;
آداب و رسومفرهنگ و هنر

نامگذاری هر سال به نام یک حیوان از چه زمانی وارد فرهنگ ما شد!؟ | 1403 سال نهنگ است یا اژدها!؟

نامگذاری هر سال به نام یک حیوان: هر جامعه ای از گذشته تا کنون معیاری برای مخاسبه زمان داشته است. تقویم به عنوان وسیله ای برای ارائه ماهیت فرهنگی و سیاسی ،احیا و انجام مراسم دینی،سنن ملی ،کار و غیره استفاده می شده استو به همین دلیل تقویمهای مختلفی از قدیم الایام در عرصه گیتی در میان اقوام و ملل و صاحبان ادیان یافت شده اند. برخی از این تقویم ها فراموش شده اند و برخی دیگر کماکان به حیات خود با کمی تغییر ادامه می دهند.

شاید بپسندید: ساعت تحویل، رنگ و حیوان سال 1403

نامگذاری هر سال به نام یک حیوان

هر سال که عوض می شود، سال جدید به نام یک حیوان نامگذاری می شود. علت چیست؟ این مطلب به بررسی علت نامگذاری سال ها به نام حیوان پرداخته است. با ادامه این بخش فرهنگ و هنر در زیر مجموعه آداب و رسوم مجله خبری چشمک با مطلب نامگذاری هر سال به نام یک حیوان همراه باشید.

جالب خواهد بود: سرنوشت تلخ بازیگر سریال کمیسر ناوارو و دخترش در 46 سالگی +عکس و بیوگرافی

بیشتر بخوانید: بازرس شی بی سریال دونگ‌یی، بیرون سریال+عکس

نامگذاری هر سال به نام یک حیوان

تقویم دوازده حیوانی چیست؟

از جمله تقویمهای کهن و مشهور و در عین حال پیچیده عالم، تقویم دوره‌ای دوازده حیوانی است. در میان دانشمندان اسلامی این تقویم به نامهای تاریخ ترک، تاریخ ترکستان، تاریخ خُتن، اُیغور و یا تاریخ ترکان مشهور است.قدیمی‌ترین اثری که از وجود این تقویم در میان اقوام ترک آسیای مرکزی خبر می‌دهد در آثار ابوریحان بیرونی است. وی از این تقویم در دو کتاب خود که مربوط به نجوم است یاد می‌کند؛ اما می‌نویسد نه بر مقادیر و نه بر معنی و نه بر کیفیات این ماهها آگاهی پیدا نکردم.

جالب خواهد بود: جواد سریال نوروز رنگی ازدواج کرد اما نه با دختر آقای هاشمی+عکس همسر زیبایش و بیوگرافی

احتمالا بپسندید: بازیگر نقش سعید در نوروز رنگی چقدر خوش تیپ شده و تغییر کرده+این اون نیست واقعا!

نامگذاری هر سال به نام یک حیوان

دیدگاه ابوریحان درباره نامگذاری سال ها به نام حیوان

نامهایی که ابوریحان در کتاب خود از نام ماههای تقویم دوازده حیوانی یاد می‌کند، درست همان اسامی است که امروزه در کشور ترکیه برای این تقویم و این حیوانات کاربرد دارد که این امر نشانگر اصیل بودن نامهای ترکی این ماهها است. خواجه نصیرالدین از اولین کسانی است که اطلاعات فراوانی از این تقویم در اختیار می‌گذارد.

امروزه بسیاری از پژوهشکران بر این باورند که آشنایی با این تقویم در میان تمام اقوام آسیای شرقی، جنوب شرق و جنوب هندوستان وجود داشته و هر یک با کمی تفاوت نام دوازده حیوان را به ماههای دوازده گانه سال خویش نسبت داده‌اند و اکنون نیز در اکثر این کشورها نام حیوانات در این تقویم به صورت دوره‌ای در نامگذاری سالها مورد استفاده است.

در بسیاری از کشورها که این تقویم و ادوار ان به صورت سالیانه مورد توجه است، مردم بر این باورند که وقایعی که هر سال رخ می‌دهد و افرادی که در هر سال بدنیا می‌ایند تحت خصوصیات حیوانی که بر آن سال حاکم است قرار دارند. در ایران و افغاستان و دیگر کشورهای منطقه نیز چنین باورهایی همواره مورد توجه عوام بوده است. این تقویم از قرن هفتم هجری به بعد در خراسان نیز مورد توجه و استفاده بوده است. به مانند بسیاری از کشورها که تحت تاثیر این تقویم قرار گرفته‌اند، در نامگذاری سالها به حیوانی خاص تأثیر پذیرفته است.

شاید بپسندید: عکس های بازیگر نقش اون گوم بازرس بدجنس بیرون سریال دونگی+بیوگرافی

جالب خواهد بود: قدرتمندترین ملکه های ایران باستان چه کسانی بودند+تصاویر

دیدگاههای افسانه درباره شکل گیری تقویم 12 حیوانی

محمود کاشغری در کتاب دیوان لغات منسوب به قرن پنجم هجری در ذیل کلمه «برس» شرحی درباره این تقویم آورده اس که نخستین شرح درباره این تقویم است. او می‌نویسد: ترکان نام دوازده گونه از جانوران را گرفته و به عنوان نام برای دوازده سال برگزیده‌اند. سال‌های عمر کودکان، تاریخ نبردها و قهرمانی‌ها و دیگر چیزها را با گردش سال‌های دوازده‌گانه می‌شمارند و به یاد می‌سپارند و ریشه آن چنین است که:

یکی از خاقانان ترک اراده کرده که تاریخ یکی از نبردهای سال‌ها پیش از خود را بداند و در تاریخ وقوع آن اختلاف افتاد. از این رو خاقان در این کار با مردم مشورت کرده و در کنگره‌ای گفت: «ما سال‌ها را نیز مانند برج‌های دوازده‌گانه و شمار ماه‌ها، دوازده قرار دهیم و این چونان یادگاری در میان ما باقی بماند.» مردم نیز پذیرفتند پس آنگاه خاقان به شکار بیرون آمد و فرمان داد حیوانات را به طرف رودخانه «ایلا سو» روان سازند.

چندی از حیوانات را شکار کردند و گروهی نیز به داخل آب پریدند. دوازده گونه از حیوانات از آب گذشت و نام آن‌ها را بر سال‌ها نهادند. نخستین این حیوانات سیچقان (موش) بود که نخستین سال است و پس از آن نام یازده حیوان دیگر را برمی‌شمارد. او می‌افزاید: ترکان گویند در هر یک از این سال‌ها حکمتی نهفته‌است که بدان تفأل می‌کنند و آن را فرخنده و مبارک می‌شمارند.

مثلاً وقتی سال گاو وارد می‌شد، نبردها و قهرمانی‌ها فزونی می‌یافت زیرا گاوها به هم بسیار شاخ زنند و در ستیز باشند در سال مرغ طعام فراوان شود اما در میان مردم تشویش و نگرانی پدید آید. سال تمساح (در تقویم اقتباسی فارسی سال نهنگ)، باران فروان رخ دهد و غیره.

ریشه و خاستگاه این گاه‌شماری و علت تأثیرگذاری این دوازده حیوان خاص بر سرنوشت زمین و انسان، را به یک افسانه کهن بودایی نیز منتسب کرده اند:

روزی بودا در آغاز سال نو، تمامی حیوانات را به نزد خویش دعوت کرد، امّا از میان تمامی حیوانات، تنها دوازده حیوان دعوت بودا را جدّی گرفتند و به محضر او رفتند. این دوازده حیوان عبارت بودند از: موش، گاو، پلنگ (یا ببر)، خرگوش (یا گربه)، نهنگ (یا اژدها)، مار، اسب، گوسفند (یا بز)، میمون، مرغ (یا خروس)، سگ و خوک.

شاید بپسندید: بازیگران زن ایرانی که همسر میلیاردر دارند+عکس

بیشتر بخوانید: عکس های قدیمی حافظیه | زمانی که آرامگاه حافظ هم ضریح داشت!

نامگذاری هر سال به نام یک حیوان

از آن پس بودا مقدّر نمود که سرنوشت انسان و جهان، تنها به دست این دوازده حیوان باشد و هریک از این حیوانات در هر سال یکی پس از دیگری پدیدار شوند و مقدورات کائنات و سرنوشت جهان را در دست بگیرند.

بررسی گاه‌شماری حیوانی حکایت از آن دارد که این گاه‌شماری از ترکیب برخی اصول گاه‌شماری جلالی، گاه‌شماری هجری قمری و گاه‌شماری دوازده حیوانی چینی-اویغوری شکل گرفته‌است و در طول هفت قرنی که از یورش مغول به ایران می‌گذرد و تا سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی در ایران رایج بوده‌است هرچند که در طی این چند سده همواره به یک شکل نبوده و در دوره‌های مختلف، تغییراتی نیز در آن پدید آمده‌است.

جالب خواهد بود: شوخی بامزه بهنوش بختیاری با عکس قبل عملش، خانم قبل عمل یکی دیگه بوده!

بیشتر بخوانید: آنباکس جنجالی کادوی نفیسه روشن + عکس

نام سال‌های دوازده‌گانه حیوانی که بخصوص در دوره حکومت قاجار تا سال ۱۲۸۹ خورشیدی در ایران به کار می‌رفته (و با تقویم اویغوری-چینی تفاوت‌هایی دارد) به ترتیب عبارت بوده‌است از:

  • سال موش
  • سال گاو
  • سال پلنگ (یا ببر)
  • سال خرگوش (یا گربه)
  • سال نهنگ (یا اژدها)
  • سال مار
  • سال اسب
  • سال گوسفند (یا بز)
  • سال میمون
  • سال مرغ (یا خروس)
  • سال سگ
  • سال خوک

این ترتیب نام‌های حیوانی سال‌ها را ابونصر فراهی در نصاب الصبیان چنین به نظم درآورده است.

شاید بپسندید: ساعت تحویل سال 1403 | 1403 سال نهنگ است یا اژدها!؟

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمارزان چار چو بگذری نهنگ آید و مار
آنگاه به اسب و گوسفند است حسابحمدونه و مرغ و سگ و خوک آخر کار

نامگذاری سال ها به نام حیوان و رابطه آن با استیلای ترکان بر جهان اسلام

به این ترتیب می توان گفت که با استیلای ترکان و مغولان در ایران و افغانستان امروزی، این تقویم ترکی ۱۲حیوانی نیز رواج یافت. بر اساس نوشته‌های خواجه نصیرالدین طوسی، سال در این تقویم خورشیدی حقیقی و ماه‌هایشان بر اساس رویت دو هلال ماه بوده‌است. برای احتساب شمسی بر مبنای قمری دست به نسیء می‌زدند. دراین تقویم هر یک از ماه‌های سال بر اساس نام یک حیوان می‌باشد. که عبارتنداز:

«۱-موش (سچقان یا کسگو)؛ ۲-گاو نر (اود یا سغر)؛ ۳-پلنگ (بارس)؛ ۴-خرگوش (توشقان)؛ ۵-نهنگ (لو)؛ ۶-مار (ییلان)؛ ۷-اسب (یونت)؛ ۸-گوسفند (قوی)؛ ۹-میمون (بیجین)؛ ۱۰-مرغ (تخاقوی)؛ ۱۱-سگ (ایت)؛ ۱۲-خوک (تونگوز).

در این تقویم بعد از یک دوره دوازده ساله، اسامی حیوانات و سال منسوب به آنها از نو تکرار می‌شود. علاوه بر سال، ماههای دوازده‌گانه نیز به نام این حیوانات نامگذاری شده است.مثلا آغاز دوره ای که با نام موش است، ماه اول آن موش و … خواهد بود.

شاید بپسندید: بازیگر نقش هیآپ بیرون سریال جومونگ 2 به همراه پسرش که هیکلش دو برابر خودشه+عکس

جالب خواهد بود: امجدی زیر خاکی کنار عشقش؛ منصور نصیری کیست؟

1403، سال اژدها یا نهنگ

منجمان چيني نيز اين دور دوازده ساله را قبول دارند، منتهي در برخي از سالها به حيوان ديگري معتقد هستند. جاي پلنگ ، ببر را نام مي‌برند به جاي خرگوش، گربه مي‌گويند. و به جاي نهنگ به اژدها باوردارند. به جاي گوسفند، بز و به جاي مرغ از خروس نام مي‌برند. لذا در نزد چینیان نماد سال 1403، اژدها می باشد.

هر سال به نام یک حیوان

 

 

برایتان جالب خواهد بود

بیشتر بخوانید: زوج های دیزنی که بسیار محبوب‌اند، چه کسانی هستند+عکس

جالب خواهد بود: جدیدترین عکس های سونگ هه کیو زیباترین بازیگر کره+عکس

بیشتر بخوانید: زیبایی طبیعی همسر سروش صحت: عکسی که به تازگی از این زوج وایرال شده!

جالب خواهد بود: علی دایی و همسر باکلاسش در جدیدترین عکس بازیگر سریال سرزمین مادری!

شاید بپسندید: ساعت تحویل سال 1403 | 1403 سال نهنگ است یا اژدها!؟

احتمالا بپسندید: نوزاد فیلم دو نفر و نصفی در 33 سالگی اش چه شکلی شده و چیکار می کنه+عکس و بیوگرافی

شاید بپسندید: اسدالله یکتا به همراه پسرای خوش تیپ بدنسازش+عکس و بیوگرافی

احتمالا بپسندید: شباهت گریه یکتا ناصر به این ستاره هالیوود خبرساز شد+ عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا