;
آشپزی

روش های تهیه قره قروت: با این روش های ساده خودتان قره قروت خوشمزه و بهداشتی در منزل تهیه کنید!

قره‌قروت (واژه‌ای تُرکی به معنای کشک سیاه) یکی از انواع لبنیات به رنگ سیاه یا قهوه‌ای و بعضاً سپید یا زرد است که مزه‌ای ترش دارد.  این فراوردهٔ لبنی از دوغ یا ماست به دست می‌آید. در کرمان به آن تلف، در یزد به آن تَرَف، در مازندران تَفره، در اصفهان به آن قارا، در ورزنه گلپایگان به آن قارقری، بختیاری‌ها به آن قره، در شیراز و شمال خراسان با نام قره قوروت (نامی ترکی به معنی کشک سیاه) و در دامغان با نام سوچو شناخته می‌شود.

استان خراسان شمالی یکی از مراکز مهم و اصلی تهیه سیاه کشک در کشور و یکی از سوغات این منطقه می‌باشد. در فردوس (جنوب خراسان) سیاه کشک را کرم رنگ می‌سازند و آنرا آق قروت (به معنی سپید کشک) می‌نامند. سپید کشک به ۲ دسته کلی تقسیم می‌شود: ماستی (از جوشاندن آب ماست پس از ریختن در کیسه) و دوغی (از جوشاندن آب دوغ پس از ریختن در کیسه). قیمت سپید کشک ماستی حدود دو برابر سپید کشک دوغی است و بر خلاف سیاه کشک بافتی پفکی و متخلخل دارد.

شاید بپسندید: دستور العمل تهیه کیک مغزدار شکلاتی به روشی آسان و کاربردی در منزل+تصاویر مراحل تهیه

روش های تهیه قره قروت

همان طور که اشاره شد، این ماده خوراکی معمولاً از مواد اولیه ساده و طبیعی مثل ماست یا کشک سفید و شیر تهیه می شود. در ادامه انواع روش های تهیه قره قروت را به شما ارائه می‌نماییم. با بخش آشپزی مجله خبری چشمک همراه باشید.

روش تهیه قره قروت با ماست در 3 گام

برای تهیه قره قوروت با ماست حداقل به 10 کیلوگرم ماست نیاز داریم. برای این‌کار تنها کافیست ابتدا ماست را در یک کیسه قرار دهید تا آب ماست از آن جدا شود. برای این کار، کیسه حاوی ماست را داخل یک ظرف بگذارید و یک آبکش را در آن قرار دهید. پس از گذشت مدتی، آب ماست جدا خواهد شد و از صافی عبور کرده و در ظرف دیگری که زیر آبکش قرار دارد، جمع‌آوری می شود.

سپس آب ماست جدا شده را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. می‌توانید آن را برای چندین روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا حسابی ترش شود و سپس آن را با حرارت ملایم بجوشانید. زمان جوشاندن آب ماست باید به گونه ای باشد که آن رنگ قهوه‌ای، غلیظ و ترش مزه شود. اما به خصوص مراقب باشید قره قوروت شما سوخته و تلخ نشود.

در نهایت، شعله را خاموش کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به آن مقدار کمی نمک هم بزنید تا طعم آن کامل شود.

قره قوروت را در یک ظرف مخصوص نگهداری کنید. این دسر محبوب را می توانید در صبحانه، عصرانه یا هنگام سفر به عنوان یک خوراکی خوشمزه و ساده میل نموده و لذت ببرید.

روش تهیه قره قوروت با آب کشک

برای تهیه قره قوروت با آب کشک به حداقل 15 کیلوگرم دوغ احتیاج داریم. ابتدا مقدار زیادی دوغ را در کیسه های مخصوص نخی بریزید. سپس کیسه ها را درون یک آبکش مقاوم قرار داده و زیر آبکش یک ظرف بگذارید تا آبی که از کیسه ها خارج می شود، از طریق آبکش عبور کرده و در ظرف جمع شود.

بعد از اینکه آب دوغ کامل خارج شد، درون کیسه ماده ای سفید رنگ و سفت باقی می ماند که همان کشک است. اما همچنان مقدار زیادی آب دوغ در ظرف زیر آبکش جمع می‌شود که بیشتر از کشک است.

حالا نوبت به پختن آب کشک یا همان آب دوغ است. آب دوغ را روی حرارت ملایم قرار داده و برای مدت زمان طولانی زمان دهید تا غلیظ شود و رنگ قهوه ای به خود بگیرد. وقتی ماده ای قهوه ای و غلیظ باقی می ماند، شعله را خاموش کنید. در واقع این همان قره قوروت خوشمزه و لذیذ است که می توانید به عنوان یک دسر منحصر به فرد از آن لذت ببرید.

روش تهیه قره قوروت با نشاسته

روش دیگری برای تهیه قره قوروت، ترکیب آب دوغ با نشاسته است. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

مواد لازم تهیه قره قوروت با نشاسته

  • مقدار کافی آب دوغ
  • نشاسته ذرت
  • نمک به میزان لازم

ابتدا آب دوغ را در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید تا به طور کامل بجوشد. پس از جوش آمدن آب دوغ، مقداری از مواد باقی مانده را (حدود یک چهارم مواد) نشاسته ذرت داخل آن اضافه کنید. با مخلوط کردن نشاسته با آب دوغ، مطمئن شوید که همگی به خوبی ترکیب شده اند.

سپس مقدار کمی نمک را نیز به آب دوغ و نشاسته اضافه کنید و دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا دستور آماده بجوشد.

وقتی قره قوروت سفت شد و مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، شعله را خاموش کنید. در این روش، قره قوروت سفت‌تر خواهد بود و میزان ترشی آن نیز کمتر خواهد بود. این دستور آشپزی می تواند به عنوان یک گزینه متفاوت و خوشمزه برای تهیه قره قوروت مورد استفاده قرار گیرد. حالا آماده اید تا این دسر محبوب و خوش طعم را به همراه عزیزان خود میل نموده و لذت ببرید.

شاید بپسندید: طرز تهیه دسر تیرامیسو ایتالیایی به روشی آسان!

روش های تهیه قره قروت

روش تهیه قره قوروت میوه ای

قره قوروت میوه ای یک روش خوشمزه و متفاوت برای تهیه این دسر سنتی است که می‌تواند تجربه ی لذت بخشی را برای شما به ارمغان بیاورد.

مواد لازم تهیه قره قوروت میوه ای

  • آب ماست یا آب کشک ۲ لیتر
  • آب میوه دلخواه ۳ لیوان
  • نمک به مقدار کم

ابتدا آب ماست یا آب کشک را با آب میوه دلخواه خود ترکیب می کنیم. می توانید از میوه های مختلف مثل توت، گیلاس، آلبالو، آلو، یا هر میوه دیگری که علاقه دارید، استفاده کنید. این ترکیب میوه ها به قره قوروت طعم و رنگ ویژه ای می بخشد.

سپس مخلوط آب ماست و آب میوه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. زمان پخت اهمیت دارد؛ هر چه مدت زمان پخت طولانی تر باشد، رنگ قره قورت هم تیره‌تر و متمایزتر خواهد بود. برای حفظ طعم میوه‌ها، مدت زمان پخت را نیز به منظور جلوگیری از بین رفتن طعم های میوه ها به حداقل می رسانیم.

در نهایت، مقدار کمی نمک به قره قورت اضافه می کنیم تا طعم آن کامل شود. پس از پخت و خنک شدن، می توانید از این قره قوروت میوه ای خوشمزه را سرو نمایید.

امیدوارم از مطلب روش های تهیه قره قروت استفاده کرده باشید. شما همواره می توانید دستور تهیه انواع غذاها، دسرها، سوپ ها و … را در بخش آشپزی وب سایت چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمند به امتحان غذاهای کشورهای دیگر هستند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

دیگر دستورالعمل های آشپزی

شاید بپسندید: طرز تهیه پلو چرکسی با طعمی متفاوت و خاص!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا