;
زندگیکودک و مادر

افزایش هوش کودک با ۷ روش جالب که حتما باید بدانید!

افزایش هوش کودک: والدین در سراسر جهان تمایل به داشتن کودک باهوش دارند و همچنین در تلاش هستند تا ضریب هوشی فرزندان خود را تا حد امکان بالا ببرند. از سوی دیگر، برخی از والدین هیچ ایده ای برای تقویت هوش کودکان خود ندارند و از راه‌های افزایش هوش کودک خود بی‌خبرند. بر اساس مطالعات اخیر، دانشمندان دریافتند که هوش فقط یک هدیه ارثی و ذاتی از طرف والدین نیست. رشد هوش کودک نیز تحت تأثیر چندین عامل است.

اکنون این امکان وجود دارد که هوش کودک خود را تقویت کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، ده سال ابتدایی زندگی فرزندتان طلایی‌ترین بخش زندگی کودک می‌باشد و به شدت باید روی تقویت حافظه کودک کار شود. در این مرحله، مغز کودک قادر به توسعه شبکه‌های عصبی پیچیده است. بنابراین روی تقویت مغز کودک در این گروه سنی تمرکز کنید. لزومی ندارد که برای این کار زیاد هزینه کنید. نوع صحیح آموزش فکری نیز می‌تواند به رشد هوش کودک شما کمک کند. در ادامه، چند تکنیک و راه‌های افزایش هوش کودک را به شما می‌گوییم. این روش‌ها، توسط روانشناسان کودک پیشنهاد شده و می‌تواند به والدین در بهبود ضریب هوشی کودک کمک کند.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

۱.فعالیت‌های کنترل اجرایی مغز

کنترل اجرایی یک مفهوم روانشناسی است. این مفهوم، مجموعه ای از توانایی‌های ذهنی است که شامل مواردی مانند انعطاف در تفکر، حافظه فعال و کنترل خود است. و به توانایی نظارت و اعمال کنترل بر فعالیت‌های شناختی که مربوط به مغز می‌باشد، اشاره دارد. این مهارت‌ها، برای انجام فعالیت‌های ذهنی مانند وظایف روزانه در کار، یادگیری و حل مسئله، مفید هستند.

افزایش هوش کودک، همچنین اختلال در مهارت‌های شناختی، می‌تواند دنبال کردن دستورالعمل‌ها، تمرکز، مدیریت احساسات و برخی فرایندهای مغذی دیگر را در انسان دشوار کند. بر اساس مطالعات متعدد، عملکرد اجرایی با هوش سیال مرتبط است. برخی از فعالیت‌هایی که در آموزش مهارت‌های شناختی بسیار کمک می‌کنند، عبارتند از بازی‌های فکری، جورچین، بازی با تصاویر و حروف.

شاید بپسندید: آقایان مراقب باشید: خانم‌ های ایرانی از این ۷ رفتار شما متنفرند!

۲.برای کودکان تان مطالعه نکنید، با آنها بخوانید

اگر کودک شما به تازگی یادگرفته که بخواند، اجازه ندهید در حالی که شما تمام مطالعه را انجام می‌دهید، او فقط به تصاویر کتاب خیره شود. توجه او را به کلمات جلب کنید و با او بخوانید. تحقیقات نشان می‌دهد که به تقویت هوش و مهارت های مطلعه کودک کمک می‌کند.

افزایش هوش کودک، هنگامی که به صورت مشترک کتابخوانی انجام شود توسعه مهارت‌ها و استراتژی‌های مطالعه کودکان غنی می‌شود، و کتابخوانی مشترک وسیله‌ای مؤثر برای ارتقاء توانایی سوادآموزی اولیه و حتی افزایش و تقویت هوش و حافظه در کودکان است.

شاید بپسندید: شبیه سازی کهنسالی افراد مشهوری که در جوانی جان خود را از دست دادند!| مرلین مونرو تا بروس لی

۳.آلات موسیقی

مطالعات نشان می‌دهد که نوازندگان حافظه کاری بهتری در مقایسه با غیر موسیقی‌دانان دارند. فعالیت مغز کودکان هنگام نواختن یک آلت موسیقی افزایش می‌یابد. یادگیری یک آلت موسیقی به چندین مهارت ذهنی مانند تحلیل شنیده‌ها، حافظه، رشته‌های عصبی حرکتی و… نیاز دارد.

همچنین به افزایش دامنه توجه، تمرکز و تعهد کمک می‌کند. یادگیری موسیقی به طور مستقیم به تقویت و افزایش هوش و حافظه کودکان کمک می‌کند و کودک شما را باهوش می‌کند. گوش دادن به موسیقی توانایی‌های گفتاری کودک را نیز افزایش می‌دهد، صداها را تشخیص می‌دهد و مهارت‌های شنوایی را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید: باهوش شدن کودک: ۷ رفتار والدین باعث می شود کودک باهوش تر و خلاق تر شود!

۴.یادگیری زبان‌های جدید

یکی از بهترین راه‌های تقویت و افزایش هوش و حافظه کودک، یادگیری زبان است. اکثریت ما حداقل به دو زبان مسلط هستیم. دانستن یا یادگیری چندین زبان برای مغز انسان مفید است و باعث تقویت حافظه می‌شود. یادگیری زبان دوم کودک شما را باهوش می‌کند و فواید قابل توجهی برای حافظه، هوش، تمرکز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در مراحل بعدی زندگی را دارد. همچنین عملی ترین و موثرترین راه برای فعال نگه داشتن ذهن است. طبق برخی تحقیقات؛ یادگیری زبان از طریق تعامل و گفتگو با کودکان نوپا، بیشترین تاثیر را در مهارت‌های شناختی بعدی در زندگی دارد و باعث تقویت هوش کودکان می‌شود.

۵.مطالعه مکرر

افزایش هوش کودک، کودک باهوش خود را به مطالعه تشویق کنید. زیرا این روش مقرون به صرفه ترین و بدون شکست برای بهبود توانایی‌های یادگیری و تقویت هوش و حافظه اوست. از سنین پایین برای فرزندتان بخوانید. مطالعه باعث رشد شناختی در انسان می‌شود. هنگامی که کتاب خوانی بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت‌های والدین و کودکان شود، مزایای رشد و افزایش هوش کودک به خوبی مشخص می‌شود. مطالعات ثابت کردند که وقتی والدین برای فرزندان کم سن خود کتاب می‌خوانند، کودک آنها مهارت‌های رشد شناختی بهتری پیدا می‌کند.

احتمالاً بپسندید: ورزش مخصوص ژاپنی ها برای پیر نشدن و جلوگیری از میگیرن و آلزایمر!

۶.تغذیه

تغذیه بخشی جدایی ناپذیر از رشد هوش کودک شما است. والدین باید بر تامین عناصر غذایی مورد نیاز در رژیم غذایی مانند ویتامین ب و اسیدهای چرب امگا ۳ تمرکز کنند. تحقیقات نشان داده است کودکانی که به طور منظم امگا ۳ مصرف می‌کنند دارای سطح هوشی بسیار توسعه‌یافته و عملکرد بهتر مغز هستند. به غیر از امگا ۳، کودکان باید اسفناج، شیر، گردو، شاه توت، ماهی و سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز مصرف کنند. مغز کودک باهوش، به تعادل سالمی از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین B، گلوکز، روی، آهن و اسید فولیک نیاز دارد.

۷.بازی و فعالیت‌های ورزشی

براساس مطالعه ای که در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شد، ورزش توانایی فکری کودکان را افزایش می‌دهد و عملکرد آنها را در مدرسه بهبود می‌بخشد. ورزش در تقویت حافظه کودک تاثیر دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که علاوه بر فواید سلامتی شناخته شده، فعالیت بدنی همچنین اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی کودکان را تقویت می‌کند.

افزایش هوش کودک، ورزش و بازی برای رشد مغز حیاتی بوده، زیرا بر سطوح انرژی تأثیر مثبت می‌گذارد و به تمرکز دانش آموزان کمک می‌کند. علاوه بر این، افزایش فعالیت‌های ورزشی و همچنین بازی در مدرسه تأثیر منفی بر نمرات دانش آموزان ندارد.

بیشتر بخوانید: مشکلات بینایی کودکان: چرا کودکان در سنین بسیار پایین دچار مشکلات بینایی می شوند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا