;
تازه ها

دلیل گرمای تهران و شهرهای بزرگ، چیزی است که نمیدانید!

دلیل گرمای تهران: این روزها که با گرمای بیش از حد به خصوص در شهرهای بزرگ روبرو هستیم، بسیاری افراد دنبال دلیل گرمای بی سابقه تهران و شهرهای بزرگ هستند و می خواهند بدانند گرمای هوا تا کی ادامه دارد؟ گرچه گازهای گلخانه‌ای باعث شده است در جهان شاهد تغییرات اقلیمی باشیم اما دلیل گرمای بیش از حد هوا تهران نسبت به روستاها به پدیده جزیره گرمایی شهری باز می گردد که در تمامی شهرهای بزرگ جهان رخ داده و در ادامه این مطلب تازه ها به آن پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: بهترین جای خانه برای رشد گیاهان آپارتمانی

پدیده جزیره گرمایی شهری چیست؟

معمولا شهرهای بزرگ از روستاها و حومه شهر دمای بیشتری دارند، به بالا بودن درجه دمای برخی شهرها نسبت به محدوده های روستایی جزیره گرمایی شهری می گویند.

عواملی در گرمای نسبی شهرها نقش دارند

به طور متوسط، شهرها گرمتر از روستاها است که این تفاوت دما به عنوان پدیده جزیره گرمایی شهری نامیده می شود. تعدادی از عوامل در گرمای نسبی شهرها نقش دارند، مانند گرمای ناشی از فعالیت های صنعتی، خواص حرارتی ساختمان ها و تبخیر آب که میتوان دلیل اصلی گرمای شدید شهرهای بزرگ مثل تهران و… دانست.

گرمای تولید شده توسط وسایل حمل و نقل

به عنوان مثال، گرمای تولید شده هواپیماها، قطارها، اتوبوس‌ها و اتومبیل‌ها در حال حرکت به گرم شدن دمای شهر می انجامد. گرمای تولید شده توسط این اجسام در نهایت راه خود را به جو باز و به گرمای دریافتی از انرژی خورشیدی اضافه میکند.

دلیل گرمای تهران

ساختمان‌ها، جاده‌ها و سایر سازه‌ها

خواص حرارتی ساختمان ها و جاده ها نیز در تعریف جزیره گرمایی شهری مهم هستند. آسفالت، آجر و بتن گرما را بهتر از سطوح طبیعی حفظ می کنند. ساختمان‌ها، جاده‌ها و سایر سازه‌ها در طول شب به هوا گرما می‌افزایند و در نتیجه خنک‌سازی شبانه هوا را کاهش می‌دهند تا حداکثر اختلاف دمایی بین شهر و محیط اطراف در طول شب رخ دهد. شکل دره ای ساختمان های بلند و فضای باریک بین آنها باعث افزایش انرژی امواج بلند می شود. در طول روز، انرژی خورشیدی توسط انعکاس‌های متعدد در بسیاری از ساختمان‌های بلند و نزدیک به هم به دام می‌افتد و تلفات حرارتی ناشی از تشعشعات امواج بلند را کاهش می‌دهد.

پوشش گیاهی

تبخیر آب نیز ممکن است در تعیین بزرگی جزیره گرمایی شهری نقش داشته باشد. در طول روز، انرژی خورشیدی جذب شده در نزدیکی زمین در مناطق روستایی، آب را از پوشش گیاهی و خاک تبخیر می کند. بنابراین، اگرچه انرژی خالص از خورشید حاصل می شود، گرمایش تا حدی با خنک کردن تبخیری در طول تبخیر و تعرق کاهش می یابد. در شهرها که پوشش گیاهی کمتری وجود دارد، ساختمان‌ها، خیابان‌ها و پیاده‌روها بیشتر انرژی خورشیدی را جذب کرده و به سرعت گرم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: باورهای اشتباه درباره کرم ضد آفتاب و محافظت از بدن در برابر آفتاب!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + یک =

دکمه بازگشت به بالا