;
زندگیخانواده و زناشویی

۸ مهم ترین نشانه های اعتیاد جنسی که از آن بی خبرید!

اعتیاد به رابطه جنسی به عنوان عدم کنترل بر افکار، میل و تکانه های جنسی تعریف می شود. در حالی که انگیزه های جنسی طبیعی هستند، اعتیاد به رابطه جنسی فقط به رفتارهایی اشاره دارد که بیش از حد انجام می شود و به طور قابل توجهی بر زندگی فرد تأثیر منفی می گذارد. اگرچه اعتیاد به رابطه جنسی به عنوان یک بیماری قابل تشخیص در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ذکر نشده است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که رفتار جنسی بیش از حد می‌تواند مانند اعتیاد شیمیایی ایجاد شود. فرد مبتلا به اعتیاد جنسی ممکن است نیاز اجباری به تحریک جنسی داشته باشد.

این تمایل اغلب با توانایی آنها در زندگی روزمره تداخل پیدا می کند. اعتیاد جنسی می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود. این رفتار جنسی اجباری عواقب جدی برای افراد دارد. مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، اعتیاد جنسی بر سلامت جسمی، سلامت روان، روابط شخصی و کیفیت زندگی  افراد تأثیر می گذارد. در بخش خانواده و زناشویی چشمک به علائم اعتیاد جنسی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: مضرات رابطه جنسی زیاد + روش های مقابله با خطرات احتمالی

نشانه های یک معتاد به رابطه جنسی

اعتیاد جنسی می تواند خود را به طرق مختلف، جسمی و عاطفی نشان دهد. برای تشخیص واضح این مشکل بهتر است به یک متخصص مسائل زناشویی مراجعه کنید. اما در اینجا چند نشانه وجود دارد که می تواند به اعتیاد جنسی بالقوه اشاره کند:

۱.افکار مداوم جنسی

فردی که اعتیاد جنسی دارد، ممکن است متوجه شود که دائماً در مورد رابطه جنسی فکر می کند. این افکار مزمن جنسی یا تخیلات جنسی ممکن است به وسواس تبدیل شوند و در نهایت برای فرد مشکلات بزرگی به وجود می آورد.

۲.صرف زمان بیش از حد برای رابطه جنسی

در حالی که جست‌وجوی شریک جنسی لزوما نشانه اعتیاد جنسی نیست. اما اگر فردی زمان و انرژی زیادی را صرف رابطه جنسی می‌کند، علامت خوبی نیست. زیرا باعث می شود فرد از حالت نرمال رابطه جنسی خارج شود و بیش از همه چیز برای رابطه جنسی وقت بگذارد. چنین حالتی می تواند اعتیاد باشد و حالت عادی تلقی نمی شود.

بیشتر بخوانید: بهبود زندگی جنسی با ۱۰ تکنیک موثر و کاربردی

اعتیاد جنسی

۳.احساس شرم یا افسردگی

اگر نیاز به رابطه جنسی به اعتیاد تبدیل شود، ممکن است احساسات جنسی فردی با احساس اضطراب، شرم، افسردگی یا پشیمانی نیز آمیخته شود. فرد از تمایلات جنسی خود و مشکل در کنترل آن تمایلات احساس شرم می کند. چنین حالتی منجر به افسردگی می شود.

۴.اضطراب

افرادی که دارای اعتیاد جنسی است، حتی ممکن است علائم افسردگی بالینی یا افکار خودکشی را در سر داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که برای افرادی که از نظر جنسی معتاد است، غیر معمول نیست که علائم افسردگی، اضطراب و اضطراب اجتماعی را نیز تجربه کنند. یک مطالعه نشان داد که در میان مردان معتاد به رابطه جنسی، ۲۸ درصد علائم افسردگی را نشان می‌دهند، در حالی که این رقم در جمعیت عمومی ۱۲ درصد است.

۴.کنار گذاشتن سایر فعالیت ها

یک معتاد به رابطه جنسی به حدی روی رابطه جنسی متمرکز می شود که در انجام سایر فعالیت های خود مشکل دارد. آنها ممکن است از مسئولیت در مدرسه، کار یا زندگی شخصی خود عقب بمانند یا از نظر اجتماعی منزوی شوند. همچنین ممکن است رفتار جنسی را بر سایر اشکال آرامش یا سرگرمی ترجیح دهند. روابط با دوستان، خانواده و شرکا ممکن است به این دلیل آسیب ببیند.

۵.خودارضایی بیش از حد

خودارضایی بیش از حد می تواند نشانه ای از اعتیاد جنسی باشد. این ممکن است مانند خودارضایی اجباری، خودارضایی در زمان های نامناسب، یا حتی خودارضایی تا حدی باشد که باعث ناراحتی یا درد فیزیکی شود.

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب پس از رابطه جنسی + سایر نوشیدنی های مقوی

اعتیاد جنسی

۶.درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز یا نامناسب

در برخی موارد، اعتیاد جنسی می تواند منجر به رفتارهای جنسی نامناسب و یا پرخطر شود. این می تواند شامل نمایش گرایی، رابطه جنسی عمومی، رابطه جنسی بدون محافظت و رابطه جنسی با روسپی ها باشد.

در برخی موارد، منجر به ابتلای فرد به بیماری‌های مقاربتی می شود. مطالعات نشان داده است کسانی که از نظر جنسی معتاد شناخته می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند HIV هستند.

۷.خیانت

فردی که اعتیاد جنسی دارد ممکن است احساس کند مجبور است به دنبال رابطه جنسی با شرکای جدید باشد. حتی اگر این به معنای خیانت به شریک زندگی یا داشتن یک رابطه خارج از ازدواج باشد. آن‌ها ممکن است به‌طور منظم به دنبال برنامه‌های یک شبه باشند یا حتی چندین بار با شرکای مختلف خیانت کنند.

۸.ارتکاب جرایم جنایی جنسی

در حالی که برخی از مجرمان جنسی ممکن است معتاد جنسی نیز باشند، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد اعتیاد جنسی می تواند کسی را به ارتکاب جرایم جنسی سوق دهد. اما در برخی موارد شدید، افراد ممکن است در فعالیت‌های مجرمانه مانند تعقیب، تجاوز، یا کودک آزاری شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: قاتل میل جنسی: با این ۱۴ مواد خوراکی میل جنسی تان را نابود می کنید!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا