;
زندگیکودک و مادر

۱۰ رفتار اشتباه والدین که باعث ایجاد حس بدبختی در فرزند نوجوان شان می شود

اشتباهات تربیتی والدین: رفتارهای والدین نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت و سلامت روان فرزندان، به خصوص در دوران حساس نوجوانی، دارد. برخی از رفتارهای اشتباه والدین می‌توانند به طور ناخواسته احساس بدبختی، عدم اعتماد به نفس و عزت نفس پایین را در نوجوانان ایجاد کنند. در این مطلب کودک و مادر  به برخی از این رفتارها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: غذایی که بچه ها موقع امتحانات نباید بخورن

۱.مقایسه کردن نوجوان با دیگران

مقایسه کردن نوجوان با خواهر و برادر، همکلاسی‌ها یا سایر افراد، می‌تواند عزت نفس او را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این کار به نوجوان القا می‌کند که به اندازه کافی خوب نیست و همیشه باید با دیگران مقایسه شود.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

۲.انتقاد مداوم

انتقاد بیش از حد و دائمی از نوجوان، به خصوص در مورد ظاهر، عملکرد تحصیلی یا روابط اجتماعی، می‌تواند اعتماد به نفس او را از بین ببرد و او را نسبت به خودش بدبین کند.

۳.کنترل بیش از حد

اشتباهات تربیتی والدین، کنترل بیش از حد رفتار و فعالیت‌های نوجوان، استقلال او را سلب می‌کند و مانع از رشد و بالندگی او می‌شود. نوجوانان به فضای کافی برای رشد و تجربه نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با دخالت مادر شوهر در تربیت فرزند

اشتباهات تربیتی والدین

۴.عدم توجه و محبت

بی‌توجهی به نیازهای عاطفی نوجوان و عدم ابراز محبت کافی، می‌تواند او را تنها، غمگین و ناامید کند. نوجوانان به عشق و حمایت والدین خود نیاز دارند تا احساس امنیت و ارزشمندی کنند.

۵.ایجاد انتظارات غیرقابل‌دسترس

توقع داشتن عملکردی فراتر از توان نوجوان در زمینه‌های مختلف، فشار زیادی به او وارد می‌کند و می‌تواند منجر به اضطراب، افسردگی و احساس شکست در او شود.

۶.عدم احترام به حریم خصوصی

اشتباهات تربیتی والدین، تجسس در وسایل شخصی نوجوان، گوش دادن به مکالمات او و عدم احترام به حریم خصوصی او، اعتماد او را از بین می‌برد و به او احساس ناامنی می‌دهد.

۷.عدم ثبات رفتاری

رفتارهای متناقض و غیرقابل پیش‌بینی والدین، نوجوان را گیج و سردرگم می‌کند و به او احساس عدم امنیت می‌دهد.

۸.خشونت و پرخاشگری

استفاده از خشونت و پرخاشگری در تربیت فرزند، نه تنها موثر نیست، بلکه می‌تواند مشکلات رفتاری و روانی جدی در نوجوان ایجاد کند.

اشتباهات تربیتی والدین

۹.عدم الگوی مناسب

والدینی که خود رفتارهای ناسالمی دارند، نمی‌توانند الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند. نوجوانان از رفتار و گفتار والدین خود الگو می‌گیرند، بنابراین مهم است که والدین در رفتار و گفتار خود الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندان خود باشند.

۱۰.عدم گفتگوی صمیمی

اشتباهات تربیتی والدین، عدم برقراری ارتباط صمیمی و گفتگوی باز با نوجوان، مانع از درک احساسات و نیازهای او می‌شود. نوجوانان به گفتگوی صمیمی با والدین خود نیاز دارند تا بتوانند احساسات و افکار خود را به اشتراک بگذارند.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که هر نوجوان منحصر به فرد است و نیازها و شرایط خاص خود را دارد. مهم است که والدین با صبر و حوصله به نوجوان خود توجه کنند، به نیازهای او احترام بگذارند و با او به طور صمیمی و سازنده ارتباط برقرار کنند.

با اجتناب از این رفتارهای اشتباه، والدین می‌توانند به نوجوان خود کمک کنند تا احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و خوشبختی داشته باشد و به فردی سالم و موفق تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: این جمله‌ها رو هیچ وقت به پسرت نگو …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =

دکمه بازگشت به بالا