگران مصرف کافئین یا چای گیاهی خود هستید، حتماً از پزشک خود راهنمایی بگیرید. بنابراین قرار گرفتن بیش از حد در معرض کافئین چای در دوران بارداری ممکن است منجر به عوارضی مانند سقط جنین یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. دمنوش های گیاهی نیز باید با احتیاط مصرف شوند، زیرا برخی از گیاهان ممکن است باعث زایمان شوند.

۷.مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه، سردرد

مصرف متناوب کافئین ممکن است به تسکین انواع خاصی از سردرد کمک کند. با این حال، هنگامی که به طورمداوم و زیاد استفاده می شود، اثر معکوس می تواند رخ دهد. مصرف روتین کافئین از چای ممکن است به سردردهای مکرر کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که حداقل ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند به عود سردرد روزانه کمک کند. اما مقدار دقیق مورد نیاز برای شروع سردرد می تواند بر اساس میزان تحمل فرد متفاوت باشد.

چای نسبت به دیگر انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار معروف، مانند نوشابه یا قهوه، کافئین کمتری دارد، اما برخی از انواع آن هنوز می‌توانند تا ۶۰ میلی‌گرم کافئین در هر فنجان (۲۴۰میلی‌لیتر) فراهم کنند. اگر سردردهای مکرر دارید و فکر می کنید که ممکن است به مصرف چای شما مربوط باشد، سعی کنید این نوشیدنی را برای مدتی از رژیم غذایی خود کم یا حذف کنید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر. بنابراین مصرف مداوم مقادیر زیاد کافئین از چای می تواند به سردردهای مزمن کمک کند.

مهم ترین عوارض جانبی چای سیاه

بیشتر بخوانید: سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

۸.سرگیجه

اگرچه احساس سبکی سر یا سرگیجه یک عارضه جانبی کمتر رایج است. اما ممکن است به دلیل نوشیدن بیش از حد کافئین از چای باشد. این علامت معمولاً با دوزهای زیاد کافئین، معمولاً بیشتر از ۴۰۰- ۵۰۰ میلی گرم یا تقریباً ۶-۱۲ فنجان چای همراه است. با این حال، ممکن است با دوزهای کمتر در افرادی که به ویژه حساس هستند، رخ دهد. به طور کلی، مصرف این مقدار چای در یک وعده توصیه نمی شود. اگر متوجه شدید که اغلب پس از نوشیدن چای احساس سرگیجه می کنید، نسخه های کم کافئین را انتخاب کنید یا با پزشک خود مشورت کنید. بنابراین دوزهای زیاد کافئین از چای می تواند باعث سرگیجه شود. البته این عارضه جانبی خاص کمتر شایع است. معمولاً تنها زمانی رخ می دهد که مصرف شما از ۶ تا ۱۲ فنجان بیشتر شود.

۹.وابستگی به کافئین

کافئین یک محرک ایجاد عادت است و مصرف منظم چای یا هر چیزی دیگر حاوی کافئین می تواند منجر به وابستگی شود. علائم ترک کافئین ممکن است شامل سردرد، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب و خستگی باشد. سطح قرار گرفتن در معرض مورد نیاز برای ایجاد وابستگی می تواند به طور قابل توجهی بسته به فرد متفاوت باشد. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که پس از ۳ روز مصرف متوالی، با افزایش شدت در طول زمان شروع می شود. بنابراین حتی مقدار کمی از مصرف منظم چای می تواند به وابستگی به کافئین کمک کند. علائم ترک شامل خستگی، تحریک پذیری و سردرد می شود.

سخن آخر

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در ایران و جهان است. این  نوشیدنی نه تنها خوشمزه است، بلکه با فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است. اگرچه مصرف متوسط ​​برای اکثر افراد مفید است. اما نوشیدن بیش از حد می تواند منجر به عوارض جانبی منفی مانند اضطراب، سردرد، مشکلات گوارشی و اختلال در الگوی خواب شود. اکثر افراد می توانند روزانه ۳ تا ۴ فنجان (۷۱۰ تا ۹۵۰ میلی لیتر) چای بدون عوارض جانبی بنوشند. اما برخی ممکن است عوارض جانبی را در دوزهای کمتر تجربه کنند.

بیشتر عوارض جانبی شناخته شده مرتبط با نوشیدن چای مربوط به محتویات کافئین و تانن آن است. برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به این ترکیبات حساس تر هستند. بنابراین، مهم است که توجه داشته باشید که چگونه عادت چای شما ممکن است شخصاً بر شما تأثیر بگذارد. اگر هر گونه عوارض جانبی را تجربه می کنید که فکر می کنید می تواند با مصرف چای شما مرتبط باشد. سعی کنید به تدریج آن را کاهش دهید تا زمانی که سطح مناسب خود را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار چای باید بنوشید، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: ترکیب عسل و آب لیمو: کاهش وزن، پاکسازی کبد و شفافیت پوست

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا