;
تازه ها

گلدان ها را آماده کنید: چگونه موز در خانه پرورش دهیم؟

پرورش موز در خانه: وقتی به موز و درخت موز فکر می کنید، ممکن است به یاد درختان بلندی بیفتید که در انتهای آن یک دسته موز قرار گرفته اند. شاید با خود بگوئید که درخت موز فقط در جنگل های استوایی قابل پرورش و دیدن است. اما باید گفت که شما می توانید به راحتی در خانه خود موز پرورش دهید. میوه ای که در هر منطقه به راحتی رشد نمی کند. اما با ترفندهایی که این مطلب به شما آموزش می دهد می توانید با موزهای پرورش یافته خودتان، سبد یا ظرف میوه خود را تزئین کنید. با بخش تازه ها مجله خبری چشمک همراه باشید.

احتمالاً بپسندید: شخصیت های مجموعه “شرک” اگر انسان بودند چه شکلی بودند!

موز چگونه رشد می کند؟

موز روند رشدی دارد که در مقایسه با سایر گیاهان نیازمند توجه و مراقبت بیشتر است. این میوه نسبت به خاک و محیط های گرم و مرطوب علاقه دارد. توصیه می شود قبل از کاشت 24 ساعت صبر کنید تا از دانه های موزی که خریداری کرده اید عملکرد بهتری داشته باشید. خاکی که در آن موز باید رشد کند باید دارای ارزش غذایی بالایی باشد.

دانه های موزی که در عمق 3 سانتی متری زیر خاک کاشته شده اند باید هر روز غروب آبیاری شوند و خاک باید مرطوب نگه داشته شود. در روزهای بسیار گرم می توانید آبیاری را به 2بار در روز افزایش دهید و  در روزهای زمستان گاهی لازم است آبیاری نکنید.

احتمالاً بپسندید: چرا تصویرمان در عکس و آینه با هم تفاوت دارد!؟

خورشید عاملی است که موز بیشتر به آن نیاز دارد. گلدان شما باید تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار بگیرد. در واقع گلدان باید در فواصل زمانی معین چرخانده شود تا اطمینان حاصل شود که تمام قسمت های آن نور خورشید را دریافت می کند. همچنین شما باید گلدان خود را از باد محافظت کنید. موز که دوره جوانه زنی آن بین 2 تا 3 هفته متغیر است نیاز به صبر دارد.

 احتمالاً بپسندید: 13 بدترین عادت ها که سبب آسیب جدی به چشم و حتی نابینایی می شود!

پرورش موز در خانه

احتمالاً بپسندید: 10 بهترین مواد غذایی برای مقابله با پیری زودرس!

انواع موز قابل کشت در گلدان

موز مناسب برای رشد در گلدان، موز کوچکی به نام موز کوتوله است. گونه های موز کوتوله مانند قرمز کوتوله، لیدی فینگر کوتوله، کوتوله کاوندیش، جامائیکایی کوتوله، کوتوله برزیلی، هیبرید ویلیامز، گران ناین، راجاپوری برای کشت خانگی مناسب هستند.

نکته جالب این است که موزه کاوندیش کوتوله علاوه بر تولید میوه امروزه جنبه تزئینی هم پیدا کرده به گونه ای که یک نمای گرمسیری بسیار زیبا در مکان های کشت ایجاد خواهد کرد. برگ های این گیاه اغلب بزرگ و کشیده و با شیار های عمیق قابل مشاهده خواهند بود.

معمولا وقتی که گیاه در حال رشد است در طول یک هفته تمامی برگ ها باز می شوند و در نهایت طول آن ها به ۲ متر و عرض شان به ۶۰ سانتی متر می رسد. همچنین برگها نیز ممکن است به صورت کامل سبز رنگ و یا دارای لکه های قهوه ای باشند و یا در قسمت رویی خود سبز رنگ و در قسمت زیرین قرمز و بنفش به نظر برسند.

توجه داشته باشید که تقریبا ۴۴ برگ در گیاه پیش از ظاهر شدن گل ها به وجود می آید و در مورد گلدهی آن نیز می توان گفت که موز کاوندیش در هر موقع از سال قابلیت تولید میوه را دارد. معمولا ۱۰۰ روز پس از گلدهی طول خواهد کشید تا میوه ها به صورت کامل برسند. میوه های کاوندیش در ابتدای رشد سبز رنگ هستند و سپس رنگ آن ها زرد یا قرمز خواهد شد. طول میوه های کاوندیش اغلب بین ۶ تا ۳۰ سانتی متر و قطر آن ها نیز بین ۲ تا ۵ سانتی متر خواهد بود.

احتمالاً بپسندید: تشخیص آیفون اصل و فیک + ۱۲ شگرد ساده برای تشخیص آیفون اصل از تقلبی!

موز در کدام منطقه و در کدام فصل رشد می کند؟

بیشترین تولید موز در جهان در کشورهای جنوب آسیا انجام می شود. زادگاه موز نیز به همین منطقه معروف است و تولید موز از هزاران سال پیش در این منطقه انجام می شود. موز که آب و هوای گرم و مرطوب را دوست دارد. اگرچه موز یک میوه با آب و هوای گرم است، فصل رشد آن زمستان است. برداشت از اواخر پاییز تا اوایل بهار ادامه دارد.

احتمالاً بپسندید: ایلان ماسک دوباره در صدر فهرست «پولدارترین های جهان» قرار گرفت!

پرورش موز در خانه

شاید بپسندید: نحوه کاشت گیاه مارچوبه در گلدان (از طریق بذر و گیاه)

دستوالعمل پرورش موز در خانه

توجه داشه باشید که ساده ترین و بهترین روش برای تکثیر موز کاوندیش کوتوله کشت بذر های آن است که توصیه می شود هر یک از بذر ها را درون یک گلدان حاوی خاک استارتر مرغوب به عمق ۱۲ میلی متر بکارید.

پس از کشت بایستی گلدان ها را در یک مکان گرم قرار داده و سطح بستر را مدام مرطوب نگه دارید. معمولا دمای مناسب برای جوانه زنی بذر های کوندیش ۲۵ درجه سانتی گراد و نباید دمای محیط از این دما بیشتر شود.

شاید بپسندید: کودکان چشم رنگی جذاب که چشمانشان همچون جواهر می‌درخشد!

روند جوانه زنی تقریبا ۶ ماه یا کمتر طول می کشد. پس از مشاهده اولین جوانه می توانید نهال ها را درون خاک غنی بکارید و گاهی به آن کود بدهید. توصیه می شود که سه سال اولیه کشت نهال ها را درون فضای منزل یا گلخانه نگهداری کنید و سپس آن ها را به بیرون ببرید.

به طور کلی وقتی ساقه اصلی گیاه ۶ تا ۸ ماهه می شود بایستی اجازه دهید یک ساقه دیگر توسعه پیدا کند تا در فصل بعد جایگزین ساقه اصلی گردد. پس از اینکه میوه ها را برداشت کردید ساقه ای را که تولید میوه داشته تقریبا ۷۵ سانتی متر بالاتر از سطح خاک قطع نمایید.

پس از گذشت چندین هفته ساقه را از ته قطع کنید و آن را به تکه های کوچک تری تبدیل و در نهایت به عنوان مالچ مورد استفاده قرار دهید.

احتمالاً بپسندید: تقلب درسی خفن در دانشگاهی در اسپانیا: عکسهایی جالب از خودکارهایی که برای تقلب استفاده می شد!

پرورش موز در خانه

شاید بپسندید: اگه زانو درد میشی، احتمالا این ویتامین رو کم داری!

برداشت میوه

بهتر است بدانید که ساقه های موز کاوندیش کوتوله معمولا در پایان فصل تابستان و پس از فصل زمستان تشکیل می شوند و در اواخر زمستان نیز ساقه ها شروع به رشد خواهند کرد و در اواسط فصل بهار به اندازه کامل خواهند رسید. با این حال گاهی اوقات یک ساقه در اوایل فصل تابستان تشکیل می شود و پیش از سرد شدن هوا کاملا بزرگ خواهد شد.

در مواردی که میوه های گیاه سبز رنگ هستند ولی به اندازه کافی بزرگ شده اند می توانید آن ها را همراه با ساقه برداشت کنید. همچنین اگر میوه ها به صورت کامل رسیده اند بایستی آن ها را با ۱۵ سانتی متر از ساقه قطع کنید.

همچنین پس از برداشت میوه ها نیز مراقب حشرات جونده باشید زیرا ممکن است به ساقه های گیاهتان آسیب جدی وارد کنند و خسارات زیادی به همراه داشته باشند.

شاید بپسندید: افراد دارای این ویژگی ها هرگز نباید با هم ازدواج کنند!

شرایط مورد نیاز برای نگهداری و پرورش موز در خانه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز جهت کاشت و پرورش موز کاوندیش کوتوله پرداخته ایم.

احتمالاً بپسندید: عوارض هنذفری: ۵ خطر استفاده طولانی مدت از هندزفری!

آبیاری منظم:

از آنجایی که برگ های بزرگ موز کاوندیش آب زیادی مصرف و جذب می کنند بایستی به صورت منظم به ویژه در شرایط آب و هوایی بسیار گرم آن را آبیاری نمایید. به هیچ وجه نباید ساختار خاک بستر گیاه خشک شود و در مقابل از خیس شدن بیش از حد آن نیز جلوگیری نمایید که در غیر اینصورت با پوسیدگی ریشه های گیاهتان مواجه خواهید شد.

در مناطق بسیار گرم می توانید برای حفظ رطوبت و مراقبت از ریشه های کم عمق گیاه یک لایه مالچ را روی خاک قرار دهید. دقت داشته باشید که در روند رشد تمامی ساقه های اضافی بایستی حذف شوند زیرا این کار باعث تشویق گیاه به تولید میوه خواهد شد.

شاید بپسندید: فیلم سر کار گذاشتن ببر توسط میمون (خیلی باحاله)

پرورش موز

نور و دمای کافی:

به صراحت می توان گفت که بذرهای موز کاوندیش کوتوله در بازه دمایی بین منفی ۶ تا ۱۰ درجه سانتی گراد قادر به رشد خواهند بود. همچنین گیاه در آفتاب کامل و دارای زهکشی مناسب حاوی مواد ارگانیک روند رشد خود را به خوبی طی خواهد کرد. با وجود اینکه گیاه در برابر سرما مقاوم است اما توصیه می شود که برای رشد بهتر آن را در محیطی مناسب نگهداری نمایید.

احتمالاً بپسندید: حقایق جالب درباره خون و گروه های خونی!

خاک و کوددهی:

موز کاوندیش کوتوله برای رشد نیاز به خاکی مناسب با PH ایده آل دارد که بایستی بین ۵.۵ تا ۷ باشد. در مورد تغذیه گیاه نیز توصیه می شود که به گیاهان جوان خود تا زمان باردهی هر دو ماه یک مرتبه کود NPK 12-2-6 یا یک کود با فرمول مانند آن دارای ۲ تا ۳ درصد منیزیم بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا