;
دنیای مدآرایش و زیبایی

۴ نکته مهم برای درخشندگی و ثابت ماندن رنگ مو

سفید شدن مو یک فرآیند طبیعی است و با افزایش سن همراه است. این چیزی است که نمی توان از آن اجتناب کرد، صرف نظر از این که چقدر سالم هستید یا چقدر مراقب موهای تان هستید. اگرچه روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از موها بیشتر مراقبت کرد. برخی به درمان‌های خانگی بستگی دارند، در حالی که برخی دیگر محصولات شیمایی را امتحان می‌کنند. اما ساده‌ترین و ماندگارترین راه برای درمان سفیدی موها رنگ کردن مو است.

با این حال، هیچ رنگ موی دائمی نمی تواند برای شما ماندگار باشد. از این رو، شما به روش هایی نیاز دارید که آسیب زیادی به موها وارد نکنند. بنابراین لازم نیست هر بار که رنگ خاکستری موهای تان ظاهر می‌شود، نگران رفتن به سالن زیبایی باشید. با چند نکته مهم و ساده می توانید رنگ موهای تان را ثابت و شاداب نگه دارید. در این مطلب از سری مطالب آرایش و زیبایی به ثابت ماندن رنگ مو پرداخته می شود. با چشمک همراه باشید تا این نکات را با هم مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ موهای جوان کننده: با این ۹ رنگ مو جوان تر و جذاب تر شوید

علت سفید شدن مو

چرا برخی از افراد سریعتر از دیگران موهای شان سفید می شوند؟ خوب، دلایل متعددی وجود دارد که شایع‌ترین آنها ژن‌ است. اگر مادر و مادربزرگ تان در سنین پایین‌تر موهای سفید داشتند، احتمال این که موهای شما هم زودتر سفید شوند، وجود دارد. همچنین استرس و عادات غذایی ناسالم و برخی بیماری ها نیز در سفید شدن مو نقش مهمی دارند.

در واقع موهای ما از دو قسمت ساقه و ریشه تشکیل شده است. قسمت رنگی که از سر ما بیرون می آید ساقه است، در حالی که قسمت زیر پوست سر ریشه است. ریشه توسط فولیکول های مو احاطه شده است که حاوی ماده شیمیایی به نام ملانین است. ملانین چیزی است که به ساقه مو رنگ می دهد.

با افزایش سن، رنگدانه های موجود در فولیکول های مو می میرند و ملانین کمی باقی می ماند که باعث خاکستری، سفید یا نقره ای شدن موها می شود. از اولین باری که متوجه سفیدی مو می شوید، حدود ۱۰ سال طول می کشد تا همه موها خاکستری شوند. اگر موهای تیره‌تری دارید، خاکستری‌های شما سریع‌تر از موهای روشن‌تر ظاهر می‌شوند.

ثابت ماندن رنگ مو

دلایل خاکستری شدن مو

شما در هر سنی می توانید موهای خاکستری داشته باشید، چه زمانی که در مدرسه یا دانشگاه هستید یا در اواخر دهه ۳۰ یا ۴۰ سالگی خود قرار دارید. این کاملاً به ژن شما بستگی دارد. اگر در سن خاصی موهای شما شروع به سفید شدن کردند، به احتمال زیاد والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما نیز در آن زمان دچار خاکستری شدن موهای خود بوده اند.

استرس اکسیداتیو همچنین می تواند منجر به خاکستری شدن مو شود. این به دلیل عدم تعادل رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها اتفاق می افتد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که یک ماده شیمیایی به نام  هیدروژن پراکسید منجر به استرس اکسیداتیو در فولیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه باعث سفید شدن مو می شود.

عوامل دیگری مانند التهاب یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور ماوراء بنفش نیز می تواند منجر به خاکستری شدن مو شود. سبک زندگی و شرایط خاص سلامتی شما نیز می تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12، بیماری هایی مانند اسکلروز توبروس، تیروئید، ویتیلیگو و سیگار کشیدن می تواند باعث خاکستری شدن موهای شما شود.

بیشتر بخوانید: ۴ نکته مهم برای مراقبت از موهای نازک + جلوگیری از ریزش مو

چگونه رنگ موی خود را شاداب و ثابت نگه داریم؟

بازار امروز پر از صدها گزینه است که به مردم کمک می کند تا موهای سفید و خاکستری خود را بپوشانند. از اسپری ها گرفته تا رنگ های ارگانیک و حنا، گزینه های مختلفی بر اساس نیاز مشتری در دسترس است. اما محبوب ترین روش تا کنون، استفاده از رنگ مو بوده است.

چیزی که در مورد رنگ کردن مو وجود دارد این است که اگر به درستی از آن مراقبت شود، در مقایسه با سایر گزینه ها ماندگاری بیشتری دارد و همچنین می توانید رنگ های متنوعی را انتخاب کنید. اگر موهای طبیعی شما مشکی است، وقتی موهایتان شروع به خاکستری شدن کرد، همیشه می توانید به رنگ قهوه ای یا شرابی تغییر دهید.

با این حال، بهتر است زمانی که موهای تان را رنگ می کنید، برای ثابت ماندن رنگ، از موهای تان به خوبی مراقبت کنید. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی ثابت ماندن رنگ مو و جوانسازی آن وجود دارد.

ثابت ماندن رنگ مو

 

۱.ثابت ماندن رنگ مو، اصلاح ریشه

پس از این که موهای تان را رنگ کردید، هر سه تا چهار هفته یکبار یک بار به سراغ اصلاح ریشه بروید. این اساسی ترین و همچنین ضروری ترین بخش جوان سازی دائمی مو است. هر یک از ما الگوی رشد موی متفاوتی داریم. برای برخی روزها طول می کشد، در حالی که برخی دیگر هفته ها طول می کشد تا موهایشان رشد کند. انبساط جدید به طور طبیعی خاکستری خواهد بود، بنابراین بهتر است بروید و ریشه موهای تان را رنگ تازه ای بگذارید.

۲.کلاه صابون

استفاده از کلاه صابون یا کلاه شامپو یکی دیگر از درمان های موثر موهای رنگ شده است. کلاه صابون یک روش سنتی برای روشن کردن رنگ مو با سفید کننده و شامپوی ملایم است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار مساوی سفید کننده و شامپوی ملایم را در یک بطری مخلوط کرده و خوب تکان دهید. حالا این کلاه صابون را روی موهایتان بمالید. بعد از پنج دقیقه آن را بشویید و بدون هیچ آسیب قابل توجهی در عرض چند دقیقه رنگ موی خود را تازه خواهید کرد.

۳.ثابت ماندن رنگ مو، هیدروژن پراکسید

همچنین می توانید از مقدار کمی پراکسید هیدروژن در فرمول تاچ آپ خود استفاده کنید تا رنگ موهای خود را تازه کنید. پس از اتمام کار، مخلوط را در انتهای موهای خود بمالید. ۱۵دقیقه صبر کنید و آن را با آب خنک بشویید. پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده است و به غیر از آمونیاک و پارافنیلن دی آمین (PPDA) یکی از مواد محبوب رنگ مو است.

هنگام استفاده از پراکسید هیدروژن، بسیار مراقب باشید. مقادیر زیاد آن می تواند باعث سوختگی پوست سر، ریزش مو و حتی بثورات روی پوست شود. هنگامی که رنگ خاکستری را مشاهده کردید، باید از موهای خود مراقبت بیشتری کنید. موهای خاکستری زمخت و سیمی هستند و اگر به آن اهمیت ندهید می توانند زرد شوند.

بیشتر بخوانید:  6 مهمترین روش‌های نگهداری از موهای رنگ شده که اکثراً از آنها غافلند!

ثابت ماندن رنگ مو

۴.ثابت ماندن رنگ مو، رنگ نیمه دائمی

گاهی اوقات استفاده از رنگ نیمه دائمی روی انتهای موهایتان می تواند به تکمیل رنگ موی شما کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را مستقیماً روی موهای تان بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید. رنگ موی نیمه دائمی ماندگاری زیادی ندارد و تا حدود ۲۸ بار شستشو ماندگاری دارد. هنگامی که ریشه های موی خود را با آن رنگ کردید، لازم نیست منتظر رشد آنها باشید، به طور طبیعی محو می شود.

سوالات متداول

۱.آیا می توانم روند سفیدی و خاکستری شدن مو هایم را کند کنم؟

سفید شدن مو یک فرآیند طبیعی است، اما می توانید سرعت آن را کاهش دهید. ابتدا، مطمئن شوید که ویتامین B9که همچنین به نام اسید فولیک شناخته می شود، در رژیم غذایی خود دارید. می توان آن را در سبزی های برگ تیره مانند اسفناج، حبوبات و سبزیجات ریشه ای یافت. همچنین غذاهای غنی از آهن مانند لوبیا و میوه های خشک مانند کشمش و آلو بخورید. افزودن مس به رژیم غذایی شما نیز ایده خوبی است زیرا ملانین تولید می کند. غذاهایی مانند سیب زمینی، قارچ و سبزیجات با برگ تیره منبع غنی مس هستند.

۲.چه افسانه هایی در مورد موهای خاکستری وجود دارد؟

در مورد موهای خاکستری افسانه های زیادی وجود دارد. برخی از آنها مانند رنگ کردن باعث از بین رفتن سریعتر رنگ طبیعی مو، کندن موهای خاکستری منجر به سفیدی بیشتر و سفید شدن موها باعث سفید شدن بیشتر موها می شود.

بیشتر بخوانید: 14 زیباترین و بهترین رنگ مو 1401

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا