;
خواص گیاهان دارویی

با نوشیدن این چای گیاهی از شر مشکلات پوستی خلاص شوید+نحوه تهیه و مصرف

خواص چای نعناع: آیا می دانید که با نوشیدن چای گیاهی، می توانید پوستی سالم و تمیز داشته باشید! به واقع مطالعات نشان داده است که محصولات گیاهی و دمنوش های گیاهی می توانند بسیاری از مشکلات سلامت را حل کنند؛ البته ناگفته نماند که استفاده از محصولات گیاهی نیز تابع قوانین خاص خود می باشد. در ادامه این مطلب بخش سلامت مجله خبری چشمک در مجموعه خواص گیاهان دارویی با خواص چای نعناع و تاثیر آن بر سلامت عمومی بدن و به خصوص پوست آشنا خواهیم شد. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: درمان انزال زودرس با طب سنتی

خواص چای نعناع

چای نعناع از برگ های گیاه نعناع که با نام Mentha spicata نیز شناخته می شود، دم می شود. این گیاه دارای گل های کوچک و سیخ دار به رنگ های صورتی، سفید یا اسطوخودوس است. برگ های آن رایحه شیرین نعناع دارد.

استفاده از Mentha spicata به طور قابل توجهی در جمعیت های مختلف از جمله مردم مراکش مشخص شده است. این جمعیت ها از دیرباز از این گیاه (به صورت چای) برای مقابله با انواع بیماری ها از جمله دیابت، ناراحتی های گوارشی و تنفسی، بیماری های گلو و بیماری های پوستی استفاده می کردند.

در ادامه این مطلب خواص چای نعناع مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از مهمترین خواص چای نعناع عبارتند از:

احتمالا بپسندید: مکمل‌هایی که عمر را طولانی می‌کند

خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی

بر اساس مقاله ای در مجله مواد غذایی دارویی، چای نعناع حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول ها، به ویژه اسید رزمارینیک است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است.

خواص ضد آندروژن

مطالعه دیگری که در مجله Phytotherapy Research منتشر شده است نشان می دهد که چای نعناع دارای خواص ضد آندروژن است. آندروژن ها هورمون های مردانه از جمله تستوسترون هستند. بیش از حد این هورمون ها می تواند منجر به آکنه در برخی افراد، به ویژه نوجوانان شود، زیرا باعث تولید بیش از حد سبوم می شود که می تواند منافذ را مسدود کند.

مفید برای درمان آکنه

پتانسیل ضد هورمونی چای نعناع فلفلی در مورد اثرات آن بر مراقبت از پوست سر و صدایی آنلاین ایجاد کرده است. یک جستجوی سریع در گوگل، پست‌های وبلاگی را نشان می‌دهد که به کسانی که به فواید نوشیدن چای نعناع فلفلی برای آکنه هورمونی خود شهادت می‌دهند اختصاص داده شده است.

از آنجایی که این نوشیدنی فوق العاده دارای میزان بالای آنتی اکسیدان می باشد به همین خاطر از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن ما جلوگیری می کند که همین موضوع از ابتلا به بیماری های پوستی و ابتلا به پیری زودرس جلوگیری می کند.

مورد بعدی که لازم است در مورد خواص چای نعناع بیان کرد این موضوع می باشد که این نوشیدنی، باعث افزایش خفیف سطح هورمون استروژن در بدن افراد می‌شود که نتیجه این موضوع کاهش مشکلات هورمونی و پاک سازی آکنه از پوست می باشد.

علاوه بر نوشیدن این دمنوش گیاهی شما می توانید با اضافه کردن آن به آب وان حمام از مزایای بی نظیر آن مانند تسکین سوختگی‌ ها، جوش‌ ها و سایر التهابات پوستی بهره مند شوید که تقریباً در بین تمام دمنوش های گیاهی این اتفاق بی نظیر می باشد.

خواص چای نعناع

کاهش هیرسوتیسم در زنان مبتلا به PCOS

یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که نوشیدن چای نعناع دو بار در روز به مدت یک ماه باعث کاهش هیرسوتیسم (رشد موی بیش از حد) در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که چای ممکن است اثرات ضد آندروژن (هورمون مردانه) بر بدن داشته باشد. مطالعات اخیر انجام شده در ترکیه نشان داده است که چای نعناع دارای خواص ضد آندروژنی در زنان مبتلا به هیرسوتیسم است.

کاهش درد زانو

یک مطالعه در سال 2014 فواید نوشیدن چای نعناع فلفلی را که سرشار از اسید رزمارینیک است در درمان آرتروز زانو مورد بررسی قرار داد. این چای با چای نعناع که در بازار به فروش می رسد متفاوت است. پس از 16 هفته، چای رزمارینیک اسید بالا به کاهش درد، سفتی و ناتوانی جسمی کمک کرد. کسانی که چای نعناع تجاری مصرف می کردند، کاهش سفتی و ناتوانی جسمی را گزارش کردند.

بر سلامت تنفسی تأثیر می گذارد

چای نعناع به دلیل خواص آرام بخش و ضد التهابی که دارد تأثیر قابل توجهی بر سلامت دستگاه تنفسی شما دارد. می تواند به تسکین گلودرد و گرفتگی قفسه سینه و کاهش احتقان و تحریک کمک کند. به گفته متخصصان، عطر قوی نعناع می تواند به پاکسازی سینوس ها و حتی افزایش شفافیت ذهنی کمک کند.

به بهبود خواب کمک می کند

یک مطالعه در سال 2018 توانایی های چای نعناع فلفلی را برای القا یا طولانی کردن خواب در موش ها بررسی کرد. محققان دریافتند که تجویز عصاره چای نعناع به موش‌ها به افزایش زمان خواب کمک می‌کند. با این حال، این مطالعه در انسان تکرار نشده است.

خاصیت ضد باکتریایی دارد

رایج ترین ارتباط با نعناع نفس تازه است، اما نقش آن در دهانشویه ها و خمیردندان ها فقط ایجاد بوی خوب نفس شما نیست. ماهیت ضد باکتری و ضد میکروبی طبیعی ترکیبات آلی موجود در آن به محافظت از دهان و گلو در برابر عفونت‌ها، از جمله مواردی که می‌توانند به سلامت دندان‌ها و لثه‌ها آسیب بزنند، کمک می‌کند. بوی بد دهان در واقع هالیتوزیس نامیده می شود و توسط باکتری های زیر لثه ایجاد می شود، بنابراین نعناع شما را سالم نگه می دارد و بوی خوبی خواهید داشت.

چای نعناع

کاهش سلول های سرطانی

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2018 نشان داد که اسانس نعناع به کاهش زنده ماندن سلول های تومور کمک می کند. محققان روغن نعناع را به طور خاص بر روی سه نوع تومور اعمال کردند و متوجه شدند که سلول های سرطانی 50 درصد کاهش می یابد. با این حال، محققان این مزیت را در افراد انسانی بررسی نکرده اند.

گردش خون را بهبود می بخشد

میزان آهن موجود در یک وعده نعنا بیش از 100 درصد مقدار توصیه شده روزانه است که می تواند تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین را تحریک کند. این نه تنها از کم خونی جلوگیری می کند، بلکه از اندام های بدن نیز محافظت می کند.

طرز درست کردن چای نعناع خانگی

حالا که با خواص چای نعناع آشنا شدید، اگر می‌خواهید این چای مفید را در خانه تهیه کنید، مراحل زیر را انجام دهید‌. توجه کنید که چای نعناع کافئین ندارد و به همین دلیل می‌توانید هر زمان از روز که خواستید آن را نوش جان کنید.

می‌توانید چای نعناع را بعد از غذا خوردن مصرف کرده و با این کار به فرآیند هضم کمک کنید. اگر چای نعناع را بعدازظهر میل کنید، انرژیتان افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که در خوابیدن مشکل دارید، چای نعناع را قبل از خواب نوش جان کنید.

  1. دو فنجان آب را در یک قابلمه‌ی کوچک بریزید‌. قابلمه را روی اجاق قرار دهید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد.
  2. زمانی که آب جوشید، زیر حرارت را خاموش کنید و آب را درون یک لیوان مناسب بریزید.
  3. یک مشت برگ نعناع خشک شده به آب داخل لیوان اضافه کنید و روی لیوان را بپوشانید. لیوان را به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید.
  4. چای نعناع را از صافی رد کرده و نوش جان کنید.

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: روش صحیح تسکین دردهای بدن با نمک در طب سنتی + روش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا