;
تازه ها

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر باستان که احتمالا آن را نمی‌دانستید!

تمدن مصر یکی از بزرگترین تمدن های تاریخ باستان بوده است. بسیار قبل تر دیگر نقاط جهان. بنا بر آنچه در تاریخ آمده است، تمدن مصر دارای جامعه ای پیچیده بوده است. برخی از اختراعات آنها چیزهایی هستند که ما هنوز از آنها استفاده می کنیم، مانند کفش های پاشنه بلند، ابزار جراحی، خمیر دندان، و تقویم 365 روزه. در این مطلب از سری مطالب تازه ها، به بررسی واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر پرداخته شده است. با چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اطلاعات مهم درباره تشخیص نیش انواع حشرات که باید بدانید!

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر:اختراع خط

در کنار بین النهرینی ها، مصریان یکی از اولین تمدن هایی بودند که خواندن و نوشتن را اختراع کردند. آنها از 6000 سال قبل از میلاد شروع به استفاده از پیکتوگرام کردند و در نهایت عناصر دیگری مانند حروف الفبا را برای نشان دادن صداهای خاص اضافه کردند. هیروگلیف های مصری را می توان در بسیاری از سازه های باستانی این کشور یافت.

امضای اولین معاهده در تاریخ

معاهده کادش، بین پادشاه هیتی هاتوسیلیس سوم و فرعون رامسس دوم، اولین قرارداد صلح شناخته شده در تاریخ است. این قرارداد صلح در سال 1269 قبل از میلاد بین مصریان و هیتی های باستان که سال ها با هم در جنگ بودند، منعقد شد. این نه تنها صلح را بین دو تمدن به ارمغان آورد، بلکه اتحادی را نیز بین این دو تمدن ایجاد کرد و هر دو طرف قول دادند که در صورت حمله، به یکدیگر کمک کنند. برخی آن را شکل باستانی امنیت جمعی می نامند.

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر

بیشتر بخوانید: بیل گیتس این ۵ کتاب را برای شما توصیه کرده که در تابستان مطالعه کنید

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر: اولین اعتصاب کارگری

اولین اعتصاب کارگری ثبت شده در تاریخ در سال 1159 قبل از میلاد در محل گورستان سلطنتی شاه رامسس سوم اتفاق افتاد. مانند دیگر تمدن های آن زمان، مصر باستان از نیروی کار برده استفاده می کرد، اما برخی از کارگران دستمزد دریافت می کردند. هنگامی که غلات خود را طبق وعده داده شده دریافت نکردند، سازندگان مقبره ابزار خود را گذاشتند و از ادامه کار خودداری کردند. آنها با فریاد «ما گرسنه ایم» به سمت شهر حرکت کردند و بعداً اولین تحصن را برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: گران‌ترین غذاهای جهان که قیمت آنها، هوش از سر هر کسی می‌برد!

برده ها اهرام را نساخته اند

هر کسی که فکر می کند که بردگان این اهرام را ساخته اند، با این حال، اکتشافات اخیر نشان می دهد که این تصور نادرست بوده است. مصر شناسان بر این باورند که کارگران مزدبگیر که از خانواده های فقیر، مسئول گنجینه هایی مانند ابوالهول و هرم بزرگ جیزه بودند. سازندگان بسیار مورد احترام بودند و پس از مرگ آنها، به بسیاری از آنها این امتیاز داده شد که در مقبره های نزدیک اهرام مقدس فراعنه خود دفن شوند.

زنان از حقوق و آزادی های بی سابقه ای برخوردار بودند

در حالی که در بیشتر دنیای باستان با زنان به عنوان چیزی شبیه دارایی رفتار می شد، زنان مصری در هر زمینه ای به جز شغل برابر با مردان در نظر گرفته می شدند. در حالی که هنوز تمدن مردسالار بود، زنان حق خرید و فروش اموال، تنظیم وصیت، انعقاد قراردادهای قانونی و خدمت در هیئت منصفه را داشتند. آنها همچنین می توانستند طلاق و ازدواج مجدد کنند و در صورت طلاق مستحق جبران خسارت بودند. زنان در مصر باستان از احترام زیادی برخوردار بودند، چیزی که در همه چیز از اعتقادات مذهبی آنها گرفته تا آداب و رسوم اجتماعی آشکار است.

بیشتر بخوانید: ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

آنها عاشق بازی های رومیزی بودند

باستان شناسان بر این باورند که تخته نرد، یکی از اولین بازی های رومیزی شناخته شده مورد علاقه ملکه نفرتیتی و توت عنخ آمون پادشاه پسر است. کارشناسان معتقدند مصریان باستان معتقد بودند بازی های تشریفاتی به آنها نگاهی اجمالی به زندگی پس از مرگ می دهد. تصور می شد که بازی Senet شکل اولیه بازی نرد، موانع آینده را آشکار می کند.

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر: آنها حیوانات خانگی داشتند

مصریان حیوانات را تجسم خدایان می دانستند و اولین تمدنی بودند که حیوانات خانگی داشتند. در حالی که سگ ها به دلیل توانایی خود در شکار و محافظت مورد احترام بودند، اعتقاد بر این بود که گربه ها جادویی هستند و می توانند ثروت خوبی را برای خانواده خود به ارمغان بیاورند. خانواده های ثروتمند اغلب آنها را با جواهرات می پوشاندند و به آنها خوراکی های خوشمزه می دادند. هنگامی که آنها می مردند، بسیاری از حیوانات خانگی، به ویژه گربه ها، اغلب مومیایی می شدند و با صاحبان خود دفن می کردند.

بیشتر بخوانید:10 زیباترین گربه های جهان | زیباترین نژادهای گربه جهان در سال 2022

از پر مو بودن متنفر بودند

در فرهنگ مصر باستان، مودار بودن نشانه موقعیت اجتماعی پست تلقی می شد، در حالی که سر تراشیده شده نشانه اشراف بود. کشیش های مصری حتی هر سه روز یکبار کل بدن خود را می تراشیدند. این تمدن بسیاری از وسایل آرایشی مانند کلاه گیس و آرایش، و همچنین ابزاری بدوی برای اصلاح و اولین خمیر اپیلاسیون استفاده می کردند. این خمیر عبارت بود از مخلوطی از شکر و موم زنبور عسل که هنوز هم تا به امروز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: 20 واقعیت جالب و عجیب درباره کشور کره شمالی که کمتر از آنها باخبریم!

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر: آنها آدامس نعناع را اختراع کردند

در حالی که پزشکی تخصصی در مصر باستان وجود داشت و گزارش های تاریخی از پزشکانی که در بسیاری از زمینه های پزشکی آموزش دیده بودند ذکر شده است، اما دندانپزشکی وجود نداشت. بهداشت دهان و دندان آن‌ها در جوان‌ها و پیرها به قدری ضعیف بود که اغلب از پوسیدگی دندان رنج می‌بردند که منجر به بوی بد دهان می‌شد. برای پنهان کردن این موضوع، مصریان باستان اولین آدامس نعناع را اختراع کردند: ترکیبی از کندر، مر و دارچین که با عسل جوشانده شده و به شکل قرص در آمده است.

واقعیت ها و دستاوردهای تمدن مصر 3

آنها به بیش از 2000 خدا احترام می گذاشتند

برای همه مردم باستان، جهان یک راز بود. از آنجا که بسیاری از آنچه آنها تجربه کردند نامشخص بود، آنها هزاران خدا و الهه مختلف را می پرستیدند تا درک درستی از زندگی و مرگ روزمره خود پیدا کنند. برخی از خدایان مهمتر از دیگران در نظر گرفته می شدند، که اغلب نشان دهنده منطقه، نقش یا آیین خاصی هستند و حتی تا به امروز نیز شناخته شده هستند. به عنوان مثال، الهه ایزیس، مادر همه فراعنه، به یکی از مهم ترین الوهیت های دوران باستان تبدیل شد و از تمدن ها فراتر رفت. عبادت او گسترده بود. از امپراتوری روم تا انگلستان و افغانستان، در مراسم مذهبی بت پرستی در سراسر جهان مورد احترام است.

بیشتر بخوانید: 10 قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + یازده =

دکمه بازگشت به بالا