;
سلامت

تب دنگی مسری و واگیر دار است؟ حقیقت را بدانید

حقایقی درباره انتقال تب دنگی: با انتشار اخبار نگران کننده درباره آمار مبتلایان به تب دنگی در ایران، بعد از شناخت علائم تب دنگی حالا مسئله واگیردار بودن این بیماری است که مهم شده برای همین این بخش از سلامت به را آن اختصاص داده ایم.

بیشتر بخوانید: تب دنگی چیه و چه علائمی داره؟ + درمان تب دنگی

تب دنگی با تماس مستقیم با فرد مبتلا منتقل نمیشود

البته که رعابت بهداشت در این شرایط بسیار مهم و ضروری است اما خوردن و آشامیدن با هم، استفاده از ظروف مشترک باعث انتقال تب دنگی نمی‌شود. تب دنگی از طریق قطرات مستقیم تنفسی یا تماس فردبه‌فرد منتقل نمی‌شود. بااین‌حال، اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که فردی بیمار است یا حامل یک ویروس نهفته است، شانس زیادی برای دریافت بیماری دارید. موارد عنوان شده در ادامه، حقایق مهم و کاربردی را درمورد سرایت تب دنگی و موارد مرتبط به این موضوع را در اختیارتان قرار خواهند داد.

احتمالا بپسندید: بدترین و خطرناک ترین محل نگهداری مسواک اینجاست!

1. چگونه می‌توانید به تب دنگی مبتلا شوید؟

تب دنگی تنها توسط پشه آئدس (پشه گورخری) منتقل می‌شود، پس از نیش زدن یک فرد سالم، ویروس را از طریق نیش به فرد سالم منتقل می‌کند؛ بنابراین، دنگی می‌تواند از طریق نیش پشه به دیگران سرایت کند و تبدیل به یک اپیدمی شود. در شیوع دنگی، به‌ازای هر 1 مورد معمول، ده‌ها مورد ناقل ویروس نهفته بدون علائم وجود دارد و همچنان می‌توانند منبع بیماری برای آلوده‌کردن دیگران باشند.

حقایقی درباره انتقال تب دنگی، وقتی در فصل همه‌گیری هستید، به‌سختی می‌توانید مطمئن باشید که در حال شیوع نیستید یا اطرافیان شما حامل ویروس بالقوه نیستند؛ بنابراین، همیشه باید در پیشگیری از بیماری برای خود و خانواده‌تان دقیق باشید.

حقایقی درباره انتقال تب دنگی

2. پشه‌های ناقل تب دنگی چه ویژگی‌هایی دارند؟

پشه‌های آئدس سیاه است با لکه‌های سفیدروی بدن و پاها. هنگامی که پشه فردی را که ناقل ویروس دنگی است نیش می‌زند، به این ویروس آلوده می‌شود. این ویروس حدود یک هفته در بدن پشه رشد می‌کند و سپس به غدد بزاقی آن انتقال می‌یابد. پس از این مدت، نیش پشه می‌تواند بیماری را به افراد سالم منتقل کند.

هنگامی که پشه به ویروس مبتلا شود، می‌تواند بیماری را مادام‌العمر منتقل کند؛ بنابراین، تنها یک ناقل می‌تواند بیماری را به افراد زیادی منتقل کند.

3. پشه‌ها چه زمانی تب دنگی را منتقل می‌کنند؟

این نوع پشه‌ها اغلب در طول روز مردم را نیش می‌زنند نه شب. اوج حمله این پشه در اوایل صبح و اواخر بعدازظهر است، اگر پر خون نباشد می‌تواند چندین بار در روز به طعمه اش حمله کند. مردم اغلب فقط عادت به استفاده از تور پشه بند در طول شب دارند، درحالیکه در طول روز، توسط پشه‌ها گزیده می‌شوند و بیمار می‌شوند.

حقایقی درباره انتقال تب دنگی، با توجه به این توضیحات میتوان دریافت که خطر انتقال تب دنگی و دریافت آن توسط پشه ناقل در طول روز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید و مضر برای افراد میگرنی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دو =

دکمه بازگشت به بالا