;
سلامتبیماری ها

۱۰ مواد غذایی شفابخش برای بهبود و درمان تیروئيد

بیماری های تیروئید بسیار شایع هستند. اختلال در کار اندام مهمی مانند غده تیروئید باعث مشکلاتی در سلامت عمومی و بروز بیماری های مختلف می شود. در بیشتر موارد، اختلال در سیستم غدد درون ریز با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انسان همراه است. شرایطی مانند سوء تغذیه، رژیم های غذایی نامناسب، کمبود میوه و سبزیجات در رژیم غذایی می تواند عامل اصلی عملکرد نامناسب غده تیروئید باشد. اختلالات تیروئید که در سرتاسر جهان بسیار رایج است، می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود و در عین حال عملکرد صحیح بدن را مختل کند. برای بهبود عمل کرد تیروئید باید از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. در بخش سلامت چشمک غذاهای مفید برای تیروئيد معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: 10 سالم ترین و مفیدترین سبزیجات که باید در رژیم غذایی گنجاند!

مهمترین ویتامین ها و مواد معدنی که در متابولیسم غده تیروئید نقش دارند شامل موارد زیر می شود.

ویتامین A

این  ویتامین مسئول تولید پروتئین است، بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، وضعیت غشاهای مخاطی، استخوان ها و دندان ها را بهبود می بخشد.

ویتامین های B2، B1، B6

در عملکرد غده تیروئید و تنظیم هورمون ها شرکت می کند، فرآیندهای متابولیک را تسریع می کند، از بروز گواتر، چاقی و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

ویتامین دی

غذاهای مفید برای تیروئيد، سطح هورمون محرک تیروئید را بهبود می بخشد. کمبود ویتامین D می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود.

ید

بدون ید، سیستم غدد درون ریز نمی تواند به طور کامل کار کند. در فرآیندهای متابولیک و تولید بیش از ۱۰۰ آنزیم نقش دارد.

سلنیوم

تولید هورمون های T3 و T4 بدون سلنیوم غیرممکن است. کمبود سلنیوم باعث ایجاد مشکلات ایمنی می شود که منجر به بیماری هایی مانند تیروئیدیت هاشیموتو می شود.

فلز روی

بر ترشح هورمون محرک تیروئید تأثیر می گذارد. افزایش محتوای روی در رژیم غذایی منجر به بهبود عملکرد تیروئید می شود و کمبود روی باعث تشدید اختلالات تیروئید می شود.

بیشتر بخوانید: افزایش طول عمر با رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات + فواید بی نظیر آن

غذاهای مفید برای تیروئيد

غذاهای مفید برای غده تیروئید

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های تیروئید، متخصصان توصیه می کنند غذاهای حاوی مواد مهم برای سلامت تیروئید را در رژیم غذایی گنجانده شود. در اینجا ۱۰ ماده غذایی که برای پیشگیری از بیماری ها و درمان بدن باید مصرف شوند، آورده شده است.

۱.ماهی روغنی

ماهی های روغنی مانند سالمون، قزل آلا، تن و ماهی خال مخالی حاوی تیروزین هستند. این ماده به سنتز هورمون های لازم کمک می کند. در صورت وجود مقدار کافی از این نوع ماهی در رژیم غذایی، کلسیم، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D و فسفر وارد بدن می شود. جگر ماهی نیز منبع سلنیوم است.

۲.گردو

غذاهای مفید برای تیروئيد، گردو حاوی اسیدهای آمینه، ید، سلنیوم، ویتامین های B، C، E و فیتونسیدها است که آنتی بیوتیک های گیاهی هستند. برای غده تیروئید مفید است. گردو سرشار از ید و ویتامین های B، C، E و همچنین بسیاری از چربی های سالم هستند. مصرف روزانه ۵ عدد گردو برای تامین عناصر لازم غده تیروئید کافی است.

۳.خرمالو ترابزون

سرشار از ید، منیزیم، سدیم، آهن، ویتامین های A و C است که برای عملکرد طبیعی غده تیروئید ضروری هستند. خوردن یک عدد خرما در روز خطر ابتلا به بیماری های غدد درون ریز را کاهش می دهد.

۴.سیب

از غده تیروئید در برابر سلول های سرطانی محافظت می کند. سیب حاوی ویتامین های A، C، B1، B2 و E و همچنین منیزیم، فسفر، ید، آهن، سلنیوم، پتاسیم، کلسیم و روی است. توصیه می شود سیب را با پوست و دانه مصرف کنید تا بیشترین فایده را داشته باشید.

۵.اسفناج

اسفناج حاوی عناصر زیادی است که برای سلامت سیستم غدد درون ریز مهم هستند. این ها عبارتند از فسفر، روی، ترکیبات ید، سدیم و منگنز. این عناصر از عملکرد غده تیروئید حمایت می کنند و از پیشرفت بیماری ها جلوگیری می کنند. به گفته متخصصان تغذیه، میزان مطلوب اسفناج روزانه برای یک بزرگسال تا ۱۰۰ گرم است.

بیشتر بخوانید: 20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

۶.زغال اخته

این میوه‌ها حاوی ید هستند، مصرف منظم آنها به بدن کمک می‌کند تا نارسایی هورمونی در غده تیروئید را هم در خانم‌ها و هم آقایان برطرف کند.

۷.آلو خشک

آلو که با خشک شدن خواص مفید خود را از دست نمی دهد منبعی غنی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و روی است. مصرف منظم آلو، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و عملکرد غده تیروئید را عادی می کند. از آنجایی که کالری میوه خشک بسیار زیاد است، باید در مصرف آن احتیاط کنید. همچنین فراموش نکنید که آلو دارای خاصیت ملین است.

۸.کلم بروکلی

غذاهای مفید برای تیروئيد، بورکولی که به دلیل توانایی خود در کاهش خطر ابتلا به سرطان شناخته شده است، حاوی بسیاری از مواد مفید است. اما در عین حال سبزیجات چلیپایی (کلم بروکلی، گل کلم، کلم و…) حاوی موادی هستند که مانع جذب ید می شوند. اگر اختلال تیروئید ندارید، می توانید با خیال راحت کلم بروکلی مصرف کنید. اما اگر مشکل تیروئید دارید، باید سبزیجات چلیپایی خام را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید و مصرف پخته شده را محدود کنید.

۹.جلبک دریایی

حاوی مقدار زیادی ید و همچنین فسفر، منیزیم و مواد جاذب داخلی است که سموم و باکتری های مضر را از بدن دفع می کند. تنها ۶۰ گرم جلبک دریایی در روز هورمون های تیروئید و نیاز روزانه فرد به ید را تامین می کند.

۱۰.موز و زردآلو

با کمبود تیروزین در رژیم غذایی، تشکیل هورمون طبیعی غیرممکن است. این اسید آمینه در موز و زردآلو به وفور یافت می شود.  می توانید از این میوه ها سالاد تهیه کنید و روی آن تخمه آفتابگردان بپاشید (حداکثر ۳۰ گرم) تا غده تیروئید مقدار تیروزین مورد نیاز خود را دریافت کند.

غذاهای مفید برای تیروئيد

غذاهایی که برای تیروئید مضر هستند

طبق آمار، بیش از ۶۷۰ میلیون نفر در جهان از انواع اختلالات تیروئید رنج می برند و بیش از ۱.۷ میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به بیماری های سیستم غدد درون ریز هستند. بزرگترین کلید برای پیشگیری از چنین بیماری هایی یک رژیم غذایی سالم است. از این نظر، یکی دیگر از مواردی که به اندازه غذاهایی که باید مصرف شوند اهمیت دارد، غذاهایی است که باید از آنها پرهیز کرد.

۱.آب نبات

همه غذاهای ناسالم حاوی مقدار باورنکردنی قند هستند. این ها شیرینی و نوشابه، کیک، شیرینی، بیسکویت و غیره هستند. مضرات چنین غذاهایی بسیار زیاد است. بیماری های خودایمنی و دیابت در اثر مصرف بی رویه قند ایجاد می شوند. با چنین رژیمی، سطح هورمون ها کاهش می یابد و بدن نمی تواند به درستی عمل کند.

۱.غذاهای سرخ شده و چرب

اگر به غذاهای سرخ شده علاقه دارید، سعی کنید سبزیجات، ماهی و جلبک دریایی بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با مشکلات آشکار سیستم غدد درون ریز، باید مصرف غذاهای سرخ شده را کاهش دهید یا حتی آن ها را حذف کنید، زیرا باعث کاهش تولید هورمون های T3 و T4 می شوند.

۲.فست فود

فست فودها حاوی مقدار زیادی نمک، چربی و مواد نگهدارنده هستند. همه این ها برای سلامت انسان و سیستم غدد درون ریز مفید نیست.

۳.الکل و سیگار کشیدن

الکل و سیگار مشکلات تولید هورمون های T3 و T4 را تشدید می کند. این ها نیز باید از رژیم غذایی حذف شوند. در مورد بیماری های سیستم ایمنی، مصرف سیگار و الکل مشکلات جدی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: طول عمر مردان با خوردن این ۷ غذا + ۴ مواد غذایی مضر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سه =

دکمه بازگشت به بالا